2020-05-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Undra hur många unga vuxna som kommer att få kämpa i flera veckor nedsövda i varsin respirator?

Hur många dödsfall i den här åldersgruppen ska behöva äga rum för att få förnekare att förstå allvaret?
Även om många svårt sjuka dör inte kan få bestående skador och rehabilitering.
Citera
2020-05-03, 17:06
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ledsen att behöva säga emot dig. Jag måste dock lita på de finska folkhälsomyndigheterna. Vågar inget annat..

De säger att de kan bli VÄRRE med munskydd. Förutsatt att man använder fel material (fråga mig inte vilket material är fel och vilket rätt - fråga dem). Och förutsatt att folk inte klarar av att handskas med skydden på rätt sätt. Som t.ex. att byta skydd VARJE gång man har använt det och förvara det använda skyddet så att det inte kommer i kontakt med något.

Kan bli jobbigt för skolbarn, vissa grupper som inte ens kan tvätta händerna trots instruktioner på 19 språk osv.

Man gör alltså en samlad bedömning - för och nackdelar - och går ut i media att det bästa är ändå att hålla avståndet utan munskydd.

Det är inte "mitt fel" att de stödjer Tegnells uppfattning i frågan.

Nej, de säger att det är hemmagjorda tygmasker som kan skapa problem, och de ger inga anvisningar om bärande av masker.
Men det är en myndighet av hundratals runt vår jord, andra gör andra bedömningar.
Citat:
Social- och hälsovårdsministeriet och Institutet för hälsa och välfärd ger inga anvisningar om användning av tygmasker på offentliga platser
18.4.2020
Social- och hälsovårdsministeriet och Institutet för hälsa och välfärd ger inga anvisningar för eller allmänna rekommendationer om att tygmasker bör användas när man rör sig på offentliga platser.

Det är nödvändigt att informera om denna gemensamma riktlinje, eftersom frågan har diskuterats särskilt i medierna och på sociala medier under de senaste dagarna.

Expertutlåtandena skiljer sig från varandra i fråga om fördelar och nackdelar med tygmasker samt hur de används på rätt och fel sätt. Det här har under de senaste dagarna skapat osäkerhet och förvirring hos många människor.

En ansiktsmask av tyg kan i värsta fall öka risken för smitta
Tillverkning, försäljning och import av andningsskydd som uppfyller kriterierna och som behövs inom hälso- och sjukvården regleras noggrant.

Enligt ministeriet och Institutet för hälsa och välfärd kan en omfattande användning av hemmagjorda skyddsmasker på offentliga platser i värsta fall leda till en felaktig känsla av trygghet.

Fel sorts tygmaterial i en hemmagjord mask kan försämra lunghälsan, t.ex. när mikrofibrer, damm eller tygpartiklar hamnar i luftvägarna. Fel val av tyg kan öka andningsmotståndet, och då kan koldioxidhalten öka till skadliga mått. Risken för hjärthändelser eller astmaanfall kan också öka.

Det är viktigt att komma ihåg att en ansiktsmask inte skyddar dess användare mot coronaviruset. Användning av mask kan däremot skydda andra, eftersom den kan minska spridning av droppar som hostningar och nysningar orsakar.

Att vårdpersonal, t.ex. omsorgs- och hemvårdspersonal, använder tygmasker är dock av största vikt för att skydda dem som får vård. Personalen får utbildning och anvisningar om hur maskerna ska användas på rätt sätt. Arbetsgivaren ansvarar för att ge personalen anvisningar och för anskaffningen av lämpliga masker.
...

https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/-/social-och-halsovardsministeriet-och-institutet-for-halsa-och-valfard-ger-inga-anvisningar-om-anvand ning-av-tygmasker-pa-offentliga-platser?redirect=%2Fsv%2Fweb%2Fthlfi-sv%2Faktuellt
Citera
2020-05-03, 17:08
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Just nu är det 41 avlidna under 50 år i Sverige.

16 st under 40 år

6 st under 30 år, åldersgruppen som denne Robin tillhörde.
Tack för sammanställningen! Vet du hur många under 30 år som saknade kända underliggande sjukdomar? Får en känsla av att de med kända sjukdomar är en minoritet.

Dessutom kan spridningen antas vara liten åldersgruppen under 30 då unga vuxna studerar hemifrån eller i större utsträckning jobbar inom serviceyrken där de blivit uppsagda eller permitterade. Så 20-åringarna kan nog ensamt ockupera landets IVA om det vill sig illa.
Citera
2020-05-03, 17:08
Moderator
Chantres avatar
Citat:
På lördagen rapporterades 74 döda i covid-19 i Skåne. På söndagen justerades siffran nedåt till 73 personer.

