2020-05-03, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg er enig med deg og jeg håper at mange flere kommer til å bruke munskydd fremover.

"– Uforståelig at nordmenn ikke bruker munnbind
Folkehelseinstituttet fraråder fortsatt bruk av munnbind. – Henger ikke på greip, mener tidligere forskningssjef."
https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/03/16/7507681/uforstaelig-at-nordmenn-ikke-bruker-munnbind
När denna virus-kris minskar i styrka och omfång så tänker jag införskaffa en helmask av en mycket god kvalitet.

Jag kan tänka mig att betala 10 000 kr och kanske mer för ett fullgott skydd. I framtiden så vill jag kunna mig röra mig fritt i staden utan risk för någon smitta. Leva som vanligt dvs åka buss tunnelbana, röra mig obehindrat utan risk att smittas när det finns farlig smitta i luften, som idag.

Jag är inte en person som tillhör någon riskgrupp men jag är en person som endast har ett liv, inte flera.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-03 kl. 07:36.
Citera
2020-05-03, 07:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är egentligen inga nyheter. Vi har diskuterat det flera gånger i tråden om det kan vara så att testerna inte är pålitliga.

Var fann du att man uppnår full immunitet?

I det faktum att ingen återinsjuknat. "Full" i bemärkelsen samtliga deltagare i den omfattande studien.

Däremot råder osäkerhet kring hur längre man är immun.
Citera
2020-05-03, 07:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnell-han-ar-ansvarig-om-allt-gar-fel/

Dr death i gång igen.

Appar är inte bra
Munskydd fungerar inte
Feberscannrar skall vi inte ha vid flygplatser
Stänga skolor är inte bra
Lockdown är inte något för oss

Är det något som dr death egentligen vill att vi skall göra förutom att vi skall riskera livet?

Han är lika kategorisk som Trump och Bolsonaro utan några jämförelser i övrigt. Man kan väl anta att han inte bara är en vänsterikon utan också sympatiserar med stora S.

Steffe verkar aningen "punch drunk" så ersättaren som partiledare kanske ska vara trumpetstöt, ta ta ta ta ta! Anders Tegnell. Politik är ju nu för tiden populära face mer än Tage Erlander typen.

Går det bra att hopp in i leken från att ha varit ordförande för metall kan man ju lika gärna hoppa in från FHM.
Citera
2020-05-03, 07:38
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Han är lika kategorisk som Trump och Bolsonaro utan några jämförelser i övrigt. Man kan väl anta att han inte bara är en vänsterikon utan också sympatiserar med stora S.

Steffe verkar aningen "punch drunk" så ersättaren som partiledare kanske ska vara trumpetstöt, ta ta ta ta ta! Anders Tegnell. Politik är ju nu för tiden populära face mer än Tage Erlander typen.

Går det bra att hopp in i leken från att ha varit ordförande för metall kan man ju lika gärna hoppa in från FHM.
Ja vår statsminister har varit i det närmaste osynlig, är han tokpackad varje dag? Får vi dr death som statsminister så vet vi vad som väntar, Gulag skall öppnas. Där stoppas alla som inte har rätt värdegrund.
Citera
2020-05-03, 07:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
We are in it for the long haul!

Åtminstone verkar Warren Buffet tro det:

Warren Buffett säljer innehav i flygbolag
Investmentbolaget Berkshire Hathaway har sålt hela sitt innehav i de fyra största amerikanska flygbolagen.

– Vi vill inte finansiera företag som vi tror kommer äta upp pengar i framtiden, säger den 89-årige vd:n Warren Buffett på företagets årsstämma.
https://www.svd.se/buffett-saljer-innehav-i-flygbolag

Vi står inför ett skifte i världshistorien. Jag hoppas att ni alla är medvetna om det.

Analysen att flygbolag är miserabel business kommande år kan ett småskolebarn göra. De har länge varit på fallrepet och nu kommer det att slaktas ut en massa av dem. Samtidigt som stater går in och stöttar sina nationella klenoder och gör att omställningen bara blir längre och svårare.

SAS personalen skulle aldrig vågat strejka om de inte visste att SAS inte får konka. De skull accepterat samma vilkor som Ryanaires personal utan minsta knot.
Citera
2020-05-03, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Nix. Jag vägrar gå med på att en tänkande, normal människa skriver som du och faktiskt besitter dessa åsikter på riktigt.

