2020-05-03, 11:31
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Nej precis. Vissa tror ju att Tegnell är någon sorts envåldshärskare som är inne och pillar i varenda detalj.

Vården är regionernas ansvar. I stora delar av den här pandemin är smittskyddsläkarna med bland nyckelspelarna. Äldreomsorgen är däremot kommunernas ansvar.

Är man missnöjd med inriktningen där man bor är det viktigt att veta vem man ska utkräva ansvar av. Då fungerar det inte att gnälla på Tegnell.
Men det är ju han som har fått rollen som ledare.
Citera
2020-05-03, 11:31
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Elfte? Vi är i den i initiala fasen av denna kris och har det mesta framför oss. Eftersom folk redan börjar gå bananas i världen med tugg lockdown, så kommer uthållighet och tålamod vara nyckelfaktorer för hur folket hanterar det här.

Vi måste vara beredda att orka i många år till, kanske går inget tillbaks till det vanliga om vi inte lyckas få fram ett vaccin. Jag rekommenderar folk att spara lite på krutet. Ta inte slut på allt direkt och krut blir blött och overksamt om man kissar på sig hela tiden.

Vi är inte i den initiala fasen av informationsbehov. Det har gått 3 månader och nu ska allt sitta på plats i huvudet på svensson.
Citera
2020-05-03, 11:34
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tror att FHM inte har gått ut med munskyddsrekommendation av två anledningar. De ville att munskydden skulle räcka till vården och att de vill inte minska smittspridningen för mycket. Sverige har aldrig haft ambitionen att utrota smittan utan bara minska ner smittspridningen så att vården hinner med. Men inte minska ner smittspridningen för mycket så det dröjer för länge innan vi får flockimmunitet.
FHM sa den 5e april
Munskydd kan hjälpa
Ytterligare nytt från myndigheten är att munskydd, som Folkhälsomyndigheten fram till nu vidhållit inte fungerar som skydd mot sjukdomen kan ge ett skydd.

– Nu finns det ny data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, säger Karin Tegmark Wisell.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-vi-kommer-kunna-testa-100-000-personer-i-veckan

Sedan sa FHM 26 APR 2020

Sedan kan man kanske uppnå något med munskydd, kanske inte, det finns risker med munskydd om man inte hanterar dem korrekt. Så vi har landat i att det inte är något vi rekommenderar för närvarande, säger biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten.

Man måste ha en mask som är helt tät mot ansiktet, som ett cyklopöga, har Johan Giesecke, före detta statsepidemiolog och numera rådgivare åt WHO och Anders Tegnell i smittskyddsfrågor
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLapl0/battre-att-halla-avstand-an-bara-munskydd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Vet inte om det skrivits redan men Italien hade +474 igår, men ca 200 av dessa var gamla dödsfall under aprilmånad.
Så egentligen är det fortfarande under 300 avlidna per dag.

Ja hjärtat sjönk för en sekund när man trodde Åh nej, har det börjat ta fart igen? Men som tur är var det inte så... Det hade känts otroligt mörkt i så fall. Jag hoppas verkligen de får fortsätta neråt och neråt med dödstalen nu.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det finns ca 2.000 språk bara i Afrika. Lägg där till alla dialekter.

Dessutom kan det inte vara så enkelt att hitta auktoriserade tolkar från svenska till yoruba, hausa etc. eller språk som bara talas av några hundra. Alla måste dock behandlas lika.

Den information som man redan tidigare givit ut på somaliska - översatt av en auktoriserad tolk på en översättningbyrå här i Stockholm - visade sig vara helt felaktig. Det gick inte att förstår texten.

Det därför man måste sätta 75milj till på info istället för att exempelvis köpa skyddsutrustning till vårdpersonalen.

Om de lär sig svenska så får de information och om man inte klarar att göra det så kommer Darwins ande och sorterar bort dem.
Citera
2020-05-03, 11:35
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Du har rätt. Enligt regeringens regleringsbrev till FHM ska man titta på hälsa i diverse minoriteter och hålla på med genusaspekter på både det ena och det andra. Egentligen ska FHM inte alls hålla på med denna pandemi. Och ska man hålla på med pandemin är det genus- och hbtq-aspekten man ska syssla med.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej det stämmer inte.

Jodå, det stämmer visst. Läs och lär!

