2020-05-02, 15:22
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Sweden is a model for the new coronavirus normal, says WHO
https://www.thetimes.co.uk/article/sweden-is-a-model-for-the-new-coronavirus-normal-says-who-dd8fgw7d0

Vad tror ni, kommer övriga länder att följa Sveriges rekommendationer till medborgarna istället för att hålla en hårdare linje?

Nej för det är fake news.

Den sista men ack så viktiga meningen "Och det är någonting som återstår att se om det är helt framgångsrikt eller inte." togs inte med i MSM...

Se efter själv:

https://www.youtube.com/watch?v=mqAifiM7FJo&feature=youtu.be&t=2458

WHO har aldrig "hyllat" Sveriges strategi ej heller rekommenderat den. Ser den mest som kuriosa och är jävligt glada att något annat land testar dårskapen så att andra slipper...

Kul att ofrivilligt tillhöra en referensgrupp...
Citera
2020-05-02, 15:22
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag misstänker att du var en sådan som fuskade i skolan, du saknar ju all förmåga till kritiskt tänkande. Samtidigt som du är faktaresistent.
Kolla här, du har en triggger, den heter trump. Så fort trump är inblandad så är din verklighet färdig. trump har fel. Thats it. Den likheten har stora delar av Svenska reporterkåren. Skulle gissa på att 90% av journalisterna aldrig haft en positiv artikel om trump. Din sort. Din verkighet.

Samma typ som alltid skall ösa okvädningsord och nedlåtande kommentarer till de som inte håller åsikter. Lite som stalin, som när han byggde vita kanalen med hjälp av slavar, kallade arbetsfångar, byggde ett monument emot slaveri i moskvas tunnelbana.

Edit: du kan ju titta på inlägget ovan, du är en sådan som säkert skulle säga att WHO är positiva till SE:s linje. Stalin linjen kan vi kalla den. Dödens väg, med dr Death.
Citera
2020-05-02, 15:23
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det blir alltid lägre siffror på helgen, FHM har ledigt.

Jag tror FHM sammanställer varje dag, det de får in. Men de administratörer ute i landet som ska mata i döingar i registren är sannolikt helglediga. Blanketter från läkarna blir liggande och betas av efter hand. Landstingen har egna rutiner och sannolikt direktrapportera de, på förekommen anledning, till både FHM och in i socialstyrelsens dödsfallsregister.
Men privata läkarkliniker som har vårdansvar för kommunala äldreboenden rapportera bara till dödsfallsregistret och antagligen bara när deras administratörer arbetar d.v.s. vardagar.
Citera
2020-05-02, 15:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Norge och Finland räknar med att smittan är utrotad i juni. Sverige ska smitta 70% av folket från nuvarande 3-7.5% (olika för olika landsdelar).

Citat:
Immunitetspass kommer att utfärdas.

Aha, det var bara saker du hittade på i ditt eget huvud. Jag förstår.

Eller är du här endast för att sprida desunformation?
Senast redigerad av Clay Allison 2020-05-02 kl. 15:27.
Citera
2020-05-02, 15:24
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om man ändå är inne på platz, så kan man passa på att kolla 7 dagars snitt även för nya smittade och inlagda. Följer precis samma trend.
får inte upp sajten. Men det är väldigt positivt att det är en minskande trend där med, nu är det bara att hoppas att det håller i sig och fortsätter minska.

Det kan ju vara så att stockholms statistik har minskat ganska mycket eftersom det ökar i andra delar av landet? hur som helst är det glädjande i en annars ganska dyster tillvaro.
Citera
2020-05-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, man får hoppas det. WHO bråkar dock emot immunitetspass, och jag är säker på att Tegnell kommer att göra det också. Det är en alldeles för enkel, smart och effektiv åtgärd, för att få införas...
Det finns ju ingen anledning för människor som redan är immuna och smittfria, att sitta inlåsta. Låt dom ge sig ut i världen och konsumera i stället - det är inte DOM som är problemet!

Problemet är väl att DOM blir problemet om det visar sig att de inte blivit helt immuna och tar en sväng till mormor när de är smittsamma utan att veta om det.
Död mormor som resultat.
Det är väl just därför WHO är tveksamma till pass.
Om det visar sig vara fel, så kommer ju alla ge sig på WHO som sa att de inte kunde smitta
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Svenskar är inte så dumma som man kan tro. De är mycket sluga.
Det har applicerats framförallt två metoder som är väldigt smarta och effektiva, om än lite vidriga.
Men som Macchiavelli sa: målet helgar medlen.

