2020-04-22, 00:23
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vilka länder i syd äger Norge?
Peru & Brasilien har Norge vattenkraft i, delvis därför landet ser ut som det gör. Norge har automatiserat flis i det landet serru. Har bara fått det förklarat för mig av en invånare i Sydamerika så har inte alls koll egentligen, men fick det beskrivet på detaljplan, så är övertygad i saken.
Senast redigerad av GoUoD 2020-04-22 kl. 00:33.
Citera
2020-04-22, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vad menar du med lågpris?

Mars pris eller 2009 års pris?

Under mars pris iaf eftersom jag tyvärr sålde av i panik då. Dock tycker jag det är konstigt med de höga kurserna, jag vill ju helst ha utdelningsaktier. Och i detta osäkra klimat så skulle jag nog vilja ha uppåt 5% i utdelning för att gå in (kollar på den senaste utdelningen de givit för de som skippat iår). Lär väl ta ett par år innan de är uppe igen i de nivåerna av utdelning. Fast det finns ju vissa aktier som amerikanska AT&T som höjt utdelningen de senaste 25 åren, sk dividend aristocrats. Ska hålla ett extra öga på dem, då de inte ens sänkte under finanskrisen.
Citera
2020-04-22, 00:50
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Peru & Brasilien har Norge vattenkraft i, delvis därför landet ser ut som det gör. Norge har automatiserat flis i det landet serru. Har bara fått det förklarat för mig av en invånare i Sydamerika så har inte alls koll egentligen, men fick det beskrivet på detaljplan, så är övertygad i saken.

Ja, Norge har starka band med Brasilien, både Hydro, Aker, Equinor och Yara finns där.

Om topic: en aktie att kolla på nu är SoftOxSolution. Har satt en slant i den själv för en tid tilbaks. Handkräm, dödar virus till 100%, innehåller ingen alkohol, patenterad. 264% upp sista året. Kan bli en rejäl hit.
Citera
2020-04-22, 01:10
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Om topic: en aktie att kolla på nu är SoftOxSolution. Har satt en slant i den själv för en tid tilbaks. Handkräm, dödar virus till 100%, innehåller ingen alkohol, patenterad. 264% upp sista året. Kan bli en rejäl hit.
Vart handlas den? Dem är alltså bundna till Oslobörsen.

Förvisso inga imponerande handelssiffror så med en större summa så är man inlåst i dem ett tag.

Upp 264% sista 2 månaderna menar du. Behövs på TOK för mycket data för att kunna göra ett bra val i dem, bl.a. vad deras produktionskapacitet är, samt om deras desinfektionsmedel kräver propanol eller ifall det är ny teknik.
Citera
2020-04-22, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Under mars pris iaf eftersom jag tyvärr sålde av i panik då. Dock tycker jag det är konstigt med de höga kurserna, jag vill ju helst ha utdelningsaktier. Och i detta osäkra klimat så skulle jag nog vilja ha uppåt 5% i utdelning för att gå in (kollar på den senaste utdelningen de givit för de som skippat iår). Lär väl ta ett par år innan de är uppe igen i de nivåerna av utdelning. Fast det finns ju vissa aktier som amerikanska AT&T som höjt utdelningen de senaste 25 åren, sk dividend aristocrats. Ska hålla ett extra öga på dem, då de inte ens sänkte under finanskrisen.

AT&T en kanon aktie
En köp behåll öka aktie
Kommer aldrig sälja mina
Nu till DA 6,7%
Löjligt bra , enligt mig då
Har man tur sjunker den mera
Stabil utdelare som sagt
Citera
2020-04-22, 07:53
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Intressant har du någon erfarenhet av bolaget sedan tidigare eller körde du på en höft ?

Har varit inne där förr men stått vid sidan tills förra veckan. Mkt intressant innovation där hälften av all hjärtskada vid infarkt skonas. Vår tids dödligaste folksjukdom.
Citera
2020-04-22, 08:51
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
S&P 500 Index 2,736.56
-3.07%

Kraftigt ras i New York

Ni som bettar i tomma intet,

hur har ni räknat på företagens framtida vinster? Är uppriktigt intresserad av era analyser och kalkyler.

Men herregud, det är väl ingen som sitter och räknar hit och dit. Först går det ner, sen går det upp. Enkelt. Det är en naturlag typ.

Citat:
Vad säger ni andra? Kommer marsbotten att hålla i början av maj?

Nu är jag visserligen samma men vi kommer inte att komma i närheten av bottnen i mars.
Citera
2020-04-22, 08:53
Medlem
Nederlanders avatar
Finns det inget man kan investera i som följer oljans spot pris?

Ava olja verkar inte göra det vad jag kan se?
Citera
2020-04-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Combigene BTU är det riktigt bra köpläge i nu Läs på lite om den så förstår du varför.

Låter bra, väntar på trevliga PM i Qlife.

Gick in lite igår innan stängning. Öppnade starkt nu.
Citera
2020-04-22, 12:04
Medlem
Citat:
S&P 500 Index 2,736.56
-3.07%

Kraftigt ras i New York

hur har ni räknat på företagens framtida vinster? Är uppriktigt intresserad av era analyser och kalkyler.

Jag tycker själv börsen är för högt värderad och som jag tidigare skrivit så liknar värderingarna de som var på andra halvan 90-talet.

Då drevs värderingarna upp av en extrem framtidsoptimism med en "evig" högkonjunktur som idé. Denna skulle skapas av att Kina och tigerekonomierna växte... jag globalismens frälsning helt enkelt.

Idag är det lite annorlunda, PE drivs upp av den låga räntan. Vinsterna behöver inte öka så mycket för att matcha en nollränta, framtida vinster blir extremt attraktiva med denna låga realränta.

Någon gång sker ju en korrigering av världsekonomin men dessa höga vinstmultiplar kan hålla på länge. Men det är svårt att vara värde-investerare i den miljön.
Citera
2020-04-22, 12:20
Medlem
Citat:
S&P 500 Index 2,736.56
-3.07%

Kraftigt ras i New York

-3% är det nya normala

Lugna ner dig
Citera
2020-04-22, 12:22
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Pharma känns säkrare nu, särskilt de med covid19-inriktning. Annars är det bolag som är kraftigt nedtryckta av både börsraset och av nyemissioner. Gillar case där emissionsgaranter säljer av sin del. Då brukar de kunna bli race efter att garanterna är färdiga.

Just nu kan jag tipsa om Combigene BTU och Episurf B som borde ha fin uppåtsida. Läs på ordentligt innan du bestämmer dig för köp.
Ja. Håller med. Kan man hitta företaget som utvecklar ett vaccin exempelvis kan det resultera i fina pengar.

Ja, är alltid noggran innan. Tagit en liten paus från aktier sen kraschen i mars och sålde allt jag hade i mitten av februari tursamt nog men börjat kolla runt nu. Tack för tips. Ska se sen

Kommer komma med mina egna tips sen med men behöver till helgen. Jobbar för mycket just nu men hållet ett vaksamt öga på denna tråd. Hoppas vi alla kan sammarbete lite tsm för det är geniunt gynnsamt för oss alla
Senast redigerad av bergsdal 2020-04-22 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in