2020-04-06, 03:27
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag hade absolut inte gått in till varken vargar eller andra vilda djur oavsett hur vana de är med människor. De är fortfarande vilda djur som bara har lärt sig av sin naturliga rädsla/avståndstagande av människan.

Att de gav sig på henne får man aldrig veta varför, har sett även hundar triggas av för människas öga abslut ingenting. Hon kan ha luktat fel, hon kan ha snavat och ramlat, hon kan ha tillrättavisat fel varg som hade PMS för dagen.

Efter att ha sett snubben som blir tuggad till döds av 4 mindre Dogo Argentinos så har människan en lite chans när det kommer till både varg & ilskna hundar i flock.
Citera
2020-04-06, 22:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Asså dessa vargar på Kolmården! Vad har de fått för uppfostran / dressyr? De ger sig bara på kvinnor och skruttiga svaga män! Djurskötarna har ju helt missat att informera och uppdatera vargarna om hen och genusdebattens utveckling i Sverige de senaste åren!
Citera
2020-04-06, 22:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Bra exempel på härskartekniken förlöjligande, men det biter inte på mig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik#F%C3%B6rl%C3%B6jligande

Självklart inte.

Nej det är det inte.

Ja de flesta tycker ju att det borde vara självklart.
Men en del anser att djur är lika mycket, eller mer värda, än människor.

Återigen påpekar du självklarheter, men det har inget med mitt inlägg att göra.

Håller med dig om detta, men det har fortfarande inget med mitt inlägg att göra.

Jag har inte förordat avlivning i efterhand, som en slags hämnd eller bestraffning, jag vänder mig mot att ett djurs liv skulle vara lika mycket värt som en människas.

Läste du ens det inlägg jag svarade på?
"Hur i helvete tänkte du där????
Det är väl inte vargarnas fel att människan fångar in dem och håller dessa i fångenskap!!
Vad får dej att tro att DU har mer rätt än en varg att leva???? Inte undra på att världen ser ut som den gör med lågbegåvade som du!!!"

(FB) Kvinnlig djurskötare avled efter vargattack på Kolmården, (17/6 -12)(Kar*lina B*rdin)

Från samma användare som svar på mitt inlägg.
"Utveckla varför människan "går före" ex.vis vargen??????
Vad tror du är anledningen till att djurskötaren fick sätta livet till??????
Människan är ju cancern på jorden.
Om du jämför hur människan förstört den naturliga kedjan och balansen på vår jord jämfört med djur..vad kommer du fram till då??
Det vore en bra början om såna som du knep glappkäften innan du gör inlägg!!!"

(FB) Kvinnlig djurskötare avled efter vargattack på Kolmården, (17/6 -12)(Kar*lina B*rdin)

Fast "jorden" som du kallar den hade ju sett radikalt annorlunda ut om inte människan hade släckt de återkommande skogsbränderna som orsakas av blixtnedslag varje år! Bara dessa ständiga bränder hade orsakat CO2 utsläpp i princip lika stora som dagens!

Edit!: vet inte vem jag svarade...
Citera
2020-04-07, 01:27
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag träffade en jägare i skogen när jag var på hundpromenad. Vi pratade en stund och kom in på ämnet varg. Han berättade att vargar attackerar/dödar för att få mat att äta och inte för att de skulle vara elaka eller vilja skrämmas eller jaga bort. Kan vargarna ha ätit av djurskötaren som de dödade?
Du verkar ju vara av den osmakliga typen som uppenbarligen ”gillar” makabra ting så svaret är: Ja, vargarna hade ätit av K.B 😔. Hoppas det tillfredställer din makabra hunger 👿!
Citera
2020-04-07, 02:33
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simma-Lugnt
Läs boken "Vargattacken på Kolmården" .
Se dokumentären Black fish om späckhuggare I djurparker. Filmen "Black fish" finns på SVT Play nu. Alla som vill besöka en djurpark - se den filmen först. Man storgråter. Hur kan man stänga inne djur i betongklumpar.??? Det är nget värdigt liv för något djur. Man kan ta djur från vildmarken/det vilda, men man kan aldrig ta vildmarken/det vilda ur ett djur.

