2020-05-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från tidigt i tråden tyckte jag att det lät alldeles för avancerat med villospår av den graden. Nu har jag definitivt ändrat mig och kan se flera möjligheter.

Särskilt som att SD tidigt gick ut med att det kunde finnas möjlighet att hon förts bort:

Aktbil 145, sid 297,
det första frivilliga förhöret:
[...]
"Han sa flera gånger att Lena aldrig skulle försvinna frivilligt. Han sa att
antingen är hon tillfångatagen, annars "finns hon inte".
"

Ett konstigt uttalande tycker jag. Jag kan se att man som vän kan säga saker som att hon aldrig skulle lämna lämna barnen frivilligt, aldrig lämna dörren öppen, särskilt inte med Aron hemma. Att man blir orolig för att något allvarligt har hänt, med tanke på dessa omständigheter.

Men att börja prata om att hon har blivit tillfångatagen? Hur ofta händer det? Hon är ju knappast mångmiljonärska.

Det låter otroligt inövat och uttänkt att säga att han tror att hon blivit tillfångatagen. Även uttrycket "annars finns hon inte" låter stelt och underligt.

Jag tänker att med tanke på att L*ena klädde på sig relativt omsorgsfullt, med rejäla skor och fleece som hon stack tummarna i , kanske det inte riktigt stämmer med att hon skulle ha dörren öppen? Men det är ändå ett alternativ.

Annars tänker jag att SD tagit sig tillbaka för att göra något. Mycket riskabelt, men han verkar vara en risktagare. Det kan han ha gjort senare under natten efter att han har fixat med de mest akuta åtgärderna. Det kanske var då A*ron vaknade till?

I samband med det kan han ha lämnat dörren öppen, för att inte göra nya ljud.

Eller så har SD gått tillbaka, enbart i syfta till att förvilla. Och sedan göra antydningar på det hala sätt jag märkt som han har. Man märker knappt hur han glider på svaren så att det han från början påstått inte längre stämmer. Han använder just denna teknik med att antyda saker, liksom plantera in tankar på ett obemärkt sätt, precis som han gjorde med grannen och hennes alibi.

Nä, några andra förslag har jag inte. Att L*ena själv skulle ha slarvat med stängningen, det tror jag inte riktigt på. Särskilt inte som dörren ska ha gjort ett klickljud genom att kolven gled in i låskistan.

/Tack för din omtanke!!

Beträffande den öppna dörren, notera händelsen kl 05:23:46 i det länkade inlägget (Har inte verifierat att det är korrekt).

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-05-02, 13:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Usch... nu har det varit väldigt tjatigt i tråden ang detta ämne.

Går det inte att bara konstatera att SD:s dator KAN ha befunnit sig på annan plats (hos HD) om nu någon behövt lagt sin hand/finger på den eller att hon kan ha varit hemma hos SD (vilket jag har svårare att tro)?

Fast det här handlar om en av de absolut viktigaste detaljerna för mordet!
Det handlar om SDs alibi!

Det som händer nu i tråden är att vi många som inte händer med i de tekniska detaljerna är helt i händerna på den skribent som nu påstår att SD måste ha alibi, då datorn inte kan på egen hand utföra de händelser som ses vid 23.34.

Den kritiska tidpunkten för mordet.

Medan några andra användare, t ex piastrone och krabbankonrad försöker visa att så inte är fallet.

IT-teknikern har vittnat om att han utfört ett experiment med likartade förhållanden som SD hade på sin dator och förklarat att de slutsatser man kan dra är att det utförs liknande händelser utan mänsklig närvaro.

Detta är en mycket viktig detalj!
Kanske den viktigaste.

Nu litar jag på att åklagaren och IT-teknikern har gått till botten med det här.
Dvs att SD inte har alibi.
Citera
2020-05-02, 13:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Beträffande den öppna dörren, notera händelsen kl 05:23:46 i det länkade inlägget (Har inte verifierat att det är korrekt).

Jo, det är ju en av de saker som SD kan ha gjort.
Men det är inte säkert att det behövdes göras från L*enas egen enhet i hemmet.

Vi vet ju att någon har gått in i L*enas konto så sent som i oktober- 18. Och även ytterligare en gång.
Citera
2020-05-02, 13:31
Medlem
Citat:

Vi vet ju att någon har gått in i L*enas konto så sent som i oktober- 18. Och även ytterligare en gång.

