Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Annorlunda uttryckt: Pratet om att den svenska "strategin" var att "skydda de äldre" var alltså skitsnack från början. I själva verket fanns det helt enkelt ingen strategi. Fanns inte, och finns inte.
Nyheter från senaste dygnet:
- Senaste veckan testade Danmark dubbelt så många som Sverige. Nu siktar de på att snart kunna göra 300.000 tester i veckan. Sveriges ambition är fortfarande bara 100.000 i veckan, men hittills har vi bara nått upp till en fjärdedel av den nivån. Nu tror vi att vi skall nå målet "i mitten av maj". Det skjuts framåt gång på gång..
- Norge satsar på smittspårningsapp. Svenska FHM tycker - såklart - det är en dålig idé.
Sveriges "strategi": Avfärda precis varenda jävla åtgärd som "ineffektiv" eller "finns inga vetenskapliga belägg", var bland de sämsta i världen på att testa, förminska alla andra länders framgångar genom att påstå att de ändå kommer att få lika många döda till slut, samt sprid aktivt vilseledande propaganda om att "flockimmunitet is the way to go".
Nä det var nog verkligen inget skitsnack.
Däremot misslyckades vi med att skydda våra äldreboenden där nästan hälften av våra döda kommer ifrån.
Varför vi misslyckades finns det nog en diger lista på men det är ju helt klart att äldrevården måste förändras i grunden.
FHM har ju inget med detta faktum att göra direkt.
Hade nog inte spelat nån roll vad vi gjort här är jag rädd. Vi hade slutat på samma punkt ändå med tanke på hur vi jobbar med våra äldre i Sverige.
Här har vi en läxa att göra.
Jag håller med om att testningen går väldigt trögt. Jag förstår inte vad problemet är riktigt?
Nu ska i ärlighetens namn sägas att Norge har heller inte testat överdrivet mycket mera men för att komma vidare till nästa steg måste vi få igång detta. Absolut!
Handlar nog om resursbrist tyvärr. Men om det är så kunde man väl lösa det med volontärer och frivilliga i mobila enheter?? Det har andra länder gjort. Måste vara superenkelt att få tag i resurser för detta just nu.
Här är en av de punkter vi varit usla på!
Nån jävla smitt-app som många aldrig kommer ladda ner som ska övervaka människor är ju bara trams. Bra att vi inte håller på med sånt. Kommer inte fungera om inte 100% av befolkningen har den ändå.