2020-05-02, 02:35
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Cirka 15-20% av de som avlider per 100 tusen invånare i vanlig influensa är under 20 år enligt FHMs rapport. Det är den stora skillnaden mot Corona där fallen är sällsynta.

Sidan 14.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

Har du ens läst s. 14 i rapporten som du länkar till? Det står inget om att 15-20% av de avlidna är under 20 år. Tabellerna som du pratar om visar bara åldersfördelningen bland alla rapporterade influensafall.

På s. 19 står dock att: "Till skillnad från föregående säsonger har fyra patienter under 40 år utan riskgruppstillhörighet
avlidit 2017-2018, hälften var influensa A respektive B." FYRA STYCKEN! Det är människor med maximal otur och inte i närheten av 15 procent.
Senast redigerad av flytandelycka 2020-05-02 kl. 02:39.
Citera
2020-05-02, 02:43
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vem har sagt 10 000-tal?
Nä, men det låter ju så.

Massdöd, USA utplånas, finns inga äldre kvar på äldreboendena,
minkarna på en minkfarm fick corona och hade svårt att andas o.s.v
Citera
2020-05-02, 02:46
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Vad är detta för vänstertrams? Penetrationen i Stockholm är 7%, i landet totalt högst 3%. Motsvarande siffror gäller för USA och de flesta andra länder. Det finns ingen betydande penetration, och viruset har fortfarande fördel.
25% i Stockholm är penetrerade (?) i maj.

Av 527 medarbetare hade 20% haft covid-19

https://www.nyteknik.se/samhalle/nya-tester-visar-femtedel-av-sjukhuspersonal-har-haft-covid-19-6994355
Citera
2020-05-02, 02:55
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Har du ens läst s. 14 i rapporten som du länkar till? Det står inget om att 15-20% av de avlidna är under 20 år. Tabellerna som du pratar om visar bara åldersfördelningen bland alla rapporterade influensafall.

På s. 19 står dock att: "Till skillnad från föregående säsonger har fyra patienter under 40 år utan riskgruppstillhörighet
avlidit 2017-2018, hälften var influensa A respektive B." FYRA STYCKEN! Det är människor med maximal otur och inte i närheten av 15 procent.

Tack för infon, vill du ha statistik så kan vi ringa varandra, du säger hur många äldre du har i familjen och jag räknar ut om de ska överleva rent statistiskt, call me och vem svara då, Jesus.
Citera
2020-05-02, 03:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
It isn’t taking into account asymptomatic spread or the fact that children are as infectious as adults and more likely to be asymptomatic. The R0 isn’t below one based on those factors alone.

Folkhälsomyndigheten: Riket: skattning av det effektiva reproduktionstalet
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret.pdf

Hittade dokumentet i denna artikeln https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-det-betyder-att-pandemin-successivt-kommer-ebba-ut

Utan att vara expert på det här,

så är det väl inte rimligt att Sverige är nr 10 i världen(!) vad gäller flest antal avlidna i covid-19 relativt befolkningsmängd,

utifrån ett reproduktionstal som maxat på 1.4 och sen kryper under 1?

Det finns en "spik" i diagrammet precis i början på mars med ett reproduktionstal 3.2 -men de "kraftigare" åtgärderna sattes in av FHM i mitten på mars, så varför reproduktionstalet skulle sjunka av sig självt från 3.2 till 0.75 innan åtgärderna sattes in förstår jag inte, det kanske är en effekt av för få datapunkter i diagrammet...

Om vi antar ett sjunkande reproduktionstal från och med 21/4,

och 25 dagar från smitta till avliden vilket ger 16/5,

så bör antal avlidna per dag minska nånstans vecka 20-21.

EDIT: Man kanske ska läsa "spiken" som att vi låg på 3.2 två första veckorna i mars även fast diagrammet inte visar kurvan så... frågan är isåfall om två veckor på 3.2 motiverar en 10e placering i världen gällande antal döda relativt befolkningsmängd.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-02 kl. 03:34.
Citera
2020-05-02, 03:08
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Krigsplaceringsbeslut är bara att du på sätt och vis är tingad till en viss arbetsplats/arbetsuppgift. En slags förberedelse inför skarpt läge.

Om/när regeringen beslutar om höjd beredskap, som är nästa steg, så är du pliktad att utföra vissa arbetsuppgifter, kan inte säga upp dig etc. Om du inte är krigsplacerad så är du dock bunden av totalförsvarsplikten upp till 70 års ålder och kan inte (legalt) neka att utföra uppgifter som du är åsagd att göra.

