Citat:
Men är det verkligen möjligt att datera spår av olika personer med en säkerhet på timmar/minuter? Så att det går att säga "AE:s och TH:s DNA finns avsatta på kvastskaftet med ett tidsmellanrum som med 99,5 % konfidens kan bestämmas till högst 30 min" eller liknande?
Hur stort material har man att stödja sig på för en sådan slutsats i så fall? Har referensmaterialen verkligen exakt samma nivåer av luftfuktighet, temperatur, träslag i kvastskaftet etc som i det aktuella fallet? Och vilken möjlighet har en tingsrätt bestående av personer utan expertkunskaper i analytisk- / biokemi att avgöra om detta är rimligt eller bara bullshit?
Jag gillar vetenskap; men jag ogillar vetenskapens tyranni!
Problemet her er at de fikk hold politiet unna huset i hele 3 dager eller 72 timer med å skape en illusjon om at huset var overvåket og det var også nærområdet. Dermed kunne ikke politiet gå inn og sikre bevis, og de 72 timene er ganske bregrensende for den type bevissikring vil jeg tro.
Har feks et lik først blitt kaldt så er vel det med å tidfeste det helt nøyaktig (drapet) redusert i nøyaktighet? Dette som et eksempel fra en "ikke fagmann", men jeg tror du ser hva jeg mener?
Det som er veldig spennende med disse 72 timene er jo hva som kan fordunste, forvitre eller forsvinne av tekniske bevis "av seg selv" pga eksponering mot kansje bare luft og dert er deep forensic stuff som man må lese seg opp på. Feks kan du fjerne blod med noe som så trenger feks 24 timer for å fjerne seg selv i ettertid som syre what not?