2020-05-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
1: Ingen har sagt att man ska ha lockdown i flera år heller. Man öppnar, stänger när det behövs.

2: Sjuksköterskor går ut på Facebook med filmer och säger att det är akutkris med personal. Jag tror mer på dem än dina önskningar.

3: Det görs en skit bedömning med tanke på alla som förlorar sina närstående, och hur många som har dött samtidigt som mörkersiffran är stor i Sverige. Så nej, helt fel.

4: I onödan. Klart man blir brevbärare då....

5: Jag vet mer än dig verkar det som. Dessa dagar du nämner har blivit påfyllda i efterhand. Det rapporterades inte över 100 på en och samma dag någonstans, utan det har kommit fram retroaktivt.

Läs på lite hur det går till vet jag.

6: Belgien rapporterar alla som döda i Covid19, England körde med flockimmunitet som Sverige för att sedan ändra sig till lockdown. Du nämner de tre hårdaste länderna att det inte fungerar, men du får mer än gärna ge en uträkning hur många som skulle ha dött om de körde som Sverige?

Vill gärna se den uträkningen.

7: Håll gränserna stäng då.

Det är bara globalistskiten I Sverige som kommer att krascha rejält med svetsaren i farten.

1. Så går det naturligtvis inte att hålla på. Öppna och stänga? Du har du ett totalt kollapsat samhälle i knäet som tagit långt fler liv än vad Covid-19 nånsin kommer göra.
Nej, det går såklart inte.

Alla som nu öppnar upp kommer ALDRIG att kunna backa ifrån det. Befolkningen skulle aldrig acceptera detta. Det kokar redan nu i vissa länder som mer eller mindre kollapsat ekonomiskt.

Totalt omöjligt alltså.

2. Du ljuger. Det finns fortfarande 1100 IVA platser i Sverige. En överkapacitet på 30% . Det kan inga Facebookpostare ändra överhuvudtaget
Det är alltså Socialstyrelsen som anger denna siffra varje dag på deras presskonferens och inte mina önskningar.

Det är FAKTA. Oavsett vad du vill.
Du får börja läsa på om du ska hänga i en tråd som denna?

3. Intressant att du vet att läkare och sjuksköterskor i Sverige gör "skitbedömningar" när du varken har nån aning om vad en Disponibel IVA plats är för nått eller än mindre hur sjukvården ser ut.

Otroligt låg nivå och en jävla skymf mot vår vårdpersonal.

4. ---

5. Nej du vet inte ett dyft. Vi har bara haft 4 dygn med fler än 100 döda i Sverige. Flest den 8:e April. Ja det fylls på bakåt hela tiden. Det har det alltid gjort. Från första början.

Men vare sig du vill det eller inte har vi inte haft fler än 100 döda i mer än 4 dagar sedan starten.

6. Nej, Belgien rapporterar INTE alla döda i Covid-19. Däremot rapporterar de alla MISSTÄNKTA i Covid-19 som döda i just Covid-19.
Även där hade du fel.

På samma sätt kan du vända på frågan. Skulle Sverige ha klarat sig bättre med Lockdown? Kanske inte.
Med tanke på att hälften av våra döda kommer ifrån hemtjänst och äldreboenden. En verksamhet som skulle ha pågått precis som nu även under en Lockdown.

Sluta ha sån jävla övertro på Lockdown som inte fungerar mer än under en väldigt kort period och inte löser någonting i ett längre perspektiv.

Nu ska alla Lockdown-länder gå samma väg som Sverige trots enorm fortsatt smitta i länderna. Även WHO hyllade Sverige nu i veckan som en hållbar strategi.

Lockdown är överhuvudtaget inte hållbart och det har övriga Europa nu kommit på..

Norges arbetslöshet har rusat i höjden. Långt, långt värre än i sverige.

7. Nej, gränserna ska såklart inte vara stängda. Det innebär en totalt kollapsad värld som redan har börjat. Med långt fler människoliv till spillo än du kan ana... En halv miljard människor riskerar att kastas ut i fattigdom pga detta och vad det innebär i människoliv vill jag inte ens tänka på.
Citera
2020-05-01, 19:12
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
FHM är emot munskydd för det skulle minska spridningen som Wang Guiqian nämner i ditt citat. För att uppnå flockimmunitet krävs det aktiv spridning och ganska stor del behöver smittas. Om folk nu inte vill smittas, och t.ex använder munskydd, stannar hemma, går inte ut på restaurang, skolan, jobb, osv, så kommer inte flockimmunitet uppnås.

Vi lyckades t.ex aldrig naturligt uppnådd flockimminutet mot mässlingen (R0=12-18, och låg dödlighet=ca 0.3%) vilket är ett "perfekt" virus för att göra ett sådan experimentet. Men det lyckades ju inte (troligtvis för folk inte frivilligt ville bli smittade och därför undvek sådana situationer så mycket som möjligt), och till slut fick vi iallafall flockimmunitet när vaccin kom.

Är övertygad fortfarande om att den enda anledningen till att Sverige inte rekommenderar munskydd, beror på att det inte finns tillräckligt med munskydd till civilbefolkningen och knappt vården.
Citera
2020-05-01, 19:13
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Den här måste postas. Ser mörkt ut, det betyder ju att det är alltid någon som känner någon som avlidit.

