Citat:
Har skrevet litt om Wiborg- saken før på dette forumet. Det hersker vel liten tvil om at TH skapte formuen ved å ha opsjon på Robsrudjordet allerede på slutten av 80- tallet.. Da Gardemoen ble valgt, var det bonanza for Hagen, senere gjennom Posten og CC. Det var helt avgjørende å få Gardermoen som flyplass, det skapte grunnlaget for hans formue, vil jeg påstå.
Har forsøkt å finne linker gjennom politiske forbindelser, men de fleste er borte nå...
Så har du Spania- linken til vitnet som hørte den danske torpedoen som angivelig skulle ha fått i oppdrag å ta Wiborg, AT. Tror han lyver. Kanskje han var på hotellrommet selv? På oppdrag fra....
Spekulasjoner, naturligvis.
Når det gjelder politiske kontakter skal det ha fremkommet i dette forumet innenfor den siste mnd et navn på en AP fyr som var ordfører og venn av Hagen som nå er død. Det med forebehold om at jeg kan ha lest feil. Orker ikke bla i hundrevis av sider her for å finne dette, men kansje noen husker hva jeg snakker om og kan uttdype dette? Wikborg var klart en AP sak også. Derfor er den linken av særs stor interesse og den blir ikke mindre interessant om fyren faktisk døde ETTER AEH forsvant og FØR TH ble arrestert. Spekultativt kan man eventuellt spørre seg om det ryddes litt her og der?
Som regel når det er torpedogreier og big business, er det en mellommann. Denne er gjerne mere husrein en selve den som utfører oppdraget. Feks forutsigbar osv, men beverger seg i tvilsomme miljøer og har en relevant bakgrunn for å drive i den bransjen.
Det blir litt som hacking, der det gjerne er et par hopp mellom utførende pc og målet.
Altså at oppdraggiver slipper å møte selve den som tar den grisete delen av oppdraget og betaler heller ikke direkte osv.
JEg mistenker at vi snart skal se og lære litt mere om en litt hardere form for forettningsverden en det vi kansje så ved første øyekast i denne saken. Men jeg kan ta feil.
tre ledd er også en støre risiko for forsnakkelse, deathconfessions etc. Fra mitt ståsted og med min kunnskap er det mere en 50% sannsynlig at disse saken desverre kansje kan henge sammen, men igjen, det er spekulasjoner og TH er uskyldig som et sovende barn til noe annet er bevist som alle andre.
Men det er veldig interessant fordi det blir big time conflict of interest, da AP, staten, Politiet osv kommer i atter en klemme a la Scandinavian Star om saken skulle ta en slik dreining og om ikke Brøske & Co har hatt en spennende hverdag før, begynner den i alle fall da.
For da handler alt om å finne den gyldne middelvei og folkets krav om justis for AEH vs statens behov for å holde visse lik i skapet vil bli en artig kamp å skue for den som vet å lese mellom linjene.
Det er derfor jeg tror at Hagen kan ha fått hjelp fra et sted som vil overraske. At eventuelle medhjelpere ikke nødvendigvis trenger å ævre kriminelle fra privat regi, men faktisk offentlig.
For det er ganske taktisk og godt gjort denne bløffen som er forsøkt skapt og den krever endel kunnskap jeg ikke forbinder med "street thugs". Jeg "ser" noen med kunnskap om etterforskning på et ganske teknisk nivå. Med ser mener jeg "lukter" eller "aner" ut i fra sakens taktiske disposisjoner, særs med tanke på at de klarte å kjøpe seg ettersom jeg forstår, hele tre dager før politiet kom fysisk inn i selve huset. De tre dagene er veldig interessante med tanke på hva man oppnår rent teknisk innefor en slik tidsramme. Det vil være rent "forensic" og kunne handle om kjemikalier som trenger en viss tid på å forsvinne eller liknende. Første jeg tenkte var videoer, men politiet hadde jo god annledning til å innhetne alt materiale uten å gå inn i selve huset. Ettersom jeg har forstått er det kritikkverdige forhold rundt dette med med innhenting av videoer fra veier etc i saken???
Sitter også med en liten anelse om at Brøske har erstattet en annen etterforsker her, uten at jeg vet dette. Dvs at det var ikke han som besluttet dette nokså kritiserte opplegget med hemmeligholdet osv, men at han ble satt inn for å rydde opp i det som startet som et rot. Igjen. Spekulasjoner og "tro".
Klart uttalt kan man nesten se for seg at saken ble sabotert fra politiet selv, noe enhver dypdykker i slike saker kansje nikker annerkjennende til har skjedd før. Eksempler følger ikke...
Tror aldri jeg har hørt om en kriminall som bare har gjort en ting forresten og noe som er litt spesiellt her er at den "livstidsinnsatte" riksadvokaten Busch forsvant forholdsvis stille og litt dypsinnet ut av embede uten noen nærmere forklaring og har i ettertid vært en mann som ikke syntes særlig lenger.
Det skjedde også innenfor tidsrammen her og ble så erstattet av en Maarud som antat fra denne side er en annen fjær av samme fugl...