2020-05-03, 18:24
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Det var inget beständ möte o h det är inte Lisbeth på bilden heller. Däremot visar artikeln att Palme var förföljd och att man för en bättre bild på hur skottet snuddade på Lisbeth. Ingen möte, det handlade om några få sekunder.

En sorts möte var det väl iofs, LOP mötte en GM. De hade dock, högst sannolikt, inga intentioner på att självmant bidra till att detta möte inträffade. Svårt att tro att det var inplanerat något möte öht på deras väg hem.
Citera
2020-05-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, vi amatörer har snokat i alla vrår utan att hitta några defintiva svar. Polisen själva har kommit upp med några spår - VG, PKK, CP, CA, Sydafrika, SE...

Borgnäs/Bresky har grävt oerhört mycket kring de oförklarade WT-männen.

Om nu KP, med stöd i bindande bevisning, kan presentera en förklaring och peka ut den ansvarige som han säger och den förklaringen inte innehåller ett svar kring de oförklarade WT-männen tycker jag inte det är realistiskt.

Att som Dahlsten vifta bort dem som "knarkspaning i kvarteret" håller inte utifrån det vi fått veta om denna knarkspaning, nämligen att den var koncentrerad till Oxen/Tegnérgatan och avbröts 22.30.

Vi har paret Prims WT-man, vi har de båda WT-männen i Gamla stans tunnelbana, de båda WT-männen utanför Palmes bostad, WT-mannen vid Hötorgets T-bana, en WT-man vid Grand då bioföreställningen började och så då sammantaget en hel drös på Tunnelgatan/Norra Latin strax före och under biobesöket.

WT-männen i Gamla stan har inte kunnat förklaras. Och vem var den märklige man som "bröt sig in" i taxin i Gamla stan? Vilka var WT-männen på Regeringsgatan och Johannesgatan?

Som sagt, "knarkspaning" håller inte. Här behöver det komma en trovärdig förklaring.

Det här med spontant ensamagerande GM är långsökt tycker jag.

Då är det mer trovärdigt med en ensam GM som länge/en tid försökt ställa Palme till svars för någon oförrätt som gjort gärningsmannen rejält kränkt.

Att denne kränkte man i sin upprördhet utan närmare eftertanke slet fram en revolver är inte så troligt. Tycker jag.

Det utbredda Palmehatet kan ha triggat någon att försöka bli hjälte, men då är det inte ett spontant mord utan ett planerat mord.

Denne Dahlsten.
Han låter lika diffus som Almblad när det gäller att avfärda rykten om WT.
”Typ det är kollat det var inget”

Poliser som knarkspanar på eget initiativ helt ideellt. Finns dom?

”Polisen uppgav för Dahlsten att spåret var ointressant - det hade de kollat upp. Och därmed blev en hemlig operation - mitt under mordnatten och i anslutning till platsen där Sveriges statsminister mördades - aldrig utredd.
- Det var vad de sa då, att de hade kollat det. Och att det till och med var ett initiativ av en grupp poliser. Det var inte nåt som de visste om högre upp.
- Det var inte del av en större operation. Ibland är det stora operationer som är organiserade med massa ledningspersonal ochså. Så var det inte. Det var en liten grej”

Samma Dahlsten som kastar fram obekräftade uppgifter om att CP höll på att kartlägga Palmes rutiner.

”Uppgifterna som nu presenteras är helt nya, menar Ulf Dahlsten som var Palmes statssekreterare 1983–1986.
Han uppger att Christer Pettersson kom till statsrådsberedningens kommittélokaler och frågade personalen om Palmes vanor några år före mordet.
– Det berättade en av kanslihusets trotjänare för mig, skriver Ulf Dahlsten.”

https://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-pekar-pa-christer-pettersson/
Citera
2020-05-03, 20:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Till att börja med är jag böjd att hålla med dig i stort. Ett par korta funderingar dock:

1. Även med en konspiration modell mindre lär ju flera av WT-obs och andra underligheter inte ha med saken att göra.
2. Finns det någon jämförbar data? Vi pratar om den överlägset mest skärskådade aftonen i Stockholms historia, min tanke är att det kanske såg ut så här varje fredagkväll utan att vi vet... Nu tror jag knappast det, men mitt minne av stockholmsnätterna på 80- och 90-talet är att man nog såg en hel del skumt.

Har ingen speciell poäng, bara några lösa tankar...

Absolut, håller helt med dig. Det jag efterlyser är just en förklaring rörande WT-männen, inte ett bevis på att samtliga hade med Palmemordet att göra. Det är en helt orealistisk tanke.

Dag Andersson berättade ju 2006 att han undersökte ett 80-tal WT-observationer. Tänk vilken jättekonspirationsgrupp det skulle ha varit!!

Nej, jag menar bara att WT behöver förklaras. Dvs KP kan lämna en trovärdig förklaring till varför så många WT-män var ute den här kvällen. Särskilt de två på GS tunnelbana.

