2020-05-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du tror inte på en karantän i en demokrati? Va? Vad babblar du om....

Ingen bryr sig om vad du tror är bäst när det är konstaterat att det inte är bäst.

Det handlar inte om att vara perfekt utan att värna om liv och ta det säkra före det osäkra.
Nu körde man på det osäkra och det har inte lett till något bra alls..
Sydkorea påstås ha besegrat smittan medan vår kör på som vanligt? Och det är bra? Va? Eh ok.

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/29/japanese-island-suffering-avoidable-second-wave/

Här är ett exempel på vad som kan hända med ett öppet samhälle med covid-19 om man inte samtidigt anammar Sveriges strategi att neka vård till människor med biologisk ålder under 70.
Vården kollapsar.
Citera
2020-05-01, 12:36
Medlem
CityBangBangs avatar
Riktigt otrevliga nyheter för de som hoppas att coronaepedemin snart är över, hur skall ni kunna återgå till era tidiga liv, kanske dags att ta farväl till vissa nära och kära redan nu..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J01yL/ny-rapport-coronapandemin-kommer-paga-i-tva-ar
Citera
2020-05-01, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Berätta vilka lögnerna är.
Rada upp dem.
Annars tar ingen dej seriöst.
Hela ditt inlägg är genomsyrat av subjektivt tyckande och felaktigheter. Kan ta ett, du säger att hela världen förutom Sverige har en strategi om att hålla dödstalet så lågt som möjligt. Bara svammel, finns hur många exempel som helst. Ta Brasiliens som ett exempel.
Finn även flera länder som har högre % dödlighet kontra befolkning.
Citera
2020-05-01, 12:37
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Lärare och vårdpersonal exponeras varje dag.
De som bestämmer undviker att exponeras.

Barn smittar inte, har det låtit och man har trott på det också. I allafall de som inte vill tänka själva.
Ja, det vore intressant om lärarskrået testades för att kunna utröna eventuell smittspridning.
Citera
2020-05-01, 12:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Amerikanska experter talar om att SARS-COV2 krisen kommer att pågå i två år och att den inte kommer att vara över förrän 60 procent av jordens befolkning haft covid-19.

https://omni.se/a/rA2MwR

Jo, det kan säkert hålla på i två år i lockdown länderna, speciellt om de är så blåsta att de sätter in nya lockdowner när smittspridningen ökar igen efter varje försök till öppnande. Den ekonomiska, sociala och psykologiska depression som blir resultatet av dessa ev. återkommande lockdowner kommer att påverka folkhälsan ytterst negativt i dessa länder bra mycket längre än två år.

Hm, men det finns ju ett land som accepterar det oundvikliga, en flockimmunitet på just 60 procent. Ett land som inte släck ner totalt och ändå lyckas hålla ner smittspridning och bygga ut sjukvården så att den inte bryter ihop. Gissa om jag är stolt och glad för att leva just i det landet. Trots att jag ligger hemma med en envis trolig covid-19.

Trevligt Första Maj på er!
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-01 kl. 12:52.
Citera
2020-05-01, 12:39
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Folk som påstår att nedstäng och karantän bara flyttar det oundvikliga framför sig och i slutändan ger samma resultat har inte tänkt korrekt. Man vinner tid till att förbereda sig, hitta bättre behandlingar och ta genomtänkta beslut i lugn och ro. Sverige saknade i början skyddsutrustning och gör väl fortfarande. Att få fram skyddsutrustning, öka test-kapacitet, och förbättra rutiner i vård och omsorg hade säkert kunna rädda livet på många av de som nu dött. Sen kan man säga att ett antal tusen personer är en droppe i det stora hela och att de ekonomiska kostnaderna blir stora. Det mest frustrerande att med bättre ledare och ett bättre förberedelse hade Sverige kunnat stå mycket bättre rustat både ekonomiskt och kunna att hantare viruset. Nu blev det den gamla vanliga visan med "vi såg det inte komma"-mentaliteten.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag presenterar fakta, du snurrar in dig med personangrepp. Klassisk retorik när du inte vet vad du ska svara.

Nej, du presenterar inte fakta. Det mesta har blivit reviderat (eller omvärderat) och därmed var det per definition inte fakta du presenterade:

FAKTA = en faktiskt föreliggande realitet (sanning; det som ontologiskt är fallet). Du presenterar hypoteser. Inget annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Miljontals svenskar? Var det så pass många resenärer från riskområden? Låter osannolikt!

