Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Frågan är om det är nödvändigt. Det verkar inte finnas bevis för det. Man bör hålla sig till proportionerliga åtgärder. Alla är ju fria att använda det om de vill, och sy dina egna om de inte vill köpa. Själv kommer jag att gå stora lovar kring dessa smitthärdar, så på så sätt fungerar det ju.
Din syn verkar vara att munskydd är smitthärdar för omgivningen, och du får för min del gärna ha den åsikten.
Själv tror jag att rätt engångsmunskydd, rätt använda, kan bidra till att minska smittspridning. Dessutom ge ett visst skydd för bäraren. Uppenbarligen är Tegnells uppfattning någonstans mellan våra, det är inte skadligt men onödigt för gemene man.
Jag tillverkar egna engångsmunskydd av mikrofilter. Besökte två butiker igår. Det första skyddet tjuvade luft och jag kände direkt att det var värdelöst. Det andra skyddet satt däremot som en smäck. Kände att det blev tungt att andas och att det filtrerade väl.
Gissar att det stoppar i stort sett allt av droppsmitta och en stor del av aerosoler. Även om små partiklar skulle kunna ta sig igenom så fastnar nog många på fibrer och kapillärer i strukturen.
Givetvis kastar jag skydden sedan och ser till att komplettera med plasthandskar, distansering och handhygien.