2020-05-02, 11:26
Medlem
Det är nu marknaden kommer gå upp! Mer och mer folk går till jobbet allesammans. Det finns ingen anledning varför det kommer bli en björn marknad. Det ända är att den ekonomiska tillväxen kommer vara mer labil samt långsam pga corona då självklart och att visa sektorer är mer sårbara. Men andra kommer gynnas.

Netflix kommer sjunka lite nu kommande dagarna nu när alla börjar jobba
Citera
2020-05-02, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Lurades tillräckligt många idioter in i rallyt dom senaste veckorna/veckan? Det här kan ha varit den topp jag pratat om under ett tag.
Du är en domedagsperson... Toppen är inte nåd än
Citera
2020-05-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariscea
Vadå lurades in? Massor av folk har tjänat jättemycket pengar senaste veckorna, knappast lurade. Börsen kommer inte gå under mars bottennivåer närmsta tiden. Då var osäkerheten kring viruset total, man trodde att miljoner kunde dö på kort tid. Idag så vet vi att så inte är fallet. Lär öppna uppåt på måndag.

Jag sålde inte under det stora raset, och portföljen är värd mer idag än i slutet av feb.

Däremot tror jag inte att börsen når tillbaka till februaris topp inom snar tid. Blir upp och ner med en svag nedåtlutande kurva närmsta året.
Vilka marknader vill du investera i broder? Det gör du helt rätt i kompis. Det är nu man ska köpa

Om man vill och har pengarna samt har råd att förlora lite pengar i början kan man plocka upp några billiga restauranger som dom praktiskt sett ger bort gratis
Citera
2020-05-02, 11:33
Medlem
Börsen kan säkert gå ner en del under året men tror inte på något fritt fall. Alla dippar kommer att köpas nu när vi sett hur fort det kan vända.
Köp lite varje gång börsen går ner i bolag som har en säker framtid

Finns mycket som inte återhämtat sig mycket alls efter raset men ändå är säkra investerigar på lång sikt.
Citera
2020-05-02, 11:38
Medlem
Här kommer par rykande tips kring marknader som kommer tjäna på att fler personer börjar arbeta igen

Byggarbetsplatsen kommer tjäna mycket pengar nu. Mitt tips är företag som tillverkar verktyg, exempelvis bosch. Många fler projekt kommer börja igen och mycket mer bygg

Restaurang branschen kommer se en liten pick igen på några dagar garanterat. Fler personer som jobbar innebär samla gamla folk äter ute med mera

Största vinnaren av allt detta är online affärer. Folk beställer igenom nätet som galningar. Amazon, köp nu nu nu! Aliexpress, swish med mera. Bara köpa. Folk behöver mer pengar så därför börjar folk jobba igen, producera mer saker och sen köpa mer andra saker. Det är en fin cirkel av konsumering

Den här covid är bara influensa, pfft! Överdrivet.
Citera
2020-05-02, 11:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariscea
Vadå lurades in? Massor av folk har tjänat jättemycket pengar senaste veckorna, knappast lurade. Börsen kommer inte gå under mars bottennivåer närmsta tiden. Då var osäkerheten kring viruset total, man trodde att miljoner kunde dö på kort tid. Idag så vet vi att så inte är fallet. Lär öppna uppåt på måndag.

Jag sålde inte under det stora raset, och portföljen är värd mer idag än i slutet av feb.

Däremot tror jag inte att börsen når tillbaka till februaris topp inom snar tid. Blir upp och ner med en svag nedåtlutande kurva närmsta året.
Jag skriver inte detta som kritik utan mera som diskussion.

Först ska man tänka på när man verkligen tjänat pengar!
Det enkla och tydliga svaret är att inga pengar är tjänade innan man har pengarna i handen.
De som gick in den 23 mars och som sålt i torsdags har tjänat pengar, övriga vet vi inget om.

Vad hade varit bästa strategin hittills?
De som sålde senast 21 februari när OMX30 låg på 1900, köpte 23 mars vid OMX30 på 1300 och sålde den 29 april med OMX30 på 1600 har gått in och ut på bästa sätt hittills. Vinst cirka 80 %!

Personligen tror jag fortfarande att det blir ett nytt ras och då finns det en ny chans att tjäna stora pengar igen om man träffar rätt, eller hänga med ner (eller upp?).

