• 1
  • 2
2020-05-03, 15:04
Medlem
Somethingdeeps avatar
"När svenske Per Yngve Ohlin, alias Dead, blir sångare i det norska Black metalbandet Mayhem i slutet av 80-talet handlar allt om musiken, att gestalta död, mörker och satanism. Men vissa inom den lilla subkulturen omsätter de mörka budskapen i musiken till konkreta handlingar. Mest fruktad blir den man som kallar sig Greven.

När Per Yngve Ohlin tar livet av sig fotar bandmedlemmen Øystein Aarseth den döda kroppen för att använda i marknadsföringen av bandet. Snart brinner kyrkor över hela Norge och i Lillehammer hittas en man knivmördad. Våldet sprider sig till Sverige och Varg Vikernes, alias Greven, mördar Mayhems gitarrist.

I dokumentären Black metal-morden berättar medlemmarna i Mayhem Jørn Stubberud, Kjetil Manheim och Erik "Billy" Norheim om de våldsamma åren men också om kärleken till musiken. Anders Ohlin, Pelles lillebror, berättar om den legendariske sångarens bakgrund och varför han egentligen var så besatt av döden. Medverkar gör också Ika Johannesson – journalist och författare till boken Blod eld död (tillsammans med Jon Jeffersson Klingberg)."
En dokumentär av: Tove Palén
Producent: Magnus Arvidson
Produktionsår: 2017
https://sverigesradio.se/avsnitt/869324

Vet inte om någon har lyssnat på denna dokumentären, men som ni kan läsa i beskrivningen så fotas Dead av sin bandmedlem när han dör och Øystein Aarseth tycker att denna bilden hade varit prefekt till ett album eftersom att den var så äkta. Min fråga till er är om ni vet ifall det finns fler bilder av detta slaget. Som kanske används till album, eller bara bilder som visar liknade händelser som inte är i scen satta. Vet inte riktigt vart jag vill komma med detta eller om jag ens är på rätt ställe (vet inte ens om jag har rätt rubrik) men hoppas ni förstår vad jag menar.
Senast redigerad av Somethingdeep 2020-05-03 kl. 15:30.
Citera
2020-05-03, 15:22
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somethingdeep
Min fråga till er är om ni vet ifall det finns fler bilder av detta slaget. Som kanske används till album, eller bara bilder som visar liknade händelser som inte är i scen satta. Vet inte riktigt vart jag vill komma med detta eller om jag ens är på rätt ställe (vet inte ens om jag har rätt rubrik) men hoppas ni förstår vad jag menar.
Du får nog ändra din trådtitel för det är inget ockult med en bild av ett brottsoffer.

Har inte hört dokumentären men såg filmen och tyckte den var bra för jag visst inget om det här utan bara att den är baserad på verkliga händelser https://www.imdb.com/title/tt4669296/

Jag vet bara en tecknad bild, som var omslag för en hiphop cd, av två explosioner i Twin Towers. När man sen såg bilder av 9/11 så var de kusligt lika. Ingen aning vad cd'n hette så jag har ingen länk.
Citera
2020-05-03, 15:24
Medlem
Nu var det väl dead som blev fotad av någon, inte tvärt om. Så läser jag texten iaf.
Citera
2020-05-03, 15:26
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
"När svenske Per Yngve Ohlin, alias Dead, blir sångare i det norska Black metalbandet Mayhem i slutet av 80-talet handlar allt om musiken, att gestalta död, mörker och satanism. Men vissa inom den lilla subkulturen omsätter de mörka budskapen i musiken till konkreta handlingar. Mest fruktad blir den man som kallar sig Greven.

När Per Yngve Ohlin tar livet av sig fotar bandmedlemmen Øystein Aarseth den döda kroppen för att använda i marknadsföringen av bandet. Snart brinner kyrkor över hela Norge och i Lillehammer hittas en man knivmördad. Våldet sprider sig till Sverige och Varg Vikernes, alias Greven, mördar Mayhems gitarrist.

