2020-05-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Min mor kan knappast något om aktier, men har ca 2 mkr, och frågar efter min hjälp. Personligen känner jag mig inte bekväm med att försöka hitta ett läge och skrika all in.

Vad tror ni om att pynta in 150k i månaden fördelat på 10 bolag i OMXS30 under närmsta året? Är detta ett råd ni skulle känt er trygga med att ge?

Sparhorisonten är cirka 10-15 år.

Även jag hjälper min mor.

Ja, pynta in sakta men säkert, du kan ta lång tid på dig. Nej, leta inte botten... ujujuj, det kan gå illa.

Var har hon pengarna idag? Fonder, sparkonto? Varför vill hon nu ha aktier? Har hon dragits med av börsyran?

Sätt upp ett gemensamt mål, t ex kanske hon vill ha en avkastning att dryga ut pensionen med?

Jag hade lite tur när jag började hjälpa min mor för ca 6 år sedan i att de lågriskaktier jag valde som ICA och Tele 2 faktiskt fick en väldigt fin utveckling. Med det kan hon bortse från mit fina tips om Lammhults, haha

Välj med omsorg, jag hade letat stabilitet framför volla och kursrusare. Man skall inte bortse från det psykologiska.
Citera
2020-05-03, 17:52
Medlem
LucNNs avatar
Vet inte om det är dumt, men jag pumpar som fan in i SAS och en rad Gold mines. Kan inte sluta. Typ ren OCD.
Citera
2020-05-03, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Som jag tolkar det innebär det att samma restriktioner som vi har nu kan vara kvar, mao är det fritt fram att åka runt i Sverige med bil och tåg och bo var du vill och göra vad du vill.
Vad för restriktioner idag har vi gällande resande då egentligen? Föygbolen flyger väl mindre för att färre vill/behöver flyga, inte pga några egentliga restriktioner?
Citera
2020-05-03, 18:07
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Min mor kan knappast något om aktier, men har ca 2 mkr, och frågar efter min hjälp. Personligen känner jag mig inte bekväm med att försöka hitta ett läge och skrika all in.

Vad tror ni om att pynta in 150k i månaden fördelat på 10 bolag i OMXS30 under närmsta året? Är detta ett råd ni skulle känt er trygga med att ge?

Om ett år lär börsen stå högre än nu. Det tror jag och det tror du med. Så varför ska du satsa om ett år när du kan satsa nu? Det här med att pytsa in succesivt är riktigt gej.

Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Vet inte om det är dumt, men jag pumpar som fan in i SAS och en rad Gold mines. Kan inte sluta. Typ ren OCD.

Ha! Nu när jag vet att Wallenbergarna är storägare är jag övertygad om att SAS är en bra investering.
Citera
2020-05-03, 18:28
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Jag tror risken är stor att staterna och deras riksbanker kommer fortsätta att trycka pengar, vilket kommer öka värdet räknat i fiat-valutor. Till slut kommer vi se en inflation i samhället när dessa papperspengar kommer jaga färre varor. Då kommer samma stater och banker hålla nere räntorna ändå för att förhindra ekonomisk kollaps och sprucken bostadsbubbla.

Förlorarna - folk med pengar på banken och räntepapper. De samt övriga vanliga medborgare har indirekt beskattats över öronen.

Vinnarna - alla som har investerat i långsiktiga tillgångar som bra företag, bostäder, guld mm.
Snackar vi bolag och andra placeringar så finns det säkert de som lånar billigt och köper tillgångar som rimligtvis kan producera mer.

Ser vi till företagen som tvingas låna för sin överlevnad dock så blir det ju inte bättre av att de har skulder med bara låg ränta på, de är ju fortfarande högre skuldskatta och har ju någon ränta att betala iaf. För de företag som däremot kan passa på att låna för att öka tillväxten är det ju positivt.

Sett till andra tillgångar så ökar inte löner och människor inte kan betala mer för saker och ting så ökar ju inte priserna där.

Får vi hög inflation på riktigt kommer man ju höja räntan eftersom det är just målet att reglera inflationen.

