2020-05-03, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det är denna strategi som gjort att Sverige har fler dödsfall än våra grannländer. Det har ju funnits flertals prognoser från ledande forskare (t.ex i UK) att en sådan strategi kommer kräva att många människor dör, och regeringen tog beslutet att vi ändå skulle fortsätta på denna väg. Man kan inte ha flockimmunitet som strategi och tro att vi kommer ha låga dödstal.

Man har sedan försökt med någon slags brainwashing i media att Sveriges strategi är en av de bästa, och de andra länderna har fel i sin statistik osv.
Finns väl lite olika sätt att se på det där. Förutsatt att vården hänger med ser jag inte hur ett snabbt förlopp skulle leda till många fler döda, mer än på kort sikt.

Samtidigt minskar vi "collateral damage" om vi lever ungefär som vanligt - den effekten är förvisso svårare att mäta, men den finns.
Citera
2020-05-03, 11:39
Moderator
-Info-s avatar
Sverige drar ifrån våra grannländer alltmer:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+EST+FIN+DEU+LVA+LTU+ NOR+POL+RUS+SWE

Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Varför tar du med världens största länder, när du inte tar med de minsta?

Jag tog just med alla på listan!?

I den första som jag delade tog jag bara länderna som låg tio i topp + grannländerna eftersom det är i Norden vi bor. Det fanns ingen annan tanke bakom det ”urvalet”.

Jag kan liksom inte styra över vilka länder som placeras sig var... Istället för att välja ut random länder valde jag bara dom i toppen. Förlåt? Varför väljer du ut länder själv som du gör!?

Jag har delat alla nu, och jag gav en direktlänk i första och sa att folk kunde kolla/bedömma själv. Vad fan är problemet?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Nej precis. Vissa tror ju att Tegnell är någon sorts envåldshärskare som är inne och pillar i varenda detalj.

Vården är regionernas ansvar. I stora delar av den här pandemin är smittskyddsläkarna med bland nyckelspelarna. Äldreomsorgen är däremot kommunernas ansvar.

Är man missnöjd med inriktningen där man bor är det viktigt att veta vem man ska utkräva ansvar av. Då fungerar det inte att gnälla på Tegnell.

Jo han kan väl bara ge råd. Den som faktiskt bestämmer i varje region är smittskyddsläkaren för den regionen. De kan gå in och stänga krogar etc. Det har de ju alltid haft befogenhet att göra.

Sedan kommer de ju att säkert följa Folkhälsomyndighetens råd. Om de skulle ta och stänga ner så kommer de senare utkrävas ansvar om varför. Sedan kanske de förlorar sitt jobb så man går säkert efter vad Tegnell säger. Sedan som sagts tidigare. Tegnell är inte ensam om detta. Det är hundratals på den myndigheten som kommer upp med besluten.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vi är inte i den initiala fasen av informationsbehov. Det har gått 3 månader och nu ska allt sitta på plats i huvudet på svensson.

Alla som arbetar med information vet att det inte går att informera för mycket eller för länge. Information har också en fostrande påverkan.

Dessutom, för mindre än två månader sedan var Jimmie Åkesson vid den grekiska gränsen mot Turkiet. Han både berömdes och kritiserades för detta tilltag i medier och på Flashback. Kritiken handlade dock bara om att han delade ut flygblad för att motaa flyktingar. Inte ett ord om corona och eventuella risker han tog pga av detta.

Vi har bara skrapat på början av denna kris.
Citera
2020-05-03, 11:43
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok ok det minskar fast i Västsverige känns det som det ökar, där jag befinner mig.
Snittet över antal döda har minskat de senaste sju dagarna jämfört med innan.
https://platz.se/coronavirus/
Citera
2020-05-03, 11:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Övriga Sverige borde ha agerat gemensamt och stängt "gränserna" mot Stockholm. Helt tydligt hur skiten sprids från Arlanda, smittar ned hela Stockholm, sprids ut i intilliggande län som Sörmland, Uppland, Östergötland, sedan tar Stockholmarna med sig smittan till Dalarna och Jämtland.