– Vi beklagar att det blivit ett fel, som alldeles troligen beror på överrapportering, säger Johan Vestergren på Region Skånes pressjour.
Citat:
Region Skåne beskriver fortfarande utvecklingstakten som relativt lugn.
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-73-doda-i-covid-19-i-skane/
Citera
2020-05-03, 17:12
Avslutad
Citat:
Tack för sammanställningen! Vet du hur många under 30 år som saknade kända underliggande sjukdomar? Får en känsla av att de med kända sjukdomar är en minoritet.

Dessutom kan spridningen antas vara liten åldersgruppen under 30 då unga vuxna studerar hemifrån eller i större utsträckning jobbar inom serviceyrken där de blivit uppsagda eller permitterade. Så 20-åringarna kan nog ensamt ockupera landets IVA om det vill sig illa.

Jag vet att minst 3 av dom 6 har sagts tillhöra riskgrupp.

Jag kan sätta precis allt jag äger på att det är en större andel smittade i åldersgruppen 20-30 år än åldersgruppen 70+.
Senast redigerad av trazke 2020-05-03 kl. 17:15.
Citera
2020-05-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-73-doda-i-covid-19-i-skane/

På tal om att det mörkas så hysteriskt.

Region Skåne verkar sköta rapporteringen exemplariskt, som mycket annat enligt mig.
Citera
2020-05-03, 17:15
Medlem
trailblasers avatar
10 nya dödsfall rapporterade. Tror vi går åt rätt håll nu. Det värsta är över.
Citera
2020-05-03, 17:16
Medlem
Förnekare och Alarmister - förenen eder! Bara tillsammans är vi starka!

Förövrigt förstår jag mig inte riktigt på den här diskussionen om att myndigheterna borde gå ut med att alla ska ha munskydd som vistas utomhus. Spelar väl ingen roll överhuvudtaget. Det är ju bara att köpa sig ett munskydd för den som vill. Det är ju inte förbjudet.
Citera
2020-05-03, 17:19
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
10 nya dödsfall rapporterade. Tror vi går åt rätt håll nu. Det värsta är över.

10 dödsfall på en söndag gör väl att risken är att det kommer runt 150 till 400 döda på mån- tisdag gissar jag på Rapportering på helgerna är ju sedan i mars inte något stort.
Citera
Medlem
Jag vet att Region Skåne infört en hel del åtgärder utöver FHMs rekommendationer offside. - Bla i lokaltrafiken. Man litar inte blint på Stockholm och ligger närmare kontinenten (verkligheten). Men regeringen vill ju att alla städer "solidariskt" skall bli lika infekterade som Stockholm och lite till. - FHM ger sig inte. I Malmös stadsdelsghetton bor det ofta 3 ggr så många som det är byggt för. Än kan det kanske nog räddas men FHM ger sig ju inte. Det går inte att övertyga dom. - Det kallas för "medical narcissism" inom psykiatrin. De har blockerat sig själva mentalt i en "narcisstic trap". FHM vill inte erkänna att Hong Kong stoppade smittan enkelt med att dela ut sprit och munskydd och uppmana till distansering. Hong Kong hade ingen lockdown. De fick 4 dödsfall. Munskydden är nyckeln.

Den här mannen beskiver "medical narcissism" på 4 minuter. Du behöver bara lyssna de första 4 minuterna.
https://www.youtube.com/watch?v=CG13BKt4zQQ&t
Citera
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Undra hur många unga vuxna som kommer att få kämpa i flera veckor nedsövda i varsin respirator?

Hur många dödsfall i den här åldersgruppen ska behöva äga rum för att få förnekare att förstå allvaret?

Ehh, titta på siffrorna och inse att risken är minimal för unga personer.
Citera
2020-05-03, 17:20
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag kan sätta precis allt jag äger på att det är en större andel smittade i åldersgruppen 20-30 år än åldersgruppen 70+.
Inte så säker på det. Ålderdomshemmen är bekräftat körda. Jag tror spridningen bland barn och tonåringar är värre än i gruppen unga vuxna. Unga vuxna har helt andra förutsättningar att sätta sig i karantän osv. Många singelhushåll, inga egna barn etc. Sedan har vi unga vuxna Stockholmare som är ute på krogen. Jag tror dock inte att deras beteende är särskilt representativt för andra städers unga vuxna. Kan ha fel. Går inte på krogen under en pandemi. Är inte så korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in