2020-04-24, 16:57
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
vad är skillnaden?
De stavas olika?
Lite tunn trådstart, eller?
Båda orden har flera betydelser, försök vara lite tydligare (i dina korkade trådstarter).
Citera
2020-04-24, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ingen punkt innan anföringsfrasen. Endast vid utrop eller en fråga använder du skiljetecken. Men väl efter anföringsfrasen (dvs ”mannen” i ditt exempel) och då också stor bokstav vid nästa citat.

"Har du varit i Åre någon gång?", frågade mannen. "Vi ska dit imorgon”, svarade kvinnan.

Men om det är samme man som fortsätter med "Vi ska dit imorgon".
Citera
2020-04-24, 18:18
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Men om det är samme man som fortsätter med "Vi ska dit imorgon".
Ny mening efter punkt.

"Har du varit i Åre någon gång?", frågade mannen. "Vi ska dit imorgon”.
"Vad kul Nej, jag har aldrig varit där”, svarade kvinnan.

Sen ska du förstås tänka på att det ska flyta på och inte bli för många frågade eller sa eller sade.

Dessutom ska man inte skriva ”frågade” om man använder frågetecken, som jag gjort i exemplet. Det blir lite tårta på tårta.
Citera
2020-04-24, 20:05
Avslutad
Citat:
Dessutom ska man inte skriva ”frågade” om man använder frågetecken, som jag gjort i exemplet. Det blir lite tårta på tårta.

Den regeln tror jag aldrig jag hört talas om. Kan du förklara eller ge nån hänvisning till nån som säger det?

Googlade lite snabbt på Röda rummet, Gösta Berglings saga och Jan Guillou, och det verkar vara rätt standard där:
— Var du i det verket? frågade Struve, som började intresseras. (August)

»Vad skall jag sedan göra med den?» frågade tiggaren och lade repet över sina axlar. (Selma)
Jan Guillou:

https://books.google.se/books?id=-CKECwAAQBAJ&pg=PT146&lpg=PT146&dq=utdrag+jan+guill ou&source=bl&ots=QRObQ_dd9d&sig=ACfU3U0G1FoHEtNg1N geXMuDYj5-1_248A&hl=en&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=frågade& f=false

Dessa var de första böckerna jag kollade på, så jag är rätt övertygad att man ser det pretty much överallt.
Citera
2020-04-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
De stavas olika?
Lite tunn trådstart, eller?
Båda orden har flera betydelser, försök vara lite tydligare (i dina korkade trådstarter).
du kan välja att inte svara på mina frågor.

JAG ställer korta frågor och JAG vill ha korta svar
Citera
2020-04-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ingen punkt innan anföringsfrasen. Endast vid utrop eller en fråga använder du skiljetecken. Men väl efter anföringsfrasen (dvs ”mannen” i ditt exempel) och då också stor bokstav vid nästa citat.

"Har du varit i Åre någon gång?", frågade mannen. "Vi ska dit imorgon”, svarade kvinnan.

Så om det är mannen som säger båda fraserna så får det inte sättas punkt efter mannen?
Citera
2020-04-28, 18:05
Medlem
"..beroende på din arbetsgivare och hans/dennes metoder"

Hörde nyligen "hans" användas i meningen ovan. Är det korrekt? Fungerar dennes?
Citera
2020-04-28, 18:13
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElephantMan
"..beroende på din arbetsgivare och hans/dennes metoder"

Hörde nyligen "hans" användas i meningen ovan. Är det korrekt? Fungerar dennes?

Det beror väl på. Är man anställd av fru Karlsson i hennes blomsterhandel måste det ju bli: [...] beroende på din arbetsgivare och hennes metoder.

Annars går det bra med dennes.
Citera
2020-05-02, 04:06
Medlem
Hur uttalas ”tagalog” på svenska?

Har bara hört namnet på detta språk uttalas på engelska, så känner mig lite osäker.
Citera
2020-05-02, 04:13
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitlersbarn
Hur uttalas ”tagalog” på svenska?

Har bara hört namnet på detta språk uttalas på engelska, så känner mig lite osäker.

Precis en sån sak man kan börja grubbla över klockan fyra natten mot lördag.

Enligt Nationalencyklopedin: med betoning på den andra stavelsen. taGAlog, alltså.
Citera
2020-05-02, 09:01
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Precis en sån sak man kan börja grubbla över klockan fyra natten mot lördag.

Enligt Nationalencyklopedin: med betoning på den andra stavelsen. taGAlog, alltså.
Jag som alltid trodde att det skulle uttalas på sista stavningen, som "katalog".
Citera
2020-05-02, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag som alltid trodde att det skulle uttalas på sista stavningen, som "katalog".

Jo, men ursprunget och därmed konstruktionen av ordet är helt annorlunda än i katalog. Parallellen är mycket skenbar. Så därmed lär uttalet också bli annorlunda.
Var glad att det inte är något klickljud eller nåt med....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in