Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Vi ska upp till 60-65% enl. artikeln vilken blir en lång väg då vi ligger på r0 = 0.85.
Ja, fast ”problemet” att det klingar ut för tidigt är främst ett problem om man har för få smittade personer i utgångsläget, som i Norge.
Om Sverige idag har R=0.85, så kan vi enkelt räkna ut hur många som kommer att smittas totalt, såhär:
SMITTADE_NU/(1-R)=...
Hur många svenskar som är smittade nu är öppet för diskussion. Men om det rent hypotetiskt är 1 miljon personer, så får vi:
1m/(1-0.85)=6.7 miljoner smittade
Det betyder att större delen av Sverige ändå hinner penetreras av COVID-19, trots att R ligger under 1.
Sen tror jag inte att så mycket som 60% kan smittas redan i första vågen. Vi har trots allt en viss distansering, och det ”brukar” bli flera vågor, som även tas upp i din länk. Jag skulle gissa att uppskattningsvis 40% smittas, eller nåt. Baserat på FHM:s modeller av antalet smittade i Stockholm nu.
Då kan man fundera på hur detta påverkar andra vågen. Om 40% har immunitet efter sommaren, så skulle ”våg två” nog innebära att bara ytterligare 10-15% smittades, i långsam och hanterbar takt. Även om arbetsplatser, gymnasier och högskolor öppnades.
Så även om ”bara” 30-40% av svenskarna får immunitet efter första vågen, så kommer det minska problemen otroligt mycket vid den andra vågen. Dödsfallen kommer ticka på, men kraven på social distansering faller drastiskt. Andra vågen skulle kanske bli som en jobbigare influensasäsong, typ. Fast 70+ måste givetvis hålla extra distans.
Innan någon säger nåt, jag vet att 1) antalet smittade idag är oklart. 2) 60% kanske inte räcker för flockimmunitet. 3) Att det är oklart om 40% smittas i första vågen. Men om man kört stenkross som våra grannländer, då blir ”andra vågen” istället den huvudsakliga vågen. Det är ett skräckscenario vi förhoppningsvis slipper.