Edit: Som jag ser det finns det ingen ny information som tillkommit sedan den 23 mars, så vilka förväntningar grundar sig den senaste månadens uppgång på?
Inga!
Senast redigerad av Surtruten 2020-05-02 kl. 11:44.
Citera
2020-05-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Börsen kan säkert gå ner en del under året men tror inte på något fritt fall. Alla dippar kommer att köpas nu när vi sett hur fort det kan vända.
Köp lite varje gång börsen går ner i bolag som har en säker framtid

Finns mycket som inte återhämtat sig mycket alls efter raset men ändå är säkra investerigar på lång sikt.
Ja! Fritt fall som redan skett kommer inte hända igen. Björnarna hade sin chans och dom som inte tog den för helt enkelt vänta på ny. För den kommer inte på samma sätt, tyvärr! Dessa enorma kraschar händer bara en gång och var man inte med på noterna får man vänta igen. Det är i ren panik när folk inte riktigt fattar någonting och där alla säljer samtidigt sådana kraschar händer.
Men nu fattar folk och är med på svängarna igen.

Det kommer komma självklart dopar hit och ditt men det är dopar man kommer se komma som förut. Någon företag får dålig pr eller liknande, det blir en dopp!

Mm, bästa är att köpa från företag som är stabila och stora jäklar. McDonalds exempelvis, dom har sakta men säkert klättrat upp igen. Och det är stor chans dom kommer tillbaka samma värde innna mars kraschen. Dock kanske inte jätte stora pengar men det är fan stabilt

Kommer bli en långsam tillväxt av produktion och där marknaden kommer få kämpa för att nå marknadsvärdet kring nov-dec 2019
Citera
2020-05-02, 11:48
Medlem
Haddock93s avatar
Haha ojoj stackars jävlar här inne som tror att börsen inte kommer rasa från dessa nivåer.

Har ni sett värderingen på många utav de amerikanska företagen? T.om. Elon Musk twittrade att Tesla var för dyr igår. Har ni märkt att det är 30 miljoner arbetslösa på bara någon månad? Har ni sett hur GDP kommer påverkas? Har ni sett hur konsumtionen minskat?

Vet ni vad Shiller P/E är för något? Buffett Indicator?

Är ni säkra kring viruset och hur länge det härjar? Ingen vet. Det är osäkerheten som kommer göra att börsen sticker nedåt framöver.

Snart har vi ett nytt handelskrig/kallt krig mellan USA/Kina också. Det enda som talar emot en nedgång på börsen är om FED går all-in vilket kommer få konsekvenser på annat håll.

Om jag vore er skulle jag sålt och köpa vid nästa botten.

Lite tips på klipp för er som tror att allt är dans och rosor just nu:

https://youtu.be/4OID-NX96kY
https://youtu.be/R4Ruwtm_Yw4
https://youtu.be/BOsGe6gsKSU
https://youtu.be/RC8ijec1IdY
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-02 kl. 11:51.
Citera
2020-05-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awddle
Här kommer par rykande tips kring marknader som kommer tjäna på att fler personer börjar arbeta igen

Byggarbetsplatsen kommer tjäna mycket pengar nu. Mitt tips är företag som tillverkar verktyg, exempelvis boss. Många fler projekt kommer börja igen och mycket mer bygg

Restaurang branschen kommer se en liten pick igen på några dagar garanterat. Fler personer som jobbar innebär samla gamla folk äter ute med mera

Största vinnaren av allt detta är online affärer. Folk beställer igenom nätet som galningar. Amazon, köp nu nu nu! Aliexpress, swish med mera. Bara köpa. Folk behöver mer pengar så därför börjar folk jobba igen, producera mer saker och sen köpa mer andra saker. Det är en fin cirkel av konsumering

Den här covid är bara influensa, pfft! Överdrivet.

Amazon är överhypad och rasade ganska mycket igår. Kanske vänder upp eller fortsätter ner.

Köpte lite Alibaba igår. Köpläge nu när alla är rädda för kina.
Citera
2020-05-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag skriver inte detta som kritik utan mera som diskussion.

Först ska man tänka på när man verkligen tjänat pengar!
Det enkla och tydliga svaret är att inga pengar är tjänade innan man har pengarna i handen.
De som gick in den 23 mars och som sålt i torsdags har tjänat pengar, övriga vet vi inget om.

Vad hade varit bästa strategin hittills?
De som sålde senast 21 februari när OMX30 låg på 1900, köpte 23 mars vid OMX30 på 1300 och sålde den 29 april med OMX30 på 1600 har gått in och ut på bästa sätt hittills. Vinst cirka 80 %!

Personligen tror jag fortfarande att det blir ett nytt ras och då finns det en ny chans att tjäna stora pengar igen om man träffar rätt, eller hänga med ner (eller upp?).

Edit: Som jag ser det finns det ingen ny information som tillkommit sedan den 23 mars, så vilka förväntningar grundar sig den senaste månadens uppgång på?
Inga!
Men jösses... Har du ens läst nyheterna? Surfar du ens på nätet?

Till och börja med...

Det finns dussintall sätt man kan tjäna pengar i nuvarande marknad...

Det är inte bara igenom att man köper värdepapper och sen säljer när värdet har gått upp...

