2020-05-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dessa två skriftställen är inte motsägelsefulla. Jesu bud till kristna är att vända andra kinden till och älska sina fiender. Men Jesu budskap kommer att splittra människor, dom som följer Jesu budskap kommer att bli hatade och t.o.m. förföljda och bli dödade:

"Om världen hatar er, kom då ihåg att den har hatat mig före er. Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag har sagt er: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig kommer de också att förfölja er." (Joh 15:18-20 Bibel2000)

"Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull."(Matt 24:9 Bibel2000)

Inte alla som säger sig vara kristna är verkligen kristna:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-22 Bibel2000)

Det finns många som förvränger bibelns budskap:

"Där(i Paulus skrifter) finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petr 3:16 Bibel2000)

Har du bevis för ditt påstående?
Det finns många belägg för att evangelierna inte är historiska fakta. Det är de flesta historiker överens om.
Citera
2020-05-02, 16:25
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Inte alla som säger sig vara kristna är verkligen kristna:

Vem avgör vem som är Kristen? Skulle du säga att dessa är det?

Opus Dei
Jehovas
Sedevacantister
Mormoner
KKK
Svenska Kyrkan

Citat:
Det finns många som förvränger bibelns budskap.

Ja jag vet inte heller vad Bibeln säger egentligen, inte minst för att det finns så många Biblar. Så därför ser vi också att kristna kan vara för/mot abort, för/mot dödsstraff, för/mot slaveri, för/mot krig, för/mot kvinnliga präster osv osv osv...

Citat:
Har du bevis för ditt påstående?

While all four canonical gospels contain some sayings and events which may meet one or more of the five criteria for historical reliability,[Notes 1] the assessment and evaluation of these elements is a matter of ongoing debate.[Notes 2][1][2][3][4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_reliability_of_the_Gospels

Det är vad jag säger, om du hävdar att de är historiska fakta. Vilka bevis har du för det?

Citera
2020-05-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Vem avgör vem som är Kristen? Skulle du säga att dessa är det?

Opus Dei
Jehovas
Sedevacantister
Mormoner
KKK
Svenska Kyrkan

Det är varje människas enskilda ansvar att avgöra vilka som följer bibeln närmast, och därmed är kristna. Jag tycker Jehovas vittnen följer bibeln närmast.

Citat:
Ja jag vet inte heller vad Bibeln säger egentligen, inte minst för att det finns så många Biblar.

Det finns inte många biblar, det finns många översättningar. Det är inte alltid lätt att översätta från ett språk till ett annat, därför kan det skilja sig, men det är så lite att det inte påverkar möjligheten att förstå bibelns budskap. Jag uppmuntrar människor att läsa bibeln, oavsett översättning.

Citat:
Så därför ser vi också att kristna kan vara för/mot abort, för/mot dödsstraff, för/mot slaveri, för/mot krig, för/mot kvinnliga präster osv osv osv...

Det handlar oftast mer om tradition, politik och icke ödmjukhet, istället för att följa bibeln så nära man kan.

Citat:
While all four canonical gospels contain some sayings and events which may meet one or more of the five criteria for historical reliability,[Notes 1] the assessment and evaluation of these elements is a matter of ongoing debate.[Notes 2][1][2][3][4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_reliability_of_the_Gospels

Det är vad jag säger, om du hävdar att de är historiska fakta. Vilka bevis har du för det?

Nej, du sade: "Tror du lika väl som jag vet att evangelierna inte är historiska fakta.", vilket motsäger det du citerade, som sade att alla fyra evangelierna "innehåller några yttranden och händelser som kan uppfylla en eller flera kriterier för historisk pålitlighet".
Senast redigerad av ttsp 2020-05-02 kl. 17:02.
Citera
2020-05-02, 17:11
Medlem
Citat:
Var sade jag exakt så? Citera mig.
"Gul-groda menar däremot att det inte är omöjligt att naturen har format en yxa."
"Är det inte heller omöjligt att naturen format en transistor?"
Citat:
Ok, jag tror inte många håller med dig.
Alla som har förstått det mycket enkla logiska argument jag framförde håller med mig.
Citera
2020-05-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
"Gul-groda menar däremot att det inte är omöjligt att naturen har format en yxa."
"Är det inte heller omöjligt att naturen format en transistor?"

