2020-04-30, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Inte så relevanta fakta. Det som spelar roll är hur Sverige prioriterat ned poster som äldrevård, intensivvård och beredskap till förmån till världens mest frikostiga asyl och migrationspolitik.

Och jag tycker inte du ska racka ned på Fria Tider så mycket. De har varit minst lika vederhäftiga som övrig svensk media, vilket i och för sig kanske inte säger så mycket, men i alla fall inte sämre, snarare en välbehövlig motvikt.

Igår gick ju svensk mainstreammedia ut med att "WHO hyllar Sveriges strategi". Men Frita Tider lyfter fram att ordet "hylla" i sammanhanget var en viss överdrift...

Snarare säger man att de "inte vet" hur Sverigs strategi ska sluta. Men man hör också att WHO:s representant i stort sett låter som en papagoja och upprepar det Tegnell och Löfven dagligen står och proklamerar. WHO är väl rädda att mista frikostiga bidrag från Sverige. Jag börjar förstå Trumps resonemang när det gäller WHO...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP2gAM/sveriges-coronastrategi-hyllas-av-who
https://www.friatider.se/who-pastas-hylla-sveriges-strategi-men-uttalandet-handlar-om-nagot-annat

Nedprioriteringar i sjukvård och äldrevård är en skandal. Bara lönen för att jobba heltid på ett äldreboende är lägre än den ingångslön jag hade på mitt första jobb på en industri för 15 år sedan.

WHO är mutade idioter. Det har jag skrivit när de försvarat Kina och det ändras inte för att de försvarar Sverige. Inget ärligt organ har ledare från Afrika.

Men nu citerade jag en idiot som trodde att Sverige är världens fattigaste land pga invandringen. Jag är emot Sveriges invandringspolitik men man behöver inte vara helt efterbliven för det.
Citera
2020-04-30, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
"De blev räddade" hahahaha

Ja Grekland fick låna pengar. Enormt, enormt, enormt mycket mer pengar än Sverige behövt låna trots att vi har denna kassa invandring. Det här är inte hemliga siffror eller något som kan mörkas av staten för övrigt.

Vi pratar om coronaviruset här din sopa. Det är inte tråden där man ryggdunkar varandras kritik om kriminalitet och utanförskap pga invandring. Men det kanske är ovanligt dött i de trådarna så du letar dig till forumet för medicin & hälsa.

Herregud vad pinsam du är, du förstår liksom inte kopplingen. Det är så självklart så man baxnar, dom flesta begriper det också, sen finns det stolpskott som du som bara vägrar inse det, antingen för att du själv är invandrare eller för att du är vänsterlagd så det bara skriker om det.
Citera
2020-04-30, 08:39
Bannlyst
Ni bör nog titta på detta verkar det som... Det är mycket hallabalo kring denna nya tyska studie, som möjligen innebär allvarliga konsekvenser för den svenska modellen att hantera covid19. Kan tyvärr inte tyska, vad är det man säger?

Adaptive Strategien
zur Eindämmung der COVID-19-Epidemie
28.04.2020
https://www.mpg.de/14760567/28-04-2020_Stellungnahme_Teil_02.pdf
Citera
2020-04-30, 08:40
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svart-sjuka-tvingas-flytta-ar-riskabelt/

I den här artikeln om alla patienter som flyttas runt nu, står det att de "ofta är gravt överviktiga". Missförstå mig rätt nu, men det är ju lugnande för oss andra - som inte är gravt överviktiga. Å andra sidan dog den 22-årige mannen häromdagen, och han var ju inte överviktig, och hade inga riskfaktorer som hans familj kände till i alla fall...
Citera
2020-04-30, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast i nuläget har man väl ingen aning om hur många i Stockholm som haft smittan eftersom man bara testat några tusen?

Om det stämmer att smittan är luftburen och smittsam många meter då borde typ 99 procent av Stockholmarna vara smittade vid det här laget. Skönt isf.

Nej, man vet inte. Det är ju få som testas. Men siffrorna sjunker för Stockholms län. Man får hoppas att det beror på flockimmunitet.
Citera
2020-04-30, 08:41
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Suck. Sa jag att det var 0 i alla länder i Corona? Jag nämnde andra dödsorsaker som svar. Men ok: Cirka 200 länder i världen har misslyckats i Corona just nu då, alldeles oavsett om de har 1 eller 60 000 dödsfall. Och alla länder som har andra typer av dödsfall har misslyckats. Nöjd?

Ja OM man nu ser det som att ”alla som har dödsfall har misslyckats”. OM det inte gör någon som helst skillnad på hur många det handlar om.

Sverige ”misslyckades” även när vi hade bättre resultat än våra grannländer efter pandemin 2009 med då, när hela cirka 14 människor avled på ett halvår innan vi ens hade vaccin. Ja vi misslyckas exakt varje år när 300-1000 dör i influensor. Osv.