Mer info på MSB:s hemsida.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/krigsorganisation-och-krigsplacering/fragor-och-svar-om-krigsorganisation-och-krigsplacering/

Jag själv fick mitt krigsplaceringbeslut av min arbetsgivare i veckan så något är i görningen...
Inget som "förnekarna" på flashback kan tramsa bort. Blir inga öl på uteserveringar på ett tag om du försöker neka till totalförsvarsplikten... Blir raka vägen till arresten, sedan kan du skrika freeeeeedom hur mycket du vill.
Kan ju röra sig om att hjälpa till att ta hand om Coronasjuka. Enligt tråden är ju sjukvården i totalt kaos och nytt folk som kan avlasta med att ta hand om avlidna behövs säkert. Tråkigt att du ska riskera att bli så utsatt för smittan.
Citera
2020-05-02, 03:11
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ännu en som inte insett att influensa-dödsfall ofta underrapporteras medan Covid19 dödsfall överskatttas.

Det där måste du presentera fakta källor med data på. Presentera en trovärdig källa som påstår att fler än 3000 dör av sässongsinfluensa i sverige. Teoretiskt 8000 döda i covid-19 i sverige som Anders Tegnell säger är enligt de flesta bedömmare en underskattning av döda i covid-19. Vi kan hoppas på ett mirakel.

länkar till singularitets källor:

Källa:

Anders Tegnell: ”Mellan 8.000 och 20.000 svenskar kan dö” , https://tln.se/nyheter/anders-tegnell-mellan-8000-och-20-000-svenskar-kan-do-4954/ 30 april 2020
Senast redigerad av singularitet 2020-05-02 kl. 03:21.
Citera
2020-05-02, 03:15
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Krigsplaceringsbeslut är bara att du på sätt och vis är tingad till en viss arbetsplats/arbetsuppgift. En slags förberedelse inför skarpt läge.

Om/när regeringen beslutar om höjd beredskap, som är nästa steg, så är du pliktad att utföra vissa arbetsuppgifter, kan inte säga upp dig etc. Om du inte är krigsplacerad så är du dock bunden av totalförsvarsplikten upp till 70 års ålder och kan inte (legalt) neka att utföra uppgifter som du är åsagd att göra.

Mer info på MSB:s hemsida.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/krigsorganisation-och-krigsplacering/fragor-och-svar-om-krigsorganisation-och-krigsplacering/

Jag själv fick mitt krigsplaceringbeslut av min arbetsgivare i veckan så något är i görningen...
Inget som "förnekarna" på flashback kan tramsa bort. Blir inga öl på uteserveringar på ett tag om du försöker neka till totalförsvarsplikten... Blir raka vägen till arresten, sedan kan du skrika freeeeeedom hur mycket du vill.

Eller hur, bullshit säger jag då, du vet för lite om krigsplaceringar för att bli trovärdig, sorry. Sluta leka soldat.
Citera
2020-05-02, 03:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Mina läkare har skrivit ut aciklovir och tanken är att man skall ta detta direkt då man känner sig sjuk. En stötkur på 25 tabletter under 5 dagar.
Har någon annan fått detta utskrivet som förebyggande mot COVID-19?
Nej, men ibland får en del en mindre dos i underhållsbehandling under en längre tid för de besvär man har. Där undrar jag om den möjligtvis kan förhindra corona att etablera sig. Jag tror inte det har någon verkan på redan etablerad corona dock.
Citera
2020-05-02, 04:04
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tack för infon, vill du ha statistik så kan vi ringa varandra, du säger hur många äldre du har i familjen och jag räknar ut om de ska överleva rent statistiskt, call me och vem svara då, Jesus.

Antingen har du precis konsumerat upp en hel karta sömntabletter eller svek den svenska grundskolan dig fullständigt. Vad pratar du om egentligen?

Jag svarade nyss en person som inte läst innehållet i sin egna länk samtidigt som personen hävdar något som är helt felaktigt. Blev du kränkt av det?
Citera
2020-05-02, 04:12
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, men ibland får en del en mindre dos i underhållsbehandling under en längre tid för de besvär man har. Där undrar jag om den möjligtvis kan förhindra corona att etablera sig. Jag tror inte det har någon verkan på redan etablerad corona dock.

Enligt dig dör småbarn och vem fan som helst av Covid? Du var även snabb med att skylta att immunitet va omöjligt. Kanske läge för dig att inse hur fel du hela tiden har och krypa till korset?
Citera
2020-05-02, 04:13
Medlem
Mina gamla 80+-föräldrar lämnar inte huset MEN mina båda döttrar jobbar som vanligt. De ungas dagar ser väl rätt normala ut så länge ingen får rethosta? "Paniken" tror inte jag ett dugg på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in