2020-05-03, 11:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intodebauchery
En omständighet ang C-A tycker jag är att han sköt ihjäl sig själv, när polisen var o knackade på dörren. Om han sköt sig för han mådde dåligt eller att polisen knackade på dörren går ju aldrig att få reda på. Om S-E inte är gärningsmannen så måste det nästan vara C-A.

Christer Andersson är inte ensam bland MOP-utpekade om att begå självmord när polisen knackar på dörren. Samma sak gjorde Bror Perä i Norrbotten hösten 1993. För människor med labilt psyke kan att utpekas som mördare vara en händelse som får bägaren att rinna över. Båda hade tillgång till vapen men det krävs bevisning som kopplar dom till Sveavägen för att de ska bli intressanta i MOP. Det har hittills lyst med sin frånvaro.
Citera
2020-05-03, 11:25
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja det verkar ha sprungits i alla riktningar. Påminner om det Lingärde beskriver. Bevakare, övervakare, attentatsmän... Alla flockas de och sedan skingras de för vinden i skottögonblicket.

Har sett en simulation av rörelserna på Sveavägen baserad på vittnesmålen. Dessvärre har jag inte sett den på några år. Men där ser det ut som folk cirklar runt LOP för att sedan bara skingras i motsatta riktningar.

Hoppas KP snart kommer med sin lösning så vi amatörer får något att bita i. Det måste ju innehålla mer från utredningen. Sådant som inte kommit ut på annat vis eller i fupen i målet mot CP.

För att travestera HH, vi måste kunna släcka några ljus. Dvs lägga några spår till handlingarna. Alla misstänkta kan ju inte ha skjutit OP...
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
...
Generellt tycks det omedelbart ha blivit ett väldigt springande fram och tillbaka både på mordplatsen och över Sveavägen i båda riktningarna och längs Sveavägen + hoppande in i portar.

Och flera av dessa personer i rörelse är för oss okända. PU vet förhoppningsvis vilka alla är.
...
Citera
2020-05-03, 11:30
Medlem
FurirRevaers avatar
Perä verkar ju haft någon sorts inblick som gör att han febrilt försöker vara långt från Stockholm den helgen... Sedan har vi den där konstiga fylleresan söderöver där han fyllesvamlar om mordet.

Det verkar finnas en del poliser som iaf tror sig veta något. Och som Enerström tycker att det är en Gudi välgärning som hände.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Christer Andersson är inte ensam bland MOP-utpekade om att begå självmord när polisen knackar på dörren. Samma sak gjorde Bror Perä i Norrbotten hösten 1993. För människor med labilt psyke kan att utpekas som mördare vara en händelse som får bägaren att rinna över. Båda hade tillgång till vapen men det krävs bevisning som kopplar dom till Sveavägen för att de ska bli intressanta i MOP. Det har hittills lyst med sin frånvaro.
Citera
2020-05-03, 11:38
Medlem
FurirRevaers avatar
De flesta mord är sällan mer spännande än så...

Det är ungefär så SE egna teorier om hur mordet gått till, som han uttrycker det i tidningsartikeln från 1992.
Citat:
Ursprungligen postat av Kokplatta
Så det kommer troligtvis presenteras enligt detta?:

1. SE är ute och råkar se Palme. Han är en rädd jävel som därför går runt med vapen, för att känna sig starkare och inte lika patetisk.

2. Han dricker sig till ett självförtroende och går sen ut, tanken är att han ska ”snacka” med Palme. Palme snäser av honom var på SE helt enkelt skjuter ner Palme, chockar troligtvis sig själv mest av alla.

3. SE drar därifrån på något sätt.

Nu har kanske vapnet hittats och DNA från SE finns där, precis som det finns DNA på Palmes rock eller liknande. Fan, det hade ju varit mer spännande med Christer Pettersson...
Citera
2020-05-03, 12:12
Medlem
Det där med teatermord på OP, med Ebbe, Holmer, Lidbom, Schein som arkitekter kan vi avskriva det innan KP träder fram?

Även den delen med Catrine da Costa, Hiv, flykt från Dala AirPort, gömd i Frankrike och senare flytt till

Ryssland och där skulle Palme dött i HIV.

Är detta bara skitsnack? Eller gjordes detta för att rädda Partiet?