Tillägg: För att inte tala om misslyckandet att totalt 90 000 dör pga hundratals olika dödsorsaker varje år. Allt över 0 dödsfall är ett misslyckande! (Och samtidigt omöjligt att ingen dör av någonting)

Det är ett cyniskt dödsspel att jämföra antalet döda när noll är det enda rimliga, eftersom det är helt möjligt. Varför hänger du dig till sånt där mördarkramarbeteende? Är det ett värdigt sätt att se på sina medmänniskor? Med din logik som tycker att Danmark, Tyskland, Norge och Finland är föredömliga, så är Sverige fantastiskt jämfört med Spanien, Belgien, Italien och Storbritannien.

I min värld är de alla massmördare som leker med människoliv. Det är inte finare att heta Ted Bundy eller Jack the Ripper, jämfört med Anders Brevik eller Tegnell och hans internationella motsvarigheter.

Mord är mord, massmord är massmord! Som jag ser det är vår enda räddning att smeta bajs på gatorna så att folk håller sig hemma, men så är jag nyktert klartänkt och vid mina sinnes fulla bruk, jämfört med de allra flesta. Extraordinära tider kräver extraordinära insatser! PMa mig om du är intresserad av att delta i detta projekt!
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-04-30 kl. 08:46.
Citera
2020-04-30, 08:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Rigshospitalet i Danmark udsender pressemeddelse om forsøget med Remdesivir:

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12108310/nyt-studie-laegemidlet-remdesivir-hjaelper-coronapatienter/
Nyt studie: Lægemidlet Remdesivir hjælper coronapatienter
Personer smittet med coronavirus kommer sig 31 procent hurtigere, hvis de modtager Remdesivir, viser studie.

Man såg faktiskt det även i den kinesiska studien som precis har publicerats i the Lancet. Vi får hoppas att det åtminstone kan bromsa in förloppet om inte bota COVID19 helt. Man misstänker nämligen att cytokinstormar som uppträder i de svåra fallen handlar om att viruset börjar replikeras explosivt vilket triggar immunförsvaret till att löpa amok.
Citera
2020-04-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
När*

När Stockholm har kring 2200 döda är vi väl där? Så många borde vid det här laget redan känna någon kan man tycka. Själv känner jag en vilket jag egentligen ser som lite. Oppinionen kommer nog inte sväga, om du sitter och väntar på det. Folk verkar ha accepterat att ödet ska ha sin gång.

Rätt ironiskt att Sverige, ett av världens mest sekulariserade länder, sitter på händerna och ser detta som en biblisk farsot som man bara hjälplöst får låta svepa över befolkningen...
Citera
2020-04-30, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
"Fattigare länder" Hahahaha nej, herregud. Dessa länder har inte bidrag som delas ut helt utan motkrav till en enorm mängd människor som inte betalar/har betalat skatt

Det är absolut ingen vald strategi, det är det ENDA alternativet Sverige hade.

Ditt jävla stolpskott, fy fan för dig.

Det är mest Kommunerna dom går dåligt i Sverige. Svenska statskassan är bättre än på länge
Citera
2020-04-30, 08:45
Medlem
Två professorer uttalade sig i Aktuellt igår om hur många döda det kan bli i Sverige:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GzBWR/professorernas-prognoser-1020-000-kommer-do-i-sverige

"– Nu har det klingat av lite och då går prognosen ner från 20–40 000 till 10–20 000 personer och det visar att det är extra viktigt att hålla ner smittspridningen, säger han."

Inte så ofta man får säga, "vad var det jag sa"....men dessvärre så var det precis det jag sa, i början på februari...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-04-30, 08:46
Medlem
neuron-drones avatar
Högt blodtryck verkar vara en större riskfaktor än att vara tjock. Så att vara smal med högt blodtryck kanske inte är så bra. Högt blodtryck kan man ju få av andra orsaker än att man missköter sig. Även om livsstil är den vanligaste faktorn.

Sedan kan tydligen eventuellt val av blodtrycksmedicin spela in. Att medicinen gör en mottaglig för virus. Står lite om det här:

https://theconversation.com/coronavirus-the-puzzle-of-why-the-risk-of-death-is-greater-for-men-and-for-the-elderly-135176

En intressant sak som det talades om är att folk som haft vanliga coronaförkylningar innan covid kom, kan vara de som har ett immunförsvar som överreagerar mot covid.

Minns inte om det var denguefeber, men finns något obehagligt virus där man typ dör om man får det en gång till. Virus kan vara väldigt märkliga.
Citera
2020-04-30, 08:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ni bör nog titta på detta verkar det som... Det är mycket hallabalo kring denna nya tyska studie, som möjligen innebär allvarliga konsekvenser för den svenska modellen att hantera covid19. Kan tyvärr inte tyska, vad är det man säger?

Adaptive Strategien
zur Eindämmung der COVID-19-Epidemie
28.04.2020
https://www.mpg.de/14760567/28-04-2020_Stellungnahme_Teil_02.pdf

De har gjort modeller på hur utbredningen av smittan kommer att se ut med olika strategier. De har kommit fram till, att det bästa är att fortsätta att fortsätta begränsa människors kontakt med varandra, samtidigt som man kraftigt utökar testerna, och samtidigt smittspårningen runt dom som testat positivt. På det sättet kan man sänka antalet nya fall så mycket, att det så småningom går att gå tillbaka till ett normalt liv, och bara testa och smittspåra runt de positiva fallen.

(Läste bara igenom sammanfattningen snabbt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in