Jag sätter en *enorm* summa pengar på att du skriver dina inlägg på uppdrag av någon.
Det blir lite för uppenbart med några av er. Tror att ni får sätta er ner och ha ett möte om hur ni ska formulera er bättre för att det ska bli mer trovärdigt att ni är helt vanliga människor med helt vanliga åsikter som helt enkelt bara råkar skilja sig från en ENORM stor majoritet av sverige och resten av världen, men som går i perfekt synergi med Tegnell och hans konstanta felaktigheter han rapar ur sig som en maskin som fått hicka

Du vet att du och dina kompisar här på FB är ett väldigt dåligt statistiskt urval va?

Du tillhör en minoritet på 11% av befolkningen som har lågt förtroende för Tegnell o FHM. 66% har stått eller mycket stort förtroende för FHM (och då har jag valt ut den studie med lägst förtroende för myndigheten jag kunnat hitta).

Det framgår av flera undersökningar som publicerats nyligen.

Du förstår, stänger man in sig i en filterbubbla där man bara läser FB, Fria Tider och Vit Nazistisk Befrielsefront, så är det lätt hänt att man tror att hela samhället ser ut som i ens instängda bubbla. Du känner tillslut inte hur unken och rutten luften blivit därinne.

11%, där har du dig och dina extremistkompisar.

Jag och en minoritet i denna FB-tråd, tillhör de 89%. Här ute är luften fräsch, ren och fri. Jorden är rund, WC-anka i kroppen funkar inte mot viruset, och FHM vill inte döda oss, men har gjort en del felbedömningar även om de baserar sina beslut på vetenskap och fakta.

Du är välkommen ut till verkligheten när du vill!
Senast redigerad av Snuttis73 2020-05-03 kl. 07:49.
Citera
2020-05-03, 07:52
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Har du inte förstått?
Maskerna fungera inte i Sverige bara i övriga världen.
Denna Tegnell

Spelar väl inte så stor roll för oss hur han snackar vi kan ju tänka själva. I morgon ska jag ut i vimlet där distansering inte fungerar och då tar jag med mig en buff som jag kan tvätta när jag kommer hem. Kanske tar två i fall jag blir "hostad på" av någon folkhemsidiot så jag kan skifta. Den begagnade ner i en plastpåse.
När den väl har virus på sig drar jag säkert in det genom tyget efter några andetag. Man får se det som en temporär skyddsspärr.
Citera
2020-05-03, 07:54
Medlem
Sharm0tas avatar
Det spelar ingen roll vad omvärlden testar för lösningar, man kan ändå vara säker på att Tengele är motståndare till idén. Hur fan kan en sån pessimist vara så tongivande i debatten?

Citat:
Folkhälsomyndigheten ratar smittspårning via app

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att det finns många juridiska och integritetsmässiga problem med tekniken. Han tycker också att det är oklart hur pass effektivt det är.
– De resurser som det skulle kräva att smittspåra alla dessa människor är inte rimliga. Den andra biten är att man måste coronatesta väldigt många människor för att få någon som helst effekt av det här.

https://omni.se/folkhalsomyndigheten-ratar-smittsparning-via-app/a/Jo86L6
Citera
2020-05-03, 07:55
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
När denna virus-kris minskar i styrka och omfång så tänker jag införskaffa en helmask av en mycket god kvalitet.

Jag kan tänka mig att betala 10 000 kr och kanske mer för ett fullgott skydd. I framtiden så vill jag kunna mig röra mig fritt i staden utan risk för någon smitta. Leva som vanligt dvs åka buss tunnelbana, röra mig obehindrat utan risk att smittas när det finns farlig smitta i luften, som idag.

Jag är inte en person som tillhör någon riskgrupp men jag är en person som endast har ett liv, inte flera.

Min strategi är att tillhöra de 80% som inte får några svåra symptom, det blir billigare och man skrämmer inte skiten ur folk man möter. Men direkt dårskap utsätter man sig inte för någon odödlighetsgaranti kan man inte räkna med.
Citera
2020-05-03, 07:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
We are in it for the long haul!

Åtminstone verkar Warren Buffet tro det:

Warren Buffett säljer innehav i flygbolag
Investmentbolaget Berkshire Hathaway har sålt hela sitt innehav i de fyra största amerikanska flygbolagen.