Jag tror det är skitsnack

//
Citera
2020-05-03, 13:53
Medlem
omigas avatar
Kan inte någon starta en omröstning i en ny tråd, vore kul att se vad FB tror. Jag har inte privilegier på mitt FB konto (6 månader, 200 inlägg).

Vem kommer Krister Peterson att presentera som Olof Palmes mördare?

* Stig Engström
* Christer Andersson
* Christer Pettersson
* Ingen mördare, endast en anstiftare
* Någon av de andra kända spåren (Sydafrika, PKK osv)
* En helt ny person
Citera
2020-05-03, 14:32
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja det verkar ha sprungits i alla riktningar. Påminner om det Lingärde beskriver. Bevakare, övervakare, attentatsmän... Alla flockas de och sedan skingras de för vinden i skottögonblicket.

Har sett en simulation av rörelserna på Sveavägen baserad på vittnesmålen. Dessvärre har jag inte sett den på några år. Men där ser det ut som folk cirklar runt LOP för att sedan bara skingras i motsatta riktningar.

Hoppas KP snart kommer med sin lösning så vi amatörer får något att bita i. Det måste ju innehålla mer från utredningen. Sådant som inte kommit ut på annat vis eller i fupen i målet mot CP.

För att travestera HH, vi måste kunna släcka några ljus. Dvs lägga några spår till handlingarna. Alla misstänkta kan ju inte ha skjutit OP...
Någon som vet var man kan se den här simulationen?
Citera
2020-05-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Lisbeth hörde att mördaren pratade med Olof och att hon hade känt igen honom vid tidigare tillfällen.
https://tidningar.kb.se/4112714/1986-03-02/edition/156053/part/1/page/5/?q=%22Lisbeth%20palme%22&from=1986-01-01&to=1986-03-31

Du ska ha mycket TACK för denna sökning, det visar att polisen redan på lördagen den 1986-03-01 visste att mördaren hade pratat med Olof Palme, att det varit ett 'möte' enligt Anders Delsborn, detta mörklades sedan när Hans H fick kontroll över utredningen.

Observera att denna artikel också har Sven Aners berömda Lisbet-bild, har han verkligen missat att söka upp artikeln.?? Jag vet ju att han visste att den varit i G-P.
Citera
2020-05-03, 14:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Perä verkar ju haft någon sorts inblick som gör att han febrilt försöker vara långt från Stockholm den helgen... Sedan har vi den där konstiga fylleresan söderöver där han fyllesvamlar om mordet.

Det verkar finnas en del poliser som iaf tror sig veta något. Och som Enerström tycker att det är en Gudi välgärning som hände.

Ja, Bror Perä kan ha haft en förkunskap om att något var på gång, ev om Olof Palme. Hans kontakter inom IVF lämnar fortfarande frågetecken. Även Lasse Lundberg verkar haft någon typ känsla av att något planerades mot OP. Men med tanke på vad han själv skrev i ”Kultur-Nytt” räknade han knappast med statsministermord . Det är belagt att han blev närmast panikslagen när han fick kännedom om mordet.

Nu finns det ju en handfull personer som Ivan Von Birchan, Jörgen B, Cenneth Neilberg, Anders Larsson, Bo Ragnar Ståhl och Joel Haukka som påstår sig ha någon typ av föraning om en annalkande aktion mot OP. Sen har vi dessutom Alf Enerström som säger sig haft poliser och ”polacker” uppe hos sig för MOP och velat ha hjälp med att få bort OP. Att det istället rört sig om en tjeck vid namn Milan Heidenreich lär inte ge något skyhögt odds.
Citera
2020-05-03, 14:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Ja, vi amatörer har snokat i alla vrår utan att hitta några defintiva svar. Polisen själva har kommit upp med några spår - VG, PKK, CP, CA, Sydafrika, SE...

Borgnäs/Bresky har grävt oerhört mycket kring de oförklarade WT-männen.

Om nu KP, med stöd i bindande bevisning, kan presentera en förklaring och peka ut den ansvarige som han säger och den förklaringen inte innehåller ett svar kring de oförklarade WT-männen tycker jag inte det är realistiskt.

Att som Dahlsten vifta bort dem som "knarkspaning i kvarteret" håller inte utifrån det vi fått veta om denna knarkspaning, nämligen att den var koncentrerad till Oxen/Tegnérgatan och avbröts 22.30.

