2020-05-03, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi har massor av motåtgärder. Som fungerat väldigt väl så långt. Bättre än många länder i Västeuropa och sämre än våra nordens grannar. Men det finns ett värde att ha ett öppet samhälle också. Det värdet ser nu alla andra länder och går Sveriges väg.

Nix. Jag vägrar gå med på att en tänkande, normal människa skriver som du och faktiskt besitter dessa åsikter på riktigt.

Jag sätter en *enorm* summa pengar på att du skriver dina inlägg på uppdrag av någon.
Det blir lite för uppenbart med några av er. Tror att ni får sätta er ner och ha ett möte om hur ni ska formulera er bättre för att det ska bli mer trovärdigt att ni är helt vanliga människor med helt vanliga åsikter som helt enkelt bara råkar skilja sig från en ENORM stor majoritet av sverige och resten av världen, men som går i perfekt synergi med Tegnell och hans konstanta felaktigheter han rapar ur sig som en maskin som fått hicka
Senast redigerad av zanderman 2020-05-03 kl. 06:31.
Citera
2020-05-03, 06:32
Medlem
"Många patienter som varit sjuka i covid-19 behöver hjälp med andning, sväljning och att komma igång och röra sig.
– När vi ser att de kan svälja får de börja träna på att äta, vilket inte är så lätt när de drabbats av lukt- och smakbortfall, säger Cathrine Göransson, avdelningschef för Rehabiliteringsmedicinska avdelningen för covidpatienter vid Akademiska sjukhuset."
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/30/nar-de-kan-svalja-far-de-trana-pa-att-ata/

"Hårt drabbade behöver lång återhämtning
Patienter med covid-19 som länge varit nedsövda och legat i respirator kan få bestående men och behöva lång återhämtning. ”De värst drabbade kan behöva månader, och ibland ännu längre tid”, säger Eva Sundman."
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/30/hart-drabbade-behover-lang-aterhamtning/

"Resultaten har inte varit någon succé hittills i ett försök i Stockholm med att behandla covid-19 med blodplasma från tidigare coronasjuka patienter. Nu vill forskarna skärpa angreppsättet, och i Lunds testas ett helt nytt koncept i den första randomiserade studien på området."
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/05/01/nya-koncept-testas-med-antikroppar-fran-tillfrisknade/

Man må ha abonnement for å lese resten av artikkelen. Jeg håper at de oppnår gode resultater med det nye konseptet.

"Svenska andningsskydd till Karolinska.
Företaget Camfil kommer att leverera 100 000 andningsskydd i veckan till Region Stockholm. Under onsdagen anlände den första leveransen till Karolinska universitetssjukhuset. "
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/30/svenska-andningsskydd-till-karolinska/
Citera
2020-05-03, 06:40
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ja det var klorokin de var ute efter men det är väl uppenbart att man inte ska dricka akvarierengöringsmedel
Ännu har inte den sista idioten födds!
Citera
2020-05-03, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det varkar länge sedan du var hos en tandläkare som både kan vara bra eller dåligt.

I alla fall använder min tandläkare visir.

Som jag har sagt tidigare använder jag själv munskydd när jag är ute och rör mig utanför hemmet eller jobbet och det har funkat bra hittills.
Tandläkare har kanske bara visir med dig. <3

Skämt åsido, jag länkade ett dokument där detta gicks igenom, och munskydd/visir används för stänk, inte som skydd för patogener. Eftersom det inte fungerar bra.
Citera
2020-05-03, 06:48
Medlem
Expert om remdesivir. Inte blockbuster.

