2020-05-03, 13:57
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag säger inte emot dig. Men jag tror att Svenne Banan kommer att vara den som försöker hålla liv i den s.k. "bubblan" eftersom mat och bostad är det viktigaste i livet.

Därför tror jag inte på TS tes om halverad valuta och halverade bostadspriser. Hela världen försöker att hålla liv i sina ekonomier. Sverige sticker inte ut, förutom den extremt höga privata skuldsättningen.

För Sveriges del tror jag som sagt på en 10% försvagad valuta och en 20% nedgång i boprisstatistiken det närmaste året. Samt en arbetslöshet på 15%. Wanna bet?

På 20 års sikt tror jag bostadspriserna - värderat i t ex årsinkomst - kommer att ha halverats realt.

Jag vet inte om bopriserna på hem kommer gå ner så mycket så länge man öser ut helikopterpengar. Efterfrågan på tak över huvudet finns ju fortfarande där. Däremot kommer inflation bli ett problem eftersom efterfrågan på saker kommer vara större än utbudet (folk får inte jobba längre, logistikkedjor är rubbade)...
Citera
2020-05-03, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Jo precis. Allting handlar om hur länder väljer att göra relativt varandra... väljer alla att trycka pengar som nu så blir relationen mellan valutapar oförändrad så man ser inte "försvagningen" i annat än andra tillgångars om guld aktier fastigheter.

Jag håller inte med om detta. För en svensk som sitter med SEK är det vitala hur mycket SEK som krävs för att köpa en vara, inte vad kursen mot USD är. Som svensk med SEK blir man inte gladare för att även USD tappar i köpkraft (om man inte är skadeglad då förstås).
Citera
2020-05-03, 14:09
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Jag vet inte om bopriserna på hem kommer gå ner så mycket så länge man öser ut helikopterpengar. Efterfrågan på tak över huvudet finns ju fortfarande där. Däremot kommer inflation bli ett problem eftersom efterfrågan på saker kommer vara större än utbudet (folk får inte jobba längre, logistikkedjor är rubbade)...
När får vi se dessa helikopterpengar?? Jag har inte ens hört om ett sånt förslag här i Sverige.

Man försöker pressa ut lån till småföretag, men dom, liksom bankerna, verkar inte vilja spela boll.

De lättade reglerna för A-kassa och permitteringsstöd ger också folk mindre pengar än vad dom hade i lön tidigare.

Möjligt att politiker till sist blir desperata och skickar ut en miljon på varje svensks skattekonto, men dit är det extreeeeemt långt.
Citera
2020-05-03, 14:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Då kan man alltid riva något hus för att skruva upp värdet, alternativt låta det stå tomt istället för att sälja till underpris/hyra ut. Och sen har vi skuldsanering så de blir inte skuldsatta för resten av livet.

Definiera underpris?!! Vad skiljer ett underpris från ett marknadspris i ditt scenario?
Citera
2020-05-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
När får vi se dessa helikopterpengar?? Jag har inte ens hört om ett sånt förslag här i Sverige.

Man försöker pressa ut lån till småföretag, men dom, liksom bankerna, verkar inte vilja spela boll.

De lättade reglerna för A-kassa och permitteringsstöd ger också folk mindre pengar än vad dom hade i lön tidigare.

Möjligt att politiker till sist blir desperata och skickar ut en miljon på varje svensks skattekonto, men dit är det extreeeeemt långt.