Påståendet är ju att inloggningen skett från hennes dator. Den stod väl på köksbordet?

Men det stämmer kanske inte?
Citera
2020-05-02, 13:36
Medlem
Honan6s avatar
Rättegången mot den misstänkte åtalade SD avslutades 8 april och dom ska förkunnas 6 maj kl 11.
Först beslutades att den åtalade skulle kvarstå som häktad i väntan på dom.
Den 15 april beslutade TR (överraskande?) att den häktade skulle släppas på fri fot.
Åkl avsåg inte överklaga beslutet, utan ville invänta vad dom kommer visa.

De flesta siar om friande dom eftersom den misstänkte släpptes på fri fot.

Flera trådskrivare som följt fallet har framfört tips och upptäckter till åklagaren.

Stämningsansökan läs online och/eller ladda ned
https://docdro.id/xCp0Fwi

Länk till Nonada's Cloud med FUP - läsa online och/eller ladda ned
https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs

Länk till Nonada's Cloud med Ljudupptagningar från Rättegången - lyssna online och/eller ladda ned
https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_1479e8af86a38a8d 1bfc8ecaac08fdd345b/thumbs

Länk till FUP med aktbilageförteckning för nedladdning
www.flashback.org/sp70411199

Axplock av Ljudupptagningar i TR - lyssna direkt online

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

HD om svek, otroheten, flytt, skilsmässan "äktenskapet var redan över"
https://vocaroo.com/oQWlgDoAPyO

HD om sexet överallt
https://vocaroo.com/92bKirFZZbz

JG om hans samtal med SD angående hans tankar om att hjälpa HD dö
https://vocaroo.com/5RrSZiUEd01

JG blir tillrättavisad, berättar att LW skrev till HD för att hon var viktig del i Touren m m
https://vocaroo.com/1iirqeZUL0u?fbcl...ggt2d7vbG3IRco

Personutredning
https://docdro.id/3xnF5pV

P7
https://docdro.id/78GdMlp

SD:s skrivelse till Tingsrätten (jag har lagt in några kommentarer)
http://www.docdroid.net/sQelk72/brev...gen-pdf#page=2

Exempel på hur den misstänkte gjorde sin vän JG orolig
https://forumbilder.com/i/roI7

Se förteckning på vilka som sökte LW per telefon. SD gjorde det inte av någon anledning...
https://forumbilder.com/i/ro6E

Sammanfattning light (senast uppdaterad 20/2) - läs online och/eller ladda ned
https://docdro.id/A4V1hJc

För nytillkomna som varken vet vem den mördade eller den huvudmisstänkte är, så finns info på sid 23-25

Geocaching upptar en stor del av de inblandades liv och det finns en ofantlig mängd med bilder och text från de personer som figurerat i utredningen på deras GC-konton som ger en fingervisning om personligheterna.

Sid 2 finns länk till offrets GC-sida
Sid 6 länk till den misstänktes sida
Sid 7 länk till den tidigare medmisstänkta sida
Sid 8 länk till kompisen JG:s sida
Citera
2020-05-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

En djävulsk plan! Bara tanken på hur mgm smög omkring och fixade och donade efter mordet är häpnadsväckande i sin ondska.
Citera
2020-05-02, 13:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Inlägg från 21/2 2020

Har Du kommit på vem HD skrev ovanstående till 15/5 kl 12.09? Var det svar till SD efter hans sms till HD när hon var förvånad?
Känner inte igen att det var svaret SD fick av HD. Vem var det annars hon skickade detta uttalande till?
Det där vet jag inte var det kommer ifrån. Tror det var innan hela fup blev tillgänglig, det postades en period enstaka skärmdumpar. Få se om jag hittar det bland dem.
Citera
2020-05-02, 13:55
Medlem
Citat:

Mailkontot one.com kan man komma åt från vilken dator och mobil som helst. Man behöver då lösenordet. Om någon gått in på Lenas dator så har hon med all säkerhet sparat lösenordet så att det redan är ifyllt, och då är det bara att trycka "logga in". Jag har själv one.com som ett av mina mailprogram. Det är möjligt att Aron vaknade vid 03.30-tiden av att SD klev in i LWs bostad. Men eftersom det var tyst så somnade han om. Vid den tiden på natten/morgonen brukar man i regel sova ganska gott. Och vaknar man somnar man oftast om.

