2020-05-04, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Test/befolkning, Sverige och grannländer
https://i.imgur.com/4s7jDSB.png

Sverige näst sist.

Svärje är sämst på allt.

Sämst på att testa.
Sämst på att införa restriktioner.
Sämt på siffror.

Det finns några som är sämre här och där, men det finns ofta förklaringar till varför.

Sämst på att testa.
Svärje ligger jätte illa till här. Det finns ett femtiotal länder som testar mer än Sverige per capita.
Mängd av tester har att göra med: kapacitet och förmåga.
Att Svärje ska sakna kapacitet är skrattretande. Svärje ät ett welfare land. Kapacitet kräver ekonomisk styrka.
Käver också förberedelser.

Svärje har alltså ekonomiska styrka att vara bättre än många länder. Men har varit enormt oförberedd.
Man har trots det inte prioriterat tester. Tester blir helt avgörande om man väljer en väg så som Sverige valde.

När det gäller tester är alltså egentligen Svärje i botten i världen. Inte i Europa. Att det finns andra som testar mindre är inte lika avgörande då de flesta inte går samma väg som Svärje.

Sämst på att införa restriktioner.
Här finns inte mycket å säga.

Sämt på siffror.
Inte här eller. Man är redan topp 10 mest drabbade i världen i form av avlidna.
Att det finns länder som ahr det sämre betyder inte att det går sämre än Sverige "för de gjorde mer fel än Svärje".

Svärje kan tex omöjligen jämföras med ett land som drabbats först och blivit helt taget på sängen. Svärje får omöjligen bli sämre än Italien då man hade ett förssprån på flera veckor för att förbereda sig.

Länder som Holland och Belgien är 2 andra som tex inte heller kan jämföras på samma sätt med tanken på bl a deras befokningstätheten.

Alla siffror säger att Svärje ligger i botten i världen under denna coronapandemi.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja för svenska forskare ligger ju långt före de i tex Oxfrod...Ditt förtroende för Sverige är rörande...

De är inga dumbommar i Oxford. De har ju dessutom samarbete med Astra Zeneza. Jag misstänker starkt att de kommer hinna först. Det är inte fel att testa och vara försiktig, men man kan inte bortse från klockan. Egentligen behövdes ett vaccin igår, men vi får hoppas att det finns något tillgängligt i slutet av året. Det hade varit väldigt bra. Sedan får man hoppas att stora delar av befolkningen, framförallt riskgrupperna kan skyddas i så stor utsträckning till dess.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kan ju vara så enkelt att svensken har sämre förutsättningar för att överleva. Fler feta, högt blodtryck, diabetes än motsvarande andra länder.

Tror jag absolut inte. Även om vissa svenskar har börjat fläska till sig lite, så har vi en god folkhälsa överlag.
Att vi har högre antal döda är beroende på två saker.
1. Vi misslyckades kapitalt med att skydda äldrevården
2. Vi har många gånger fler smittade

Inte konstigare än så
Citera
2020-05-04, 09:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad är det för jävla småbarn i denna tråd?

De svenska dödstalen jämförs naturligtvis med dödstalen i samma farsot i andra närliggande länder. I det sammanhanget är de svenska dödstalen horribla, upp till 10 ggr högre. Det är självfallet totalt irrelevant hur många som brukar dö under två månader av ålderdom, bilolyckor, självmord, allergichocker, fall i trappor etc.

Det beror ju på hur man ser på uttrycket ”horribla”. Jag tycker det är mycket mer ”horribelt” att barn dör i cancer än att gamla dör i C-19.

Om inte C-19 hade blivit så uppmärksammat som det blivit hade du nog inte brytt dig om 250.000 döda heller. Precis som att ingen går runt och tycker det är jobbigt att en halv miljon pers dör i malaria varje år.
Citera
2020-05-04, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du vet att vi lever i ett rättssamhälle där jurister avgör vad som är ett brott eller inte? Om du anser att tex Anders begått något brott kan du som privatperson anmäla honom till polisen. Enkelt.

