2020-05-02, 18:25
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vad segt det går med nedgången i italien.

Igår dog 259. Då trodde jag vi hade etablerat oss på 200-talet. Men så idag slår det till med 469.

https://www.corriere.it/salute/malattie_infettive/20_maggio_02/coronavirus-italia-209328-casi-positivi-28710-morti-bollettino-2-maggio-5a7a2ae6-8c74-11ea-9e0f-452c 0463a855.shtml

Hoppas det kan vara en sista urblåsning innan vi sätter oss på 200, sen 100, sen 50.

Problemet är väl att man börjar öppna upp.

OCh att främst norra italien haft smittan. Finns mycket att gå på i rom (Lazio) där bara 497 har dött, mot Milano (Lombardia med 26000 döda). Herregud vad segt och trögt det går.
Det tog 14 dagar att gå från 250 döda / dag, till toppen, 919 döda/dag. Nu i utförsbacken har vi användt 36 dagar och är fortfarande inte tillbaka på 250 döda.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
474 nya dödsfall i Italien, stor ökning

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Högsta dagliga siffran avlidna i Italien sedan 21 april.

Ja, Italien har verkligen inte varit någon solskenshistoria. Långt utdraget förlopp med en ganska lång topplatå. Hoppas de fått eller får smittan under kontroll snart. Sen kommer väl Spanien om 2-3 veckor att vara där Italien är idag.
Citera
2020-05-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ja det förstår jag men hur tror du du kan hålla 2 m avstånd i en buss oavsett var någon nyser?

Det beror på hur många personer som befinner sig i bussen samt hur lång bussen ifråga är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Ja jag fnissar lite varje gång jag ser folk härinne få det att låta som att länder öppnar upp igen för att de sett Sveriges siffror och är imponerade. Att öppna upp efter en tid har varit strategin de planerat hela tiden och de valde en helt annan strategi från början som gjort att de hunnit lära sig om viruset, förbereda sjukvården och köpa sig tid tills eventuella mediciner och vaccin kommer.

Jag hoppas de lyckas bättre än Sverige eftersom det annars skulle innebära otroligt många döda världen över och en långdragen historia. Inte för att jag hatar Sverige som vissa "förnekare" påstår att "alarmisterna" gör här inne. Jag är inte ens en alarmist. Jag har inte haft någon aning om hur många som kommer dö i Sverige eller förväntat mig 10-50 tusen. Men att Sverige gjort många misstag tycker jag är rätt uppenbart. Saker jag och många såg komma innan och önskade att FHM kunnat se själva, eller åtminstone garderat för.

+1 Bra skrivet har samma tankar.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Men munskydd "fungerar ju inte" ...

Klart de gör. Att vissa tror att de inte gör är sorgligt.
Citera
2020-05-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, det är helt efterblivet att tro att någon i utlandet lyssnar på Tegnell. Vi gjorde för lite för sent. Sen att vi inte har drivor med döda trots det är givetvis bra. Men vi kunde ha haft det bättre.

Hur kommer det sig då att han ofta blir intervjuad av utländska journalister som gör reportage om Sverige, FHM och honom?
Citera
2020-05-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Är det verkligen så att dom tvångsisolerades? Det undrar jag allt.
Kanske skrev lite dumt. Landet hade ju ögonen på dem. Folk fick riskområden fick testa sig vid symptom iaf. Problemet är väl stt detvfanns så mycket fler osynliga riskområden som inte fick samma behandling. Är ju inte helt otroligt att dessa har bidragit mycket till spridningen.
-är nog bara flunsan, jag va ju trots allt bara i belgien
Citera
2020-05-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ja, Italien har verkligen inte varit någon solskenshistoria. Långt utdraget förlopp med en ganska lång topplatå. Hoppas de fått eller får smittan under kontroll snart. Sen kommer väl Spanien om 2-3 veckor att vara där Italien är idag.
Är så fascinerad av alla siare i tråden- kan ingen droppa Lottoraden nästa vecka?
Citera
2020-05-02, 18:30
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Hur kommer det sig då att han ofta blir intervjuad av utländska journalister som gör reportage om Sverige, FHM och honom?

Trump syns ofta i svensk TV. Är det många svenskar som lyssnar på honom?
Citera
2020-05-02, 18:30
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du förstår väl att varje dag med låga rapporteringar påverkar snittet? Jag tycker det är oerhört glädjande att det varit över 100 dödsfall färre senaste 7-dagars perioden jämfört med föregående 7 dagarna. Tycker inte du det? Eller hoppas du på höga siffror varje dag?

Det är många som inte verkar fatta att det finns något väldigt positivt i LÄGRE INRAPPORTERADE dödsfall. Vi förstår ju alla att det inte är korrekta dödstalet, men en inrapportering som minskar är ju fantastiskt.

De är ledsna för att vi inte har hundratals döda varje dag. Tyvärr.
Citera
2020-05-02, 18:31
Medlem
Allt fler länder inför regler om munskydd i kollektivtrafiken mm och delar ut miljontals munskydd till folket.
Men i det rika landet Sverige med relativt liten befolkning klarar vi inte ens av att förse utsatt riskgrupper som vårdpersonal med munskydd så det räcker, än mindre till lika utsatta i äldrevården.

Skulle utsatta i div tjänstesektorer som kollektivtrafik, butikspersonal mm vilja ha munskydd finns de inte att får tag på den svenska marknaden.

Regimen rusar i opinionen trots att dödssiffrorna är upp till sju ggr högre än i övriga nordiska länder. Covid går fram som en farsot på äldreboende.
… och folket ger toppbetyg åt regimens hantering av corona.

... och den förmenta politiska oppositionen är i stort sett knäpptyst, är de i koma och andas med respirator? Där har den arme svensken inte mycket att hämta så man kan delvis förstå att regimen för ökade siffror, TINA.
Citera
2020-05-02, 18:31
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hade vi inte en lördag med över 100 rapporterat avlidna?

Jo det har varit rätt höga siffror på helgerna också, vill jag minnas.
Citera
2020-05-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ja, det är helt efterblivet att tro att någon i utlandet lyssnar på Tegnell. Vi gjorde för lite för sent. Sen att vi inte har drivor med döda trots det är givetvis bra. Men vi kunde ha haft det bättre.

FHM/Regeringens "vetenskapliga" defaitism kan fortfarende kosta 10.000 liv, eller fler...

Men behovet av "flockimmunitet" för Sverige verkar nu vara på gränsen till motbevisat, så värstascenarerna lär vi slippa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in