2020-05-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Håller med, både OMX och DJ ligger på samma nivå som för ett år sedan, men det finns inga positiva nyheter på riktigt.
Det som är positivt är
  • att man kanske får fram ett vaccin inom ett år,
  • att Remdesivir är godkänt att användas i USA i akuta lägen, verkar korta vårdtiden från 15 dagar till 11 dagar,
  • att man får gå ut på vissa platser i världen,
  • att det inte är så många som dör som man först trodde det skulle bli,
  • att det finns toapapper i affärerna igen,
  • osv, osv

Om någon sagt detta för ett år sedan eller i januari 2017 (när index var som nu) skulle det inte genererat några glädjeskutt på börsen som det verkar göra nu.

Vilken pandemi härjade i världen 2017? Ja, förutom ebola och HIV samt dom gamla vanliga.
Citera
2020-05-02, 16:20
Medlem
Jofs avatar
Har ni daytraders gjort brA affärer?
Citera
2020-05-02, 16:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag är ju ny när det gäller trading i kortare perspektiv och kanske mest swingtrader än så länge.

Det har väl gått bra i april kan jag väl tycka, + 25 % med en indexuppgång OMX Stockholm på 13 %.
Då har en hel del helt misslyckade certifikatsköp som nu ligger nära noll i värde, så om dessa går upp till - 50 % (vilket jag tror är fullt möjligt) så ligger jag på + 35 %.

Vet inte om det är bra eller inte, men kul att slå index i alla fall.
Citera
2020-05-02, 17:04
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Jag är ju ny när det gäller trading i kortare perspektiv och kanske mest swingtrader än så länge.

Det har väl gått bra i april kan jag väl tycka, + 25 % med en indexuppgång OMX Stockholm på 13 %.
Då har en hel del helt misslyckade certifikatsköp som nu ligger nära noll i värde, så om dessa går upp till - 50 % (vilket jag tror är fullt möjligt) så ligger jag på + 35 %.

Vet inte om det är bra eller inte, men kul att slå index i alla fall.
Men ändå. Spännande dagar.
Citera
2020-05-02, 17:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Vilken pandemi härjade i världen 2017? Ja, förutom ebola och HIV samt dom gamla vanliga.
Det var ingen pandemi 2017 och inte för ett år sedan heller.

Det jag menar är om man då, för ett år sedan eller 2017, skulle ha sagt nedanstående så skulle knappast börsen ha reagerat positivt, men det gör den idag. Konstigt kan jag tycka.
  • Snart kommer en pandemi som gör att ni inte får gå ut.
  • Kanske blir det bara något år, sedan kan det kanske finnas ett vaccin.
  • Var lugna, det finns ett nästan godkänt läkemedel som kortar vårdtiden på sjukhus från 15 dagar till 11 dagar.
  • Det är bara några procent av de som smittas som dör, men det finns som sagt inget vaccin.
  • Det kommer att bli hamstring av vissa produkter, tex. toapapper.
Citera
2020-05-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Tror du inte SEK kommer klara sig relativt hyffsat? Det är ju ändå euros de kommer få trycka upp för att rädda turistländer som spanien, grekland, italien osv? Samma med USA, de trycker ju enorma summor pengar. Sveriges ekonomi är väl relativt förskonad iochmed att vi inte gjort paniklockdown?

Om jag säger så här då. Jag är hellre investerad i bolag och krypto, än i Fiat.
Citera
2020-05-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Alla i den här tråden slår index eller väntar på en kommande rekordbotten.
Citera
2020-05-02, 17:26
Medlem
Femliters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Alla i den här tråden slår index eller väntar på en kommande rekordbotten.

Exakt. Människor på detta forum har tjatat om en kommande börskrasch i bra många år nu medan verkligheten gett något helt annat.
Citera
2020-05-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Mars var den stora dippen. Helt övertygad om det.
Ekonomier öppnar upp + goda nyheter om vaccin.
Folk är beredda på dåliga rapporter framöver, ser hellre möjlighet att gå in än ut.
Ja tror man det så är det bara att pump in pengarna nu. Du kommer säkert vara jätte lycklig om 6 månader.
Citera
2020-05-02, 18:21
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Ja tror man det så är det bara att pump in pengarna nu. Du kommer säkert vara jätte lycklig om 6 månader.

Jag har fortsatt att spara som vanligt. Ej sålt mer, ej köpt mer än vanligt.
Vi får se om 6 månader. 👍
Citera
2020-05-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Haha alltså vad gör du på värdepapper delen av forumet. Om 6 månader kan han ha tredubblat sina pengar, förlorat allt, det kan tredubblat på 1 månad eller förloras på en vecka. Poängen, tid har ingen egentlig betydelse. Allt kan hända

Du går bara off topic. Jag med för den delen. Det är fan inte ofta det kommer några egentliga diskussioner om värdepapper har jag märkt eller inlägg om värdepapper/företag. Andra som märkt det med?
Citera
2020-05-02, 18:51
Medlem
Citat:
Det var ingen pandemi 2017 och inte för ett år sedan heller.

Det jag menar är om man då, för ett år sedan eller 2017, skulle ha sagt nedanstående så skulle knappast börsen ha reagerat positivt, men det gör den idag. Konstigt kan jag tycka.
  • Snart kommer en pandemi som gör att ni inte får gå ut.
  • Kanske blir det bara något år, sedan kan det kanske finnas ett vaccin.
  • Var lugna, det finns ett nästan godkänt läkemedel som kortar vårdtiden på sjukhus från 15 dagar till 11 dagar.
  • Det är bara några procent av de som smittas som dör, men det finns som sagt inget vaccin.
  • Det kommer att bli hamstring av vissa produkter, tex. toapapper.
Fast jag förstår inte din poäng för det var ju ingen pandemi 2017 och fanns ingen i sikte. Därav faller ju underlaget för diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in