2020-05-03, 09:25
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Aldrig har nedmonteringen av psykvården varit tydligare än när jag läser denna tråd. De flesta alarmisterna borde fångats upp av BUP för länge sen och fått en diagnos. Ni förtjänar det.
Jag är ledsen över detta. Betalar gärna lite mer skatt för att ni ska få hjälp.
Eller förresten, ni får er terapi här. Skattepengarna ska gå till äldre- och sjukvården.
Du förnekar alltså att det pågår en pandemi i Sverige?
Citera
2020-05-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tror faktiskt klorin hjälper även mot viruset. Men det är också farligt för naturen och bor naturligtvis inte användas på det sättet de gjorde. Jag antar att det är billigt och att det är därför det används på stora ytor. Tydligen har det använts för att desinficera gator i stadsmiljö, men det verkar lite drastiskt det med. Vart tar all klorin vägen sen när det regnar? Det kan dessutom bilda farliga gaser om det reagerar med ammoniak, tror jag. Brukar varnas för det på behållarna. Behöver man verkligen förgifta naturen eller stadsmiljön för ett virus som ändå inte kan föröka sig utanför människokroppen? Låter som overkill.

Klor dödar mikroorganismer.

"Bakterier, arkéer, de flesta protozoer och vissa svampar, alger och djur är mikroorganismer. Ibland räknas även virus hit fastän de inte alltid är att betrakta som organismer."
Citera
2020-05-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Kan finnas smitta trots att smitta håller sig på relativt låg nivå. En lärare har dött. Min kompis föräldrar har fått corona därför att de låtit barnbarnet kommit och hälsat på vareviga dag. OK, ungen kanske är minderårig bara på pappret, hen är 17 år. De har inte haft nära kontakt med en enda en utom barnbarnet.

Trots små virusmängder kommer de ju ut om barnet hostar av andra anledningar, pollenallergi t ex. Men med daglig smitta så undrar man om det kan räknas till få viruspartiklar.

Ungen har inga restriktioner hemma, kramar och gosar med alla, särskilt de i samma ålder och småsyskonets kompisar.
Jag diskuterar smittan på populationsnivå. Enstaka fall är inte intressant i en epidemiologisk förutsägelse.

På tal om läraren kan han/hon ha smittats på stan eller på AW:n. Vem vet?
Citera
2020-05-03, 09:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vad menar du?

Rekommendationen från FHM är ju att skolorna skall vara öppna?

Missförstår du med flit eller vad håller du på med?

Efter rekommendation från FHM stängdes gymnasier, folkhögskolor, vuxenutbildning, högskolor och universitet från den 18 mars.

På dessa lärosäten går tusentals elever och studenter, som nu får distansundervisning på olika sätt, bl a genom Zoom - som är ett videokonferensverktyg.

Finns det något ytterligare här du kan välja att missförstå?
Citera
2020-05-03, 09:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det finns ingen generell rekommendation från politiker eller FHM att inte gå på restaurang eller butik. Allt är ju öppet!

Det enda som har rekommenderats är att hålla lite avstånd från människor på stan, och att tvätta händerna.

Så nej du, den gubben går inte.
Jag sa i praktiken. Åk in till valfri stad och titta i butikerna eller fråga valfri krögare hur det går. Myndigheternas råd, i kombination med Löfvens tal till nationen har kraftigt "stängt ner" de flesta städer.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tycker 2669 människor är onödigt många att behöva dö i en sådan här hemsk sjukdom. Dessutom när många kunde ha räddats med vettiga åtgärder.
Många av dessa skulle ha dött ändå. Det kanske låter cyniskt, men så är det. Som sagt, 10 000 dör normalt under samma period.
Citera
2020-05-03, 09:31
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Rimligen har han faktislt fakta och statistik bakom sitt uttalande. Du killgissar bara.

Var är i så fall fakta och statistik? Svar, det finns ingen i vanlig ordning när Tegnell fabulerar vilt.

Jag och många andra är intresserade av hur 550 st Österrikeresenärer har större relevans för smittspridningen än 17.000 Italienresenärer. Italienresenärera reste från Europas smittspridningsepicentrum.

Döda idag, Österrike 600 st
Italien 30.000 st

Att de fåtal människor som reste från det nästan smittfria Österrike har spridit smittan mer än de enorma människomassor som anlände från det svårt nersmittade norra Italien faller självfallet på sin orimlighet.
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Frågan är om det är nödvändigt. Det verkar inte finnas bevis för det. Man bör hålla sig till proportionerliga åtgärder. Alla är ju fria att använda det om de vill, och sy dina egna om de inte vill köpa. Själv kommer jag att gå stora lovar kring dessa smitthärdar, så på så sätt fungerar det ju.
Din syn verkar vara att munskydd är smitthärdar för omgivningen, och du får för min del gärna ha den åsikten.

Själv tror jag att rätt engångsmunskydd, rätt använda, kan bidra till att minska smittspridning. Dessutom ge ett visst skydd för bäraren. Uppenbarligen är Tegnells uppfattning någonstans mellan våra, det är inte skadligt men onödigt för gemene man.

Jag tillverkar egna engångsmunskydd av mikrofilter. Besökte två butiker igår. Det första skyddet tjuvade luft och jag kände direkt att det var värdelöst. Det andra skyddet satt däremot som en smäck. Kände att det blev tungt att andas och att det filtrerade väl.

Gissar att det stoppar i stort sett allt av droppsmitta och en stor del av aerosoler. Även om små partiklar skulle kunna ta sig igenom så fastnar nog många på fibrer och kapillärer i strukturen.

Givetvis kastar jag skydden sedan och ser till att komplettera med plasthandskar, distansering och handhygien.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Vilken artikel då? kan du länka?
Det är väl bara att du följer kedjan av svar. Kolla vad jag svarade på, osv. Ids inte göra det åt dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
B kan det inte i alla fall vara. Den andre Anders är ju en mycket stiligare karl!

Ja Anders Wallensten är riktigt snygg och sexig.
Citera
2020-05-03, 09:32
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
2 669 är mer än ingenting.
Ok, vi lägger till ett nästan. Nöjd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Du förnekar alltså att det pågår en pandemi i Sverige?

Nej.
Jag äcklas av allt hat som många slänger ut sig. Tänk om all den energin läggs på nåt vettigt.
Debatt är bra. Hat är destruktivt.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Aldrig har nedmonteringen av psykvården varit tydligare än när jag läser denna tråd. De flesta alarmisterna borde fångats upp av BUP för länge sen och fått en diagnos. Ni förtjänar det.
Jag är ledsen över detta. Betalar gärna lite mer skatt för att ni ska få hjälp.
Eller förresten, ni får er terapi här. Skattepengarna ska gå till äldre- och sjukvården.
BUP är nedmonterat sedan länge, för alla pengar har gått till invandring. De få resurser som BUP har går i huvudsak till invandrare. Skattepengar som skulle gått till sjukvård och äldreomsorg har gått till att pysselsätta invandrare. Då blir det som det blir i den Humanitära Stormakten. Man tar livet av sina åldringar genom att utsätta dem för coronavirus. Men man har ju åtminstone frigjort boenden som kan användas till fler invandrare och rädda pensionssystemet som brakat ihop på grund av migration. Coronaviruset är regimens bästa vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in