I dokumentären Black metal-morden berättar medlemmarna i Mayhem Jørn Stubberud, Kjetil Manheim och Erik "Billy" Norheim om de våldsamma åren men också om kärleken till musiken. Anders Ohlin, Pelles lillebror, berättar om den legendariske sångarens bakgrund och varför han egentligen var så besatt av döden. Medverkar gör också Ika Johannesson – journalist och författare till boken Blod eld död (tillsammans med Jon Jeffersson Klingberg)."
En dokumentär av: Tove Palén
Producent: Magnus Arvidson
Produktionsår: 2017
https://sverigesradio.se/avsnitt/869324

Vet inte om någon har lyssnat på denna dokumentären, men som ni kan läsa i beskrivningen så fotar Dead sin bandmedlems död för att han bland annat tycker att denna bilden hade varit prefekt till ett album eftersom att den var så äkta. Min fråga till er är om ni vet ifall det finns fler bilder av detta slaget. Som kanske används till album, eller bara bilder som visar liknade händelser som inte är i scen satta. Vet inte riktigt vart jag vill komma med detta eller om jag ens är på rätt ställe (vet inte ens om jag har rätt rubrik) men hoppas ni förstår vad jag menar.

Carcass LP Reek of Putrefaction är ett collage från diverse obduktioner. Men svårt att veta exakt vad du är ute efter.
Citera
2020-05-03, 15:30
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Du får nog ändra din trådtitel för det är inget ockult med en bild av ett brottsoffer.

Har inte hört dokumentären men såg filmen och tyckte den var bra för jag visst inget om det här utan bara att den är baserad på verkliga händelser https://www.imdb.com/title/tt4669296/

Jag vet bara en tecknad bild, som var omslag för en hiphop cd, av två explosioner i Twin Towers. När man sen såg bilder av 9/11 så var de kusligt lika. Ingen aning vad cd'n hette så jag har ingen länk.

The Coup - Party Music. Men det är ju bara en photoshopbonanza, inget äkta där.

The Coup slog förresten igenom som filmregissör 2018 med Sorry To Bother You.
Citera
2020-05-03, 15:30
Medlem
Somethingdeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nu var det väl dead som blev fotad av någon, inte tvärt om. Så läser jag texten iaf.

Sorry skrev fel
Citera
2020-05-03, 15:35
Medlem
Somethingdeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Citat:

https://www.google.com/imgres?imgurl...MygBegUIARDTAQ

där är länken till det albumet men det syns ju att det är Photoshopat
Citera
2020-05-03, 15:38
Medlem
15minFames avatar
Citat:

Hmm jag mindes bilden ur en annan synvinkel och utan personerna i den - kanske jag minns fel.
Men jag skrev att det var en tecknad bild och att den blev verklighetstrogen iom 9/11 - jag skrev aldrig att det var en äkta bild.
Citera
2020-05-03, 15:38
Medlem
15minFames avatar
Citat:
https://www.google.com/imgres?imgurl...MygBegUIARDTAQ

där är länken till det albumet men det syns ju att det är Photoshopat
Jag skrev att det var en tecknad bild!!
Citera
2020-05-03, 15:41
Medlem
Somethingdeeps avatar
Citat:
Carcass LP Reek of Putrefaction är ett collage från diverse obduktioner. Men svårt att veta exakt vad du är ute efter.

Det är nog något åt det hållet, jag vet knappt själv vad jag är ute efter. Men Jag menar att det finns exempelvis många människor som självskadar och lägger ut bilder av detta på sociala medier. Och om det isf använts såna bilder till album och liknande som är då tagna av exempelvis artisten själv eller något i den stilen.
Citera
2020-05-03, 15:45
Medlem
Somethingdeeps avatar
Citat:
Jag skrev att det var en tecknad bild!!

Jo det är sant, sökte på "9/11 painting" och kom upp väldigt mycket men inget som hörde ihop med musik
Citera
2020-05-03, 15:50
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Det är nog något åt det hållet, jag vet knappt själv vad jag är ute efter. Men Jag menar att det finns exempelvis många människor som självskadar och lägger ut bilder av detta på sociala medier. Och om det isf använts såna bilder till album och liknande som är då tagna av exempelvis artisten själv eller något i den stilen.

Geto Boys - We Can't Be Stopped har en bild av bandet på väg ut från sjukan med den skottskadade dvärgen/rapparen Bushwick Bill i rullstol. BB hade tagit en kula i huvudet för kärleken kvällen innan.

https://theundefeated.com/wp-content...ys2.jpg?w=1000
Senast redigerad av Dofterna 2020-05-03 kl. 15:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in