1 - Neka vård. Så mycket det går. Resultatet är att sjukhusen ser aldrig ut som krigszoner.
Och med sjukhusen som ej ser ut som krigszon blir väldigt svårt att motivera nedstängningar.
Det går ju "bra" (ähhhhhhhhhhh???)

2 - Pilla med siffror. Den jävligt smarta förnekaren invänder genast med: "Va fan snackar du om?!? Allting kommer att komma fram till slut. Statistik kan omöjligen ljuga i längden"
Men förnekare säger detta antingen pga lågbegåvning eller av ren oärlighet.
Jo, för vem fan bryr sig om statistik som kommer å komma ett par veckor efter?

Enda statistik som är relevant, är statistiken på antal avlidna per dag.
Att det är den enda som är relevant är då i relation till just samma som ovan: hur och om man ska motivera restriktioner.
Som är ju en färskvara.

För, hur kan man gå ut å säga: "Guuuuuuud det är farligt nu, det har dött över 100 pers per dag varje dag senaste veckaaaaaaa"
när det inte redovisas på det sättet?

Mellan raderna säger man att snittet nu är ca 100 om dan. Men detta har inte lika stark påverkan som den siffran som man kommunicerar varje dag.
Idag har man tex fått höra att ca 20 pers har dött.
Gemene dumme svensk tänker "Fan va skönt. bara 20 döda. Jo, jag hörde polaren säga att det eventuellt finns eftersläpning. Men det vet vi inte säkert. Så det går väl bra eller?!?"

Så dessa två drag till synes ganska oskyldiga (ähhhhhhhh?) har väldigt stor makt.
De kan fortsätta få dumma svensken att mysa.
Den kan fortsätta få oärliga att ha något att argumentera med.
Den kan fortsätta att skörda ytterligare offer.

Mycket bra sammanfattning av läget.

Mörkning, vilseledning och förhalning. Nåt som myndighetssverige är mycket bra på när deras egna välbetalda jobb och "sverigebilden" står på spel.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Hur många ska dö per dag innan man öppnar upp landet igen och häver alla restriktioner? Finns det någon gräns?
Citera
Medlem
Ibland släpper Aftonbladet igenom såna här hjärtskärande frågor:

Har jag rätt att hålla mina barn hemma från skolan (lågstadiet) då jag pga min MS sjukdom tillhör en högriskgrupp (både pga sjukdom och behandling)? På torsdagens presskonferens uttalades att barnen har skolplikt trots familjemedlemmar i riskgrupp? Vad kan jag få för straff om jag trotsar detta och håller barnen hemma?

AB svarar ungefär att enligt bestämmelserna så är det inte "brott" men att det ju finns vite/böter med, som möjlig följd av skollagen/skolplikten.

Usch, jag tycker så fruktansvärt synd med människor i riskgrupp som tvingas skicka barnen till skolan, med risk för att de drar hem smitta och att föräldern kan bli allvarligt sjuk eller t.o.m. avlida. Helt rätt av dessa att hålla barnen hemma. Vad är det för sjukt samhälle..
.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Immunitetspass kommer att utfärdas.

Ännu något för svarta marknaden att tjäna pengar på och för genuint godtrogna länder som Sverige att att lita på.
Citera
2020-05-02, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Du tycker inte att vårdpersonal som sliter som djur är värda en veckas extra semester, medan folk sitter hemma i trygghet och jobbar lite då och då med full lön??

dom är värda ett års semester efter detta men jonas är en populist
Citera
2020-05-02, 15:26
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Har ni som bunkrat ätit upp all mat nu när det inte blir någon, ens liten, katastrof och butikshyllorna är fulla?

Googla gärna lite.

Jag personligen tycker att det är skönt att ha mat hemma så jag slipper trängas i affärer.
Har köp typ det jag äter i vanliga fall så inget går förlorat 🙂

Regeringen: Ransonering har diskuterats

Regeringen har förberett för ransonering i tysthet, skriver SvD.
De för en dialog med Ica, Coop, Hemköp och Willys – och har lagstöd att tvinga dem att hjälpa till om det skulle behövas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG2Apb/regeringen-ransonering-har-diskuterats

https://www.svd.se/regeringen-utesluter-inte-matransonering
Senast redigerad av Pethuglin 2020-05-02 kl. 15:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in