Vi har paret Prims WT-man, vi har de båda WT-männen i Gamla stans tunnelbana, de båda WT-männen utanför Palmes bostad, WT-mannen vid Hötorgets T-bana, en WT-man vid Grand då bioföreställningen började och så då sammantaget en hel drös på Tunnelgatan/Norra Latin strax före och under biobesöket.

WT-männen i Gamla stan har inte kunnat förklaras. Och vem var den märklige man som "bröt sig in" i taxin i Gamla stan? Vilka var WT-männen på Regeringsgatan och Johannesgatan?

Som sagt, "knarkspaning" håller inte. Här behöver det komma en trovärdig förklaring.

Det här med spontant ensamagerande GM är långsökt tycker jag.

Då är det mer trovärdigt med en ensam GM som länge/en tid försökt ställa Palme till svars för någon oförrätt som gjort gärningsmannen rejält kränkt.

Att denne kränkte man i sin upprördhet utan närmare eftertanke slet fram en revolver är inte så troligt. Tycker jag.

Det utbredda Palmehatet kan ha triggat någon att försöka bli hjälte, men då är det inte ett spontant mord utan ett planerat mord.
Senast redigerad av Basfakta 2020-05-03 kl. 14:55.
Citera
2020-05-03, 15:45
Medlem
p.norths avatar
Det var inget beständ möte o h det är inte Lisbeth på bilden heller. Däremot visar artikeln att Palme var förföljd och att man för en bättre bild på hur skottet snuddade på Lisbeth. Ingen möte, det handlade om några få sekunder.
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Du ska ha mycket TACK för denna sökning, det visar att polisen redan på lördagen den 1986-03-01 visste att mördaren hade pratat med Olof Palme, att det varit ett 'möte' enligt Anders Delsborn, detta mörklades sedan när Hans H fick kontroll över utredningen.

Observera att denna artikel också har Sven Aners berömda Lisbet-bild, har han verkligen missat att söka upp artikeln.?? Jag vet ju att han visste att den varit i G-P.
Citera
2020-05-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, vi amatörer har snokat i alla vrår utan att hitta några defintiva svar. Polisen själva har kommit upp med några spår - VG, PKK, CP, CA, Sydafrika, SE...

Borgnäs/Bresky har grävt oerhört mycket kring de oförklarade WT-männen.

Om nu KP, med stöd i bindande bevisning, kan presentera en förklaring och peka ut den ansvarige som han säger och den förklaringen inte innehåller ett svar kring de oförklarade WT-männen tycker jag inte det är realistiskt.

Att som Dahlsten vifta bort dem som "knarkspaning i kvarteret" håller inte utifrån det vi fått veta om denna knarkspaning, nämligen att den var koncentrerad till Oxen/Tegnérgatan och avbröts 22.30.

Vi har paret Prims WT-man, vi har de båda WT-männen i Gamla stans tunnelbana, de båda WT-männen utanför Palmes bostad, WT-mannen vid Hötorgets T-bana, en WT-man vid Grand då bioföreställningen började och så då sammantaget en hel drös på Tunnelgatan/Norra Latin strax före och under biobesöket.

WT-männen i Gamla stan har inte kunnat förklaras. Och vem var den märklige man som "bröt sig in" i taxin i Gamla stan? Vilka var WT-männen på Regeringsgatan och Johannesgatan?

Som sagt, "knarkspaning" håller inte. Här behöver det komma en trovärdig förklaring.

Det här med spontant ensamagerande GM är långsökt tycker jag.

Då är det mer trovärdigt med en ensam GM som länge/en tid försökt ställa Palme till svars för någon oförrätt som gjort gärningsmannen rejält kränkt.

Att denne kränkte man i sin upprördhet utan närmare eftertanke slet fram en revolver är inte så troligt. Tycker jag.

Det utbredda Palmehatet kan ha triggat någon att försöka bli hjälte, men då är det inte ett spontant mord utan ett planerat mord.

Till att börja med är jag böjd att hålla med dig i stort. Ett par korta funderingar dock:

1. Även med en konspiration modell mindre lär ju flera av WT-obs och andra underligheter inte ha med saken att göra.
2. Finns det någon jämförbar data? Vi pratar om den överlägset mest skärskådade aftonen i Stockholms historia, min tanke är att det kanske såg ut så här varje fredagkväll utan att vi vet... Nu tror jag knappast det, men mitt minne av stockholmsnätterna på 80- och 90-talet är att man nog såg en hel del skumt.

Har ingen speciell poäng, bara några lösa tankar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in