Luciana Borio, MD
@llborio
·
5h
THREAD: 1. There has been a lot of back and forth on the conduct of the #Remdesivir study for #COVID19 conducted by the @NIH
and several academic centers across the U.S., Europe and Asia. I thought I would share my assessment.
Luciana Borio, MD
@llborio
·
5h
2. The amount of suspicion is understandable given the rapid growth of ill-conceived clinical studies and regulatory actions that have occurred recently.
Luciana Borio, MD
@llborio
·
5h
3. The @NIH
#Remdesivir study is not industry-sponsored. It was led by NIH & several academic partners. The investigators involved have a stellar record of scientific integrity & tremendous depth of experience in conducting & analyzing clinical trials & their ensuing data.
Luciana Borio, MD
@llborio
·
5h
4. People are frustrated b/c they received topline results without study details. That is to be expected during a public health emergency. I’m sure everyone is working as fast as possible to produce a clear manuscript with all of the data, but it still takes time...
Luciana Borio, MD
@llborio
·
5h
5....It wouldn’t be right to wait to share this type of information when so many patients stand to benefit. In a pandemic, every day matters.
Luciana Borio, MD
@llborio
·
5h
6. Everyone wants the perfect study & they want it fast. The only way to do that in a pandemic is to be flexible. I’m not talking about pandemic exceptionalism, as some have advocated. We still need to adhere to the highest scientific and ethical standards.
Luciana Borio, MD
@llborio
·
5h
7. We must realize that moving quickly means moving with some degree of uncertainty. Little was known about the natural course of #covid19 when the trial was designed & launched. Adapting endpoints in the face of new information is perfectly acceptable...
Luciana Borio, MD
@llborio
·
5h
8....as long as the investigators were not aware of the data – in this case, they were still blinded to the outcomes. Again, the endpoint change was was made without knowledge of data from the trial & before interim data was available to the DSMB.
Luciana Borio, MD
@llborio
·
5h
9. The findings are clinical meaningful. Shortened duration of illness for patients with advanced disease is clinically meaningful. The endpoint matters to patients.
Luciana Borio, MD
@llborio
·
5h
10. What this is not: Some have compared #Remdesivir to Tamiflu. This isn't like Tamiflu, which shortens duration of illness in patients with uncomplicated flu if given v. early after disease onset.#Remdesivir shortens duration of illness by 4 days in pts with advanced disease!
Luciana Borio, MD
@llborio
11. What this is not: #Remdesivir is not a blockbuster. It will likely be superseded by more effective drugs under evaluation. But until then, it adds benefit to our patients when added to a backbone of meticulous supportive care. And they deserve it.

https://twitter.com/llborio/status/1256728914568843265
Citera
2020-05-03, 06:48
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Tänkte inte på det ! .....som någon från förorten sa.
Även om FHM envist förnekar att risken för att sprida eller bli smittad av viruset, så minskar risken väldigt mycket med munskydd, sen är det är fortfarande upp till var och en om man vill använda mask.
Jag tillhör en riskgrupp och går endast ut för att handla mat, då använder jag ansiktsmask, håller avstånd och går till butiken när den precis har öppnat. Jag skulle aldrig lyssna till FHM och deras råd i en fråga med uppenbart svar, i synnerhet när det handlar om min hälsa och mitt liv. Munskydd hjälper väldigt mycket.

Jag tycker att alla som funderar på att använda munskydd skall börja göra det, man ska göra vad man kan för sin egen skull.
Senast redigerad av Corona-Ezpecial 2020-05-03 kl. 06:53.
Citera
2020-05-03, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Även om FHM envist förnekar att risken för att sprida eller bli smittad av viruset, så minskar risken väldigt mycket med munskydd, sen är det är fortfarande upp till var och en om man vill använda mask.
Jag tillhör en riskgrupp och går endast ut för att handla mat, då använder jag ansiktsmask, håller avstånd och går till butiken när den precis har öppnat. Jag skulle aldrig lyssna till FHM och deras råd i en fråga med uppenbart svar, i synnerhet när det handlar om min hälsa och mitt liv. Munskydd hjälper väldigt mycket.

Jag tycker att alla som funderar på att använda munskydd skall börja göra det, man ska göra vad man kan för sin egen skull.
Jeg er enig med deg og jeg håper at mange flere kommer til å bruke munskydd fremover.

"– Uforståelig at nordmenn ikke bruker munnbind
Folkehelseinstituttet fraråder fortsatt bruk av munnbind. – Henger ikke på greip, mener tidligere forskningssjef."
https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/03/16/7507681/uforstaelig-at-nordmenn-ikke-bruker-munnbind
Citera
2020-05-03, 07:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Känns som om Brasilien och Sverige har samma problem, eller hur?

