2020-05-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Överbelånade bostäder, vettlösa konsumtionslån, minskat bostadsbyggande, ökande arbetslöshet, företagsdöd, minskad export beroende på minskad efterfrågan i andra länder, nollränta, allmänt minskad konsumtion, bubbelekonomi.
Många dåliga tecken hopar sig över Sverige i denna tid.

Vad tror ni kära FB-are?
1: Kommer bostadsbubblan/lånebubblan att spricka och leda till halverade priser räknat i Kronor?

2: Blir det vräkningar och låne/bostadsskulder + Kronofogden för resten av livet?

3: Kommer kronkursen att halveras som en följd av "Svenska sjukan"?

4: Kommer folket börja använda "riktiga pengar" som Euro och Dollar för "riktiga affärer" (som man gjorde i östdiktaturerna) medan den värdelösa kronan bara används till att betala tex. skatter och elräkning ?
.

Svaret är nej på alla punkter. Låter mer som du är en misslyckad bitterfitta som hoppas alla misslyckas lika illa som du. Du vet att det är så. Finns ingenting som tyder på något av det här. Corona känns inte ens som ett hot längre.
Citera
2020-05-03, 22:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadePresley
För första gången på 30 år står sig svenska kronan bra mot den norska så man kan inte riktigt kalla det för skräpvaluta.

Sen får man tänka på att svensk finanspolitik till stor del har gått ut på att hålla nere kronans värde

Förstår vad du ville säga men tyckte det var viktigt att nyansera lite eftersom man inte bara kan gå på min upplevelse som charter turist när man bedömer en valuta
Inte lite intressantare att jmf med dollar, euro, CHF eller pund? Norge tar oerhört mycket stryk pga ett rekordlågt oljepris.

Svenska kronan kommer fortsätta att gå kräftgång.
Citera
2020-05-03, 22:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ja, och de kan hålla på i all oändlighet. Med påföljden att inflation uppstår.
Nej det kan de verkligen inte göra. Ökar skuldsättningen för snabbt och blir för hög så smäller det när omvärldens förtroende försvinner.
Vi har sett det gång på gång runt om i världen och även i Sverige.
Sticker inflationen så ökar räntorna fortare än vad lånen hinner inflateras bort.
Det skulle bli 90 talskrisen på steroider
Citera
2020-05-03, 22:20
Medlem
Stones avatar
Lyssna på Ekonomi Ekot special de två senaste avsnitten. Sedan de två senaste Dystopia. Det kommer inte finnas ett ändlöst skyddsnät. Men allt beror på hur fort det vänder upp men ser inte ljust ut.
Citera
2020-05-03, 22:22
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Svaret är nej på alla punkter. Låter mer som du är en misslyckad bitterfitta som hoppas alla misslyckas lika illa som du. Du vet att det är så. Finns ingenting som tyder på något av det här. Corona känns inte ens som ett hot längre.

Se mitt svar ovan och lyssna på programmen. Det handlar inte längre m Corona.
Citera
2020-05-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
De som säljer sina 6,5 miljoners hem, var ska de bo? Äger man ett hem för 6,5 miljoner så nöjer man sig inte med en subkig hyresrätt, om de ens går att få tag på nuförtiden.

För att "äga" sitt 6,5 miljoners hem, så skall det ej vara belånat!
Att ha en hög belåning på sitt boende innebär i praktiken att man hyr av banken.
Citera
2020-05-03, 23:22
Medlem
DODAMIGs avatar
Min upplevelse är att det finns en stor osäkerhet på bostadsmarknaden nu. Tror knappast att priserna kommer halveras men kan inte se hur dom inte kommer sjunka. Folk verkar tro att korttidsarbete kan pågå för evigt? Till och med hört dom som blir glada av att dom permitteras. Som det vore någon semester.

Både jag och min tjej hade våra lägenheter ute till försäljning i centrala Stockholm i mars/april då vi skall flytta ihop. Små lägenheter med väldigt centralt läge. På min lägenhet så kom det bara in fem bud på två budgivare, och det var inga stora höjningar. På min tjejs lägenhet så kom det in några skambud och budgivningen stannade nästan 300 000 kr under det priset som hon och mäklaren hade tänkt och som två andra mäklare också menade att lägenheten var värd.

Vi har också kollat gemensam lägenhet och visst vissa lägenheter försvinner fortfarande innan visning men väldigt många lägenheter får inga bud, trots många visningar, eller bara ett bud, det blir ingen budgivning. Mäklarna börjar nästan kännas lite desperata. Vi kommer behöva skjuta upp planerad ihopflytt, vilket är ok men inte så vi hade tänkt.

Tror och hoppas vi kommer få bukt med coronan men svårt att se att priser och konsumtion bara kommer kicka igång igen och ta vid så som det såg ut innan den här skiten.
Citera
2020-05-03, 23:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hjelmen72
Att ha en hög belåning på sitt boende innebär i praktiken att man hyr av banken.
Jaha, vafan. Här har man gått runt och oroat sig över att parketten repas av barnen och att huset behöver målas men jag hyr ju av banken så skitsamma...
Citera
2020-05-03, 23:25
Medlem
Citat:

Problemet är bara att du har fel.
Men det skulle förstås ha varit tryggt om man bara kunde sluta hyra och slippa ta konsekvenserna av ett prisfall om det hade varit så att man bara hyrde.
Senast redigerad av nu-lugnar-du-dig 2020-05-03 kl. 23:28.
Citera
2020-05-03, 23:41
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DODAMIG
Min upplevelse är att det finns en stor osäkerhet på bostadsmarknaden nu. Tror knappast att priserna kommer halveras men kan inte se hur dom inte kommer sjunka. Folk verkar tro att korttidsarbete kan pågå för evigt? Till och med hört dom som blir glada av att dom permitteras. Som det vore någon semester.

Både jag och min tjej hade våra lägenheter ute till försäljning i centrala Stockholm i mars/april då vi skall flytta ihop. Små lägenheter med väldigt centralt läge. På min lägenhet så kom det bara in fem bud på två budgivare, och det var inga stora höjningar. På min tjejs lägenhet så kom det in några skambud och budgivningen stannade nästan 300 000 kr under det priset som hon och mäklaren hade tänkt och som två andra mäklare också menade att lägenheten var värd.

Vi har också kollat gemensam lägenhet och visst vissa lägenheter försvinner fortfarande innan visning men väldigt många lägenheter får inga bud, trots många visningar, eller bara ett bud, det blir ingen budgivning. Mäklarna börjar nästan kännas lite desperata. Vi kommer behöva skjuta upp planerad ihopflytt, vilket är ok men inte så vi hade tänkt.

Tror och hoppas vi kommer få bukt med coronan men svårt att se att priser och konsumtion bara kommer kicka igång igen och ta vid så som det såg ut innan den här skiten.
Skulle påstå att en väldigt stor majoritet av permiterade är glada utan några farhågor. Typ "snart är ju allt som vanligt igen och företaget kommer trycka på en knapp och vips så är det 100% produktion".
Citera
2020-05-04, 00:11
Medlem
Citat:

Må så vara, men det var inte frågan jag svarade på.
Citera
2020-05-04, 00:38
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Lyssna på Ekonomi Ekot special de två senaste avsnitten. Sedan de två senaste Dystopia. Det kommer inte finnas ett ändlöst skyddsnät. Men allt beror på hur fort det vänder upp men ser inte ljust ut.
Klart värda att lyssna på gällande krisen.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1490810
https://sverigesradio.se/ekonomiekotextra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in