2020-05-01, 22:15
Medlem
https://twitter.com/GPIngersoll/status/1255564315891032064

Mer bevis på att mänskliga rättigheter kommer ta väldigt stor skada av alla nedtstängningar.

Hur kommer samhället se ut när allt detta är över?
Senast redigerad av ittepa 2020-05-01 kl. 22:17.
Citera
Medlem
Vad säger ni som nu debatterat detta - Kommer det en muterad Corona 2.0 till hösten, i likhet med spanska sjukan?
Finns det en sådan risk?

Spelar det i så fall någon roll om man haft första ”versionen ”?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Varför finns det eftersläpning i Sverige?
När man nu vet att det dör ca 100 (i princip officiella påstående om det, och det är lägsta medelsnitt, det kan vara mycket mer, men det tar vi inte här) personer per dag i snitt, varje dag, i covid-19, hur kan man motivera den enorma avvikelsen?
Vad beror den på?

En idiot med vinröd tröja har några gånger stoltserat om att Sverige är bäst på att räkna på avlidna.
Det visade sej att han dock menade att i längden, i efterhand, kunde man få veta mer exakt än andra länder både antal, orsak etc.

Idiotens påstående har förstås ingenting att göra med huvudfrågan: varför finns en så stor eftersläpning?

Det första man kan fundera på är att så är det i alla länder. Men är det verkligen så?
Kanske finns nån som är bra och gillar siffror och kan dra en mer exakt statistik.
Men efter att räknat ut lite hur det sett ut för vissa länder typ Italien, Spanien och Danmark, så känns det inte alls så.
Framförallt söndagar har lite avvikelse här och där.
Men i det stora hela ser jag i princip ALDRIG samma löjliga siffror som i Sverige.

För poängen med detta är:

Hur kan man ha en period som ser ut så här:

Fre: 131 döda
Lör: 40 döda
Sön: 2 döda
Mån: 80
Tis: 81
Ons: 107
Tor: 124

Det är ju helt åt helvete. Jag tror inte det finns nåt land som har statistik som ser så jävla fucked up ut.
Om det finns andra som visar samma mönster, så här spontant tror jag de tillhör minoriteten.

Varför är du så intresserad av att få veta hur många vekrligen dog en viss dag?
Jo. grejen är den att denna upp-och-ner statistik/eftersläpning har pågått i princip sedan början.

Vad det är med den? Jo, den har stor makt. Den kan användas av myndigheter och media för att styra saker och ting.
Om nu snittet är 100 per dag, och om varje dag man hade sett lite mer korrrekta siffror, då blir det svårare för de som vill lura detta land.
Det blir svårare att till och från komma med saker i stil med: "Jo då, ser bra ut, vi behöver inte göra nåt, det var 2 döda idag".

Så jävla misstänksam jag är.
Tror nästan att eftersläpning är verkligen ett medvetet drag.
Vilken tomte du är. Gå in på folkhälsomyndighetens hemsida så får du svar på hur många som dör och har dött per dag.
Citera
2020-05-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
1. Men det är fortfarande gott om IVA platser i Sverige med 30% tomma platser. Vi har inte under nån gång under denna period varit i närheten av att fylla alla dessa platser och tälten i Älvsjö och Göteborg har inte behövts.

2. Ja, jag vet att antalet på IVA varit stabilt länge. Nu har inlagda på sjukhusen i Covid-19 minskat konstant denna veckan vilket borde ge utslag snart på IVA och vi ser en minskning till under 500 här.

3. Förmodligen har några fler avlidit i Covid-19 som i precis alla andra länder på jorden. Men med tanke på statistiken på överdödligheten ifrån SCB fram tills mitten av April så har vi väldigt bra koll på hur många som dött i Covid-19. Vi kan inte ha missat väldigt många för det skulle i så fall ha setts i överdödligheten.

Vi har förmodligen bättre koll än 90% av länderna på jorden.

4. Vi är definitivt bättre än Norge att rapportera döda. Vilket Norge själva säger. Vi samkör ju register och tar med alla som testats för Covid-19 inom 30 dagar med i statistiken medans i Norge får en läkare sitta och ringa samtal för vart och ett av dödsoffren för att regga dem...

Men jättestor skillnad är det nog inte men vi är nog bäst i den klassen i Norden vad det verkar då vårt system är synkat medans de andra får göra allt manuellt.

5. Det är i princip fullständig Lockdown i Spanien. Kanske hårdast i hela Europa. Trots det har man en kollapsad sjukvård och fortfarande en enormt stor smittspridning och på toppen av det förmodligen en arbetslöshet på ca 25%...

I förlängningen kommer man börja mäta ekonomisk påverkan snarare än dödsfall. Det har redan så smått börjat. Speciellt eftersom Ekonomisk påverkan också ger enorma mängder dödsfall i förlängningen och handlar om hälsa.

Så ja, det hänger ihop. Smittan kommer inte försvinna och det har ju även Spanien nu förstått och måste öppna upp.