Om jag säger att du säger att det inte är omöjligt, betyder inte att jag säger att det är omöjligt.
Jag säger att det du säger är löjeväckande, men inte omöjligt.
Jag kan inte säga att något är omöjligt, eftersom jag inte kan bevisa att det är omöjligt. Däremot borde den som säger att det är möjligt, kunna bevisa hur det skulle ha gått till.

Citat:
Alla som har förstått det mycket enkla logiska argument jag framförde håller med mig.

Jag tror att dom flesta skakar på huvudet när du påstår att naturen kan skapa hela datorer.
Citera
2020-05-02, 17:39
Medlem
Citat:
Om jag säger att du säger att det inte är omöjligt, betyder inte att jag säger att det är omöjligt.
Jag säger att det du säger är löjeväckande, men inte omöjligt.
Jag kan inte säga att något är omöjligt, eftersom jag inte kan bevisa att det är omöjligt. Däremot borde den som säger att det är möjligt, kunna bevisa hur det skulle ha gått till.
Jo, det var precis vad det betydde.
Jag bevisade hur det är möjligt och hur det skulle gått till, vilket du också till slut var tvungen att erkänna stämmer. Du gick från att det är omöjligt till att det är osannolikt.
Citat:
Jag tror att dom flesta skakar på huvudet när du påstår att naturen kan skapa hela datorer.
Säkert. Men det beror bara på att de är okunniga eller korkade. Eller som du - vill leva i förnekelse.
Citera
2020-05-02, 18:35
Medlem
Citat:
Jag bevisade hur det är möjligt och hur det skulle gått till, vilket du också till slut var tvungen att erkänna stämmer. Du gick från att det är omöjligt till att det är osannolikt.

Nej, det stämmer inte.

Citat:
Säkert. Men det beror bara på att de är okunniga eller korkade. Eller som du - vill leva i förnekelse.

Jag ska prova att göra en omröstning, jag har aldrig gjort det, få se om det lyckas.
Citera
2020-05-02, 23:22
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Det är varje människas enskilda ansvar att avgöra vilka som följer bibeln närmast, och därmed är kristna. Jag tycker Jehovas vittnen följer bibeln närmast.

Kul, det är ju lite annorlunda. Utan ironi så hade jag gärna sett fler mormoner här.

Citat:
Det finns inte många biblar, det finns många översättningar. Det är inte alltid lätt att översätta från ett språk till ett annat, därför kan det skilja sig, men det är så lite att det inte påverkar möjligheten att förstå bibelns budskap. Jag uppmuntrar människor att läsa bibeln, oavsett översättning.

Ah, så det spelar ingen roll om jag läser nya världens översättning, King James, katolska Bibeln eller Bibel 2000. Sorry, du har inte så få kristna som tycker precis motsatt. Ta ex King James only ex. Det finns ca 500 Biblar på engelska, det är i det närmaste omöjligt att alla likvärdiga. Och ta kontroversen i Svergige mellan FolkBibeln och Bibel 2000. Saker förändras då de översätts,men det är väl därför Kristna inte säger att Bibeln är Guds ord utan inspirerad av Gud, var översättarna också inspirerade av Gud? Det är uppenbart att Bibelns budskap inte är entydigt, just därför verkar alla ha sin egen tolkning.

Citat:
Nej, du sade: "Tror du lika väl som jag vet att evangelierna inte är historiska fakta.", vilket motsäger det du citerade, som sade att alla fyra evangelierna "innehåller några yttranden och händelser som kan uppfylla en eller flera kriterier för historisk pålitlighet".

Nej evangelierna blir inte historiska fakta för att de nämner EN sak som faktiskt hänt. Trodde knappt det fanns någon som betraktade Bibeln som historiska fakta.

Jag rekommenderar tråden är Bibeln sann? (FB) Är Bibeln sann ?