Läs boken. Se filmen. Man får en stor insikt och en djup sorg och smärta för djur i fångenskap. Allt är bara ekonomiska intressen och vinstbringande företag. Det handlar inte om att se till djuren. Det handlar bara om pengar. "Närkontakt Varg" var en kassa-ko och mycket vinstbringande för Kolmården.

Apropå djur i fångenskap, man undrar ju hur länge snubben i videon ska klara sig: https://www.youtube.com/watch?v=4iPq5CbGW6c&feature=youtu.be
Citera
2020-04-07, 02:47
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Chockerande att se hur okunnigt och respektlöst de hanterar vargarna.
De hanterar vargarna som om de vore vanliga hundar.
Det är inte lämpligt att låta människor träffa vargar på det sättet.
Än mindre sparka på vargen, visst blir vargen kuvad för stunden.
Men inte i längden.
Att de lät en skötare gå in ensam i hägnet är helt otroligt.
Så naivt att tro att allt är gulligull, speciellt med tanke på
hur denna varg reagerade i klippet.

Jag håller med. Arroganta idioter som sparkar.
Synd att inte alla Kolmårdens skötare blev uppätna av vargarna.
Noll respekt kvar för djuret, som alltid har sitt "djur" inom sig. Det visar väl hur mycket genetiken sitter i oavsett var djuret har växt upp eller hur nära människan det varit. Instinkterna och generna försvinner aldrig, vilket alltid gör djuret opålitligt och något man inte ska använda för mänskliga gullgull-lekar eller påfund som pengar.
Citera
2020-04-07, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Om det stämmer är det första gången på över 100 år som en människa har dödats av varg här i landet, senaste dödsfallet var i slutet av 1800-talet om jag inte minns fel (kan kolla upp en källa på det senare)

Glöm inte bort att det här hände i ett hägn inte i fria naturen så risken för att en människa skall skadas eller dödas där är mycket liten.

Edit

http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/farlig/

Tack för den infon. Det du skriver är viktigt. Både människor och djur ska få leva.
Inom hundpsykologin har det framkommit att en hund som biter ofta har ont, en sjukdom,
såvida den inte bitit i rent självförsvar mot en trakasserande ägare.

Om dessa vargar aldrig attackerat förut så måste det ju funnits en skillnad mellan andra dagar
och denna dag kan man tänka.
Om en av vargarna är sjuk (har r.ex. smärtor) och därför mer vaktande (aggressiv) än tidigare,
kan den dra med sig sina flockkamrater så att alla "ställer upp", stöttar.
Om det är den sjuka eller en flockledare som i så fall försvarar sin kamrat och anfaller vet jag däremot inte ..

Man bör kunna gå efter hundpsykologiska principer då det gäller vargars beteenden då
de går till ytterligheter.
Att fala med armarna mot ett sjukt djur kan få vilken katt eller hund som helst att visa tänderna.
Första instinkten är att dra sig undan. Är djuret fånget upplever det att det inte finns något annat
val.
En av frågorna är hur vårdaren uppträdde .. Det får vi kanske aldrig veta i tidningen tyvärr.
Kanske hon hade otur och råkade provocera en varg med smärtor.
Citera
2020-04-07, 13:59
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast "jorden" som du kallar den hade ju sett radikalt annorlunda ut om inte människan hade släckt de återkommande skogsbränderna som orsakas av blixtnedslag varje år! Bara dessa ständiga bränder hade orsakat CO2 utsläpp i princip lika stora som dagens!

Edit!: vet inte vem jag svarade...
Nej det var inte mig du citerade, jag satte det under citattecken och kursiv stil, men det kanake ändå var otydligt, får nog använda quote och hakparantes nästa gång.