Sen börjar man skrika efter pengar ifrån Sverige och övriga Nordeuropeiska länder i EU...

Du sprider en hel del felaktiga uppgifter. Är man inte säker, så är det väl bättre att läsa på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Vad är det obegripliga i det? Tänk dig att du har en mängd olika strategier i en tunna. Några fungerar bättre, några sämre.

Det gör ingen som helst skillnad om en av dom har en Sverige-klisterlapp på sig.

Jag har inga problem med att tycka att Sveriges strategi är en av de bra strategierna i tunnan. Det kanske inte är en strategi som fungerar så bra för ett land som är större eller fattigare eller sämre organiserat eller på nåt annat sätt olikt Sverige, men just för oss tror jag på att den här strategin kan fungera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Ähhh som sagt. Har du några svåra sjukdomar?
Du måste vara allvarlig sjuk i huvudet om du tror att andra länder gör det "som Sverige gör".
Va fan betyder det?
Tror du att Sverige har "kommit på" det?
I så fall måste jag rekommendera dej att gå hos en psykolog eller psykiater.
Du lider med största sannolikhet av allucinationer.
Men det är bara rekommendation, du får själv ta "ansvar".

Vilken trevlig nivå du har. Jag vet inte men med dina vokabulär så är det ju rätt tydligt vem som mår dåligt och är "sjuk i huvudet".

Jag konstaterar att övriga Europa nu går i Sveriges fotspår och öppnar varuhus, Butiker, restauranger och barer med samma regler och ordning som vi haft länge.
En del har redan öppnat gränsen.

Skoj att se att de följer efter oss nu och vill ha det samhälle vi levt i hela tiden
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så kan du inte tänka, varje års influensa är en "ny" så även om du missade årets så är nästa års en ny influensa för det är så den håller sig kvar med att ändras.

Men stänger vi Kina så kommer all influensa minska och avta helt, värt att tänka på.

Ja, man kan få svarta tankar om vad som borde göras med Kina, ibland...
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så kan du inte tänka, varje års influensa är en "ny" så även om du missade årets så är nästa års en ny influensa för det är så den håller sig kvar med att ändras.

Men stänger vi Kina så kommer all influensa minska och avta helt, värt att tänka på.
Det är så att den är delvis ny för att vi byggt immunitet, men den är inte helt ny. Ofta kommer samma tillbaka men på en lägre nivå (för att vi bygger immunitet)
Citera
2020-05-01, 22:18
Bannlyst
Känns som coronan börjar bli mindre dödlig..

För någon veckan sen i världen låg serious critical på 5% den är nere på 2% nu

Dödstalen i världen ökade snabbt upp till 5-6000/dag och det var 3-4 veckor sen. Och det har inte ökat.

Däremot ökar smittade. Spanien och Italien har 4 gånger mindre döda per dag. Antingen ljuger varje land i världen om dödstalen. Eller så börjar corona tappa suget på döda oss. Vilket jag vet att den egentligen inte vill eftersom den vill spridas vidare och det går inte om man dör. Så den kan ha muteras till en mildare variant?

Mina egna spekulationer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Håller inte riktigt med där heller.

Mig veterligen så hade inga länder en ambition att utrota smittan utan snarare att stoppa smittspridningen.

Att gradvis öppna upp samhället är ju enbart en naturlig process och innebär på intet vis att "Sverige följs".

Men vi ska följa alla andra länder? Men ingen följer oss? Det gamla vanliga Sverigeföraktet alltså

Självklart följer de våra fotspår nu när vi haft det samhälle länge som de nu vill ha.
De tar till och med efter 1,5 meters reglerna i butikerna i en del Europeiska länder nu

Skoj att se. Vår strategi är den hållbara och det förstår nu de övriga länderna.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Oj, ännu en Sverigehatare. Trevligt. Många här inne.

Dessutom en otrevlig sådan med mängder av personliga påhopp i vanlig ordning. Härlig social kompetens du har. Konstigt att du sitter själv en Lördagkväll.

Men till saken,

ALLA ska inte få IVA, ALLA tål inte en IVA vård. Hur svårt ska detta va att förstå??

IVA vård innebär stora påfrestningar. Den är inte till för gamla och sköra och har aldrig varit. Varken nu eller förr. De klarar helt enkelt inte va det och det gör mer skada än nytta.

En total-kollaps. Trots lockdown.

Så visst har vi klarat det väldigt bra vad gäller sjukvården så långt.

Mindre bra i äldreboendena där nästan hälften av dödsfallen kommer ifrån.
Snarare en totalkollaps på grund av lockdownen.

Kollapsologerna förstår inte till skillnad från Tegnellianerna att en lockdown medför ödesdigra kringkonsekvenser.
Citera
2020-05-01, 22:19
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ofta är det ju inte fjolårets flunsa som kommer tillbaka, utan en ny eller nygammal.

.
Exakt, men om vi dödar årets influensa genom att hålla distansering etc. så blir det ju inte så. Då kommer både förra årets influensa och årets samtidigt(EFTERSOM VI EJ BYGGT IMMUNITET)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in