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/2c5deead35ff4f02ba8d651629efce48/regleringsbrev-2020-folkhalsomyndigheten.pdf

Mycket om jämställdhet och migration. Inget om beredskap. Man har naturligtvis anställt 400 batikhäxor för att klara uppdraget.
Citera
2020-05-03, 11:35
Medlem
Amerikanerna har räknat fram att coronadöda missar i snitt 10 år i livslängd.

https://www.wsj.com/articles/coronavirus-kills-people-an-average-of-a-decade-before-their-time-11588424401
Citera
2020-05-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo, antalet inlagda på sjukhus har minskat hela veckan. Inlagda på IVA har varit stabilt i 2 veckor på ca 520 pers.
Antal smittade minskar genom att R-talet är R0,85 sedan 25:e april.

Att vi sen testar många fler betyder ju inte att smittan ökar.

Dödstalen toppade mellan 8-16 April med toppen den 8:e på 114 stycken. Snart en månad sedan.

Så vad är det som inte minskar??

Ok ok det minskar fast i Västsverige känns det som det ökar, där jag befinner mig.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och detta pga munskydd?

Jag upprepar min fråga: varför använder inte kineserna och andra asiater munskydd jämt om man på det sättet skulle kunna förhindra smittspridningen i världen - vi vet ju att influensan kommer därifrån varje år..
Men det är ju det dom gör, har du missat det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Tror du seriöst att man flyttar från ett land ungefär som man flyttar från en bostad till en annan?
Har du ens nån aning vad det betyder att bara lämna det man har byggt i många år? I form av relationer, hus, jobb, bekanta, sätt att leva? Man behöver verkligen ha en enormt skev bild av verkligheten om man tror att det är bara att packa och ge sej till första random land.

Ja, Sverige är motbjudande. Ja, det har många upptäckt bara nu, i och med denna pandemi.
Ja, man hade bra insyn i hur detta samhälle fungerade samt om bristerna.
Men det är nog ingen som hade kunnat förutspå nåt sånt.
Ingen har levt sitt liv och tänkt på va som skulle hänt under en pandemi. Vem fan ens tänker på sånt?
Så ingen kunde förutspå att vi hamnade i en sån situation och att landet vi bor i skulle behandla oss som skit.

Så det där "insisterande" som du pratar om är så att säga en löjlig och helt fucked up term som du använder i sammanhanget.

Sverige är motbjudande. Och jag och många andra kommer försöka göra allt för att gå härifrån.
Du behöver inte oroa dej. Även om det inte är som att flytta mellan bostäder kommer vi organisera oss och lämna detta motbjudande land. Så du kommer inte se oss mer. Du får vara kvar med dina giriga vänner. Och några spöken som förföljer er här och där.
Ingen kommer mer kalla Sverige för motbjudande. Utan ni motbjudande människor får gotta er med varandra i ett motbjudande land.

Kan verkligen hålla med. Det är inte bara att flytta, men hur vi hanterar det här i Sverige har gjort att jag bestämt mig för att lämna landet så fort det går. Kan inte leva i ett land med en befolkning som vänder ryggen åt de svaga och samtidigt stolt gastar om att "Vi håller ihop".

För min del behövs en liten vidareutbildning först eftersom det yrke jag har inte går att utföra i något annat land. Men beslutet är taget och i höst börjar jag på högskolan igen.
Citera
2020-05-03, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Undermåliga munskydd/ansiktsskydd eller rena förfalskningar verkar vara ett vanligt problem. Även Sverige har drabbats av detta:

Man undrar lite vad det är för människor som är så samvetslösa? Vi pratar om liv och död, och vissa drar sig inte för att gå över lik för att tjäna lite pengar.

I den finska nyhetssidan nämns det ju att man köpte fel skydd, den nämns t.ex. att "det enda kruxet är att skyddsutrustningen håller kinesisk standard, inte europeisk."

och

"Vi är naturligtvis besvikna och vi beklagar att den första leveransen inte matchade beställningen och för att vi inte har varit så omsorgsfulla som man kan förvänta sig att vi ska vara, sade Lounema."

dvs. en miss från myndighetens sida.

Man börjar ju nu undra om det är en liknande situation med socialstyrelsen i Sverige, men de vågar inte erkänna att de inte kollade upp tillräckligt noga vad de egentligen beställde.
Citera
2020-05-03, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det gör det visst. Är bara de allra mest rabiata förnekarna som förnekar det. Däremot så börjar många nu ta upp halmstrån som mörkning, samma personer som tidigare hänvisat till siffrorna från FHM för att skrämma upp folk säger nu att de mörkar.

Ok det minskar, våren och sommaren kommer rädda oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in