Nej det kommer knappast bli helikopterpengar till privatpersoner i Sverige men däremot helikopterpengar till kommuner som höll på och gå under redan innan corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Jag håller inte med om detta. För en svensk som sitter med SEK är det vitala hur mycket SEK som krävs för att köpa en vara, inte vad kursen mot USD är. Som svensk med SEK blir man inte gladare för att även USD tappar i köpkraft (om man inte är skadeglad då förstås).
Fast trådstarten handlade ju både om kronkursen och bostadspriser. Då är observationen att alla andra länder också strör helikopterpengar relevant. Eftersom det i så fall skulle mildra det kronfall som det undras över i trådstarten.
Citera
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det som driver kurserna är stödköp och stimulanser, vinsterna rasar.
Ja, och de kan hålla på i all oändlighet. Med påföljden att inflation uppstår.
Citera
2020-05-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Fast trådstarten handlade ju både om kronkursen och bostadspriser. Då är observationen att alla andra länder också strör helikopterpengar relevant. Eftersom det i så fall skulle mildra det kronfall som det undras över i trådstarten.

Det saknas förståelse för vad pengar är här märker jag. Många tror att kronans reella värde mäts i kursen mot andra valutor men så är det inte. Kronans reella värde mäts i hur många kronor som krävs för att köpa reella tillgångar.
Citera
2020-05-03, 14:40
Medlem
RobbanUCs avatar
Johan Sandwall, ekonom och fd. bankman har mycket att säga om den nuvarande ekonomiska situationen om hur bankerna skapar pengar ur tomma luften.
Dessutom att regeringen 2015 genom lag i praktiken upphävt insättningsgarantin och gett bankerna rätt att ta alla sparpengar som satts in för att rädda sig själva medan kunderna sitter kvar med Svarte Petter och kan se sina besparingar försvunna utan att ha möjlighet eller ens rätt att få dem tillbaka.

https://www.youtube.com/watch?v=q8wcHcnRBu0
Senast redigerad av RobbanUC 2020-05-03 kl. 14:43.
Citera
2020-05-03, 14:54
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Johan Sandwall, ekonom och fd. bankman har mycket att säga om den nuvarande ekonomiska situationen om hur bankerna skapar pengar ur tomma luften.
Dessutom att regeringen 2015 genom lag i praktiken upphävt insättningsgarantin och gett bankerna rätt att ta alla sparpengar som satts in för att rädda sig själva medan kunderna sitter kvar med Svarte Petter och kan se sina besparingar försvunna utan att ha möjlighet eller ens rätt att få dem tillbaka.

https://www.youtube.com/watch?v=q8wcHcnRBu0

Vad händer med bostadsmarknaden vid en svår lågkonjuktur?

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1470448
During the 1920s prices reached their highest level in the third quarter of 1929 before falling by 67 percent at the end of 1932 and hovering around that value for most of the Great Depression. The value of high-end properties strongly co-moved with the stock market between 1929 and 1932. A typical property bought in 1920 would have retained only 56 percent of its initial value in nominal terms two decades later.
Citera
2020-05-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vad händer med bostadsmarknaden vid en svår lågkonjuktur?

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1470448
During the 1920s prices reached their highest level in the third quarter of 1929 before falling by 67 percent at the end of 1932 and hovering around that value for most of the Great Depression. The value of high-end properties strongly co-moved with the stock market between 1929 and 1932. A typical property bought in 1920 would have retained only 56 percent of its initial value in nominal terms two decades later.

Det är ett misstag att se på 30-talets kris, då var inställningen att staten inte skulle agera och stimulera ekonomin och inte trycka pengar. Det var anledningen till att den krisen blev så djup och denna syn på hur kriser ska hanteras har därför förändrats totalt.
Citera
2020-05-03, 15:38
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Det är ett misstag att se på 30-talets kris, då var inställningen att staten inte skulle agera och stimulera ekonomin och inte trycka pengar. Det var anledningen till att den krisen blev så djup och denna syn på hur kriser ska hanteras har därför förändrats totalt.

Jag håller med dig i ovan. Att titta för mycket på 30-talskrisen är inte bra. Världen samt den finansiella spelplanen i stort är enormt annorlunda. Idag är världen mer beroende av samt enormt mycket närmare varandra än för 90 år sedan. Idag experimenterar vi med minusräntor och QE på en helt enorm nivå. Många länder i väst har dessutom en demografi i form av en svamp vilket kommer att påverka dem mycket kommande decennier.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in