2020-05-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I februari diskuterades dödligheten i denna tråd oavbrutet med monstersiffror som 10-50 %. Jag kalkylerade följare i början av februari:

Ja du ser ut att vara väldigt rätt ute med vad som nu kommer fram.

Att idioterna här inne på riktigt trodde på uppåt 50% förvånar mig inte...

Aldrig sett ett mer okunnigt forum.
Citera
2020-05-02, 22:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men vi kan konstatera att det är ett relativt ofarligt virus i det stora hela med låg dödlighet.

Därför måste också världen lära sig leva med detta relativt milda virus.

Nu trollar du extra hårt, märker jag...

2 200 döda på en månad. Och prognosen är 8 000-20 000 döda.

Citat:
Coronaviruset kan leda till 8 000–20 000 svenskars död när epidemin är över, enligt två forskare som har räknat på den förväntade dödligheten.
– Det här är allvarligt som jag ser det, säger professor Uno Wennergren till SVT.

https://www.svd.se/berakning-8000-20000-coronadoda-i-sverige
Citat:
Tegnell: 8 000–20 000 döda inte orimligt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y325xJ/tegnell-8-00020-000-doda-inte-orimligt

När drabbades Sverige av något sådant här senast?
Citera
2020-05-02, 23:00
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
https://www.youtube.com/watch?v=bpQFCcSI0pU

viruset kan vara skapat

Av vem? Kineser? Deep State och globalisterna? Orkar inte kolla videon.
Citera
Medlem
BBC-podd med Anders Tegnell och Lena Einhorn. Börjar vid ca 40 minuter.

https://play.acast.com/s/7eab144e-40c0-494b-979f-b58be21c81e1/urn%3Abbc%3Apodcast%3Aw172x2yn9jg1bl3
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Förlåt till alla folie-alarmister i tråden. Kommer med dåliga nyheter för er.

De sydkoreanska (ni vet det där landet som har lyckats 100 ggr bättre än Sverige, och som är en förebild för oss på alla plan) forskarna tar nu tillbaka sina tidigare påstående att man kanske kan insjukna flera gånger i Covid-19. Det var fel på mätningarna i samtliga dessa fall säger nu Sydkorea.

Man uppnår full immunitet.

Beklagar de dåliga nyheterna, och att jag måste släppa dem under lördagkvällen o allt. Precis när ni satt ett för att googla på vilket rengörningsmedel man helst bör injicera enligt Trump (Klorin, handsprit eller WC-anka?)

Källa: https://www.svd.se/forskare-i-sydkorea-gar-inte-smittas-flera-ganger

Det är egentligen inga nyheter. Vi har diskuterat det flera gånger i tråden om det kan vara så att testerna inte är pålitliga.

Var fann du att man uppnår full immunitet?
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Nu ljuger du igen.

USA TROR detta. Vilket inte är detsamma som att det ÄR SÅ. Fakta är att ingen vet.

Och vi har redan åtgärder som motverkar detta om du håller den distans du ska och tvättar händerna och inte låter någon andas i ditt ansikte, varför skulle man göra det??

Försiktighetsprincipen (som är lagstadgad). Och det min vän är hårda fakta.

Frågor på det?
Senast redigerad av Testonio 2020-05-02 kl. 23:03.
Citera
2020-05-02, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ja man kan både andas och skita ut viruspartiklar men det bidrar inte mycket till smittspridningen. Du kanske kan förstå det?

Så ifall en eller två personer andas ut partiklar i ett fullt tunnelbanetåg eller buss så bidrar det inte till mycket smittspridning? Prova och förstå det
Citera
2020-05-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det är ju frågan om alla är mottagliga för smittan med. Detta med andas har jag lurat på lite. När det är kallt så ser man ju hur vattenångan ryker, den kan gå ganska länge.

Det finns även en kille här på FB som fick smittan ganska tidigt. Hans familj hade träffat 2 som varit i italien och alla 5 fick den. De hade träffats utomhus och inte varit nära varandra. Så där verkar ju den varit smittsam i alla fall. Men historian förtäljde inte om de hostade och nös.

Det där om att alla skulle vara mottagliga eller ej är intressant faktiskt. Hörde idag om att det faktiskt är en av teorierna om att Mellanöstern och Arabvärlden har så otroligt låga dödstal trots 100 000 milj invånare totalt sett, att det skulle finnas nån sorts immunitet här. De har ju haft Coronavirus här förrut i form av MERS och SARS.

Det förbryllar forskare. En annan teori var att det är en ung befolkning och en tredje att man inte vet helt enkelt
Citera
2020-05-02, 23:05
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
👍 Bra jobbat

Men sen kanske jag inte använder dem. Handlar ju lite om vad som händer i längden. Det verkar ju just nu som en experimentmedicin mot AIDS verkar vara det säkraste kortet vid behandling av COVID-19.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nä vi utplånade influensa pga våra restriktioner. Något du inte hade en aning om. Det tog bara 2-3 veckor.

Nä, Coronaviruset kommer aldrig att utplånas. När ska du förstå detta? När jorden uppnått flockimmunitet kommer det försvinna. Det är liksom naturens lag. Och dit är det lååååååååååååångt.

Japp, på våra äldreboenden har det felat. Och det har av allt att döma med hur vi jobbar med våra äldre i det stora hela. Här måste en rejäl översyn ske.

Men att ställa folk inför rätt och annat pubertalt skitsnack orkar jag inte ens kommentera. väx upp och höj nivån.

En bidragande orsak till att smittan snabbt sprider sej på äldreboenden tror jag är att många är dementa och svåra att styra. Att ha en dement isolerad inne på rummet är omöjligt. De dementa går omkring på avdelningen, går in i varandras rum, använder varandras sängar, toaletter, dricker ur andras glas, provar varandras kläder osv. Har arbetat med dementa i många år och kan förstå att smittan sprider sej fort på en avdelning.
Senast redigerad av MeggieCleary 2020-05-02 kl. 23:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/27-arige-robin-dog-i-corona/

Ett exempel av många

Nä det finns inte många exempel. Nu ljuger du igen. Bland stora nummer kommer du också få en del avvikelser. Det är så det är. Enstaka fall förändrar ju inte det faktum att dödligheten bland unga friska under 30 är i princip noll runt om i världen.

Bara för att en blixt dödar X antal människor årligen innebär det ju inte att det är farligt med blixtar.
Bara för att ett flygplan störtar några gånger per år innebär det ju inte att det är farligt att flyga.

Kom igen nu.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Upp till 20 000 svenskar, i värsta fall, sa de häromdagen.
Citat:
Vet du vad "upp till" betyder eller behöver du studera några år till?
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Men först får du visa mig en artikel där man skriver "upp till 20 000 personer riskerar att dö av årets influensa".
8 000-20 000 var (det förmodade) intervallet, vilket är skyhögt över vad någon influensa åstadkommit under modern tid.
Citat:
Varför då? Nu vet jag faktiskt inte vad du fiskar efter?

Du måste väl haft någon poäng med att skriva det du skrev?

Jag tog med "upp till 20 000" för att visa på virusets farlighet. Du hittar inget motsvarande för en influensa (under modern tid). Förmodligen kan du hitta "upp till 3000" eller dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in