Alltså, det där med att bara sätta upp en lapp vid bagagebandet med meddelandet "ring 1177 om du har symptom". Sämre beredskap på Arlanda än på flygplatser i mörkaste Afrika. Så jävla slappt. Det har kostat oss en överdödlighet på kanske 1500 liv jämfört med om man hade agerat. Självklart borde någon/några ställas inför rätta för det. Vid minsta lilla flygolycka, om det så bara dött 2 pers, så tillsätter man en haverikommission.

Kolla här: Statlig haverikommission pga en olycka med en karusell i Sundsvall.

https://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/ro2001_03.pdf

Var är haverikommissionen för att utreda hur det gick till när tusentals svenskar dog av covid-19 pga försumlighet i hanteringen av epidemin?

Blä.

Ja, det hela är mycket märkligt. Förstår man inte vilken sluss för spridning av smitta flygplatser är?
Citera
2020-05-03, 11:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
FHM sa den 5e april
Munskydd kan hjälpa
Ytterligare nytt från myndigheten är att munskydd, som Folkhälsomyndigheten fram till nu vidhållit inte fungerar som skydd mot sjukdomen kan ge ett skydd.

– Nu finns det ny data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, säger Karin Tegmark Wisell.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-vi-kommer-kunna-testa-100-000-personer-i-veckan

Sedan sa FHM 26 APR 2020

Sedan kan man kanske uppnå något med munskydd, kanske inte, det finns risker med munskydd om man inte hanterar dem korrekt. Så vi har landat i att det inte är något vi rekommenderar för närvarande, säger biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten.

Man måste ha en mask som är helt tät mot ansiktet, som ett cyklopöga, har Johan Giesecke, före detta statsepidemiolog och numera rådgivare åt WHO och Anders Tegnell i smittskyddsfrågor
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLapl0/battre-att-halla-avstand-an-bara-munskydd

Situationsanpassade åsikter. Nu måste det importeras i konkurrens det skulle bli för dyrt. Och staten, kommunerna, regionerna tvingas då ansvara för att "svaga grupper" får sådant gratis det blir en mycket dyr affär för de ekonomisk hår ansatta landet Sverige.
Citera
2020-05-03, 11:45
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sverige drar ifrån våra grannländer alltmer:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+EST+FIN+DEU+LVA+LTU+ NOR+POL+RUS+SWE

Dystra kurvor där
Citera
2020-05-03, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack

Vi har bara skrapat på början av denna kris.
Snyggt. Drog du till med kursiv text för att få till slutklämmen lite starkare?

Vad innebär kris? Klart det kommer komma ekonomiska följder av corona men vad gäller smittan så är jag är rätt övertygad om att en andra våg i höst/vinter blir betydligt mildare. Då har vi dessutom snart vaccin snart på plats. Jag skulle tro att vi snart är igenom det värsta av den första vågen förutsatt att inte människor börjar slappna av totalt nu och skiter i alla råd.
Citera
2020-05-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men det är ju han som har fått rollen som ledare.
Nja, det är förvisso han som syns i media varje dag. Men att Stockholm har en kris i sin sjukvård(har de det?) kan snarare härledas till Irene Svenonius vanstyre, snarare än Anders Tegnell. Det borde missnöjda stockholmare känna till när de står vid valurnorna nästa gång.
Senast redigerad av Olbars 2020-05-03 kl. 11:50.
Citera
2020-05-03, 11:47
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att åtgärden blir mer effektiv ju fler som följer den, naturligtvis, och utan tvång är det inte många som följer den i Nord/Västeuropa p.g.a. att vi inte har den traditionen. Jag ser ytterst få svenskar ens i livsmedelsaffären som har mask, visir eller liknande, det är nästan bara personer med asiatiskt utseende som har det.
Det är en väldig skillnad på när (och kanske var) du besöker din affär. Tidigt på morgonen/förmiddagen dominerar maskbärarna, både yngre och äldre, svenskar och utombys, medan i halv-sexrusningen så ser man inte många masker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in