Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Ja, fast ”problemet” att det klingar ut för tidigt är främst ett problem om man har för få smittade personer i utgångsläget, som i Norge.
Om Sverige idag har R=0.85, så kan vi enkelt räkna ut hur många som kommer att smittas totalt, såhär:
SMITTADE_NU/(1-R)=...
Hur många svenskar som är smittade nu är öppet för diskussion. Men om det rent hypotetiskt är 1 miljon personer, så får vi:
1m/(1-0.85)=6.7 miljoner smittade
Det betyder att större delen av Sverige ändå hinner penetreras av COVID-19, trots att R ligger under 1.
Sen tror jag inte att så mycket som 60% kan smittas redan i första vågen. Vi har trots allt en viss distansering, och det ”brukar” bli flera vågor, som även tas upp i din länk. Jag skulle gissa att uppskattningsvis 40% smittas, eller nåt. Baserat på FHM:s modeller av antalet smittade i Stockholm nu.
Då kan man fundera på hur detta påverkar andra vågen. Om 40% har immunitet efter sommaren, så skulle ”våg två” nog innebära att bara ytterligare 10-15% smittades, i långsam och hanterbar takt. Även om arbetsplatser, gymnasier och högskolor öppnades.
Så även om ”bara” 30-40% av svenskarna får immunitet efter första vågen, så kommer det minska problemen otroligt mycket vid den andra vågen. Dödsfallen kommer ticka på, men kraven på social distansering faller drastiskt. Andra vågen skulle kanske bli som en jobbigare influensasäsong, typ. Fast 70+ måste givetvis hålla extra distans.
Innan någon säger nåt, jag vet att 1) antalet smittade idag är oklart. 2) 60% kanske inte räcker för flockimmunitet. 3) Att det är oklart om 40% smittas i första vågen. Men om man kört stenkross som våra grannländer, då blir ”andra vågen” istället den huvudsakliga vågen. Det är ett skräckscenario vi förhoppningsvis slipper.
Innan dess har nog nuvarande politiska styret förhoppningsvist fått gå med tanke på antal döda vi kommer att ha.
Även om nu det stämmer att våra grannar har en värre våg att vänta så är det ganska klart att vi blir bättre på det mesta när det gäller COVID19 och det mycket snabbt. Behandlingsmetoderna tror jag kommer bli avsevärt bättre både med och utan nya antivirala. Remdesevir är inte det enda hoppet om jag säger så. Det finns fler mediciner som prövas i olika stadier av sjukdomen framförallt det dödliga hyperinflammatoriska tillståndet som kan uppstå och som skördar de flesta liv. Förutom det blir vi bättre på förståelsen hur viruset sprider sig och kan sätta in riktade insatser. Bara de sista dagarna har vi fått en bättre överblick över smittspridningen bland asymtomatiska och barn.
Därför anser jag att det är bortom cyniskt att föreslå en kontrollerad smittspridning. Uppenbart är också att det egentligen inte är det verkliga skälet till Sveriges icke-strategi. Framförallt verkar det som att de ansvariga politikerna blivit tagna i sängen av frånvaro av larm från ansvariga myndigheter och när de väl fick klart för sig vad som var på väg att hända stod man där utan resurser p.g.a. decennier av försummelse av beredskapen och frånvaro av lagstiftning.
Det är uppenbart att man gömmer sig bakom statsepidemiologen och hoppas på det bästa. Man har också en hel journalistkår som förstår vad ett fiasko skulle innebära politiskt. Vid sidan av dem finns även the usual suspects som hakar på Trumpdoktrinen och försöker skylla allt på Kina och deras ofrihet och censur. Ironiskt i överkant med tanke på hur man behandlar de experter som har haft synpunkter på FHM:s agerande där en av deltagarna i uppropet faktiskt på riktigt blivit tystad (
https://twitter.com/cecilia_naucler ).
Så de 2667 människorna nu som har dött har gjort det helt i onödan. Även om målet skulle vara någon form av flockimmunitet så finns det inget i det som säger att människor behöver dö i massor. De har dött p.g.a. misstag som begåtts och som är uppenbara för alla utom för dem som lider svårt av kognitiv dissonans.
Det är dock min förhoppning att vi ganska snart kommer att få en ordentlig debatt om just detta.
Ej att förglömma är också det enorma behovet av konvalescens och rehabilitering vi har att möta. Vi har troligtvis inte heller vunnit några ekonomiska fördelar med vårt icke-agerande i jämförelse med våra grannländer.
Edit:
Jag tror dessutom att det kommer att visa sig att Sverige med grannländerna har en likartad spridning med den skillnaden att i Sverige har vi fläckvist större vilket också är orsaken till fler döda.