2020-05-01, 21:48
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag fattar inte grejen med Tunisien, varför ska jag tänka på ett annat land när jag diskuterar Sverige?

Därför att det är strategin som är dum, inte landet som sådant.
Citera
2020-05-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast 2018 var ingen svår influensasäsong och död i/av/med influensa underrapporteras troligen kraftigt Speciellt jämfört med hur Covid19 dödsfall troligen överskattas.

Jo, säsongen 2017-2018 var jobbig.

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/Xwe0Om/lakaren-det-har-varit-en-tuff-influensasasong
Citera
2020-05-01, 21:49
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men till ett enormt högt pris i Norge med en arbetslöshet som gick ifrån 3,6 % till +10% på några veckor och med en kollapsad olja.

I Sverige gick vi från ca 6% till 8% under samma tid.

Och som sagt, så fort Norge öppnar gränsen, vilket de måste så är smittan igång igen. Men Norge har lyckats väldigt bra.
Finland har gått förbi dem nu också och de är bäst i norden vad gäller dödsfall.
Du tror alltså på allvar att Sverige har 8% arbetslöshet? Här ljuger svenska myndigheter lika mycket som de kinesiska. Det räcker att du gjort något bidragssubventionerat i en timme per månad för att kallas "sysselsatt". Sverige har 600 000 invandrare som inte är självsförsörjande. Jag tror varken Norge eller USA har propagandabegrepp som "sysselsatt".

Norge kommer inte öppna gränsen mot pesthärden Sverige i första taget. Varor kommer att förflytta sig över gränsen, men inte människor. Norge kommer dock att ha samhällstilliten kvar. Vem tror att svenska myndigheter vill befolkningen gott då de medvetet har livet av Sveriges åldringar? Det kan faktiskt vara du nästa gång. Ingen är ung för evigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Den här myten måste begravas per omgående. WHO säger att Sveriges exempel kan bli en möjlig strategi framöver, men framhåller att det återstår att se om approachen är framgångsrik eller inte. På diplomatiska: vi tror inte riktigt på detta, men vi får se.

Uppenbarligen tror övriga Europa på detta då land efter land nu ska ha det samhälle vi hela tiden haft. Trots att smittan fortfarande är gigantisk i många av länderna.

Det går såklart inte att ha nedstängt längre. totalt ohållbart och det förstår även WHO.

Där är Sveriges strategi den hållbara och det är det vi nu ser runt om i Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Hårdare restriktioner vill jag se gällande vissa saker med.
Men nedstängning vill ingen majoritet ha.
Argumenterar du för populistiskt agerande vid införande av åtgärder?
Citera
2020-05-01, 21:50
Medlem
Så finns det några uppskattningar från Mars som prickade in ca 2500 dödsfall i Sverige 1:a Maj?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Bara att titta på vad länder nu inför. EXAKT samma begränsningar och regler i Varuhus och butiker som vi har. Samma vad gäller restauranger och barer.
Land efter land ökar antalet som får träffas mot det vi har.
Några har redan öppnat gränsen.

Nu ska övriga Europa ha det samhälle vi haft hela tiden så vi kan absolut säga att de följer våra fotspår nu.

De såg uppenbarligen att det inte blev jordens undergång genom att ha ett någorlunda öppet samhälle.

Ähhh som sagt. Har du några svåra sjukdomar?
Du måste vara allvarlig sjuk i huvudet om du tror att andra länder gör det "som Sverige gör".
Va fan betyder det?
Tror du att Sverige har "kommit på" det?
I så fall måste jag rekommendera dej att gå hos en psykolog eller psykiater.
Du lider med största sannolikhet av allucinationer.
Men det är bara rekommendation, du får själv ta "ansvar".
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, jag utgår ifrån Stockholmsiffran 75 ej rapporterade fall per rapporterat fall. Det är den enda siffra vi har att tillgå. Sedan justerar jag den i förhållande till testverksamheten i respektive land. Dock kommer siffran 75 att få justeras ner då även vi ökar vår testverksamhet. Från och med andra veckan i maj så kommer jag att använda mig av siffran 70. Därefter kommer jag att minska den med 2 varje vecka, under förutsättning att den svenska testverksamheten fortsätter att öka i omfattning.

Spännande!
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Du tror alltså på allvar att Sverige har 8% arbetslöshet? Här ljuger svenska myndigheter lika mycket som de kinesiska. Det räcker att du gjort något bidragssubventionerat i en timme per månad för att kallas "sysselsatt". Sverige har 600 000 invandrare som inte är självsförsörjande. Jag tror varken Norge eller USA har propagandabegrepp som "sysselsatt".

Norge kommer inte öppna gränsen mot pesthärden Sverige i första taget. Varor kommer att förflytta sig över gränsen, men inte människor. Norge kommer dock att ha samhällstilliten kvar. Vem tror att svenska myndigheter vill befolkningen gott då de medvetet har livet av Sveriges åldringar? Det kan faktiskt vara du nästa gång. Ingen är ung för evigt.
Sverige och Norge har exakt samma kriterier för att räknas som sysselsatt.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast 2018 var ingen svår influensasäsong och död i/av/med influensa underrapporteras troligen kraftigt Speciellt jämfört med hur Covid19 dödsfall troligen överskattas.

2017-2018 var den värsta influensasäsongen på många år.

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/Xwe0Om/lakaren-det-har-varit-en-tuff-influensasasong

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
"Det börjar nu bli allmän uppfattning att ett hyperaktivt/dysreglerat immunförsvar, med en bild som vid en autoimmun reaktion, är en betydande faktor bakom covid-19-sjukdomens dödlighet"
Om du jobbbade på sjukhus som något annat än städare så borde du veta att sådana reaktioner inte är speciellt ovanliga eller typiska för just Covid19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hellre utstirrad än smittad. Personalens attityd varierar på olika ställen. Hoppas din vårdcentral är vettig. Tyvärr finns det ingenstans där man får info om hur vårdcentralerna är, typ hur många av deras "kunder" har drabbats av någon smitta där, hur bemötandet är osv. Såg en gång i tyska Focus en genomgång av olika kliniker med ratingar i Tyskland. Mycket bra konsumentinfo som saknas här i Sverige. Folk är så lättkränkta här så det finns inget info som man kan grunda sitt vårdval på.

Ja, precis hellre utstirrad än smittad. Håller med, skulle gärna vilja veta någon uppskattning av hur "farligt" det är att besöka t.ex. en vårdcentral. Finns ju många som pratar om att folk i allmänhet avstår att besöka vården nu. Samtidigt vet man inte, tänk om just en viss vårdcentral har haft många smittade som gått dit. Nej det går väl inte att få reda på, det får bli att gå dit med munskydd och hoppas på det bästa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in