Det finns någonting som heter calls och puts. Just nu är dessa två alternativ väldigt bra om man vill tjäna lite pengar, snabbt och enkelt. Det är mer eller mindre spel bara, men förstår man marknaden tjänar man pengar. Det är när man lägger pengar på om värdet på vist värdepapper går ner eller upp enligt ett datum som man själv väljer

Det kommer bli små ras men aldrig lika stort ras igen. Paniken är över, folk har samlat sig själva igen. Förut visste inte folk vad som skulle hända men nu har dammet lagt sig

Sedan utöver puts och calls är det bara köpa värdepapper traditionellt

Bäst pengar finns där man lägger mycket och säljer snabbt. Man kan se en trend på företag och köpa därefter om man vill. Det är enkelt att förstå hur ett företag går upp. finns det mycket pengar med mera. Men man måste sälja snabbt. Sedan långsamma köper man stora företag såsom McDonalds

Till din sista textbit "så vilka förväntningar grundar sig den senaste månadens uppgång på? Inga!"

Amerikanska regering har lägger ned miljarder efter miljarder kronor på företag och privatpersoner. Dom pumpar ut pengar som aldrig förr. Det är anledningen varför marknaden inte kraschar helt... Det finns väldigt mycket pengar som cirkulerar runt och varenda amerikan fick 1000 dollar... Det påverkar väldigt mycket. Sen inte nog med det så börjar dom öppna upp igen så produktionen kommer återgå till det normala. Den krasch i mars kommer inte tillbaka igen det kan jag lova eftersom USA regering håller på pumpar in väldigt mycket pengar in i marknaden och stödjer alla företag
Citera
2020-05-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Amazon är överhypad och rasade ganska mycket igår. Kanske vänder upp eller fortsätter ner.

Köpte lite Alibaba igår. Köpläge nu när alla är rädda för kina.
Ja helt klart. Men det är nu efter dom har gått ned det är värt att lägga en liten peng. Man kan fortfarende inte förneka Amazon äger stor del av online shopping marknaden så efter sådan ras tycker jag det är en värt att köpa. Dock skulle jag köpa calls än värdepapper

Mm, Alibaba är bra. Ja men den skräcken kommer försvinna. Tycker det är en bra idé att hålla i Alibaba värdepapper för dom kommer öka igen om något år och då säljer man. Fast beroende på självklart. Kanske ökar i värde snabbare nu än senare
Senast redigerad av awddle 2020-05-02 kl. 12:02.
Citera
2020-05-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Haha ojoj stackars jävlar här inne som tror att börsen inte kommer rasa från dessa nivåer.

Har ni sett värderingen på många utav de amerikanska företagen? T.om. Elon Musk twittrade att Tesla var för dyr igår. Har ni märkt att det är 30 miljoner arbetslösa på bara någon månad? Har ni sett hur GDP kommer påverkas? Har ni sett hur konsumtionen minskat?

Vet ni vad Shiller P/E är för något? Buffett Indicator?

Är ni säkra kring viruset och hur länge det härjar? Ingen vet. Det är osäkerheten som kommer göra att börsen sticker nedåt framöver.

Snart har vi ett nytt handelskrig/kallt krig mellan USA/Kina också. Det enda som talar emot en nedgång på börsen är om FED går all-in vilket kommer få konsekvenser på annat håll.

Om jag vore er skulle jag sålt och köpa vid nästa botten.

Lite tips på klipp för er som tror att allt är dans och rosor just nu:

https://youtu.be/4OID-NX96kY
https://youtu.be/R4Ruwtm_Yw4
https://youtu.be/BOsGe6gsKSU
https://youtu.be/RC8ijec1IdY
Vad menar du med rasa? Det kommer inte rasa till mars nivåer igen. Man pumpar in pengar i ekonomin igen och allting håller på öppna. Fler personer kommer börja jobba. Det kommer gå ned men inte samma som mars. Det kommer vara en långsam tillväxt med dippar självklart, som alltid. Man fick panik i feb/mars för viruset spred som en eld och man fattade inte riktigt vad man skulle göra

Sen Elon musk har mer pengar än vad han vet vad han ska göra av med. Elon musk skiter i. Han är som en crackhead, helt seriöst. Snubben snackar så jävla mycket skit. Han är seriöst en lustigkurre enbart, hans tweet är lika med noll. Liksom det är bara titta på vad han skriver, massa skit som betyder ingenting

Bara exempel;

"I am selling almost all physical possessions. Will own no house."
"Rage, rage against the dying of the light of consciousness"

Mmmmm, riktigt bra. Man ska ta honom på allvar. Javisst

Din text skulle vara rätt om du skrev den i början av februari
Senast redigerad av awddle 2020-05-02 kl. 12:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in