2020-05-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Mycket bra sagt!

Men jag tycker det gäller fler än bara cheferna på våra äldreboenden.

Det är ett sånt jäkla gnäll i den här tråden om att FMH "inte räddar mig", "Tegnell skiter i mig". "Vi blir övergivna".

Är ni hjälplösa bebisar? Måste farbror staten verkligen byta era blöjor?

Se till att hålla avstånd till folk o tvätta era händer, istället för att ligga o grina! Curlade jävla clowner!

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Som sagt: Dumma, dumma pappa staten och dumma, dumma Tegnell som inte tar bort det dumma, dumma viruset.

Mycket kloka kommentarer från er båda! Den söndercurlade generationen har det extra svårt i dessa tider. Men det är inte deras fel utan det är deras föräldrars fel som curlade sönder deras förmåga att tänka själva, ta eget ansvar, tänka själva och fatta egna beslut.
Citera
2020-05-04, 00:07
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det främsta skälet till att du inte ser överdödligheten alls lika tydligt när du tittar på nationell nivå är denna:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/v%C3%A5r-coronalivsstil-har-mildrat-vinterkr%C3%A4ksjukan-och-s%C3%A4songsinfluensan-1.26457717

Förändringen i hur vi lever har också haft effekt på den vanliga säsongsinfluensan. Något som stadsepidemiologen Anders Tegnell lyfter på måndagens presskonferens som exempel på coronaåtgärdernas genomslag.

– Det blir ett väldigt plötsligt och snabbt avbrott runt vecka åtta och nio, när vi började införa mycket av de rekommendationer vi hade, på det sätt som vi inte har sett tidigare under någon influensasäsong, säger han.

Dvs, en stor andel av dom tidiga Covid-19-dödsfallen syns inte, i form av överdödlighet på nationell nivå, därför att bland annat dödsfall i influensa upphört samtidigt.

I Stockholm är dock Covid-19-överdödligheten så stor att den syns tydligt oberoende av det.

I vilket fall som helst så kan du på grund utav detta inte applicera den nationella överdödligheten för hela riket som representativ för Stockholm.

Vill man titta på hur det ser ut i Stockholm så är det bättre att titta på hur det ser ut i Stockholm.

När man tittat klart på Stockholm kan man sedan börja fundera på om observationerna är giltiga för övriga landet.

Eventuellt kan man i samband med det misstänka att mindre drabbade regioner inte skitit i att vårda 70+ i lika stor omfattning.

Det är dock något som den som vill göra gällande får presentera belägg för i så fall.

Personligen tror jag inte skillnaden är så stor om övriga regioner kommer ikapp. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med intensivvårdresurser för att agera på annat sätt. Det vore dock klädsamt att inte skryta om överskott på intensivvårdplatser under tiden.

Japp... Alltså har du själv räknat ut att det inte är rimligt att vi skulle ha gått från 6,25% till 26% smittade i april. Speciellt inte med tanke på att det faktiska mätvärdet var 2,5% (Testet hade dessutom felmarginal på 5%-enheter, vilket gör det teoretiskt möjligt att inte enda testad person var faktiskt smittad).

Nja, jag gillar som sagt konspirationsteorier och men denna känns inte som någon jag kommer att fördjupa mig i.

Det är för min del uppenbart att den geografiska närheten till labben i Wuhan inte är en slump.

Om spridningen sedan berodde på en en avancerad konspiration från en regering, en girig enskild aktör eller vårdslös hantering av infekterade fladdermuskadaver har jag ingen aning om.

Att hela viruset bara är en stor fake för att sälja vaccin och kontrollera befolkning tror jag inte alls på. Det känns spontant som chemtrails och aliens är ungefär lika sannolikt.
Ja, jag tror inte att hela viruset bara är en stor fake och att det kan komma från någon fladdermus eller något annat virusdjur (lite chans med labbet, men kanske)

Däremot så kom det ett virus precis efter deras träning med väldigt högt uppsatta personer och miljardärer ("världelit") och de ser sin chans att påverka så mycket som de bara kan nu.
Exakt vad de pysslar med har jag ingen aning om, men det är väl saker som ökad övervakning, mer handel, lägre löner mer automatisering, digitalisering, "demokratisering", "världsregering", "sprida friheten"
och sen som lök på laxen ska vi om ett år stå i kö och vaccinera oss, oavsett om det behövs eller inte.

Citat:
Personligen tror jag inte skillnaden är så stor om övriga regioner kommer ikapp
Kanske inte kommer ikapp? Norge Finland o.s.v De borde väl börja dö där snart också?

Det kanske blir mycket på vissa platser och mindre på vissa.
Spanska sjukan fick ju bara 1/3 av världens befolkning. "about a third of the world's population at the time"
och i Sverige som hade en befolkning på knappt 6 miljoner: "Hundratusentals blev sjuka"
Inte miljontals...

