2020-05-03, 18:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vi får väl se nu när andra länder börjar öppna upp. Om det var en bra taktik. De måste ju öppna upp någon gång.

Sedan såklart som Island kan man ju klara sig fint. Stänga ner, utrota smittan. Men ska man vara helt isolerade i kanske 1 år. Det går ju inte. Om de öppnar upp kommer de ju få in smittan igen. Men sant Sverige hade världens chans för detta. Glesbefolkat, vi är inte på en ö men vi ligger ganska avsides. Om den taktiken skulle funkat. Dödat viruset så hade vi extremt bra förutsättningar. Men tyvärr tyder ju inget på att det gör att döda det här viruset.

Vi ville inte stänga ner för att skydda ekonomin och de rika i landet.
Smittan finns nu på många ställen och till sommaren kommer den att sprida sig över övriga landet när turister kommer samt svenska släktingar åker och hälsar på ute i landsbygden.
Citera
2020-05-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag har för mig att en av våra experter hade sagt att epidemin brukar hålla i sig i tre månader. Vi är inne på den fjärde nu enligt mina beräkningar. Bara ett bevis på hur lite våra experter egentligen vet...

Det är just vad som händer när länder bromsar för att sjukvården skall hinna med.
Hade vi kört på, så är det över på tre månader.
Men med fruktansvärt resultat
Citera
2020-05-03, 18:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Hade ett land haft obegränsade resurser och personal, så visst, kanske hade det kunnat stoppa något enstaka ytterligare fall av smitta.

Men alltså vi har otroligt stor mängd smittade i landet, om du så välde in 10st fulla 747or med smittade så tror jag det haft ytterst liten påverkan på läget.

Jag pratar inte bara om Sverige, jag pratar om alla länder som har stor allmän spridning.

Det går ju inte bara sitta och godtyckligt kasta in åtgärder, för att det ser häftigt ut i en nyhetsartikel förstår du väl? Alla länder har givetvis begränsade resurser, lägg dem där de gör bäst nytta.

Du tror inte att 5000 extra coronasmittade hade gjort någon skillnad?
Citera
2020-05-03, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Somliga av oss är mer utvecklingsbara och flexibla än andra. Inget konstigt med det. Du har säkert nåt du är bra på du också!

Ja det var en imponerande snabb kappvändning där till och med politiker ligger i lä :-)

Jag vågar nog dock ej lita på vad du tycker imorgon och du är inte värd att bannas för... (fast inte hela världen om så sker med tanke på hur omöjligt det har blivit att diskutera statistiken mer sakligt)

Fast jag påminner om var du nyss låtsades stå så fler kan andra ta beslut om du är värd att kasta bort sin tid på...

Citat:
Varför hänger du dig till sånt där mördarkramarbeteende? Är det ett värdigt sätt att se på sina medmänniskor? Med din logik som tycker att Danmark, Tyskland, Norge och Finland är föredömliga, så är Sverige fantastiskt jämfört med Spanien, Belgien, Italien och Storbritannien.

I min värld är de alla massmördare som leker med människoliv. Det är inte finare att heta Ted Bundy eller Jack the Ripper, jämfört med Anders Brevik eller Tegnell och hans internationella motsvarigheter.

Mord är mord, massmord är massmord! Som jag ser det är vår enda räddning att smeta bajs på gatorna så att folk håller sig hemma, men så är jag nyktert klartänkt och vid mina sinnes fulla bruk, jämfört med de allra flesta. Extraordinära tider kräver extraordinära insatser! PMa mig om du är intresserad av att delta i detta projekt!

Citat:
Jag tycker att det är sorgligt att ni lill-Tegnellare blivit så toleranta med att folk dör i en sjukdom som med rätt strategi inte kräver dödsoffer!

Citat:
Otroligt! Du är fan värre än Tegnell! Du låter som en fullfjädrad PK-politikerbroiler. Det går inte att försvara att du hyllar stater som dödar sin befolkning. Pudla istället för att fortsätta att gegga in dig i fler bortförklaringar. Fattar du inte att ingen går på dina manipulationer?

Citat:

Kom nu ihåg att framöver låta bli att stödja smärre varianter av Tegnells strategi, om du nu inte gillar den. Där ingår även tex Norge och Danmark och alla Europas länder.
Citera
2020-05-03, 18:50
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du tror inte att 5000 extra coronasmittade hade gjort någon skillnad?

