2020-05-04, 00:13
Medlem
Jag läser att Danmark ska testa 300 000 i veckan och att de som vill kommer att kunna testa sig. Varför kan de och inte vi? Konstigt tycker jag...
Citera
2020-05-04, 00:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
2698 döda and counting.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och du vill hitta en syndabock. Varför inte skylla på viruset?

Hong Kong har 4 döda. Samma virus.
Citera
2020-05-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag ska förklara närmare:

Jag är trött på trollen i tråden som hela tiden dyker upp som nya användare och förlöjligar alla som länkar till källor och är oroliga, detta i sig är en epidemi.
Gemensamt för dessa är alla att de försvarar Regeringens handlande, jag har inget tålamod med huvudlösa påståenden längre.

Huvudansvaret ligger hos de människor som driver på detta systemet.
Dessa människor har konsekvent under årtionden utarmat Sverige.

Man har i Sverige skapat ett system som inte har någon beredskap.
Man har i vården skapat ett system som innebär en stor vikariestab som springer på olika boenden.
Ja faktiskt i flera delar av samhället.

Det är människor som inte kan vara hemma då lönen då uteblir.

Jag kan fortsätta halva natten och lista hur många problem som möjliggör just denna katastrofala spridningen på Äldreboenden.

Hela situationen är helt urholkad och har varit under lång tid.

Politiker har ett ansvar.

Och jag vill därför även mena att FHM har ett stort ansvar, då alla lyssnar på de motsägelser som kommer därifrån.

Sveriges lador är tomma, Sverige har valt denna strategin för annars kraschar ekonomin totalt.
Vi har ingen beredskap och nu väljer man helt sonika att offra de äldre.

Hela iden om att ta eget ansvar fungerar bara om exakt alla gör det.
Fortfarande måste ju tex lärare vara i skolan på många håll.

De rekommendationer som gått ut är just detta.
Inte skarpa lagar.

Man har skapat en medveten illusion av att man tar sitt ansvar som experter och ledare.
Fast man vetat från början att det kommer gå åt pipan.

"Inga" åtgärder som andra länder gör är verkar ju vara effektiva enligt FHM.
Och därför väljer Sverige en annan väg.

Nu sitter vi med Facit och nu kommer man att trolla bort detta genom att skylla ifrån sig på individen.

Man kan inte ha kommuner som stänger vissa delar och kommuner som har öppna andra.
Man kan inte lägga en frivillighet i detta då kommuner har olika förutsättningar och kunskaper.

Här har FHM en ledande roll, deras luddighet och ovilja att införa skarpa åtgärder leder nu till människors död.

Att man även använder Morfin som rekommendation vid andnöd av äldre utan stöd av någon som helst Syrgasbehandling gör ju att folk dör.

Jag menar därför att man med flit offrar de gamla och svaga för Sverige har inga resurser.
Inte Nationellt och inte heller Lokalt.

Då är det bekvämt att införa rekommendationer och sedan när hela den grejen baktänder stå med armarna i kors och säga "Ni följde ju inte våra rekommendationer".

Ingenting av det du listar som borde ha säkerställts har ju gjorts på hela skalan.
I den kommun jag bor tog kommunen själva beslutet att stänga ned äldreboenden för besökare redan innan FHM satte det som norm.

Men hur många ställen gjorde inte det?

Man kan inte ha en frivillighet under ansvar i en krissituation nu kommer man att ducka det och det tror jag tyvärr varit en medveten kommunikationsstrategi redan från start.

Såhär gör vi: Fas 1
Fas 2
Fas 3
osv.

Allt handlar om att makten skyddar sig själv och man kommer att fortsätta offra människor tills det inte går längre.

SEN börjar The Blame Game från deras sida.

Det kan bli Kaos från alla håll och de skyldiga kan smita undan som råttor, några andra blir offrade som nyttiga idioter helt enligt Machiavelliskt tänkande.

Regeringen spelar ett mycket högt spel.

Jag kan ärligt talat säga dig Schlaback att efter det jag sett av att kuska runt bland den typen av ring och springjobb på de nya spännande arbetsmarknaden och sett hur landet monterats ned bit för bit.

