2020-05-01, 15:52
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Härligt att du besitter kunskaper som alla andra forskare undrar över.

Tidsmaskin?

Men snälla nån vad tror du själv?

Att viruset kommer implodera bara för att folk håller sig inne? Viruset finns där och det spås fortsätta sprida sig i 1-2 år. Det räcker att en person blir en spridare för att nedstäningen ska vara helt lönlös och vi vet alla att man inte kan stänga ett samhälle hur länge som helst.

Det är inte jag som säger det, detta vet alla forskare.
Citera
2020-05-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet inte, men det finns många smittor som är under kontroll. SARS och MERS till exempel kan nog anses vara utrotade idag. Visserligen har man ofta använt vaccin. Men att utrota en sjkdom globalt, på det sättet som många länder nu försöker har nog aldrig testats tidigare och i de länder där man verkligen försöker så har man varit framgångsrika.

MERS är inte utrotad alls.

https://www.who.int/emergencies/mers-cov/en/
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
DR Tengele 26.00min
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...-coronaviruset

Man försöker fortfarande inte utrota viruset. Som enda land.
Vi kommer bli så jävla isolerade av alla andra.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Finns det något virus man lyckats utrota förutom smittkoppor?

sars-1
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Absolut möjligt. Smackar en del men det där går att få på abstinens från lugnande eller alkohol också ihop med panikångest. Ibland bara av grov ångest. Alternativt är han riktigt sjuk. Tänk om han har corona? Kanske höll tillbaka en hostattack? Ingen vet.

Förvånande att någon släpper fram honom i en panikångestattack dock. Samtidigt bra att visa hur det ser ut med emotionell krasch. Oavsett om den var substansorsakat eller ej. Lider med honom dock då jag vet hur insidan mår när utsidan ser ut så där. Been there. Utan och med substanser. Hoppas han får hjälp hur som helst.

Länkar hela Löfvens Corona-1 majtal. Vid c.a 5 min fler sluddriga och konstiga uttal och alltmer trängande munrörelser. Att han är sjuk på något sätt står utom tvivel. Verkar stukad och närmast gråtfärdig på slutet. https://www.youtube.com/watch?v=RVGJUeKd0_E
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Obligatorisk läsning för alla ungdomligt oförståndiga som säger som hon i Aktuellt som inte ville avstå ett parti kubb för att skydda sig mot viruset, att "flockimmunitet is the way to go"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/torkel-26-vardades-for-covid-19-nu-vill-han-varna-andra-unga/

Att inte vara rädd för att smittas och att tro på flockimmunitet är olika saker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Sluta och snacka så mycket skit och kalla folk lögnare. Man testade på karolinska.
Hittade nedan:

(Publicerat måndag 20 april)
Sju coronapatienter som ingår i studien har fått plasma. Två av dessa har tillfrisknat, två märkte ingen effekt alls och hos tre personer kunde man delvis se en effekt. Men hittills har blodplasman givits till för få personer för att Joakim Dillner ska kunna uttala sig om ett resultat.

– Det säger väl ungefär vad jag trodde, det vill säga att det hjälpt cirka hälften av personerna. Vi behöver testa fler för att kunna titta närmre på hur många det kan hjälpa. Jag tror att vi kan ge ett svar om en till två veckor, säger Joakim Dillner.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7456390
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
När bygger de mur vid svenska gränser?
Jag håller med, det bli nog grannländer som har Sverige i karantän snart.
De vill ju inte att svenskar åker dit med smitta eller att deras befolkning besöker Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Undrar då varför jag inte hittar en enda artikel om hur detta resultat föll ut när jag Googlar?
Då är vi lika dåliga på att googla.
Citera
2020-05-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är vanligt att virus sprids mest vissa tider på året. Ofta mindre under sommaren och mer på vintern. Så även om smittan finns kvar kan det lugna ner sig under sommaren för att blossa upp på nytt mot slutet av året. Många andra virus tycks bete sig så.
Det har delvis med vädret att göra men det beror naturligtvis också på att skolor och arbetsplatser stänger.
Detta är en liten positiv sak som vi faktiskt vet kommer att hända inom någon månad. Jag tror inte politikerna kommer att tvinga barnen gå till skolan i sommar för att deras mammor skall kunna jobba i vården.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vart finns talet?

Borttaget från svt play

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Tänkte du på hela 1 maj talet?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet inte, men det finns många smittor som är under kontroll. SARS och MERS till exempel kan nog anses vara utrotade idag. Visserligen har man ofta använt vaccin. Men att utrota en sjkdom globalt, på det sättet som många länder nu försöker har nog aldrig testats tidigare och i de länder där man verkligen försöker så har man varit framgångsrika.

Finns inget vaccin mot sars-1 och jag gissar på att det inte finns mot mers heller,

båda är coronavirus.

sars-1 är utrotat finns bara i lab.
Citera
2020-05-01, 15:55
Medlem
När ska vi alla ställa upp i KRIGET mot dom som SKAPADE viruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in