– Vi vill inte finansiera företag som vi tror kommer äta upp pengar i framtiden, säger den 89-årige vd:n Warren Buffett på företagets årsstämma.
https://www.svd.se/buffett-saljer-innehav-i-flygbolag

Vi står inför ett skifte i världshistorien. Jag hoppas att ni alla är medvetna om det.
Inte då, däremot vill inte Buffert pumpa in miljarder i flygbolag. Vad som kommer att ske är att ett antal bolag komme att gå i KK. När världen öppnar upp så kommer andra att kliva in och ta deras plats.
Citera
2020-05-03, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes, but I don’t believe that our methods of triage are that far off from Italy’s levels, and that both will negatively impact the base-IFR. For example, New York City lands at a 1% IFR using official numbers, yet attempted to save everybody they could and had a 90% mortality rate in their ICU’s. And for all the chaos in Lombardy, only 30-40% are estimated to be immune.

The risk of sliding into a higher IFR from whatever the base is seems constant.

If the antibody testing results of 7.5% in Stockholm are accurate, these will be matched in the death totals in 1-2 days, depending on what antibody was measured for — this may take longer. When the backlog is fleshed out, we can then estimate the IFR for Stockholm. Initially it was at 0.75% but has since risen to 0.81%. I could see that settling into around 1% or higher, but I agree that Lombardy must have an inflated IFR due to their hospital situation.

I also agree that initial infection had a lot to do with which countries were hit the hardest. But the timing of their measures seems to be of large importance. I don’t think the UK would have been hit as hard if they had chosen to lockdown just a week earlier.

Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I’m just reporting what antibody studies are showing. 0.07% - 0.2% according to the Lombardy study, but I think 50+ is higher.
Ok, du nämnde ju massa förslag på %-dödlighet, framgick de siffrorna i "antibody studies"? eller räknade du själv? Iaf om man räknar, med det som jag tror är din approach, får man dödlighet på <0.1% för 0-59 år i Stockholm.
Citera
2020-05-03, 08:04
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg er enig med deg og jeg håper at mange flere kommer til å bruke munskydd fremover.

"– Uforståelig at nordmenn ikke bruker munnbind
Folkehelseinstituttet fraråder fortsatt bruk av munnbind. – Henger ikke på greip, mener tidligere forskningssjef."
https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/03/16/7507681/uforstaelig-at-nordmenn-ikke-bruker-munnbind
Norska FHI använder samma resonemang som svenska FHM och vad dom säger är smått otroligt.
Det är bortom allt förstånd att hävda att munskydd inte har effekt mot spridning eller minskar risken för att bli smittad.
FHM har sagt att om munskyddet används fel kan resultatet bli det motsatta, exakt vad det betyder har dom inte utvecklat, men om effekten blir den motsatta så borde det betyda att man ökar risken för att bli smittad? Det enda exemplet jag kan komma på är om en person som använder munskyddet felaktigt, och i och med det försätter sig i situationer där risken för smitta är hög pga av en falsk säkerhet?
Men det som talar emot detta är att munskydd är väldigt enkla att använda och risken för felaktig användning torde bli minimal?
Som ett ytterligare omständighet så menade FHM att män med skäggstubb inte skulle åtnjuta skydd av munskyddet pga skäggstubben. För min del låter det som sagor och ett desperat försök till att få folk att låta bli att använda munskydd, men sa FHM, man måste vara nyrakad för att få något skydd men det finns inget som tyder på att munskydd har någon effekt överhuvudtaget.

Att sedan vårdpersonal som arbetar på sjukhus skall använda munskydd för att dom kan hamna i utsatta situationer är enligt dom en skyddsåtgärd.
Om man ser till lokaltrafiken, butiker och mindre sammankomst under femtio personer, så råder det ingen tvekan om att även dessa är utsatta situationer och därför bör man i vart fall använda munskydd om man vet att man ska hamna i en sådan situation?

Jag ser ingen annan slutsats än att munskydd bör användas av alla och i synnerhet av gamla och personer ur riskgruppen.
Om man följer rekommendationerna om social distansering och undviker folksamlingar, lokaltrafik eller platser där det vistas många människor så tror jag på ett bra komplement av munskydd.

Det ska bli intressant att se om FHM kommer att ändra sin inställning och vad dom ska komma med för argument för ett användande av munskydd av allmänheten.
Som det är nu så kan jag inte låta bli att få tanken att dom inte vill stoppas smittspridningen, hela diskussionen kring munskydd tyder på det.
Det är väldigt motsägelsefullt och märkligt agerande av FHM i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in