2020-05-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awddle
Håller med 100%. Det är så otroligt lustigt hur jävla sjuk utvecklingen har blivit.

Man kan bara inte ta en sak i taget och leva i nuet samt se hur utvecklingen blir. Utan man måste alltid tycka någonting före det händer och därefter trycka det i allas ansikte om hur dom hade rätt eller hur media får någonting att framstå på ett sätt men med enkel förståelse av sagda ämne kan man förstå det är helt fel och att det finns väldigt många dimensioner av dilemmor. Mycket problem med media är att man rapporterar endimensionellt, med en agenda och antingen vinkel som man försöker få fram

Jag har inte konsumerat media i någon mängd på många år. Ser aldrig på tv. Jag har gått 1200%+ på det i välmående. Fimpa sedan FantasiBoken och sådan skit, så är man hemma.
Citera
2020-05-03, 12:36
Medlem
Måste börja med att flagga för att jag hoppas marknaden faller så mina länkar är färgade av det.
Ramlade över detta intressanta klipp där Peter Malmqvist intervjuas. Han tycker att börsen är övervärderad https://www.youtube.com/watch?v=egC7AhtAzrg och att det borde komma bättre köptillfällen framöver. Så för att relatera till topic. Jag tror vi ska vänta.
Citera
2020-05-03, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Måste börja med att flagga för att jag hoppas marknaden faller så mina länkar är färgade av det.
Ramlade över detta intressanta klipp där Peter Malmqvist intervjuas. Han tycker att börsen är övervärderad https://www.youtube.com/watch?v=egC7AhtAzrg och att det borde komma bättre köptillfällen framöver. Så för att relatera till topic. Jag tror vi ska vänta.
Jo jag såg det här klippet. Jag håller med honom på i stort sett varenda punkt. Jag tror också det kommer bättre köptillfällen.
Senast redigerad av Mackan70 2020-05-03 kl. 12:53.
Citera
2020-05-03, 13:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jo jag såg det här klippet. Jag håller med honom på i stort sett varenda punkt. Jag tror också det kommer bättre köptillfällen.
Jo, jag tycker också att det ligger en hel del i vad Malmqvist säger.
Precis som Fredrik har jag ju torgfört att börsen ska ned mera, men det känns fel att hoppas på det (men det gör jag nog i smyg i alla fall).
Citera
2020-05-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Precis som Fredrik har jag ju torgfört att börsen ska ned mera, men det känns fel att hoppas på det (men det gör jag nog i smyg i alla fall).
Känns som att det är så många som sitter med pengar, sugna på att gå in fast till ett lägre pris, att det kanske rentav gör att en nedgång blir kortvarig? För att en krasch ska bli ett faktum måste ju även köpviljan försvinna stort vilket ovannämnda talar mot? Dom flesta verkar ju överens om att det på lång sikt ska upp, så frågan är hur länge folk vågar avvakta med att gå in..
Citera
2020-05-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Varför är det fel att hoppas på det?
Citera
2020-05-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
För att en krasch ska bli ett faktum måste ju även köpviljan försvinna stort vilket ovannämnda talar mot? Dom flesta verkar ju överens om att det på lång sikt ska upp, så frågan är hur länge folk vågar avvakta med att gå in..

Blir det några falska bottnar som folk hoppar in på och förlorar pengar på så kommer de tillslut bli utmattade och inte våga kasta sig in lika lätt. Samma om det blir en våg av nyemissioner. Då urholkas ju tidigare ägare och sådana kursfall tas ju inte igen så lätt.
Citera
2020-05-03, 14:52
Medlem
Känns som det oftast är två typer av investerare som argumenterar i dessa tider.

1. Sitter på stor likvid vid sidan om och väntar på den absoluta botten för att lasta in allt på en gång dvs tajma marknaden så nära botten som möjligt för maximal avkastning. Allt eller inget. Denna blir oftast frustrerad när det spekuleras som att vi kommer gå volatilt sidleds ett tag och inte blir någon ny botten då man missat sin chans och får snällt vänta 10 år till nästa absoluta botten. Potentiell mest avkastning om man lyckas med detta, vilket få sällan gör. Psykiskt påfrestande.

2. Ligger till stor del investerad med mottot ”buy and hold” men har kanske möblerat om lite i portföljen för att få likvider att fynda i dipparna som kommer utan att försöka pricka nån typ av botten. Tänker långsiktigt och ser detta som ett perfekt tillfälle att köpa på rea. Inte lika stor potentiell avkastning men mindre risk att missa denna chans och därför garderar sig mer. Försöker följa sin strategi oavsett vad som händer.

