2020-05-03, 08:06
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
När denna virus-kris minskar i styrka och omfång så tänker jag införskaffa en helmask av en mycket god kvalitet.

Jag kan tänka mig att betala 10 000 kr och kanske mer för ett fullgott skydd. I framtiden så vill jag kunna mig röra mig fritt i staden utan risk för någon smitta. Leva som vanligt dvs åka buss tunnelbana, röra mig obehindrat utan risk att smittas när det finns farlig smitta i luften, som idag.

Jag är inte en person som tillhör någon riskgrupp men jag är en person som endast har ett liv, inte flera.
Varför införskaffar du inte det redan nu? vad menar du är skälen för dig att inte göra det?
Citera
2020-05-03, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnell-han-ar-ansvarig-om-allt-gar-fel/

Dr death i gång igen.

Appar är inte bra
Munskydd fungerar inte
Feberscannrar skall vi inte ha vid flygplatser
Stänga skolor är inte bra
Lockdown är inte något för oss

Är det något som dr death egentligen vill att vi skall göra förutom att vi skall riskera livet?
Bara hålla ut, om en månad stänger skolorna ändå
Citera
2020-05-03, 08:07
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
FHM har haft fel och det kommer kostar 10 000 människoliv och Löven bär ansvaret.

Och om det visar sig att det inte kostar 10 000 svenska liv?

Som sagt, IHME har konstinuerligt haft extremt fel i sin analys.
Citera
2020-05-03, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Varför införskaffar du inte det redan nu? vad menar du är skälen för dig att inte göra det?

"Leva som vanligt", i helmask?
Citera
2020-05-03, 08:12
Medlem
Citat:
Norska FHI använder samma resonemang som svenska FHM och vad dom säger är smått otroligt.
Det är bortom allt förstånd att hävda att munskydd inte har effekt mot spridning eller minskar risken för att bli smittad.
Uppåt 30% av luften man andas in med munskydd kommer in ofiltrerat längs kanterna. Så det skyddar ingen mot att bli smittad, däremot förhindrar dämpar det säkerligen kraftigt spridning när man själv redan är smittad (men ännu inte immun) och hostar. Men då är det minst lika bra att hosta i en näsduk.

Om du känner dofter av t.ex. en passerande kvinnas parfym när du bär munskydd, ja, då funkar det inte. 2019-nCov-virus är inte större än våglängden hos ultraviolett ljus UVC.
Citera
2020-05-03, 08:13
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
och FHM vill inte döda oss, men har gjort en del felbedömningar även om de baserar sina beslut på vetenskap och fakta.

FHM gör säkert det man tror är rätt, men att säga att de baserar sina beslut på vetenskap och fakta är ju att dra det för långt då de upprepat gör uttalanden med politisk grund. Exempel:

Att man envist hävdar att munskydd inte skyddar mot smitta, eftersom det inte räcker till alla.
Att man konsekvent feltolkar sin egen statistik, för att lugna ner folk.
Att man konsekvent gör säkra uttalanden om saker som inte går att vara säker på. Exempelvis att barn inte blir sjuka när ingen vet om långsiktiga effekter. För att vårdpersonal skall vara på jobbet.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
"Leva som vanligt", i helmask?
Var det helmask som menades? ok jag då blir det svårare att leva som vanligt, jag trodde att det var tal om munskydd
Citera
Medlem
Citat:
Du vet att du och dina kompisar här på FB är ett väldigt dåligt statistiskt urval va?

Du tillhör en minoritet på 11% av befolkningen som har lågt förtroende för Tegnell o FHM. 66% har stått eller mycket stort förtroende för FHM (och då har jag valt ut den studie med lägst förtroende för myndigheten jag kunnat hitta).

Det framgår av flera undersökningar som publicerats nyligen.

Du förstår, stänger man in sig i en filterbubbla där man bara läser FB, Fria Tider och Vit Nazistisk Befrielsefront, så är det lätt hänt att man tror att hela samhället ser ut som i ens instängda bubbla. Du känner tillslut inte hur unken och rutten luften blivit därinne.

11%, där har du dig och dina extremistkompisar.

Jag och en minoritet i denna FB-tråd, tillhör de 89%. Här ute är luften fräsch, ren och fri. Jorden är rund, WC-anka i kroppen funkar inte mot viruset, och FHM vill inte döda oss, men har gjort en del felbedömningar även om de baserar sina beslut på vetenskap och fakta.

Du är välkommen ut till verkligheten när du vill!

Hej!

Du missade norska artikeln om att tre utav fyra svenskar vill ha mycket tyngre/fler restriktioner och åtgärder?

Ja , du och dina "89%" är så urgulliga att jag på riktigt vill ge dig en påse godis. Man blir glad på samma sätt som när man hör barn komma med roliga frågor eller kommentarer, där barnen är helt allvarliga och man själv bara skrattar till och ler men kan ändå inte riktigt förklara hur det egentligen ligger till så att barnet ska förstå

Tack för att du förgyllde min dag med den känslan åtminstone
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Norska FHI använder samma resonemang som svenska FHM och vad dom säger är smått otroligt.
Det är bortom allt förstånd att hävda att munskydd inte har effekt mot spridning eller minskar risken för att bli smittad.
FHM har sagt att om munskyddet används fel kan resultatet bli det motsatta, exakt vad det betyder har dom inte utvecklat, men om effekten blir den motsatta så borde det betyda att man ökar risken för att bli smittad? Det enda exemplet jag kan komma på är om en person som använder munskyddet felaktigt, och i och med det försätter sig i situationer där risken för smitta är hög pga av en falsk säkerhet?
Men det som talar emot detta är att munskydd är väldigt enkla att använda och risken för felaktig användning torde bli minimal?
Som ett ytterligare omständighet så menade FHM att män med skäggstubb inte skulle åtnjuta skydd av munskyddet pga skäggstubben. För min del låter det som sagor och ett desperat försök till att få folk att låta bli att använda munskydd, men sa FHM, man måste vara nyrakad för att få något skydd men det finns inget som tyder på att munskydd har någon effekt överhuvudtaget.