Jo, ca 5 personer fler hade dött med 5000 mer smittade.
Citera
2020-05-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Hur ser viruset egentligen ut? Har svårt att tro att det är lila. Varför visas bilder på viruset i olika färger i tidningarna? Har sett allt från lila till grönt och även som en klunga prickar. Någon som vet hur det går till att fota viruset och varför man har olika färger?

Ingen i din närhet tycker att du är smart va? Gissa varför man färglägger. Din korkade fan.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Jag bara drog till med något 1 månad hade varit riktigt bra men 3 veckor är också bra.
Det tar 5 dagar att visa symtom sen ca 10 dagar att dö så ja 3 veckor hade räckt gott och väl. Nu är det försent med allt som heter lockdown att göra då det har gått överstyr här. Så nu heter det flockimmunitet.
Nej det räcker inte på långa vägar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Hade ett land haft obegränsade resurser och personal, så visst, kanske hade det kunnat stoppa något enstaka ytterligare fall av smitta.

Men alltså vi har otroligt stor mängd smittade i landet, om du så välde in 10st fulla 747or med smittade så tror jag det haft ytterst liten påverkan på läget.

Jag pratar inte bara om Sverige, jag pratar om alla länder som har stor allmän spridning.

Det går ju inte bara sitta och godtyckligt kasta in åtgärder, för att det ser häftigt ut i en nyhetsartikel förstår du väl? Alla länder har givetvis begränsade resurser, lägg dem där de gör bäst nytta.

Nja 7.5. % i sthlm bara enligt senaste mätningen, med vissa stadsdelar i princip nästan orörda. Och enligt FHM då även troligen på väg neråt. Samtidigt som sjukvården är rätt trötta i Sthlm. Så nog finns det ganska goda skäl att ha ett litet tält vid Arlanda med en eller ett par personal som står där.och testar, ingen dum investering kan jag tycka.

Nu sa de ju att de skulle skala upp testning så i så fall hade det nog inte varit ett problem. Men det har ju iofs pratats länge om kraftigt ökade testningar men inte hänt så där jättemkt, så det kanske är värre ställt med resurserna än vad man låter påskina. Trist i så fall. Men finns det ändå lite resurser att uppbringa nånstans så tycker jag de skall satsa på Arlanda, det är ett ypperligt sätt att hindra nya kluster i Sthlm, anser iaf jag.
Citera
2020-05-03, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
För att viruset skulle börja "avta" har det krävts att man stängt inne hela Europa i ett par månader.
Så att man stått ut med denna "första vågen" är mest troligt pga folk stängts in hemma.
Hade man inte gjort det hade vi nog haft några miljoner döda bara i Europa.

Ja Johan Joseph Giesecke har rätt. När han säger att sprit är gott.

Vi kanske hade haft färre döda om inte Luigi, 25 varit inlåst med Constanza, 83 hela dagarna? Med tanke på hur många som gått in i karantän smittade.
Citera
2020-05-03, 18:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jo, ca 5 personer fler hade dött med 5000 mer smittade.

Nja. De där 5000 hade ju först smittat minst 5000 till. Som i sin tur hade smittat andra.
Citera
2020-05-03, 18:53
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nja. De där 5000 hade ju först smittat minst 5000 till. Som i sin tur hade smittat andra.

Nu var frågan 5000. Inte fler.
Citera
2020-05-03, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I genomsnitt så hade de levt i cirka 11-13 år till, om de inte hade drabbats av coronaviruset.

Ju yngre personen är, desto fler år gick han/hon miste om.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Här lite statistik för Italien:
https://www.economist.com/graphic-detail/2020/05/02/would-most-covid-19-victims-have-died-soon-without-the-virus

En 60-åring dog 20 år i förtid, i genomsnitt.

Kan du inte länka till en sida där vi kan läsa hur studien gjorts, vilket underlag osv?
Det är ju bara länkar som hänvisar till någon studie och en graf, ingen bakgrund.
Betalvägg osv.
Det har varit många ytterst märkliga studier och prognoser inom hela detta ämne (covid-19) hittills så mycket mer fakta behövs innan vi kan ta detta för säkerställda siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in