Jag tror att SD i vilket fall som helst hade lösenordet till Lenas one.com-konto. Han hade koll på HDs mail, så hon var tvungen att skaffa ett extra konto eftersom SD gick in och läste hennes mail till Sillen annars. SD hade ett enormt kontrollbehov. Kanske (troligen) hade han även koll på döttrarnas konton?
Citera
2020-05-02, 13:57
Medlem
https://forumbilder.com/i/roI7

Här skriver JG till SD där SD gör honom väldigt osäker. Jag har grunnat på bilden där JG skriver under: "MIN verklighet... varje dag". Vad menar han där? Kan nån förklara för mig?
Citera
2020-05-02, 14:00
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Intressanta observationer.

Jag lyssnade på SDs förhör i Rättegången på YT.
Där berättar han (hur mycket som nu är sant) att han den 11-12 maj, efter att ha blivit hotad av tre män, gick hem för att larma och hämta bättre lampor för att jaga efter männen. Där berättar han att han tar cykeln, lämnar den någonstans för att han ska snabbare kunna fly om han blir hotad.

Nu känns inte mycket av hans berättelser trovärdiga, men jag tänker att en del är uppblandat med sanning. Varför skulle han ljuga om cykeln?

Om nu SD tar med sig mobilen efter mordet och vid 23:38:43 kan man positionera den till en plats nära fyndplatsen.

Kan han ha gömt den där för att ta hand om den senare?
Eller en andra person, som du föreslår.

Jag tänker att han har ju ändå planerat det här. Hans ord "de kommer inte att lösa brottet" (fritt ur minnet) får mig att tro att han har innan tänkt ut hur han ska kunna ha ett täckande alibi.

Därför har han säkert tänkt ut att datorn ska stå på. Och att han ska skynda hem för att sätta igång en aktivitet så fort det bara går.

Kan det gått till så här:

Jag tror att SD skulle hinna.
Men det blir många vändor om det krävs att någon måste göra något med mobilen för att den ska pinga(?)
Jag utesluter absolut inte att SD fått hjälp.

Antar att det är rimligt (tidsmässigt) att cykla ut och hämta mobilen, flytta den och cykla hem igen.

1. Tar sig ut mellan 23:15 och 23:20. Tar sig till BP med LW.
2. Slår ihjäl LW omgående.
3. Spenderar 5 minuter på platsen efter mordet. Lämnar runt 23:38.
4. Tar sig hem, vad han gör hemma fram till 00:00:00 är oklart.
5. Skickar några telegram till LW. Sista vid 00:03:14
6. Cykla hemifrån till mobilen och sedan flytta den ytterligare. 4 min 45 sek. Rimligt?
7. Spendera en kort stund med mobilen och lämnar den på platsen. Cyklar hem igen.
8. Väl hemma svarar på mail vid 00:23

9. Skickar telegram till LW vid 00:29
10. Vad som händer vid 00:47 vid LWs mobil kan jag inte svara på. Antingen så gör någon något med mobilen eller så är det en vanlig schemalagd händelse.
11. Hemma och slår på sin mobil vid 01:13
12. Cyklar ut och stänger av Lenas mobil vid 01:41. Här tar han med sig mobilen för att göra sig av med den.

Om det fetade är rimligt (ur ett tidsperspektiv) så är det väl fortfarande så att han kan vara ensam GM. Det skall också påpekas (utifrån det antagandet) att han suspekt nog aldrig har aktivitet som gör man kan finna det omöjligt att SD inte befinner sig på antingen BP eller vid LWs telefon.

Tidslinjen ser lite ut såhär: Lite aktivitet vid LWs telefon/BP. Lite aktivitet hos SD. Lite aktivitet hos LWs telefon o.s.v.

Dessutom har han ju nämnt initialt att han kan ha varit ute och testat cykeln (fixat växlar) under den aktuella natten (dvs 15e maj).

En fundering. Vad kan poängen vara att flytta mobilen? Har lite teorier. Antingen fick han panik och tog med sig mobilen och slängde den. Eller så har planerat att återvända till mobilen och då är det en stor risk att hålla sig nära BP. Därför flyttar han på mobilen där han kan gå igenom den utan att vara nära BP. Kan också vara en kombination.

