2020-04-20, 20:40
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Mm … fast så här är det också: En språkregel säger att man räknar upp tre saker i STREGRANDE ordning. En regel som det 1953 knappast var okej att skita i. Citat:

… slagsmål, grymhet och råa teord.

Om teord ska utläsas ”tillmälesord” – och inte ”mord” – så blir stegringen rätt kass. Eller hur?

Men jag vet inte … Hur som helst: Finns det nåt konkret EXEMPEL på att begreppet teord verkligen existerar?

Det är väl fråga om en stilistisk/retorisk rekommendation snarare än en språkregel?

Och ja, det finns ett konkret exempel, nämligen just det som vi håller på att diskutera. Man kan kanske hitta fler exempel om man plöjer igenom tidningsarkiv och textkorpusar. Själv är jag en smula trött.
Citera
2020-04-21, 18:59
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Och ja, det finns ett konkret exempel, nämligen just det som vi håller på att diskutera.
Men … Det dokumentet som vi hänvisar till är ju inget faksimil, utan uppenbart en datorinläst text! Kolla här vad jag lätt hittar:

… boen man har alltid insett …
… \tår riktiga normer genomgående framställs …
… DärFör måste det viktigaste målet tara …
… inför tanken pä brott …
… pä ett sätt …
… mä inte klart framställas …
… \lordbrand …
… {år aldrig framställas …
… något slag ac allmän oreda …
… för aft gömma vapen £år visas …
… Vad sägs em den sin-nessjuke professor …
… dess varde som kroppslig och själslig rekreationsfaktor …

Så, att teord ska vara ”mord” är väl ungefär lika troligt som att \lordbrand ska vara ”mordbrand”, eller? Skärpning!
Citera
2020-04-21, 19:25
Avslutad
Citat:
Men jag vet inte … Hur som helst: Finns det nåt konkret EXEMPEL på att begreppet teord verkligen existerar?

Jag kollade google books utan resultat, och sen Korp vid språkbanken på Göteborgs universitet. Inget där heller, dock ett par hundra träffar på "t-ord", alla i betydelsen grammatiskt t-genus, bla från lite lingvistikbloggar.

Citat:
Men … Det dokumentet som vi hänvisar till är ju inget faksimil, utan uppenbart en datorinläst text! Kolla här vad jag lätt hittar:

Jag tror du har rätt.

Edit: Jag köper för övrigt din poäng om stegring också, även om det knappast är någon regel skriven i sten. Texten är ju uppenbarligen allvarligt menad, och herren som citerades var ju genuint oroad:
Men vi måste inse, att en granskning av serierna är nödvändig för att skydda våra barn, när de är i en ålder, då de kan ta obotlig skada av att se och läsa om slagsmål, grymhet och råa teord.
Så barn skulle ta "obotlig skada" av att konfronteras med "tillmälesord". Tjena. En stor del av texten verkar ju handla just om en debatt om våld och mord, så fallet verkar rätt uppenbart.

Måste för övrigt börja använda "dekolleterad" lite oftare.
Senast redigerad av fryskyl 2020-04-21 kl. 19:38.
Citera
2020-04-21, 20:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så, att teord ska vara ”mord” är väl ungefär lika troligt som att \lordbrand ska vara ”mordbrand”, eller? Skärpning!

Råa mord var det.
Citera
2020-04-21, 23:52
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Men … Det dokumentet som vi hänvisar till är ju inget faksimil, utan uppenbart en datorinläst text!

Väldigt lurigt. Den första delen av dokumentet är uppenbarligen faksimil, sedan blir det lite blandat mellan faksimil och OCR-inläsning.
Citera
2020-04-23, 20:19
Medlem
Vad är det för dialekt Anders Tegnell pratar? Han skorrar så ibland.
Citera
2020-04-23, 22:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Vad är det för dialekt Anders Tegnell pratar? Han skorrar så ibland.

Östgötska med lite personlig prägel.
Citera
2020-04-24, 12:57
Medlem
Hur gör man med punkt vid repliker?

Exempel:

"Har du varit i Åre någon gång?" frågade mannen. "Vi ska dit imorgon."

Är det okej att ha punkt efter ordet mannen, eller måste det vara ett komma och V:et i vi göras gement?
Citera
2020-04-24, 14:49
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage

Exempel:

Är det okej att ha punkt efter ordet mannen, eller måste det vara ett komma och V:et i vi göras gement?
Själv brukar jag använda talstreck istället för citattecken i repliker. Fast nog ser det bra ut som du skrev ovan.
Citera
2020-04-24, 15:26
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage

Exempel:

Ingen punkt innan anföringsfrasen. Endast vid utrop eller en fråga använder du skiljetecken. Men väl efter anföringsfrasen (dvs ”mannen” i ditt exempel) och då också stor bokstav vid nästa citat.

"Har du varit i Åre någon gång?", frågade mannen. "Vi ska dit imorgon”, svarade kvinnan.
Citera
2020-04-24, 16:50
Medlem
Dividera vs Resonera

Dividera vs Resonera - vad är skillnaden?
Senast redigerad av Kyrpator 2020-04-24 kl. 19:45.
Citera
2020-04-24, 16:55
Medlem
Asmodeusvults avatar
Resonerar man så försöker man nå klarhet genom sunt förnuft el. andra taktiker.

Dividerar man så ägnar man sig åt käbbel eller en onödig diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in