Bott på alla möjliga jävla skitkontrakt, sett hur man absolut inte skött den skenande våldspiralen i samhället, så kan jag säga att det följer exakt samma Modus Operandi.

Jag har inga höga tankar om Regeringens förmåga att lösa detta annat än att snärja in sig i ytterligare lögner och dimridåer.

Detta gick åt helvete redan från början när Tegnell och CO inte införde karantän från tex Italien.
Eller när man stängde flygen från Iran men via UD kunde bli hänvisad att flyga via Frankfurt i stället.

Det finns så många fel och motsägelser i detta att det inte är klokt och att då sätta in ett individansvar i detta är ren och skär taktik.

Ha det fint!

Den bild du målar upp upplever jag mycket skrämmande. Ligger det till på det här viset i vårt land blir jag ordentligt mörkrädd. Jag undrar hur länge kommer det dröja innan medborgarna loggar ut från Flashback m.fl. sociala medier, stänger av datorn och beger sig ut på gator och torg och demonstrerar med samma kaliber som i sydliga länder.
Citera
2020-05-04, 00:15
Medlem
Island, aktiva fall:

1/5 99
2/5 82
3/5 72

Inga dödsfall sedan 20/4.

Smittfritt land innan mitten av maj?
Citera
2020-05-04, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Annorlunda uttryckt: Pratet om att den svenska "strategin" var att "skydda de äldre" var alltså skitsnack från början. I själva verket fanns det helt enkelt ingen strategi. Fanns inte, och finns inte.

Nyheter från senaste dygnet:

- Senaste veckan testade Danmark dubbelt så många som Sverige. Nu siktar de på att snart kunna göra 300.000 tester i veckan. Sveriges ambition är fortfarande bara 100.000 i veckan, men hittills har vi bara nått upp till en fjärdedel av den nivån. Nu tror vi att vi skall nå målet "i mitten av maj". Det skjuts framåt gång på gång..

- Norge satsar på smittspårningsapp. Svenska FHM tycker - såklart - det är en dålig idé.

Sveriges "strategi": Avfärda precis varenda jävla åtgärd som "ineffektiv" eller "finns inga vetenskapliga belägg", var bland de sämsta i världen på att testa, förminska alla andra länders framgångar genom att påstå att de ändå kommer att få lika många döda till slut, samt sprid aktivt vilseledande propaganda om att "flockimmunitet is the way to go".

Nä det var nog verkligen inget skitsnack.
Däremot misslyckades vi med att skydda våra äldreboenden där nästan hälften av våra döda kommer ifrån.

Varför vi misslyckades finns det nog en diger lista på men det är ju helt klart att äldrevården måste förändras i grunden.
FHM har ju inget med detta faktum att göra direkt.

Hade nog inte spelat nån roll vad vi gjort här är jag rädd. Vi hade slutat på samma punkt ändå med tanke på hur vi jobbar med våra äldre i Sverige.

Här har vi en läxa att göra.

Jag håller med om att testningen går väldigt trögt. Jag förstår inte vad problemet är riktigt?
Nu ska i ärlighetens namn sägas att Norge har heller inte testat överdrivet mycket mera men för att komma vidare till nästa steg måste vi få igång detta. Absolut!

Handlar nog om resursbrist tyvärr. Men om det är så kunde man väl lösa det med volontärer och frivilliga i mobila enheter?? Det har andra länder gjort. Måste vara superenkelt att få tag i resurser för detta just nu.

Här är en av de punkter vi varit usla på!

Nån jävla smitt-app som många aldrig kommer ladda ner som ska övervaka människor är ju bara trams. Bra att vi inte håller på med sånt. Kommer inte fungera om inte 100% av befolkningen har den ändå.
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men snälla du. Det är INGET tyckande att inte FHM är ansvariga för äldreboenden i Sverige.
Det är FAKTA.
Lär dig skillnaden.

FHM har aldrig nånsin varit ansvarig för äldreboenden i Sverige och kommer aldrig att vara över hur vi jobbar med våra äldre. Det är aktörerna själva som är det.

Fundamental enkel fakta som borde vara hur lätt som helst att ta in?

Vilken fakta? kom med seriös källa tack
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
2698 döda and counting.