När det gäller "skumma personer" i övrigt är det precis som du säger. När fokus läggs på en enda kväll så som skett med Palmemordet blir det absurt många saker som granskas in i minsta detalj.

Jag för min del tycker nog man kan avfärda 99 procent av dessa "skumma personer" i relation till Palmemordet.

Personer jag fortsatt är intresserad av är

1) Grandmannen - bevakar uppenbarligen någon och har inte gett sig tillkänna. Bara försvinner.
2) Tensonmannen - går bakom paret Palme 1 minut före mordet. Okänd man. Bara försvinner.
3) De båda WT-männen på GS tunnelbana+ Prims WT-man+WT-mannen vid Hötorgets T-bana.

Ja, det är säkert någon till, men de här är jag intresserad av. Behöver förklaras.
Citera
2020-05-03, 20:16
Medlem
Citat:
Absolut, håller helt med dig. Det jag efterlyser är just en förklaring rörande WT-männen, inte ett bevis på att samtliga hade med Palmemordet att göra. Det är en helt orealistisk tanke.

Dag Andersson berättade ju 2006 att han undersökte ett 80-tal WT-observationer. Tänk vilken jättekonspirationsgrupp det skulle ha varit!!

Nej, jag menar bara att WT behöver förklaras. Dvs KP kan lämna en trovärdig förklaring till varför så många WT-män var ute den här kvällen. Särskilt de två på GS tunnelbana.

När det gäller "skumma personer" i övrigt är det precis som du säger. När fokus läggs på en enda kväll så som skett med Palmemordet blir det absurt många saker som granskas in i minsta detalj.

Jag för min del tycker nog man kan avfärda 99 procent av dessa "skumma personer" i relation till Palmemordet.

Personer jag fortsatt är intresserad av är

1) Grandmannen - bevakar uppenbarligen någon och har inte gett sig tillkänna. Bara försvinner.
2) Tensonmannen - går bakom paret Palme 1 minut före mordet. Okänd man. Bara försvinner.
3) De båda WT-männen på GS tunnelbana+ Prims WT-man+WT-mannen vid Hötorgets T-bana.

Ja, det är säkert någon till, men de här är jag intresserad av. Behöver förklaras.
Precis. Alldeles oavsett lösning kommer en väldans massa konstigheter att kvarstå och aldrig förklaras. För egen del är det en del av fascinationen kring MOP, att det finns så fasansfullt många intressanta tåtar att dra i. På gott och ont har man fått lära sig väldigt mycket om både poliser och internationella affärer man aldrig skulle orkat engagera sig i annars.

Jag utgår från att KP har en förklaring som inbegriper både grandmannen och tensonmannen (som kanske även är en andra grandman?), annars är för många vittnen runt MP ignorerade.

WT-observationerna mer oklart om han redogör för. Ponera att man presenterar en mini-konspiration, 2-3 personer runt Grand och MP, då känns det som han kan låta WT i GS och liknande vara obesvarat. Nåt måste vi ju ha kvar att spekulera i...
Citera
2020-05-03, 20:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Denne Dahlsten.

”Polisen uppgav för Dahlsten att spåret var ointressant - det hade de kollat upp. Och därmed blev en hemlig operation - mitt under mordnatten och i anslutning till platsen där Sveriges statsminister mördades - aldrig utredd.
- Det var vad de sa då, att de hade kollat det. Och att det till och med var ett initiativ av en grupp poliser. Det var inte nåt som de visste om högre upp.
- Det var inte del av en större operation. Ibland är det stora operationer som är organiserade med massa ledningspersonal ochså. Så var det inte. Det var en liten grej”

Samma Dahlsten som kastar fram obekräftade uppgifter om att CP höll på att kartlägga Palmes rutiner.

”Uppgifterna som nu presenteras är helt nya, menar Ulf Dahlsten som var Palmes statssekreterare 1983–1986.
Han uppger att Christer Pettersson kom till statsrådsberedningens kommittélokaler och frågade personalen om Palmes vanor några år före mordet.

Ja, hans fokus låg helt klart på att få svenska folket att tro att CP mördade Palme. Båda sakerna han lyfter fram är absurda.

Bara scenen att "CP går in på statsrådsberedningen och börjar ställa frågor om Palmes vanor".

En häpnadsväckande underskattning av tänkande människors förmåga att kritiskt granska maktens påståenden.

Skulle ingen av tjänstemännen kring regeringen möjligen ha frågat sig varför en knarkare och våldsverkare ville veta det?

Och den här "hemliga knarkspaningen på personalens eget initiativ" är inget lugnande besked. Det är en illröd dånande varningsklocka. Vad i hela friden säger karln?

Om nu dessa hemliga spanare var ute och klafsade i kvarteren kring mordplatsen kvällen då statsministern mördades - utan att se nåt och utan att ingripa? Vi får förutsätta att knarkspanarna hade samband via WT. Det hade räckt att en av dem sett mordet och slagit larm till hela gruppen så hade GM gripits direkt efter mordet.