Sverige har absolut inte samma problem som Brasilien, kolla upp Bolsano i utrikespolitiska forumet så kommer du att se att Brasilien kommer att få extrema problem tack vare att deras president bokstavligen kallar Covid-19 för Fake News och att alla andra länder som utfärdar även socialt avstånd är svaga fjollor.

Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Det enda vi med säkerhet vet är att FHM har haft fel. Int bara en gång utan många, många gånger.

- Ingen fara att åka till Italien
- Ingen fara att ha Mello i Friends Arena med 30 000 i publik
- Smittan kommer inte hit
- Det blir ingen smittspridning inre smittspridning i Sverige
- Andningsskydd fungerar inte
osv

Vi kanske får Italiens dödstal i Sverige ingen vet men det ser inte bra ut, eller hur?
Du kanske är nöjd med våra höga dödstal men jag är det inte.

FHM har haft fel ja, men att använda sig av en analys som är så åt helvete fel att USA ligger mellan 4 - 6 dagar före analysen medan Sverige ligger ganska långt efter den hjälper inte någon.

Så det handlar inte om att vara nöjd med några dödstal utan det handlar om att faktiskt använda korrekt data och inte data som nästan hamnar på ren och skär propagandanivå.
Citera
2020-05-03, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Kan finnas smitta trots att smitta håller sig på relativt låg nivå. En lärare har dött. Min kompis föräldrar har fått corona därför att de låtit barnbarnet kommit och hälsat på vareviga dag. OK, ungen kanske är minderårig bara på pappret, hen är 17 år. De har inte haft nära kontakt med en enda en utom barnbarnet.

Trots små virusmängder kommer de ju ut om barnet hostar av andra anledningar, pollenallergi t ex. Men med daglig smitta så undrar man om det kan räknas till få viruspartiklar.

Ungen har inga restriktioner hemma, kramar och gosar med alla, särskilt de i samma ålder och småsyskonets kompisar.
Givetvis kan barn och unga smitta om man har tät kontakt. Ingen har påstått något annat.

I din kompis fall kanske 17-åringen dessutom har haft småsymptom. De flesta som får COVID-19 känner sig inte sjuka.
Citera
2020-05-03, 07:12
Medlem
DrunkenZealots avatar
https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnell-han-ar-ansvarig-om-allt-gar-fel/

Dr death i gång igen.

Appar är inte bra
Munskydd fungerar inte
Feberscannrar skall vi inte ha vid flygplatser
Stänga skolor är inte bra
Lockdown är inte något för oss

Är det något som dr death egentligen vill att vi skall göra förutom att vi skall riskera livet?
Citera
2020-05-03, 07:14
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Sverige har absolut inte samma problem som Brasilien, kolla upp Bolsano i utrikespolitiska forumet så kommer du att se att Brasilien kommer att få extrema problem tack vare att deras president bokstavligen kallar Covid-19 för Fake News och att alla andra länder som utfärdar även socialt avstånd är svaga fjollor.

Nu pratar vi inte utrikespolitik utan pandemi. Om Bolsano är inkompetent är vår Löven minst lika inkompetent. "Flock-immunitet" vilken fjolla Löven är.

FHM har haft fel ja, men att använda sig av en analys som är så åt helvete fel att USA ligger mellan 4 - 6 dagar före analysen medan Sverige ligger ganska långt efter den hjälper inte någon.

Så det handlar inte om att vara nöjd med några dödstal utan det handlar om att faktiskt använda korrekt data och inte data som nästan hamnar på ren och skär propagandanivå.

FHM har haft fel och det kommer kostar 10 000 människoliv och Löven bär ansvaret.
Citera
2020-05-03, 07:15
Medlem
arbetets avatar
We are in it for the long haul!

Åtminstone verkar Warren Buffet tro det:

Warren Buffett säljer innehav i flygbolag
Investmentbolaget Berkshire Hathaway har sålt hela sitt innehav i de fyra största amerikanska flygbolagen.

– Vi vill inte finansiera företag som vi tror kommer äta upp pengar i framtiden, säger den 89-årige vd:n Warren Buffett på företagets årsstämma.
https://www.svd.se/buffett-saljer-innehav-i-flygbolag

Vi står inför ett skifte i världshistorien. Jag hoppas att ni alla är medvetna om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in