Jag ställer mig tveksam till han har pejlat vilka master som en enhet kopplar upp sig mot vid olika platser.

Edit:
Har plottat diverse vägar mha Google Maps. Har man cykel så tar det inte mer än 2 minuter att cykla till BP med omnejd.

Om nu Hanna på något sätt hjälpt Stefan. Så skulle det vara väldigt smidigt eftersom hon i princip bor vid BP.
Senast redigerad av Fribbä 2020-05-02 kl. 14:37.
Citera
2020-05-02, 14:03
Medlem
Citat:
Inlägg från 21/2 2020

Har Du kommit på vem HD skrev ovanstående till 15/5 kl 12.09? Var det svar till SD efter hans sms till HD när hon var förvånad?
Känner inte igen att det var svaret SD fick av HD. Vem var det annars hon skickade detta uttalande till?

Jag tror att det var till Sillen hon skrev det till via Viber.

Och på tal om Viber, så har jag funderingar kring detta:

VIBER CALL DETAIL RECORDS REPORT
(Jag vet inte om det är samtal eller/och meddelanden som avses)

ab 165 del b innehåller listor på viber-aktivitet mellan HD och Sillen med start sida 663.
Bläddra ner till sida 711 och listan över samtalen helgen 11-13 maj.

1. Den 13:e listas 27 kontakttillfällen med start 10:22 fram till 23:07.
Den helgen var HD borta med Sillen och hon kom inte hem förrän på eftermiddagen?
Detta mindes hon eftersom hon inte var med på loppisen den 13e.
Varför kör man viber med någon som man rest bort med?

2. Sida 712 och datumet 14e maj: Hela dagen lång är det tjatter på Viber.
Sista kontakten är kl 23:12

Natten till den 15e pumpar Sillen in meddelanden till HD klockan:
00:41
02:43
04:42
HD svarar:
05:45
05:46 x 3
05:53
Sillen skriver:
05:54 x 3
05:55
HD skriver:
06:08
Sillen skriver:
06:09 x 2
HD skriver:
06:09
Sillen skriver:
06:09 x 2
06:10
HD skriver:
06:10
Sillen skriver:
06:10 x 5
(Hoppas jag fick detta rätt)

De skriver flera gånger fram till klockan 06:13.
Det har ju framkommit att de pratar medan hon cyklar till jobbet.
Hon börjar 06:45
Sillen skickar rätt många meddelanden till HD under fm och em men får inte så mycket svar tillbaka (undantaget är under lunchen).
Ja, ni kan ju kolla själva.

HOW EVER: På sida 668, där själva innehållen i meddelandet osv redovisas,
finns inte nånting registrerat mellan dom två den 15:e.
Klockan 22-nånting den 14:e skickar HD sista meddelandet till honom och sen är det
tyst fram till den 16:e. OBS Enligt DEN listan.

Det är alltså TVÅ listor jag pratar om varav den begärda listan från Viber
innehåller tiderna de haft någon form av kontakt (men inte innehållet).
Den andra listan med innehållen kanske är återskapat från mobilen??

Har dom raderat deras kommunikation mellan den 14-16e samt en stor del av den 13e??
En del av kommunikationen på eftermiddagen den 15e verkar ha funnits kvar i Sillens mobil
och de har filmat/fotat av det eftersom mobilen och dess batteri var i dåligt skick.
(Detta finns också med i aktbilagan längre ner)

Nån teknisk här kan säkert förklara det.
Citera
2020-05-02, 14:12
Medlem
a 165 del a si 322

HD verkar ha ganska bra kontakt med J*ani. De chattar mycket den 15:e, men det är inte förrän många
chattbubblor senare (runt 16-snåret) som hon frågar om han hört att Lena är försvunnen.
Hon berättar heller aldrig att SD varit inne på förhör. (Här är jag i och för sig osäker på om SD berättat om första polisförhöret för HD ens eftersom jag inte hittar info om detta i loggarna och listorna)
Den 16:e skriver J*ani till HD att SD verkar dissa honom eftersom han försöker ringa honom men att SD inte svarar.
HD svarar att han är upptagen med att köra buss mellan terminalerna på flygplatsen och kan därför inte svara.
Sanningen är väl snarare att SD blivit av med sin mobil på polisstationen.
Berättar man inte sånt om man är goda vänner?

Konstigt, konstigt......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in