2020-05-02, 12:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han hörde henne låsa dörren och sen borsta tänderna. Han hörde surret från den elektriska tandborsten. Han vaknade av något långt senare men somnade om. Var har du fått ifrån att han hörde henne gå ut?

Vad vaknade han av senare? Ljudet av dörren när hon gick ut?
Jag minns inte om han sagt att han hörde henne gå ut. Det kan vara min egen tolkning av hans förhör.
Citera
2020-05-02, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag minns inte om han sagt att han hörde henne gå ut. Det kan vara min egen tolkning av hans förhör.
Han visste inte vad han vaknade av.
Citera
2020-05-02, 12:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Alltför många personer gör egna (ofta felaktiga) tolkningar och skapar trådsanningar.
Det är dumt att göra egna tolkningar när fakta finns.
Citat:
Han visste inte vad han vaknade av.
Så minns jag också att det stod någonstans.
Citera
2020-05-02, 12:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Alltför många personer gör egna (ofta felaktiga) tolkningar och skapar trådsanningar.
Det är dumt att göra egna tolkningar när fakta finns.
Så minns jag också att det stod någonstans.

Ja tyvärr. Hur jobbigt är det att lyssna på Ar*ns vittnesmål? Funderar på att göra det men vill inte riskera bryta ihop totalt för den sakens skull.
Citera
2020-05-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ja tyvärr. Hur jobbigt är det att lyssna på Ar*ns vittnesmål? Funderar på att göra det men vill inte riskera bryta ihop totalt för den sakens skull.
Annars finns en fup att läsa på jottacloud. Då får man fakta och behöver inte gissa.
Citera
2020-05-02, 12:49
Medlem
Citat:

Så här står det i fupen. Sid 12 ab 146

V: Och eh .. ungefär vid I I .. eller halv 11 så hörde jag mamma låsa dörren där nere .. för vi har kodlås. ( ohörbart) och då låter det rätt högt.

F:Mm.

V: Och eh .. så .. hörde jag henne låsa och borsta tänderna ..

V: Mm men åsen så somna jag.

F: Mm. Okej.

V: Åsen vakna jag ju igen ungefär mellan 3 och 4 ..

V: Lite närmare halv 4. .
Citera
2020-05-02, 12:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Så här står det i fupen. Sid 12 ab 146

V: Och eh .. ungefär vid I I .. eller halv 11 så hörde jag mamma låsa dörren där nere .. för vi har kodlås. ( ohörbart) och då låter det rätt högt.

V: Och eh .. så .. hörde jag henne låsa och borsta tänderna ..

V: Mm men åsen så somna jag.

F: Mm. Okej.

V: Åsen vakna jag ju igen ungefär mellan 3 och 4 ..

V: Lite närmare halv 4. .

Tack. Jag läste förhören men det var flera månader sedan. Jag undrar om Ar*n har för vana att vakna på nätterna. Annars är det intressant varför han vaknade just den natten vid 3-4.
Citera
2020-05-02, 12:56
Medlem
Citat:

Ar*on vaknade till en kort stund vid 4-tiden men visste inte av vad. Sen somnade han igen ganska kvickt..
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-02 kl. 13:00.
Citera
2020-05-02, 12:56
Medlem
Citat:
Tack. Jag läste förhören men det var flera månader sedan. Jag undrar om Ar*n har för vana att vakna på nätterna. Annars är det intressant varför han vaknade just den natten vid 3-4.
Varsågod. Aktbilaga 146. Varsågod och läs själv. Det är inte svårt att skaffa kunskap istället för att fråga andra och hitta på egna tolkningar. Han beskriver att han är lättväckt. Så han vaknade inte "just den natten". Men det är bara att ladda ner. Inget virus.

https://docdro.id/q6yeK2B
Citera
2020-05-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Usch... nu har det varit väldigt tjatigt i tråden ang detta ämne.

Går det inte att bara konstatera att SD:s dator KAN ha befunnit sig på annan plats (hos HD) om nu någon behövt lagt sin hand/finger på den eller att hon kan ha varit hemma hos SD (vilket jag har svårare att tro)?