Hong Kong har 4 döda. Samma virus.
Likafullt viruset som dödar.
Citera
Bannlyst
Jag har löst Coronakrisen.
Eftersom ett vaccin kan dröja så måste det tas fram en alternativ lösning, så inte hela världsekonomin ska raseras.
Lösningen är att testa alla invånare i varje land minst två gånger i veckan, oavsett om man har symtom lr inte.
Se till att snabbt massproducera hemmatester som ska vara enkla att genomföra.
På det sättet kommer det finnas minimalt med smittade och sjuka människor ute i våra samhällen.

Det är lösningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Är det så oerhört svårt att fatta att DU ska sluta smitta din omgivning frivilligt, inte att jag nödvändigtvis måste skydda mig mot dig? Det är en fråga om respekt som du inte verkar begripa, du vill hellre fortsätta att klampa runt i dina skitiga stövlar och sprida ohyra omkring dig.

Så så, andas in, andas ut. Jag ville inget illa. Jag använder inte gummistövlar. Och mina dyra skinnskor av högsta kvalitet är alltid rena och blanka.
Citera
2020-05-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Mycket kloka kommentarer från er båda! Den söndercurlade generationen har det extra svårt i dessa tider. Men det är inte deras fel utan det är deras föräldrars fel som curlade sönder deras förmåga att tänka själva, ta eget ansvar, tänka själva och fatta egna beslut.

Tro mig.
Det kommer inte funka med att ”bestämma” heller.
Då kommer samma gäng som idag struntar i rekommendationerna att känna sig kränkta och trotsa reglerna ändå.
Det är ett beteende som delvis är utav vårt ”fria samhälle” men också till stor del av dålig uppfostran utan kravställning och curlande.
Samtidigt kör de på så länge det går.
”Jag är inte rädd för att bli smittad”
Och de är totalt blinda över att det inte handlar om dem. Utan alla andra som de i sin tur kanske smittar. Plus att de bidrar till att smittspridningen går för fort för att vår sjukvård ska hinna med.

De har en total oförmåga att ta till sig självklara rekommendationer som skyddar sina medborgare och detta är pga av utebliven intelligens, naivitet och en stor del egoism.
De förstår inte konsekvenserna av sitt beteende.
Ett rent WT beteende.

Precis som hos de i Söderns USA som är ute och demonstrerar mot karantänen och är totalt blinda över utvecklingen i New York City.

Jag känner ingen intelligent människa som åker kommunala medel, ränner runt på uteserveringar och fortsätter med sina sociala kontakter som tidigare. Alla de med pannben gör det som myndigheterna bett dem.
Citera
2020-05-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Det stämmer inte alls det du säger. Du vill inte konfrontera dej för att du inte har några argument.
Men eftersom du inte vill erkänna att du har fel så säger du att du inte vill diskutera med mig.
Du har fel men vill alltså inte erkänna det. Typiskt tegnell minion beteende.

Du slänger in tegnell här mitt i allt. ?

Ja ok.

Jag vet inte riktigt hur du menar men det jag vet är att vi har en väldigt olika syn på livet och livsvärderingar.

För mig är en pandemi oundviklig.

Vi kommer att ha dom och genomlida dom alltid. Så länge människan existerar. Och vem som gjort rätt och fel och inte kan bara tiden utvisa. Vill man inte gå med på myndigheternas agerande så ska man ställa sig utanför samhället helt!

Då ska man satsa på att leva på en avsides liten bondgård med självförsörjning där ens enda inkomst beror på gården och när man blir sjuk så är det tvätta sig i kopiss, varma yllesockar och dunka sig i bröstet och hoppas på det bästa som gäller.

Man kan inte vara en del av samhället och samtidigt kräva att skyddas från det dåliga som det medför att leva tätt och att flyga mellan länder

Så mycket vet jag. Att jag vet att det vi ser i dag är oundvikligt och fler kommer dö. Jag har tappat anhöriga i denna pandemi och jag är inte arg. Jag inser att det är oundvikligt
Citera
2020-05-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag läser att Danmark ska testa 300 000 i veckan och att de som vill kommer att kunna testa sig. Varför kan de och inte vi? Konstigt tycker jag...

Pengar älskling pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in