Men ja, pengar suger ju förutom i deflationsscenariot.
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vet inte om det är fel att hoppas på nedgång, men det känns fel att hoppas på att vi ska riskera att gå in i en lågkonjunktur.

Just nu är jag i stort sett utan aktier/fonder så personligen har det inte så stor betydelse om det går lite sidledes ett tag eller en nedgång. Uppåt är också okej eftersom allt såldes före den 21 februari. Det kommer att dröja innan index ligger på 1900 igen tror jag. Trist att missa en uppgång, men ingen förlust jämfört med februari.

Som det ser ut nu vet jag inte vilka stöd som finns, kanske 1400, kanske 1300 eller 1250 (lägst 2016).
Kan nog vara bra att läsa lite tekniska analyser för att se om det är dags att göra något alls.
Jag tycker lutande trendlinjer blir så godtyckliga och här får man ju inget långt perspektiv:
https://pasteboard.co/J6GsHMl.png
Men man kan ju se att S&P från runt 10e April steg ovanför den fallande trendlinjen och vi fick en ny stigande istället men redan runt 20e April hamnade ju börsen under den och har slickat den underifrån istället och närmare MA 200 backade det ju mer.

Blir ju svårt att kladda något i den där för den är ju på så kort tid.

I veckografen såg det ju innan ut som vad det nu är för medelvärden eller något i MACDn kunde korsas i kraftigare vinkel innan men det kanske har tappat en del potential där och hur viktigt det är vet jag inte jag vet inte hur man skall läsa MACD egentligen (korta över långa / histogram på övre delen = positivt?) https://pasteboard.co/J6Gw0tx.png

S&P var ju .. svår att titta på på länge tid med: https://pasteboard.co/J6GxC9i.png
Mest tydliga är ju ju att det uppenbarligen inte hände ett skit under en period innan och sedan har dragit upp.
Vill man se hur utvecklingen i storleksordningen har varit mer korrekt bör man ju dock kolla i en logaritmisk skala:
https://pasteboard.co/J6Gzrvo.png
Där kan man ju mest bara konstatera att vi uppenbarligen ligger närmare taket i en väldigt lång stigande trendkanal / gentemot inflationen.

OMXS30 har ju uppenbarligen också slagit i taket på någon slags längre (inflations?)trendkanal: https://pasteboard.co/J6GBEAk.png

Logaritmisk OMXS30: https://pasteboard.co/J6GCryf.png
Senast redigerad av annanmedlem 2020-05-03 kl. 18:57.
Citera
2020-05-03, 18:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
OCD är ingen bra investeringsanalys!

SAS kommer sannolikt att överleva, men flygbranschen i Europa har inte gått så strålande de senaste åren och inget har blivit direkt bättre 2020.
Citera
2020-05-03, 19:02
Medlem
AlMadonnas avatar
Citat:

Fördela istället i diverse fonder.
Rekomenderar:
Avanza Zero
Avanza Global
AuAg Silver Bullet A
TIN Ny Teknik A
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Citera
2020-05-03, 19:03
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
OCD är ingen bra investeringsanalys!

SAS kommer sannolikt att överleva, men flygbranschen i Europa har inte gått så strålande de senaste åren och inget har blivit direkt bättre 2020.

Ingen analys, jag bara fick en sån magkänsla och sen börja det rulla. Får se hur det går. Men alltså SAS verkar ju fan vara i botten. Också relativt till den annars tråkiga kurven. Tror inte 5 sek på att dom går omkull, och om inte så måste dom gå upp (eller jag måste gråta en stund)
Citera
2020-05-03, 19:05
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ha! Nu när jag vet att Wallenbergarna är storägare är jag övertygad om att SAS är en bra investering.

Då får jag slänga in lite mer. Får sälja TV-helvetet och någon stol.
Citera
2020-05-03, 19:15
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/Qqv-t1t_Agg

TA på S&P.

Intressant att motståndet 40 veckor average inte bröts. Exakt samma mönster som vid 2000 och 2008.

Vilket får mig att tro att detta var den första bulltrapen utav flera och att raset bara börjat och vi ska ner och testa botten på 2200 igen och troligtvis bryta motståndet. Precis samma mönster som vid föregående recessioner. Historien upprepar sig inte men de är ofta väldigt lika.