Hanna hade / har tillgång till Stefans Googlekonto enligt förhör. Det var några mappar tror jag hon hade tillgång till. Om hon loggar in på hans konto borde det synas men man kanske inte kan se vem som loggat in.
Senast redigerad av Medimera 2020-05-02 kl. 13:07.
Citera
2020-05-02, 13:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man kan lätt få tanken här att den halvöppna dörren är en fint, ett villospår. Om inte Lena själv lät dörren stå på glänt såpass mycket som 10-20 cm (enligt No*) så måste alltså mördaren ha gjort det. Ett 3e scenario finns knappast gällande dörren. Eller vad tror du?

Ps.krya på dig!

Från tidigt i tråden tyckte jag att det lät alldeles för avancerat med villospår av den graden. Nu har jag definitivt ändrat mig och kan se flera möjligheter.

Särskilt som att SD tidigt gick ut med att det kunde finnas möjlighet att hon förts bort:

Aktbil 145, sid 297,
det första frivilliga förhöret:
[...]
"Han sa flera gånger att Lena aldrig skulle försvinna frivilligt. Han sa att
antingen är hon tillfångatagen, annars "finns hon inte".
"

Ett konstigt uttalande tycker jag. Jag kan se att man som vän kan säga saker som att hon aldrig skulle lämna lämna barnen frivilligt, aldrig lämna dörren öppen, särskilt inte med Aron hemma. Att man blir orolig för att något allvarligt har hänt, med tanke på dessa omständigheter.

Men att börja prata om att hon har blivit tillfångatagen? Hur ofta händer det? Hon är ju knappast mångmiljonärska.

Det låter otroligt inövat och uttänkt att säga att han tror att hon blivit tillfångatagen. Även uttrycket "annars finns hon inte" låter stelt och underligt.

Jag tänker att med tanke på att L*ena klädde på sig relativt omsorgsfullt, med rejäla skor och fleece som hon stack tummarna i , kanske det inte riktigt stämmer med att hon skulle ha dörren öppen? Men det är ändå ett alternativ.

Annars tänker jag att SD tagit sig tillbaka för att göra något. Mycket riskabelt, men han verkar vara en risktagare. Det kan han ha gjort senare under natten efter att han har fixat med de mest akuta åtgärderna. Det kanske var då A*ron vaknade till?

I samband med det kan han ha lämnat dörren öppen, för att inte göra nya ljud.

Eller så har SD gått tillbaka, enbart i syfta till att förvilla. Och sedan göra antydningar på det hala sätt jag märkt som han har. Man märker knappt hur han glider på svaren så att det han från början påstått inte längre stämmer. Han använder just denna teknik med att antyda saker, liksom plantera in tankar på ett obemärkt sätt, precis som han gjorde med grannen och hennes alibi.

Nä, några andra förslag har jag inte. Att L*ena själv skulle ha slarvat med stängningen, det tror jag inte riktigt på. Särskilt inte som dörren ska ha gjort ett klickljud genom att kolven gled in i låskistan.

/Tack för din omtanke!!
Citera
2020-05-02, 13:16
Medlem
Nu återupptäckte jag detta!!!

akt 146, sid 8 A*on berättar (V):

"... å sa hon .. ah eh ja kommer inte upp, ja kommer inte upp när du har somnat, jag ska göra jag ordna dina presentatörer o .. mm. .å sen så som och ja vid ungefär
.. I 0 .. 11 halv 12 .. och ungefär vid 11 eller halv 12 hörde jag henne låsa dörren o så trodde jag ju hon skulle komma upp. Men det gjorde hon inte. sen somna jag .. sen vakna jag .. igen vid .. halv 4 .. och så var det tyst o så som vanligt .. F: Mm. V: 0 Så var hon inte där tänkte ja .. ah .. hon kanske är där nere o gör nått .. F: Mm. V: Åsen somna ja om igen...."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in