2020-05-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Har vi ingen aning om. Men det sprids långt mycket fortare än influensan.

Det var precis det jag sa. Influensan är utdragen, lägre R0 då vi har viss immunitet. För covid-19 är vi naiva, högre R0, högre attack rate. Betyder hög intensiv topp.
Citera
2020-05-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Misstänker att det finns stöd för det också, men svårt för mig att veta säkert förstås. Känns som att det blir lite skevt här i.o.m. att pengakramarna skriker mycket högre.

De stramare åtgärderna har haft starkt stöd i andra länder i alla fall (tror jag såg runt 85% i nån poll för USA som inte ville lätta upp än), och vi är nog inte så speciella där.

Antar det förklarar varför S tokrusar i opinionen...
Citera
2020-05-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så lät det inte från början. Då skulle smittan "utrotas" enligt många länder. Men det fungerar ju inte riktigt så... och nu är det väl bara Nya Zeeland som på riktigt tror att detta kan ske...

Eftersom vi redan har haft alla dessa regler vad gäller restauranger, barer, varuhus och butiker sedan länge så kan man absolut påstå att de följer oss då vi var först med ett samhälle som nu övriga Europa ska ta efter.

Skoj att se

Håller inte riktigt med där heller.

Mig veterligen så hade inga länder en ambition att utrota smittan utan snarare att stoppa smittspridningen.

Att gradvis öppna upp samhället är ju enbart en naturlig process och innebär på intet vis att "Sverige följs".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vilken studie anser du stödjer att man inte blir sjuk igen inom relativt kort tid efter att ha blivit frisk?

Du pratar inte emot mitt påstående lika lite som du stödjer det. Det var ju det jag skrev inget som visar att man blir immun bara för man haft sjukan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Har vi ingen aning om. Men det sprids långt mycket fortare än influensan.

Ingetdera. Helt andra orsaker till att S går framåt.

Kan du delge orsakerna?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det var precis det jag sa. Influensan är utdragen, lägre R0 då vi har viss immunitet. För covid-19 är vi naiva, högre R0, högre attack rate. Betyder hög intensiv topp.

Det betyder att fler kommer att bli smittade av Covid än influensan. Därför blir även dödstalen högre.
Citera
2020-05-01, 21:53
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Sverige och Norge har exakt samma kriterier för att räknas som sysselsatt.
Tack. I stand corrected.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Argumenterar du för populistiskt agerande vid införande av åtgärder?

Populism är att göra som folk vill så ja, både gällande invandring och Corona anser jag det vara rätt att tillmötesgå majoriteten.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Uppenbarligen tror övriga Europa på detta då land efter land nu ska ha det samhälle vi hela tiden haft. Trots att smittan fortfarande är gigantisk i många av länderna.

Det går såklart inte att ha nedstängt längre. totalt ohållbart och det förstår även WHO.

Där är Sveriges strategi den hållbara och det är det vi nu ser runt om i Europa.

Kan du lista alla de länder som du tror gör som Sverige?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vaccin kommer inte att existera de närmaste två åren så NZ måste tvingas till isolering av omvärlden i minst två år, deras ekonomi kommer störtas ner i avgrunden och medellivslängden kommer sjunka 5år. En Pyrrusseger för NZ.

Jag vet, som jag ser det så kan man stoppa corona med att antingen göra en "sök och isloera" eller bromsa så gott det går och ta tjuren vid hornen.

Jag hade föredragit det första men så länge vi har olika länder med begränsade resurser så finns det bara ett val och där är vi nu.
Citera
2020-05-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Precis allt tyder på att immunitet inträder en viss tid. Trorr du t ex att en familj fortsätter smitta varandra om och om igen och aldrig blir friska?

De flesta personerna i Lombardiet har inte dött..

Klart att dom inte fortsätter smitta varandra, men sjukan kan komma tillbaka efter någon tid utifrån.

Nej, men dom flesta riskpersoner där har dött som jag hänvisade till.
Citera
2020-05-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Om du jobbbade på sjukhus som något annat än städare så borde du veta att sådana reaktioner inte är speciellt ovanliga eller typiska för just Covid19.
Nä jag har läst på högskolan. Hoppas inte du jobbar på sjukhus med din osympatiska ton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in