2020-05-01, 16:00
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Jag vill gärna höra hela statsministerns tal. Nån som vet om det finns att kolla på?
Finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=RVGJUeKd0_E
Citera
2020-05-01, 16:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Tänkte du på hela 1 maj talet?

Jag hittar det på tv4. Tack. Talet verkade bortklippt på svt play coronasida
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I slutändan vore det intressant att få veta hur fetma och Corona korrelerade i Sverige.

T ex är andelen invånare med BMI-index över 30 i Arjeplog 30.9% medan i Danderyd är motsvarande andel 4,8%.

Hur detta syns i Corona-statistiken vore intressant att få veta.

Sen har jag ingen aning om hur feta skåningar är och hur många av dem som är feta, men det vore också av intresse om man undrar varför de tycks ha bättre motståndskraft än exempelvis de som bor på Järvafältet eller i Skärholmen.
Merparten av Skånes dödsfall är åldringar så den faktorn påverkar inte att Skåne skulle ha lägre utfall.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Hittade nedan:

(Publicerat måndag 20 april)
Sju coronapatienter som ingår i studien har fått plasma. Två av dessa har tillfrisknat, två märkte ingen effekt alls och hos tre personer kunde man delvis se en effekt. Men hittills har blodplasman givits till för få personer för att Joakim Dillner ska kunna uttala sig om ett resultat.

– Det säger väl ungefär vad jag trodde, det vill säga att det hjälpt cirka hälften av personerna. Vi behöver testa fler för att kunna titta närmre på hur många det kan hjälpa. Jag tror att vi kan ge ett svar om en till två veckor, säger Joakim Dillner.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7456390

Tack för att du postade den här. Jag är intresserad av blodplasma försök.
Citera
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Antalet nya smittade var högsta noteringen någonsin. Det är den siffran som visar hur det kommer att se ut om cirka 2-3 veckor. Räknar med att vi kommer snitta på cirka 80-100 döda per dygn med exponentiellt tillväxt.

Och ett oändligt stort mörkertal...

Ok tack för nykter svar. Jag tycker det är anmärkningsvärt att dödstalet gått ner S Å mycket. Sundhedspersonal arbetar ju rent allmänt oavsett om det är heligdag eller vardag. Väntar till måndag tisdag med spänning...
Citera
2020-05-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Kommer gråta av skratt när alla andra länder kommer sky oss som pesten.
Synd om Norge- de får rusta upp så att de kan ha militär längs hela gränsen.
Blir detta Sveriges tillbakagång till industrialismens början månntro? Eller tillbaks till stenåldern tom?
Kommer skratta mig harmynt när alla andra länder inser att de måste öppna upp för att rädda sina länder. Att deras lockdown i slutändan varken gjorde till eller från. Sverige är bäst i klassen som vanligt och väcker avund världen runt.

Denna lyckosamma och rätta strategin kommer säker döpas efter Sverige och vara ett rätsnöre i framtiden! Tur man bor i världens bästa land!
Citera
2020-05-01, 16:06
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Varför LJUGER tidningar och nyheter så mycket om corona? Är folk schizofrena där?

Order från chefer. Tona ned. Förvilla. Ljug. Mörka.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det har man inte då vi varken har fått fram mediciner eller vaccin mot det.

Det självdog helt enkelt.

Det har jag heller aldrig påstått. Man utrotade SARS (SARS-CoV) bland människor genom smittskyddande åtgärder, t ex smittspårning och isolering av känd smitta. Kalla det självdog om du vill.
Senast redigerad av -tramS- 2020-05-01 kl. 16:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Länkar hela Löfvens Corona-1 majtal. Vid c.a 5 min fler sluddriga och konstiga uttal och alltmer trängande munrörelser. Att han är sjuk på något sätt står utom tvivel. Verkar stukad och närmast gråtfärdig på slutet. https://www.youtube.com/watch?v=RVGJUeKd0_E

Tycker det var ett bra tal. Mitt intryck är att han var lugn och sansad som han alltid är.
Citera
2020-05-01, 16:07
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Kommer skratta mig harmynt när alla andra länder inser att de måste öppna upp för att rädda sina länder. Att deras lockdown i slutändan varken gjorde till eller från. Sverige är bäst i klassen som vanligt och väcker avund världen runt.

Denna lyckosamma och rätta strategin kommer säker döpas efter Sverige och vara ett rätsnöre i framtiden! Tur man bor i världens bästa land!

Du låter som en sådan där vänsterhen som för 10 år sedan hyllade Sveriges invandringspolitik och tvärsäkert hävdade att den skulle gå med ekonomisk vinst. Sveriges coronapolitik kommer att bli som Sveriges invandringspolitik. Någonting som omvärlden skrattar åt och hånar.
Citera
2020-05-01, 16:07
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I slutändan vore det intressant att få veta hur fetma och Corona korrelerade i Sverige.

T ex är andelen invånare med BMI-index över 30 i Arjeplog 30.9% medan i Danderyd är motsvarande andel 4,8%.

Hur detta syns i Corona-statistiken vore intressant att få veta.

Sen har jag ingen aning om hur feta skåningar är och hur många av dem som är feta, men det vore också av intresse om man undrar varför de tycks ha bättre motståndskraft än exempelvis de som bor på Järvafältet eller i Skärholmen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Kolla på Aftonbladets färgkarta. Stockholm är centrum och sen sprider sig smittan över landet. Den har inte hunnit till Skåne än.
Citera
2020-05-01, 16:08
Moderator
Chantres avatar
Ni som förespråkar hemkarantän av hela svenska folket - hur ska ni beakta detta fenom?

Citat:
Risken för våld i nära relationer ökar under coronakrisen när många tillbringar mer tid i hemmet. Men för den som sitter i hemkarantän tillsammans med sin förövare blir det samtidigt svårt att be om hjälp.
– Det talas mycket om att våldet ökat men inte tillräckligt om hur man kan gå till väga för att få skydd, säger Atidal Abo Al-Hassan, verksamhetsledare på Femcenter i Malmö.
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-01/risken-for-vald-i-nara-relationer-okar-under-pandemin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in