2020-05-03, 09:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Menar du att det är skadligt att tillhandahålla munskydd för medborgarna? Lika skadligt som att spraya stränder med klor?

Jag förstår inte liknelsen. För mig verkar det vara en klassisk halmgubbe.
Frågan är om det är nödvändigt. Det verkar inte finnas bevis för det. Man bör hålla sig till proportionerliga åtgärder. Alla är ju fria att använda det om de vill, och sy dina egna om de inte vill köpa. Själv kommer jag att gå stora lovar kring dessa smitthärdar, så på så sätt fungerar det ju.
Citera
2020-05-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det betyder inte att han är borta från FHM, han kan som johan giesecki fungera som rådgivare i framtiden vilket är troligt med tanke på att han har varit med från början.

Men tro mig, jag hoppas och önskar att han är borta då.

Han är inte så media-sugen så du kommer hitta honom i smitthärdar i kongo och somalia där han experimenterar på patienter i hederlig gammal kolonial anda.

Han vill känna sig uppskattad igen och det blir man om man brakar in i ett ebolautbrott i en bergsby med landcruisers fullastade med mat och mediciner.
Citera
2020-05-03, 09:22
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misonbos
Hej,

Jag har en släkting (60år) som fått det bekräftat att han har corona som var på en middag som jag var närvarande på. Om jag väljer att jobba hemifrån, måste jag visa något intyg som styrker det jag säger eller hur fungerar det i dessa tider? Jag har själv inga symptom alls för tillfället och min ålder är 31.

Jag har inte lust att vara den som sprider viruset bland de 350+ anställda på min arbetsplats så jag vill verkligen vara överdrivet säker än att chansa.
Regimen säger att om du är symptomfri ska du gå till jobbet. Regimen vill inte ha för långsam smittspridning. Glöm bara inte att hålla avståndet och tvätta händerna!
Citera
2020-05-03, 09:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Vilka jävla svin som försöker mörka resultaten av den egna nonchalansen, kommuncheferna agerar precis som vissa av förnekartrollen i tråden. Redo att gå över lik.
Citat:
Så planerade cheferna mörkläggningen – vi har mejlen
https://www.ekuriren.se/nyheter/sormland/sa-planerade-cheferna-morklaggningen-vi-har-mejlen-sm5392341.aspx
Citera
2020-05-03, 09:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men nu öppnar de upp, för samhället måste fungera, annars går det under.

De KAN öppna upp, för att de har fått kontroll över smittspridningen. När det blir ett hanterbart antal fall, så kan man smittspåra runt dem, och sätta bara de berörda individerna i karantän. Här härjar viruset fritt.
Citera
2020-05-03, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Och pga att ingen vill resa just nu.

Ja precis, det också så klart.

Det var en del av mitt resonemang även i detta mot att folk tycker att "samhället skall öppna upp" osv. Vissa förstår inte rätt enkla resonemang som att folk generellt inte handlar kapitalvaror, gör dyra resor osv, i kristider och särskilt i en pandemi då det finns rädsla för att bli allvarligt sjuk och kanske t.o.m. dö. Då håller gemene man i slantarna.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Han är inte så media-sugen så du kommer hitta honom i smitthärdar i kongo och somalia där han experimenterar på patienter i hederlig gammal kolonial anda.

Han vill känna sig uppskattad igen och det blir man om man brakar in i ett ebolautbrott i en bergsby med landcruisers fullastade med mat och mediciner.
Det kan vara ett troligt scenario, men jag tror tyvär att Tegnell kommer att hyllas till skyarna för sitt arbete, och sedan vara en återkommande plåga i form av egna föreläsningar land och rike runt.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Man har ju i praktiken stängt ner hela stadskärnor eftersom de som följer rekommendationerna inte handlar i fysiska butiker eller gå ut och äter osv.

Betänk också att 2 669 döda under snart 2 månader är ingenting. Normalt dör 10 000 personer under den tidsrymden.

2 669 är mer än ingenting.
Citera
2020-05-03, 09:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Frågan är om det är nödvändigt. Det verkar inte finnas bevis för det. Man bör hålla sig till proportionerliga åtgärder. Alla är ju fria att använda det om de vill, och sy dina egna om de inte vill köpa. Själv kommer jag att gå stora lovar kring dessa smitthärdar, så på så sätt fungerar det ju.

Håller inte med. Every little helps. Varje patient färre som måste skickas runt i landet (och kanske dö under transporten), är en vinst. Det kan vara din mamma, pappa eller faster nästa gång!
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Morgonstudion, SVT

Fråga: "Vad kommer först, flockimmunitet eller vaccin?"

Det korrekta svaret är: människoliv.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Får nog komma in här med en rättning. Det är vätesuperoxid man besprutar omgivningen med.

Om det är så mycket bättre vet jag inte.
OK, jag läste en artikel på engelska som använde ordet bleach, och det brukar ofta beteckna klorin men kanske inte den går gången då.

Tack för rättelse.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Det enda som har rekommenderats är att hålla lite avstånd från människor på stan, och att tvätta händerna.

Vad får du ut av att ljuga om en så allvarlig fråga?

- Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
- Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.
- Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
- Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
- Undvik fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
- Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
- Res inte i rusningstid om du kan undvika det.
- Res bara om det är nödvändigt.
- Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas.
- Butiker, köpcentrum och gallerior bör begränsa antalet kunder som vistas i lokalen samtidigt. De bör också ta fram alternativa lösningar till kassaköer eller anvisa hur långt kunderna kan stå mellan varandra.
- Idrottsföreningar bör om möjligt hålla träningar och andra idrottsaktiviteter utomhus och begränsa antalet åskådare. Om det är möjligt att anordna träningar och träningsmatcher utan att riskera sprida smitta kan aktiviteterna hållas, om inte bör de ställas in.
-Ideella föreningar bör om möjligt skjuta upp årsmöten och likande, om mötet kräver att deltagarna träffas på samma plats.
- Arbetsgivare bör se till att personal och eventuella besökare håller avstånd. Arbetsgivare bör se till att anställda arbetar hemifrån om det är möjligt, samt
se till att anställda undviker onödiga resor.
- I kollektivtrafik och allmänna färdmedel bör antalet resenärer begränsas, och antalet turer anpassas så att trängsel kan undvikas.
- Personer över 70 år och de som tillhör andra riskgrupper bör begränsa sina fysiskt nära kontakter med andra och helt undvika att åka med kollektivtrafik och andra allmänna färdmedel.
- Är man över 70 bör man också undvika att handla i butiker som apotek och matvarubutiker eller vistas på andra platser där människor samlas.
Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd har den 31 december 2020 som slutdatum. De kan upphävas före slutdatum, eller förlängas, om det behövs.
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-05-03 kl. 09:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in