Citat:
Ursprungligen postat av
POlROT
Jeg er enig med deg og jeg håper at mange flere kommer til å bruke munskydd fremover.
"– Uforståelig at nordmenn ikke bruker munnbind
Folkehelseinstituttet fraråder fortsatt bruk av munnbind. – Henger ikke på greip, mener tidligere forskningssjef."
https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/03/16/7507681/uforstaelig-at-nordmenn-ikke-bruker-munnbind
Norska FHI använder samma resonemang som svenska FHM och vad dom säger är smått otroligt.
Det är bortom allt förstånd att hävda att munskydd inte har effekt mot spridning eller minskar risken för att bli smittad.
FHM har sagt att om munskyddet används fel kan resultatet bli det motsatta, exakt vad det betyder har dom inte utvecklat, men om effekten blir den motsatta så borde det betyda att man ökar risken för att bli smittad? Det enda exemplet jag kan komma på är om en person som använder munskyddet felaktigt, och i och med det försätter sig i situationer där risken för smitta är hög pga av en falsk säkerhet?
Men det som talar emot detta är att munskydd är väldigt enkla att använda och risken för felaktig användning torde bli minimal?
Som ett ytterligare omständighet så menade FHM att män med skäggstubb inte skulle åtnjuta skydd av munskyddet pga skäggstubben. För min del låter det som sagor och ett desperat försök till att få folk att låta bli att använda munskydd, men sa FHM, man måste vara nyrakad för att få något skydd men det finns inget som tyder på att munskydd har någon effekt överhuvudtaget.
Att sedan vårdpersonal som arbetar på sjukhus skall använda munskydd för att dom kan hamna i utsatta situationer är enligt dom en skyddsåtgärd.
Om man ser till lokaltrafiken, butiker och mindre sammankomst under femtio personer, så råder det ingen tvekan om att även dessa är utsatta situationer och därför bör man i vart fall använda munskydd om man vet att man ska hamna i en sådan situation?
Jag ser ingen annan slutsats än att munskydd bör användas av alla och i synnerhet av gamla och personer ur riskgruppen.
Om man följer rekommendationerna om social distansering och undviker folksamlingar, lokaltrafik eller platser där det vistas många människor så tror jag på ett bra komplement av munskydd.
Det ska bli intressant att se om FHM kommer att ändra sin inställning och vad dom ska komma med för argument för ett användande av munskydd av allmänheten.
Som det är nu så kan jag inte låta bli att få tanken att dom inte vill stoppas smittspridningen, hela diskussionen kring munskydd tyder på det.
Det är väldigt motsägelsefullt och märkligt agerande av FHM i frågan.