Det jag citerade är vad jag tycker är stolligheter, inte bra om det tolkas som mina åsikter.
Citera
2020-04-08, 20:48
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Jag hade absolut inte gått in till varken vargar eller andra vilda djur oavsett hur vana de är med människor. De är fortfarande vilda djur som bara har lärt sig av sin naturliga rädsla/avståndstagande av människan.

Att de gav sig på henne får man aldrig veta varför, har sett även hundar triggas av för människas öga abslut ingenting. Hon kan ha luktat fel, hon kan ha snavat och ramlat, hon kan ha tillrättavisat fel varg som hade PMS för dagen.

Efter att ha sett snubben som blir tuggad till döds av 4 mindre Dogo Argentinos så har människan en lite chans när det kommer till både varg & ilskna hundar i flock.

Men byt då namn till fröken dad då i stället och sätt en groda eller liknande som bild.
Var inne hos vargarna å¨på kolmården vid flertalet tillfällen.
Helt ofarligt om man inte bettet sig dumt
Citera
2020-04-09, 22:19
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habackuk
Jag tror att det var i boken jag läste det, men det finns tydligen mycket fakta om vargarnas gruppdynamik. Kvinnan som dog var väl den som ”födde upp” just den här vargflocken och tillbringade mest tid med dem, ”uppfostrade” dem osv. Och då vargar är vargar och inte domesticerade som hundar så blev automatiskt kvinnans roll i den här flocken just flockledare. För så fungerar en vargflock, de har en ledare. I flocken fanns även en ”hack-kyckling” som blev utstött av flocken och det var denna varg som dödade kvinnan. För att en utstött varg ska få mer makt i en flock så behöver den utmana ledaren. Det är ett helt naturligt beteende i en vargflock. Just den här dagen hade hon feber har jag för mig att jag läste i boken och var försvagad (detta berättas av kollegor till kvinnan), vilket den utstötte vargen kände av och passade på. När vargar utmanar varandra på det här sättet så ska det sluta med (efter en stunds fight) att en av de ger sig. Nu var kvinnan en människa, så hon dog. Allt på grund av girighet efter pengar och noll intresse för att lyssna på andra länders erfarenheter, forskning och varningar.

Som någon annan sa, jag rekommenderar verkligen att läsa boken.

Du får nog ta och läsa på lite mer om vargar, för det finns ingenting naturligt i en vargfamilj att dom har hack-kycklingar eller håller på att utmana sin "ledare", eller ens har en ledare.

Det är ett högst onaturligt beteende och som inte förekommer i det vilda. Eftersom dom inte kan leva under naturliga förhållanden, utan man tvingar ihop vargar att leva under extremt stränga förhållanden så skapar det stressade individer som måste försöka skapa nån slags strategi för att öht överleva.

Så i såna här redan pressade förhållanden ska dessutom människor komma in och kräva "sin plats som ledare" och pressar vargarna ännu mer. Man slår, skriker och slänger ner dom på marken. Man skapar en relation som helt och hållet är uppbyggd på kamp.

Det finns inget som helst naturligt över detta och tillslut rinner bägaren över... Det skulle det göra för vilket djur som helst, även för oss människor.
Ser man ett tillfälle att vinna fighten, då tar man den.

Jag är inte ett dugg förvånad att det slutade så här. Väljer man den vägen att uppfostra med slag och hot, ja, då slår det tillbaka på en själv tillslut.
Citera
2020-04-17, 02:16
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Men byt då namn till fröken dad då i stället och sätt en groda eller liknande som bild.
Då kan du byta namn till YOLO eller pucko.
Mna behöver nog inte bete sig dumt för att råka illa ut. Man ska låta vilda djur få vara vilda utan att tro att de är tama för att man burar in dem och sparkar dem till tillfällig lydnand.
Citera
2020-05-03, 20:33
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Haha ofarligt att gå in hos rovdjur, är såna som dig som löper stor chans till att bli skadad. Men vissa människor har ju inte alltid intelligensen på sin sida förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in