Jag har ännu inte blivit personligt drabbad. Den dagen det sker kommer jag att göra det.
Men detta har inte mycket att göra det som diskuterades.
Citera
2020-05-04, 09:30
Medlem
Citat:
Kan ju vara så enkelt att svensken har sämre förutsättningar för att överleva. Fler feta, högt blodtryck, diabetes än motsvarande andra länder.

Eller är det så simpelt att Sverige "vetenskapligt" utgått från att smittan inte i praktiken kan begränsas, medan andra länder har gjort motsatt bedömning?

Det senare tycks förövrigt stämma även för Sverige, varpå vår taktik framstår som allt mer pseudovetenskaplig.
Citera
2020-05-04, 09:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror jag absolut inte. Även om vissa svenskar har börjat fläska till sig lite, så har vi en god folkhälsa överlag.
Att vi har högre antal döda är beroende på två saker.
1. Vi misslyckades kapitalt med att skydda äldrevården
2. Vi har många gånger fler smittade

Inte konstigare än så
Punkt 2 är ju bra. Då är vi snart flockimmuna och första landet i världen som inte behöver bekymra sig något nämnvärt när den kommer tillbaka till hösten.
Citera
2020-05-04, 09:31
Medlem
gubbroras avatar
Samma tramsande som vanligt i tråden. Alarmisterna håller desperat på med sina fåniga jämförelser mellan päron och äpplen. Dom letar desperat efter de mest obskyra rapporter som synnerligen grunfa underlag påstår någonting som alarmisterna sväljer med hull och hår.

Verkligheten är någonting helt annat. Vi kommer inte veta resultatet av någon strateg inom det närmaste året. Vi kommer aldrig att veta exakt hur många som dog på grund av Covid. Den enda jämförelse som vi kommer kunna göra är att se på överdödligheten och jämföra olika länder. Det kommer inte att vara korrekt men antagligen den mest rimliga jämförelsen.

Det kommer inte finnas något vaccin testat på sedvanligt sätt med traditionell säkerhet inom ett år.
Man kan inte ha samhällen i karantän mer än under en kortare period. Viruset går inte att utrota antingen via flockimmunitet eller via vaccin

Detta leder till att över tid så kommer dödligheten mellan olika länder att jämnas ut vilket gör att alarmisternas inlägg i tråden är tämligen meningslösa.

Anledningen till att Spanien, Italien, Frankrike, Storbritannien valde lock down var att deras sjukvård antingen kollapsade eller stod inför kollaps samt att deras politiker försökt kompensera tidigare begångna missgrepp
Citera
2020-05-04, 09:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag har ännu inte blivit personligt drabbad. Den dagen det sker kommer jag att göra det.
Men detta har inte mycket att göra det som diskuterades.

Man kan anmäla även om man inte är personligt drabbad. Det är klart du ska göra det om du anser att någon begått ett brott.
Citera
2020-05-04, 09:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Mja, bevis är när man konstaterar något empiriskt/vetenskapligt. Det går inte att bevisa att något inte finns. Inte ens gud eller snömannen
Men det här vet du redan, Emma.

Jag skulle såklart aldrig hindra dig från rätten att fundera på om din väninna fick viruset i november. Den rätten har du, liksom jag min att betvivla det, på goda grunder.

Nä det går inte att bevisa att snömannen eller gud finns eller inte, bara att jultomten finns för han kommer varje år

Du förstår också att detta inte handlar om min vän, Frank, utan ett intresse och nyfikenhet.
Citera
2020-05-04, 09:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Viruset går inte att utrota antingen via flockimmunitet eller via vaccin
Så även om hela Sverige har haft sjukan så blir vi sjuka gång på gång?

Inget vaccin heller som hjälper.

Vi kommer alltså att vara konstant sjuka i Corona för evigt.
Citera
2020-05-04, 09:34
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Punkt 2 är ju bra. Då är vi snart flockimmuna och första landet i världen som inte behöver bekymra sig något nämnvärt när den kommer tillbaka till hösten.
Sade inte Tegnell att R-talet är under 1. Är inte det svårt att hinna uppnå flockimmunitet innan hösten då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in