Tegnell: 8 000–20 000 döda inte orimligt. Uppskattningen att mellan 8 000 och 20 000 svenskar kan komma att dö av coronaviruset är inte helt orimlig.

https://www.skd.se/2020/04/30/tegnell-8-000-20-000-doda-inte-orimligt/

Hoppas att han har fel igen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekingludret
Kan inte den här skiten ta slut snart. Jag vill ha hit flera busslaster med kineser så man kan brandbomba dom. Alla världens länder bör förbjuda kineser att vistar utanför kina.
Många som är supertrötta på detta! Kineser kommer alltid att vara förknippade med detta, lin son några år vet att det ”kommer från Kina”.
Kommer att bli många depressioner och kriser. Som tur är får våra barn leka ute o gå i skolan.
Jag har ett personligt projekt att ta itu med o barn så hinner knappt tänka på Corona. Hade jag varit uttråkad vet inte vad jag gjort. Märkt irritation ute i butiker, vakter o personal, vet inte vad det beror på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är övertygad fortfarande om att den enda anledningen till att Sverige inte rekommenderar munskydd, beror på att det inte finns tillräckligt med munskydd till civilbefolkningen och knappt vården.
Ja, och det är idiotiskt!
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Beklagar att din mamma fick vänta. Men du kan inte rakt av påstå att det ser ut som det gjorde i din mammas fall i hela riket. Det är ren nonsens.

Varför flyttar du på målstolparna? Du skrev att det inte föreligger triage men det har det gjort i många år.

Citat:
Behövs inget "och". Jag bara informerade dig.

OK. "Tack".

Citat:
Det intryck jag får av det du skrivit är att du är för total karantän. Stämmer det?

Nej. Jag är för en begränsad karantän där vissa typer av verksamheter stängs ner och där man bara får gå ut under vissa omständigheter. Som i väldigt många andra länder som inte gjort lika bra ifrån sig på ex. masstestningsområdet. Det finns inte en specifik åtgärd som gäller utan en komplett strategi vilket Sverige inte haft vid ett enda tillfälle hela året.
Citera
2020-05-01, 19:14
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Jo men hur kan man vara så naiv och tro att bara för att man stänger gränserna och fredar sitt land så smiter man undan... Det övergår mitt förstånd!

Tror du att viruset kan flyga flera mil eller?
Citera
2020-05-01, 19:15
Medlem
Finns det några skåningar här? Hur ska man tänka. Har vi varit exemplariskt duktiga o kan njuta av sommaren eller är skiten framför oss??
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Hur kan du ens veta hur Asien hanterat någonting med tanke på att de mörkar sanningen hela tiden? Vi skulle inte ens haft en dylik pandemi - eller snarare dylika pandemier -om man i Kina inte hade försökt mörklägga starten och inte gett info om vad som var på gång?

Tror inte Kina skulle inte kunna mörka en Wuhan 2, och Taiwan och Sydkorea är inte alls like korrupta.

Aningen naivt att lumpa ihop miljarder människor i väldigt olika länder på det sättet.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
TV4 nyheterna sa precis att Stefan Löfven höll ett "tal till nationen"-liknande tal på Youtube.

Av ren nyfikenhet gick jag nyss in på Youtube. 235 views. efter 4 timmar.

Vilken relevant "stassminister" vi har.
Och? Vem ser det på youtube? Löfvén är knappast någon gullig katt. Dessutom las klippet ut nu i kväll. De intresserade, vilket inte inkluderar undertecknad, såg väl det när det sändes kl 11. Det regnade idag. Eller i efterhand på svtplay.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Läs vad Tegnell själv tycker om den där tatueringen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ2raw/tegnell-inte-alls-overtygad-om-att-sverige-gjort-ratt

Hur man nu kan få för sig att tatuera in Tegnell någonstans är bortom mitt förstånd.

Även jag läste artikeln i The Guardian och jag fick obehagskänslor av författaren till den, men det är förstås bara en känsla, inget att gå på och antagligen irrationellt. Men dock. Hon skriver om vad som kan vara farligt och min känsla är att hon är farlig.

Personkulter är aldrig bra. Men blir väl så när folk är livrädda. Då behöver man någon att sätta på altaret och tillbedja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Om du på fullt allvar tror att man inför lockdowns och sedan blir tagna på sängen med att man måste släppa på restriktionerna så är du, med risk för en varning, en komplett idiot.

Hela syftet med en lockdown är att gradvis återgå till det normala tids nog.
Skillnaden mot Sveriges "strategi" är att det sker på människors villkor, inte på virusets villkor.

I Sverige har ansvariga i princip släppt viruset fritt (nej, våra sk restriktioner duger inte för fem öre), så skitsnacket står du för.

Skitsnack.

Kolla hur smittan är i Belgien, Nederländerna, Italien, Spanien, Frankrike, England, Irland...

Den pågår hur mycket som helst och ändå ska man nu öppna upp och gå Sveriges väg. Det handlar naturligtvis inte om Virusets villkor utan om människornas villkor. Som det ska vara. Det fungerar inte längre.

USA likaså. Hälften av delstaterna har nu öppnat upp trots gigantisk smitta på flera håll. Då det helt enkelt inte fungerar längre.

Det är ganska tydligt att det var vi som valde den hållbara strategin. Den som nu alla ska ta efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in