Att sedan vårdpersonal som arbetar på sjukhus skall använda munskydd för att dom kan hamna i utsatta situationer är enligt dom en skyddsåtgärd.
Om man ser till lokaltrafiken, butiker och mindre sammankomst under femtio personer, så råder det ingen tvekan om att även dessa är utsatta situationer och därför bör man i vart fall använda munskydd om man vet att man ska hamna i en sådan situation?

Jag ser ingen annan slutsats än att munskydd bör användas av alla och i synnerhet av gamla och personer ur riskgruppen.
Om man följer rekommendationerna om social distansering och undviker folksamlingar, lokaltrafik eller platser där det vistas många människor så tror jag på ett bra komplement av munskydd.

Det ska bli intressant att se om FHM kommer att ändra sin inställning och vad dom ska komma med för argument för ett användande av munskydd av allmänheten.
Som det är nu så kan jag inte låta bli att få tanken att dom inte vill stoppas smittspridningen, hela diskussionen kring munskydd tyder på det.
Det är väldigt motsägelsefullt och märkligt agerande av FHM i frågan.

Möjligt att FHM kan ändra sin ståndpunkt om forskningsläget ändrar sig och blir helt tydligt för munskydd hos allmänheten. Dock hjälper bara munskydd på nära håll och man bör hur som helst undvika att vara närmare andra människor än ca en meter. När detta är omöjligt så skyddar munskydd andra ifrån att bli smittade av dig om du bär munskydd.
Citera
2020-05-03, 08:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det spelar ingen roll vad omvärlden testar för lösningar, man kan ändå vara säker på att Tengele är motståndare till idén. Hur fan kan en sån pessimist vara så tongivande i debatten?

Han måste ständigt bli överbevisad om allt.... Bromsklossen Tengele.

Har gråter väl sig till sömns nu när R0 är under 1. 2600 döda i onödan hitintills då folk inte smittar ner sig villigt längre.
Citera
2020-05-03, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Min strategi är att tillhöra de 80% som inte får några svåra symptom, det blir billigare och man skrämmer inte skiten ur folk man möter. Men direkt dårskap utsätter man sig inte för någon odödlighetsgaranti kan man inte räkna med.
Svenske småsnålheten "blir billigare" att blir sjuk med risk för död eller kroppsskador som sänker ens livskvalite, än att skydda sig i början när en pandemi pågår, tills vaccin eller annan skyddande behandling forskats fram.

Dessutom du är en person som inte tycks veta att din smitta kan grovt skada eller till och med döda en annan medmänniska.
Citera
2020-05-03, 08:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Man förväntade sig inte det som skulle komma trots att FHM i februari fått information om hur snabbt viruset spred sig. Istället tror jag att dom hoppades på att utbrottet skulle stanna i Kina, när det började dyka upp fall i Sverige så kallades dom "isolerade fall" och FHM sa att det inte fanns risk för vidare spridning.
Dom har hela tiden haft en slapp och nonchalant inställning till viruset när dom redan i februari borde förberett landet inför en ev pandemi.

- Anders Tegnell har ägnat sin kraft åt att tillrättavisa alla som har försökt hejda Covid-19.

Citat:
Gå in på aftonbladet och sök på Folkhälsomyndigheten och Corona så ser du vad dom har sagt och hur dom har agerat från första början fram tills idag, det är mycket att gå igenom men samtidigt en påminnelse för hur illa FHM skött allt. Det var väldigt tidigt i pandemin som dom bestämde att inte stoppa smittan, möjligheterna fanns till ett mycket mer aggressivt agerande när det begav sig men istället gjorde dom INGENTING! Idag har vi en situation som kunde ha undvikits och resultatet är katastrofalt.

- Jag funderar på vilka möjligheter som hade funnits att kväsa Covid-19 globalt, ifall inte Europa hade släppt in viruset och därefter låtit viruset få fäste i befolkningen. Asiaterna bekämpade Covid-19 hårt, medan européerna lät Covid-19 frodas, tills det var hopplöst svårt att försöka att utrota viruset.

Citat:
Om du räknar på ett snitt på 60 döda/dygn fram tills augusti så kommer vi att ha närmare 9,000 döda i Covid ink dagens siffra över döda.

- Utöver tusentals dödsfall, så finns även risken att överlevare drabbas av bestående skador. Anders Tegnell kan komma att bli en ny Neurosedyn-skandal.

Därutöver så har Covid-19 skapat ekonomisk kris. Hur mycket av den ekonomiska krisen hade kunnat undvikas ifall Folkhälsomyndigheten hade agerat vettigare från början? Anders Tegnell håller på att ruinera Sverige.

Citat:
Jag kommer inte glömma detta när det blir val 2022, aldrig att jag lägger min röst på regeringens block!

- Jag klandrar Anders Tegnell mer än jag klandrar regeringen. Men när dödssiffrorna kom in, så borde regeringen ha insett att dom hade blivit lurade av Anders Tegnell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in