2020-05-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
https://www.dagbladet.no/nyheter/frifinner-italia---peker-pa-usa/72423693

"I stedet kom smitten hovedsakelig fra reisende som hadde besøkt andre land, som Østerrike, Storbritannia og USA, mener Tegnell."

Interessant.

Det borde vara enkelt att vederlägga eftersom det verkar vara olika stammar som cirkulerar i USA och Europa.
Citera
2020-05-02, 14:48
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Sweden is a model for the new coronavirus normal, says WHO
https://www.thetimes.co.uk/article/sweden-is-a-model-for-the-new-coronavirus-normal-says-who-dd8fgw7d0

Vad tror ni, kommer övriga länder att följa Sveriges rekommendationer till medborgarna istället för att hålla en hårdare linje?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Det är många som haft smittan, samhälleligt flreligger viss immunitet

Helt ointressant att prata om immunitet då vi inte vet varaktigheten på det.

I ena stunden hyllas svenskar att de varit så duktiga och inte blivit smittade, i den andra så hyllas vi nu för immuniteten. Delvis att vi redan har haft....
Propagandamedia alltså.. Allt för att svenska ska må bra, så de kan mörka sina misstag.
Senast redigerad av kajusi 2020-05-02 kl. 14:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Coronakrisen bland äldre mörklagd av kommunerna
https://www.ekuriren.se/nyheter/sormland/coronakrisen-bland-aldre-morklagd-av-kommunerna-sm5392670.aspx

Det är tydligt att antalet smittade och döda är underrapporterade, frågan är hur pass många det handlar om över hela landet?
Kan man överhuvudtaget uppskatta en siffra över detta?

Överdödlighet
https://www.svd.se/ny-statistik-hogre-dodlighet-i-sverige-an-ovriga-norden
Citera
2020-05-02, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ingen idé att försöka få imbecilla personer att förstå uppenbara fakta.
Låt honom gråtrunka på tisdag när eftersläpningen kommer med högre siffror.
Det enda den typen lever för just nu, är att få några dagar ibland med höga tal, så dom kan skrika ”vad var det jag sa”.

Jag ser hur som helst att alla kurvor pekar neråt i Stockholm, och är väldigt glad för detta.
Sen måste vi hoppas att det håller i sig..

Nej du har rätt. Jag förstår bara inte hur det kan finnas människor som på fullaste allvar sitter och hoppas på att fler landsmän skall dö bara för att dom skall kunna säga att dom hade rätt? Personligen hoppas jag också att jag har rätt i att det sjunker men jag lägger ingen prestige i om det är fel. Då blir jag ledsen för att fler människor avlider inte för att jag hade fel.
Citera
2020-05-02, 14:51
Bannlyst
Svenskar är inte så dumma som man kan tro. De är mycket sluga.
Det har applicerats framförallt två metoder som är väldigt smarta och effektiva, om än lite vidriga.
Men som Macchiavelli sa: målet helgar medlen.

1 - Neka vård. Så mycket det går. Resultatet är att sjukhusen ser aldrig ut som krigszoner.
Och med sjukhusen som ej ser ut som krigszon blir väldigt svårt att motivera nedstängningar.
Det går ju "bra" (ähhhhhhhhhhh???)

2 - Pilla med siffror. Den jävligt smarta förnekaren invänder genast med: "Va fan snackar du om?!? Allting kommer att komma fram till slut. Statistik kan omöjligen ljuga i längden"
Men förnekare säger detta antingen pga lågbegåvning eller av ren oärlighet.
Jo, för vem fan bryr sig om statistik som kommer å komma ett par veckor efter?

Enda statistik som är relevant, är statistiken på antal avlidna per dag.
Att det är den enda som är relevant är då i relation till just samma som ovan: hur och om man ska motivera restriktioner.
Som är ju en färskvara.

För, hur kan man gå ut å säga: "Guuuuuuud det är farligt nu, det har dött över 100 pers per dag varje dag senaste veckaaaaaaa"
när det inte redovisas på det sättet?

Mellan raderna säger man att snittet nu är ca 100 om dan. Men detta har inte lika stark påverkan som den siffran som man kommunicerar varje dag.
Idag har man tex fått höra att ca 20 pers har dött.
Gemene dumme svensk tänker "Fan va skönt. bara 20 döda. Jo, jag hörde polaren säga att det eventuellt finns eftersläpning. Men det vet vi inte säkert. Så det går väl bra eller?!?"

Så dessa två drag till synes ganska oskyldiga (ähhhhhhhh?) har väldigt stor makt.
De kan fortsätta få dumma svensken att mysa.
Den kan fortsätta få oärliga att ha något att argumentera med.
Den kan fortsätta att skörda ytterligare offer.
Citera
2020-05-02, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
https://www.dagbladet.no/nyheter/frifinner-italia---peker-pa-usa/72423693

"I stedet kom smitten hovedsakelig fra reisende som hadde besøkt andre land, som Østerrike, Storbritannia og USA, mener Tegnell."

Interessant.
Det framgår inte i artikeln men jag antar att han har stöd i vetenskapliga undersökningar för detta han nu presenterar som fakta?
Citera
2020-05-02, 14:53
Medlem
Diskuterarns avatar
Hur är det möjligt att vi enbart haft 16 dödsfall? Vad har isåfall förändrats? Kan locket ha lagts på siffrorna? Jag menar hela världen har ögonen på Sverige och allt står på spel för sossarna.
Citera
2020-05-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men vi är inte intresserade av inrapporterade döda, vi behöver korrekta siffror för döda i corona. Detta blir ju mycket svårt att följa upp.

Är överdödligheten långt över det normala beror det mest sannolikt på corona oavsett om dessa dödsfall rapporterats som smittade eller ej.

De måste i så fall ljuga om dödstal om de ska komma undan med att mörka.
Citera
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Sweden is a model for the new coronavirus normal, says WHO
https://www.thetimes.co.uk/article/sweden-is-a-model-for-the-new-coronavirus-normal-says-who-dd8fgw7d0

Vad tror ni, kommer övriga länder att följa Sveriges rekommendationer till medborgarna istället för att hålla en hårdare linje?

Ja naturligtvis blir det så, ingen har råd att fortsätta med nuvarande vansinniga restriktioner. Sveriges modell går vinnande ur detta, hyfsat självklart från ruta ett iofs
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det framgår inte i artikeln men jag antar att han har stöd i vetenskapliga undersökningar för detta han nu presenterar som fakta?

Han säger nya märkligheter varje dag, han är den sista man skall lyssna på i denna epidemi. Han har sagt och tyckt allt.
Citera
2020-05-02, 14:55
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Nej, ingen är väl insatt i viruset, inte ens hans majestät Tegnell, som gubb-gissar hela tiden .

Han tvingas ändra sig hela tiden som en kameleont efterhand som forskare i världen kommer på mer och mer.

Tegnellsvansen påverkas inte av om han har rätt eller fel. De är präglade på honom som en nykläckt kyckling till hönan. Svansen kräver klara besked utan tveksamheter, svart eller vitt ingen gråskala.

Däremot tycker jag att Wallensten är försiktig och måttfull inga självsäkra antaganden och idiotsäkra uttalanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in