Speciellt eftersom även fundamenta pekar på att det kommer bli en tuffare ekonomisk situation än 2000/2008.

Hoppas på det så man kan fynda lite billiga aktier
Citera
2020-05-03, 19:22
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Det är ju möjligt att timingen är helt åt helvete.
Har hon inte aktier nu och det är två miljoner och frågan är om man skall köpa nu så .. är det ju svårt att svara på. Du kan ju kolla på det här dock:
https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-portfolio?s=y&timePeriod=4&startYear=1985&firstMon th=1&endYear=2020&lastMonth=12&calendarAligned=tru e&includeYTD=false&initialAmount=10000&annualOpera tion=0&annualAdjustment=0&inflationAdjusted=true&a nnualPercentage=0.0&frequency=4&rebalanceType=1&ab soluteDeviation=5.0&relativeDeviation=25.0&showYie ld=false&reinvestDividends=true&benchmark=-1&benchmarkSymbol=VHGEX&portfolioNames=false&portf olioName1=Portfolio+1&portfolioName2=Portfolio+2&p ortfolioName3=Portfolio+3&symbol1=VHGEX&allocation 1_1=60&symbol2=STIP&allocation2_1=0&symbol3=GLD&al location3_1=40&symbol4=VGSH&allocation4_1=0 årlig ombalansering.
8.10% avkastning över tiden med 60% global, 40% guld där med max fall 34.8% mot 6.29% över tiden och ett max fall på 60.89%.

Byter man till S&P 500 har ju det varit bättre men om USA kommer fortsätta vara bäst är ju svårare att veta. Nasdaq har ju varit ännu bättre än S&P men kommer det fortsätta vara?

Fick ju ingen lång tid på den här:
https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-portfolio?s=y&timePeriod=4&startYear=1985&firstMon th=1&endYear=2020&lastMonth=12&calendarAligned=tru e&includeYTD=false&initialAmount=10000&annualOpera tion=0&annualAdjustment=0&inflationAdjusted=true&a nnualPercentage=0.0&frequency=4&rebalanceType=1&ab soluteDeviation=5.0&relativeDeviation=25.0&showYie ld=false&reinvestDividends=true&benchmark=VFINX&be nchmarkSymbol=VOO&portfolioNames=false&portfolioNa me1=Portfolio+1&portfolioName2=Portfolio+2&portfol ioName3=Portfolio+3&symbol1=VOO&allocation1_1=40&s ymbol2=STIP&allocation2_1=15&symbol3=GLD&allocatio n3_1=25&symbol4=VE.TO&allocation4_1=10&symbol5=VEI EX&allocation5_1=10 årlig ombalansering.
(40% S&P, 10% Europa, 10% emerging markets, 25% guld, 15% korta inflationssäkrade(?)/påverkade statsobligationer.)

REITS har väl gått ännu bättre.

Personligen körde jag ju mycket hedgefonder trots de snordyra avgifterna i en förhoppning om att få ok avkastning utan att det skulle vara så läskigt men med facit i hand har de i princip inte avkastat ett skit till mig och i princip bara Brummer & Partner och deras fonders förvaltare är vinnarna.
Där är ju grejen att blanda aktier med guld eller obligationer hade jag kunnat göra själv och jag hade då fått mindre svängningar, betalat mindre avgift och med facit i hand fått bättre avkastning med.

I ett deflationsscenario kanske människor inte vill betala massor för guld men på längre sikt tror jag ju guld klarar sig bättre än SEK. På längre sikt har väl amerikanska statsobligationer och guld inte skilt sig åt så mycket i avkastning tror jag dock? Men nu är ju räntorna så jättelåga så det känns osäkert å andra sidan går det ju såklart att hävda att guldpriset skulle vara så högt och att ett deflationsscenario kunde sänkt priset där med. Jag känner mig tryggare med guld än långa statsobligationer iaf så jag har hellre mer guld än obligationer.

