Citat:
Ursprungligen postat av
RoyalTrash
Ja jag fnissar lite varje gång jag ser folk härinne få det att låta som att länder öppnar upp igen för att de sett Sveriges siffror och är imponerade. Att öppna upp efter en tid har varit strategin de planerat hela tiden och de valde en helt annan strategi från början som gjort att de hunnit lära sig om viruset, förbereda sjukvården och köpa sig tid tills eventuella mediciner och vaccin kommer.
Jag hoppas de lyckas bättre än Sverige eftersom det annars skulle innebära otroligt många döda världen över och en långdragen historia. Inte för att jag hatar Sverige som vissa "förnekare" påstår att "alarmisterna" gör här inne. Jag är inte ens en alarmist. Jag har inte haft någon aning om hur många som kommer dö i Sverige eller förväntat mig 10-50 tusen. Men att Sverige gjort många misstag tycker jag är rätt uppenbart. Saker jag och många såg komma innan och önskade att FHM kunnat se själva, eller åtminstone garderat för.
Nej, det man främst har talat om har varit att platta till kurvan. I vissa länder talade man om att öppna ganska snabbt, i andra länder talades det om många månaders nedstängning. Att förbereda sjukvården har sällan eller aldrig angivits som skäl för nedstängningarna. Det har hur som helst visat sig att det går bra att utöka antalet intensivvårdsplatser efter hand i takt med att smittan sker, utan att behöva förtrycka smittan med någon slags lockdown.
Det Västvärlden generellt gjort är att man tillfälligt utökat några få delar av sjukvården, samtidigt som man lagt ner hela den samhälleliga och ekonomiska bas som möjliggör god krishantering och mobilisering av resurser. Det är ett extremt infantilt och kortsiktigt tänk med totalt tunnelseende kring några få sjukvårdsparametrar. Om smittan blir långvarig, så kommer det vara än mer misslyckat. Det vi ser i världen är att det är de starka samhällena som lyckas väl. I övrigt så har det funnits en "vårdkris" i hela Västeuropa redan innan covid-19, där de länder som stängt ner nu kommer behöva nedmontera ännu mer av sina vårdapparater framöver. Det är oundvikligt nu när man ruinerat sina samhällen. Även Sverige kommer naturligtvis behöva göra det i viss utsträckning.