För att återvända till tråden, vilket skulle enligt dig vara det bästa beviset för att Gud existerar, definiera gärna innan vad du menar med "Gud".
Citera
2020-05-02, 23:36
Medlem
Citat:

Jag tror inte naturen kan skapa datorer. Att skapa varje liten komponent, för att sedan få ihop dessa till en dator låter svårt.
Citera
2020-05-02, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror inte naturen kan skapa datorer. Att skapa varje liten komponent, för att sedan få ihop dessa till en dator låter svårt.
Men betänk att naturen har haft oändligt med försök på sig att lyckas med detta. Sätt en odödlig apa att slumpmässigt knappra på en skrivmaskins tangenter så kommer den förr eller senare att ha skrivit ner Shakespeares samlade verk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Satsen_om_o%C3%A4ndligt_m%C3%A5nga_apor
Citera
2020-05-03, 00:06
Medlem
Citat:
Men betänk att naturen har haft oändligt med försök på sig att lyckas med detta. Sätt en odödlig apa att slumpmässigt knappra på en skrivmaskins tangenter så kommer den förr eller senare att ha skrivit ner Shakespeares samlade verk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Satsen_om_o%C3%A4ndligt_m%C3%A5nga_apor
En skrivmaskin är ju förberedd för det syftet (att skriva ), så det blir inte lika otroligt. Enligt mig.
Släng in datordelar i en oändlig storm, så har du en hyfsad jämförelse.
Citera
2020-05-03, 06:22
Medlem
Citat:
Ah, så det spelar ingen roll om jag läser nya världens översättning, King James, katolska Bibeln eller Bibel 2000.

Precist, det är därför jag för det mesta citerar Bibel2000 och Folkbibeln istället för Nya Världens Översättning. Innan Jehovas vittnen gjorde en egen översättning, så hade man läst King James, 1917 och andra nationella översättningar i decennier, och jag läser och jämför ofta olika översättningar, även i originalspråken grekiska och hebreiska. Ibland kan man få en bättre förståelse av vad som sägs genom att läsa andra översättningar.

Citat:
Sorry, du har inte så få kristna som tycker precis motsatt.

Som jag sade, inte alla som säger sig vara kristna är kristna. Bibeln talar om att det skulle ske ett avfall från sann kristendom, och det skedde redan på Johannes tid:

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske" (2 Thess 2:3 Bibel2000)

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss." (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)

Citat:
Ta ex King James only ex. Det finns ca 500 Biblar på engelska, det är i det närmaste omöjligt att alla likvärdiga. Och ta kontroversen i Svergige mellan FolkBibeln och Bibel 2000. Saker förändras då de översätts,men det är väl därför Kristna inte säger att Bibeln är Guds ord utan inspirerad av Gud, var översättarna också inspirerade av Gud? Det är uppenbart att Bibelns budskap inte är entydigt, just därför verkar alla ha sin egen tolkning.

Som jag sade, det handlar om små detaljer, olika ord och meningar som kan översättas olika.
Man kan läsa både Folkbibeln och Bibel2000 för att kunna förstå bibelns budskap. Jag citerar oftast Bibel2000 eftersom dom flesta i Sverige respekterar den, men jag tycker faktiskt att Folkbibeln är bättre översatt, förutom vissa ställen som försöker stödja treenighetsläran.

Det är bra att förstå att bibeln inte är skriven av Gud, utan skriven av människor, inspirerade av Gud. Det är också bra att förstå att bibeln är skriven så att agnarna skiljs från vetet, att förstockade hjärtan trasslar in sig i till synes motsägelser:

"Där(i Paulus skrifter) finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petr 3:16 Bibel2000)

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: »Varför talar du till dem i liknelser?« Han svarade dem: »Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.

Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta.Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
" (Matt 13:10-15 Bibel2000)

Citat:
Nej evangelierna blir inte historiska fakta för att de nämner EN sak som faktiskt hänt. Trodde knappt det fanns någon som betraktade Bibeln som historiska fakta.

Som du kunde läsa i ditt citat, så säger dom "några", inte bara "en". Dessutom uppfyller dessa "några" en eller flera kriterier för historisk pålitlighet, men det betyder inte att man säger att alla andra händelser inte har skett.

Citat:
För att återvända till tråden, vilket skulle enligt dig vara det bästa beviset för att Gud existerar, definiera gärna innan vad du menar med "Gud".

"Gud" är en person som skapat universum, jorden, djuren och människorna. Gud befinner sig utanför sin skapelse, "Gud" har inte haft en början utan har alltid existerat. Räcker det som definition?

Det bästa beviset är att se på skapelsen, se hur allting är uppbyggt och ordnat. Cellens komplicerade struktur visar att det är en konstruktion minst lika komplicerad som en stad med reningsverk, kommunikationer och kontrollstationer o.s.v.

Det är lika osannolikt att en cell klumpat ihop sig genom naturens krafter, som att en dator skulle ha gjort det.
Senast redigerad av ttsp 2020-05-03 kl. 06:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in