Jag vet inte hur gammal din mamma är och om det viktigaste är att få maximal avkastning eller att inte förlora en massa värde på pengarna, att dundra in allt på aktier kanske i snitt har varit bäst men som Warren Buffett nämnde så köpte man 1929 tog det ju ett jävla tag innan aktierna kostade lika mycket igen (runt 25 år väl, ja för indexet jag antar att en del bolag försvann på vägen.)

Köper man Berkshire-Hathaway skulle jag ju förvänta mig mindre avkastning än av börsen eftersom han har en hel del kassa å andra sidan skulle jag väl se det lite som en blandfond / som om jag själv hade en del i aktier och en del i kassa/obligationer. Berkshire-Hathaway har ju dock presterat något sämre än ETFen VIG. Nu går det väl inte att köpa de där amerikanska ETFerna i Sverige eller hur det är så hur det är med utbudet här vet jag inte.

60% Berkshire-Hathaway och 40% guld lär ju inte ha så mycket till action?
https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-portfolio?s=y&timePeriod=4&startYear=1985&firstMon th=1&endYear=2020&lastMonth=12&calendarAligned=tru e&includeYTD=false&initialAmount=10000&annualOpera tion=0&annualAdjustment=0&inflationAdjusted=true&a nnualPercentage=0.0&frequency=4&rebalanceType=1&ab soluteDeviation=5.0&relativeDeviation=25.0&showYie ld=false&reinvestDividends=true&benchmark=VFINX&po rtfolioNames=false&portfolioName1=Portfolio+1&port folioName2=Portfolio+2&portfolioName3=Portfolio+3& symbol1=BRK.B&allocation1_1=60&symbol2=GLD&allocat ion2_1=40 årlig ombalansering.
Jan 2005 - April 2020:
Vanguard 500 Index investor: +224.3%, 7.97% i årlig genomsnittlig avkastning, som mest ner 50.97%.
60% BRK.B + 40% guld-ETF: +271%, 8.93% i årlig genomsnittlig avkastning, som mest ner 29.17%.

Personligen tycker jag ju att det senare känns tryggare men det är ju ingen garanti. Och man kan ju ha en del statsobligationer med men korta statsobligationer har väl försämrat historiken om man kör på dem, långa tror jag har gått bra men räntan har ju sjunkit med.

Ingen kan ju berätta hur det kommer att gå och jag vet inte och det här är inte ett budskap om hur du skall göra och det kan ju gå åt helvete både för Berkshire-Hathaway och guld eller underprestera något enormt o.s.v..

En del som har tagit på sig mer risk än vad som kanske kändes bra när det har gått dåligt har ju sålt billigt och köpt dyrt och då försvinner ju snabbt den extra avkastningen mer risk hade kunnat ge om man behöll.

Med ytterligare reservationer för att ovanstående sida kanske inte tar hänsyn till utdelningar eller gör fel eller att jag gjorde fel när jag kopierade siffror eller har länkat fel sak eller skrivit fel sak o.s.v.. Jag kan ha skrivit helt galna och felaktiga grejer.
Senast redigerad av annanmedlem 2020-05-03 kl. 19:24.
Citera
2020-05-03, 20:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Med den horisonten bör man fundera på vilka marknader och branscher som kan tänkas utveckla sig de kommande decennierna. Själv har jag gjort en fondportfölj till mitt barnbarn som ser ut så här.

Franklin India A(acc)
Swedbank Robur Ny Teknik
JPM Africa Equity A perf (acc)*
Tundra Sustainable Frontier Fund AMF Aktiefond Småbolag
Handelsbanken Hälsovård Tema*
Handelsbanken Hållbar Energi*
Aktiefond Asien Stilla havet
SKAGEN m2
Swedbank Robur Technology

Går in vartefter där det råkar vara billigt.

Två andra alternativ tycker jag är investmentbolag (som normalt slår index med råge) och aktier med höga utdelningar. Kan man få 4 % varje år (och det kan man har jag läst) på två miljoner blir utdelningen en rejäl hacka. Om utdelningen återinvesteras ger den 1 000 000 på 10 år plus värdeökningen på aktierna.

Lite för topic. 😟
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in