Ni kan nog gissa vem jag är.
Senast redigerad av Myketowers 2020-05-03 kl. 15:03.
Citera
2020-05-03, 15:38
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Känns som att det är så många som sitter med pengar, sugna på att gå in fast till ett lägre pris, att det kanske rentav gör att en nedgång blir kortvarig? För att en krasch ska bli ett faktum måste ju även köpviljan försvinna stort vilket ovannämnda talar mot? Dom flesta verkar ju överens om att det på lång sikt ska upp, så frågan är hur länge folk vågar avvakta med att gå in..
JJa, om alla planerar för ett fall och är förberedda för det så ..
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Blir det några falska bottnar som folk hoppar in på och förlorar pengar på så kommer de tillslut bli utmattade och inte våga kasta sig in lika lätt. Samma om det blir en våg av nyemissioner. Då urholkas ju tidigare ägare och sådana kursfall tas ju inte igen så lätt.
Och då behöver ju ingen ha bestämt sig för att sälja heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Känns som det oftast är två typer av investerare som argumenterar i dessa tider.

1. Sitter på stor likvid vid sidan om och väntar på den absoluta botten för att lasta in allt på en gång dvs tajma marknaden så nära botten som möjligt för maximal avkastning. Allt eller inget. Denna blir oftast frustrerad när det spekuleras som att vi kommer gå volatilt sidleds ett tag och inte blir någon ny botten då man missat sin chans och får snällt vänta 10 år till nästa absoluta botten. Potentiell mest avkastning om man lyckas med detta, vilket få sällan gör. Psykiskt påfrestande.

2. Ligger till stor del investerad med mottot ”buy and hold” men har kanske möblerat om lite i portföljen för att få likvider att fynda i dipparna som kommer utan att försöka pricka nån typ av botten. Tänker långsiktigt och ser detta som ett perfekt tillfälle att köpa på rea. Inte lika stor potentiell avkastning men mindre risk att missa denna chans och därför garderar sig mer. Försöker följa sin strategi oavsett vad som händer.

Ni kan nog gissa vem jag är.
Känns som 2 är så mycket lättare i praktiken.
Även om jag faktiskt fick köpa något nära vad som var botten nu. Men liksom.. jag hade ju behövt köpa för 100 gånger mer typ ;D, iaf tiotals gånger.
Senast redigerad av annanmedlem 2020-05-03 kl. 15:42.
Citera
2020-05-03, 16:00
Medlem
Jag tror risken är stor att staterna och deras riksbanker kommer fortsätta att trycka pengar, vilket kommer öka värdet räknat i fiat-valutor. Till slut kommer vi se en inflation i samhället när dessa papperspengar kommer jaga färre varor. Då kommer samma stater och banker hålla nere räntorna ändå för att förhindra ekonomisk kollaps och sprucken bostadsbubbla.

Förlorarna - folk med pengar på banken och räntepapper. De samt övriga vanliga medborgare har indirekt beskattats över öronen.

Vinnarna - alla som har investerat i långsiktiga tillgångar som bra företag, bostäder, guld mm.
Citera
2020-05-03, 16:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Varför är det fel att hoppas på det?
Vet inte om det är fel att hoppas på nedgång, men det känns fel att hoppas på att vi ska riskera att gå in i en lågkonjunktur.

Just nu är jag i stort sett utan aktier/fonder så personligen har det inte så stor betydelse om det går lite sidledes ett tag eller en nedgång. Uppåt är också okej eftersom allt såldes före den 21 februari. Det kommer att dröja innan index ligger på 1900 igen tror jag. Trist att missa en uppgång, men ingen förlust jämfört med februari.

Som det ser ut nu vet jag inte vilka stöd som finns, kanske 1400, kanske 1300 eller 1250 (lägst 2016).
Kan nog vara bra att läsa lite tekniska analyser för att se om det är dags att göra något alls.
Citera
2020-05-03, 16:27
Medlem
Min mor kan knappast något om aktier, men har ca 2 mkr, och frågar efter min hjälp. Personligen känner jag mig inte bekväm med att försöka hitta ett läge och skrika all in.

Vad tror ni om att pynta in 150k i månaden fördelat på 10 bolag i OMXS30 under närmsta året? Är detta ett råd ni skulle känt er trygga med att ge?

Sparhorisonten är cirka 10-15 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in