Citat:
Japp... Alltså har du själv räknat ut att det inte är rimligt att vi skulle ha gått från 6,25% till 26% smittade i april. Speciellt inte med tanke på att det faktiska mätvärdet var 2,5% (Testet hade dessutom felmarginal på 5%-enheter, vilket gör det teoretiskt möjligt att inte enda testad person var faktiskt smittad
Ja det enda man kan "se" är hur många som dött 13 dagar bakåt i sverige och det är väl kanske dumt att göra alltför mycket av det.

Det man nog ska tänka på är att spanska sjukan var mild på våren och betydligt dödligare när den kom tillbaka på hösten. Kanske blir det så nu också, kanske inte.

Det här är min bild just nu, även fast man kan bli lite paranoid.
Cirka 1,4 - 4,8 gånger farligare än influensan 2017-2018 och 35 gånger "lindrigare" än spanska sjukan 1918. covid-19
Senast redigerad av morozz 2020-05-04 kl. 00:10.
Citera
2020-05-04, 00:07
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Just nu utanför FHM.

Folk har skickat ett tydligt meddelande.

Bild 1

Bild 2

Är detta en FB aktion?
Citera
2020-05-04, 00:08
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Just nu utanför FHM.

Bild 1

Bild 2

wow!
Citera
2020-05-04, 00:08
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Är detta en FB aktion?

Nä, vart delad i en covid19 grupp bara.
Citera
2020-05-04, 00:09
Medlem
Citat:
De är ansvarig för de rekommendationer de ger.

Lär dig skillnaden.

Tack.

Ja självklart är det ansvariga för deras rekommendationer. Vilket alltså INTE är samma sak som att vara ansvarig för systemfelet på våra äldreboenden eller för äldreboendena överhuvudtaget.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är avlidna per dag enligt dödsregistret.

Det du tittar på är antal rapporterade döda.

Hajar du skillnaden? Finland rapporterade 43 döda idag. Betyder inte att 43 har dött i Finland dom senaste 24 timmarna.

Exakt den informationen hade ju varit lämplig att förtydliga, och inte bara slänga upp en graf.

Men då är den grafen lite ohederlig alltså, om det finns en stor eftersläpning mellan dödsfall och rapportering. Den borde visa de senaste dagarna i ljusgrå färg eller något, eller kanske inte visa dem alls, då dessa siffror (ännu) inte är användbara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och du vill hitta en syndabock. Varför inte skylla på viruset?
För att Norge inte ens har en tiondel av Sveriges antal döda. Men viruset kanske är lite extra elakt mot just svenskar?
Citera
Medlem
Citat:
Just nu utanför FHM.

Bild 1

Bild 2

Vad vackert med alla värmeljus! Vad kreativa de är som arrade det där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Och ett av de allvarligaste felen FHM gjorde var att länge envisas med att asymptomatiska inte smittar. Vilket ju säkerligen ledde till att tusentals som inte kände något symtom alls, gick till sitt jobb på äldreboendena. Para det med att de hållt på och vara otydliga i om det ens behövs munskydd och så på äldreboenden = katastrof.

Det är rätt magstarkt att de sen vill skylla på personalen. Snacka om att sparka neråt, dessutom obefogat.

Håller med
Tycker man kan ha mycket mer hängslen och livrem tänk innan man har all fakta på bordet.
Ta det säkra före det osäkra.
Citera
2020-05-04, 00:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Förnekarna och alarmisternas ordkrig kommer aldrig sluta. Så här fortsätter det dygnet runt. Det är som en tennismatch. Skillnaden är att i tennis vinner en spelare. Här är det ingen som vinner. Hur länge ska ni orka?

Förhoppningsvis vinner vi som land. Vi hade rätt! Sedan ja förhoppningsvis vinner hela världen. Ingen hade hade rätt men viruset som SARS bara försvinner.

Men tyvärr verka ju allt tyda på att det kommer fortsätta. Det bästa vore väl då att alla kom till en gemensam lösning på problemet. Samarbeta för att finna en möjlig lösning? Det kanske är det enda fina ur denna soppan. Att världen kommer tillsammans för att finna en lösning.
Citera
2020-05-04, 00:10
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja självklart är det ansvariga för deras rekommendationer. Vilket alltså INTE är samma sak som att vara ansvarig för systemfelet på våra äldreboenden eller för äldreboendena överhuvudtaget.

Alltså, de sänker kraven på skyddsutrustning istället för höja dem, baserat på tidigare kunskap.

Vem ansvarar för det?

FHM.

Varför gå emot kunskap som gör situationen värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in