Och vem vet, kanske var det någon av spanarna som tog tillfället i akt att fimpa sitt främsta hatobjekt?

Det var exempelvis en spanare som försvann spårlöst, Höllinge/Föllinge?

Dahlsten ger inga besked. Han väcker fler frågor.

Nej, vissa av WT-observationerna behöver förklaras samtidigt som KP presenterar bindande bevis mot GM.
Citera
2020-05-03, 20:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Precis. Alldeles oavsett lösning kommer en väldans massa konstigheter att kvarstå och aldrig förklaras. För egen del är det en del av fascinationen kring MOP, att det finns så fasansfullt många intressanta tåtar att dra i. På gott och ont har man fått lära sig väldigt mycket om både poliser och internationella affärer man aldrig skulle orkat engagera sig i annars.

Jag utgår från att KP har en förklaring som inbegriper både grandmannen och tensonmannen (som kanske även är en andra grandman?), annars är för många vittnen runt MP ignorerade.

WT-observationerna mer oklart om han redogör för. Ponera att man presenterar en mini-konspiration, 2-3 personer runt Grand och MP, då känns det som han kan låta WT i GS och liknande vara obesvarat. Nåt måste vi ju ha kvar att spekulera i...

Nej, jag har inga större förhoppningar om förklaringar rörande WT-männen. Jag säger bara att jag själv tycker att det behövs. Annars blir inte KP:s förklaring trovärdig för mig.

Alla WT-män är inte uppdiktade. Varför kunde inte polisen någonsin förklara de 2 i GS? Svaret kan inte vara att vittnet hittade på allting. No way. Hon var ingen "bag lady" som Ölvebro påstod. Hon var en kvinna som hade två jobb och som var fullständigt trovärdig i tv-intervjun.
Citera
2020-05-03, 20:57
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Denne Dahlsten.

"Poliser som knarkspanar på eget initiativ helt ideellt. Finns dom?"
Hur det med Tommy L?
Vill minnas att han hade en minst sagt diffus verksamhet i "James Bond-stil"?
Citera
2020-05-03, 21:13
Medlem
Skulle vara intressant att veta om det finns någon eller några som är lite extra nervösa inför KP:s redogörelse. Om mordet planerades och utfördes av en mindre grupp med SE som baneman är det inte omöjligt att någon av dessa fortfarande är i livet. Snart får vi svaret. Olidligt spännande är det!
Citera
2020-05-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
"Poliser som knarkspanar på eget initiativ helt ideellt. Finns dom?"
Hur det med Tommy L?
Vill minnas att han hade en minst sagt diffus verksamhet i "James Bond-stil"?
Tja, vad vet man?
Han låg tydligen i sängen och åt tårta på morgonen.

Om man ska tro Anér.

http://runeberg.org/palmenytt/1996/0127.html
Citera
2020-05-03, 21:35
Medlem
Citat:
Nej, jag har inga större förhoppningar om förklaringar rörande WT-männen. Jag säger bara att jag själv tycker att det behövs. Annars blir inte KP:s förklaring trovärdig för mig.

Alla WT-män är inte uppdiktade. Varför kunde inte polisen någonsin förklara de 2 i GS? Svaret kan inte vara att vittnet hittade på allting. No way. Hon var ingen "bag lady" som Ölvebro påstod. Hon var en kvinna som hade två jobb och som var fullständigt trovärdig i tv-intervjun.
Kan bara hålla med. Vad var det de sa? ”Det var ingen antenn hon såg, det var en bandyklubba”...

Det blir så påtagligt med utredare från gamla skolan, så vana vid att kunna komma med goddag-yxskaft-förklaringar utan att bli synade. De var nog inte riktigt beredda på att något som heter internet skulle dyka upp mitt under utredningen och ställa till med jobbiga följdfrågor...
Citera
2020-05-03, 21:37
Medlem
Grafisk överblick över var ögonvittnen befann sig vid mordet.

Här är en sammanställning grafiskt över mordplatsvittnena, den blir naturligtvis inte 100 procentigt säker beroende på att det är svårt att veta exakt var mordplatsvittnena var någonstans( till ex Skandiamannen, Fauzzi mm)

https://www.youtube.com/watch?v=yhdG35geIT4
Citera
2020-05-03, 21:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Kan inte någon starta en omröstning i en ny tråd, vore kul att se vad FB tror. Jag har inte privilegier på mitt FB konto (6 månader, 200 inlägg).

Vem kommer Krister Peterson att presentera som Olof Palmes mördare?

* Stig Engström
* Christer Andersson
* Christer Pettersson
* Ingen mördare, endast en anstiftare
* Någon av de andra kända spåren (Sydafrika, PKK osv)
* En helt ny person
Jag tänker på LPs vittnesmål innan hon blev påverkad att ändra det:
Två män!

Grandmannen
Tensonmannen

Vilka de är vet är en annan femma, kan inte gissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in