2020-05-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är det verkligen så? Låter helt galet i mina öron att Sverige så här tidigt i pandemin har så höga dödssiffror.
Tidigt? Vi fick det första bekräftade fallet (om du tror att det de facto var det första fallet är upp till dig) för över tre månader sedan. Vi har haft ganska rejäla restriktioner ett bra tag, människor har tagit ansvar i månader. Visst, det är en jävla bit kvar: men hur tidigt vi är i epidemin kan väl inte ens arbetslösa/förtidspensionerade flashbackare slå fast?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej, mina barn förstår skillnaden mellan önska något och acceptera något.

Jag önskar inte död på någon, men jag accepterar att vissa kommer att dö. Varje dag. Året runt.
OK. Så du är fatalist. Varje dag. Året runt.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och hur hade det sett ut utan lockdown?

Är övertygad av en ”ofrivillig” och ej kontrollerad nedstängning, skapad utav viruset självt (genom sin närvaro) får avsevärt värre konsekvenser. Det är ju inte så att folk plötsligt blir friska och smittfria i o m att man hade beslutat sig för att inte stänga ner.
Hur många hade vågat uppsöka vården? Hur många canceroperationer hade kunnat genomföras? Hur många verksamheter hade kunna fortgå?

Sverige som knappt har stängt ner, ligger avsides, är relativt glesbefolkat, inte är nån turistmagnet samt har social distansering i ryggmärgen har verkligen inte klarat sig skadefritt ...

Vi får väl se nu när andra länder börjar öppna upp. Om det var en bra taktik. De måste ju öppna upp någon gång.

Sedan såklart som Island kan man ju klara sig fint. Stänga ner, utrota smittan. Men ska man vara helt isolerade i kanske 1 år. Det går ju inte. Om de öppnar upp kommer de ju få in smittan igen. Men sant Sverige hade världens chans för detta. Glesbefolkat, vi är inte på en ö men vi ligger ganska avsides. Om den taktiken skulle funkat. Dödat viruset så hade vi extremt bra förutsättningar. Men tyvärr tyder ju inget på att det gör att döda det här viruset.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Fast det är ju fel, Sverige har modifierat sin strategi flera gånger. Fler gånger än många länder som bara gick in i lockdown direkt och fortfarande befinner sig där.
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Sverige visar ingen flexibilitet med sin strategi trots allt verkligheten bevisar brister på strategin. Även ett ettåring ändrar sin gp strategi när de ramlar på rumpan och gör ont .
Sverige kramar hård sin strategi trots överdödlighet.
Strategin är enkel. När verklighet inte passar strategins modellering anpassar verkligheten till Strategin. Att förneka och manipulera verkligheten kan inte gå hur som helst.
Snart finns det ingen garderob kvar för att gömma liken.
Exempel:
Trots att Sverige har Europas minsta sjukvård kapacitet släpper smittspridningen free.
Sedan prioteras bort många människor att få vård och lämnas sin öde hemmet och äldrevården. Man kunde ta mänskligare strategi för att rädda så många människoliv som möjligt med hjälp av tillgängliga behandling metoder.
Citera
2020-05-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Norge och Finland har ju börjat öppna, inga stora ökningar där med 70-95 döda som Sverige haft senaste veckorna.

Tror du att så fort man öppnar så dör folk? Först måste folk börja röra sig, resa, + inkubationstid + sjukdomstid. Räkna med månader innan du kan se vad som händer.
Citera
2020-05-03, 14:36
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast om det nu hävdades att det krävdes 4-6 veckor karantän för att minska smittspridningen så borde vi väl vi vänta 4-6 veckor efter att restriktioner lättats för att se den verkliga ökningen? Eller gäller det bara åt ett håll?

Det är en annan sak att öppna upp + att man masstestar. Då fångar man in "kluster" och på så sätt kan man hålla det i schack. Vad kan vi göra? Återuppväcka de döda? Nej det kan vi inte.
Citera
2020-05-03, 14:37
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Då var denna veckans RAPPORTERINGAR slut.

Det slutade på 485st avlidna, jämfört med förra veckans 558 RAPPORTERADE.

Ytterligare en vecka tillbaka var det 670 RAPPORTERADE avlidna.
Det går åt rätt håll, hoppas att det håller i sig och att trenden är fortsatt nedåtgående.
Citera
2020-05-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja precis. Skrämmande är det. Var på ett akutsjukhus i Stockholm igår faktiskt, jag såg överfulla sängar med c19 patienter, ambulanserna kom i stridande ström. Satt 6 timmar sen gick jag hem, jag var tvungen, har själv inte c19, men annan allvarlig sjukdom. Det var helt sanslöst och jag vill ingen ska få detta virus.

Jag åker inte in till akuten som 1177 rekommenderade mig någonsin igen - då blir det ambulans om jag blir dödssjuk. Ändå säger alla att man ska söka sjukvården för det tar emot och det finns hjälp för andra sjukdomar. Jag förstår varför de med små proppar , och milda hjärtinfarkter inte söker akut hjälp!
Jag desinficerade mig själv när jag kom hem, fick sitta i enskilt rum pga riskgrupp iallafall, men fick gå förbi mängder, rader av c19 patienter (+ misstänkta fall), unga som gamla, mest yngre faktiskt. De sa det tom till mig när jag frågade.

Du såg alltså sängar fulla med c19 patienter? Du fick förstås strosa omkring inne på avdelningarna.
Låter lite märkligt måste jag säga
Citera
2020-05-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
OK. Så du är fatalist. Varje dag. Året runt.
Alternativet är? Misogyn, arbetslös/förtidspensionerad incel som skyller sina tillkortakommanden på ”invandringen” och bekänner sig till eskapismen?

Att ni lyckas polarisera varenda fråga är ta mig tusan en bedrift i sig, men (inte heller) detta är inte svart eller vitt...
Citera
2020-05-03, 14:39
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det går åt rätt håll, hoppas att det håller i sig och att trenden är fortsatt nedåtgående.

Ja jag hoppas också det - vi får se när vi får eftersläpningarna från helgen. På PK i fredags sa Johan Carlsson FoHM varnande Det är möjligtvis slutet på början om ens det. Så ska man tro FoHM så finns inga såna positiva tecken tyvärr.
Citera
2020-05-03, 14:39
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Då var denna veckans RAPPORTERINGAR slut.

Det slutade på 485st avlidna, jämfört med förra veckans 558 RAPPORTERADE.

Ytterligare en vecka tillbaka var det 670 RAPPORTERADE avlidna.
Vi har haft mycket helger på senaste nu. Eller har eftersläpningarna upphört fullständigt? Jag tvivlar på att ålderdomshemmen har kunnat registrera alla avlidna. Någonting som trendar på C19 är att samma län som rapporterade in igår rapporterade in dödsfall idag och resterande inget. Det känns lite som att endast enstaka rapporter från sjukhusen i vissa län helgrapporterar. Kan ha fel men tycker mig se ett litet mönster.
Citera
2020-05-03, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Är det ingen härinne som tänker?

Viruset slog ut wuhan och världen men resten av kina klarade sig

https://www.ft.com/content/5c172455-e967-45a5-84c8-47efc3788b08

Kinas arbetslöshet beräknas bli högt tack vare Covid-19
Citat:
China is struggling to cope with a rise in unemployment in the wake of the coronavirus pandemic, with payment of benefits stalling and questions being raised about the real number of jobless in the country.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in