Är självkarantän under 2-3 veckor som Israel införde på resenärer dåligt för folket?
Det är lockdown som skulle vara dåligt för miljontals svenskar.

Jag vet inte vad du menar att självkarantän på 2-3 veckor i Israel skulle ha för betydelse, annat än på ytterst kort sikt.

Ibland undrar jag nästan om folk som förespråkar karantän bara gör det för att få vara hemma och spela WoW, eller se klart någon serie. COVID-19 är en virussjukdom som kommer att vara med oss för all framtid. Antingen får man den idag, eller så får man den i höst, eller så får man den om några år. Att ha haft sjukdomen ger under alla omständigheter ett bättre skydd än ett eventuellt vaccin.
Citera
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Riktigt otrevliga nyheter för de som hoppas att coronaepedemin snart är över, hur skall ni kunna återgå till era tidiga liv, kanske dags att ta farväl till vissa nära och kära redan nu..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J01yL/ny-rapport-coronapandemin-kommer-paga-i-tva-ar

Varför det? De som överlever överlever och de som dör dör, inget konstigt med det. Inget att hetsa upp sig över.
Citera
2020-05-01, 12:40
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetHeligaLandet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Experter: Pandemin kan pågå i upp till två år

Coronapandemin kommer troligtvis pågå under upp till två års tid och pandemin kommer inte vara under kontroll förrän ungefär två tredjedelar av världens befolkning är immuna. Det skriver en grupp experter i en rapport från University of Minnesota i USA, enligt Bloomberg.

På grund av virusets förmåga att spridas från personer som uppfattas som symptomfria, kan viruset vara extra svårt att kontrollera. Enligt författarna kan man nämligen vara som mest smittsam innan symptomen blir uppenbara.

Vidare skriver författarna att vi kan behöva vara förberedda på att smittan kommer att komma i flera vågor, även efter 2022.

Sverige: 100000-tals döda 2022?

Virusfria länder: 0 döda?
Citera
2020-05-01, 12:41
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tror att man nog inte behöver oroa sig för att vara otillräckligt medicinerad. De hittar nog lösningar inom vården. Jag har varit riktigt allvarligt sjuk och nära döden och fan vad de övermedicinerade mig. Har aldrig haft så fritt flöde av opiater och benso som då. Lite ovant för en inom vården känd f.d. missbrukare. Jag skulle tro att de flesta medicineras hellre mer än lite även vid allvarlig c19.

För mig personligen är den största ångesten andningssvårigheter, inte att dö, känns som det mest osympatiska sättet att dö på, eller behöva genomlida någon längre tid utan att dö också för den delen. Har dessutom varit med om det ett antal gånger tidigare.
Det börjar bli lite brist och restnoteringar och hela världen konkurrerar om opioiderna. Hade det bara varit Sverige som varit hårt drabbat hade läkemedelstillgången varit helt lugn men vi har transportproblem, produktionsproblem mm. Det kommer bli död. Det kommer bli lidande. Det är som sagt bättre att vara säker på att lidandet går att minska istället för att stå där med sista morfindosen och tusen döende patienter.

Tur att du fick hjälp trots missbruk. Det finns lite humant tänk inom vården. Lite av en sällsynt företeelse tyvärr men skönt att höra! Något säger mig att det finns inhumana vårdgivare som gärna trycker till en narkoman i livets slutskede. Det tas ingen hänsyn till eventuella toleranser heller. Det kommer ingen att ha tid med.

Det insjuknar många nya per dag nu. Trenden är ihållande och oroande. Inte för att låta överdrivet alarmistiskt men jag vågar nog hinta att vården har stora problem om en månad.
Citera
2020-05-01, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Amerikanska experter talar om att SARS-COV2 krisen kommer att pågå i två år och att den inte kommer att vara över förrän 60 procent av jordens befolkning haft covid-19.

https://omni.se/a/rA2MwR

Jo, det kan säkert hålla på i två år i lockdown länderna, speciellt om de är så blåsta att de sätter in nya lockdowner när smittspridningen ökar igen efter varje försök till öppnande. Den ekonomiska, sociala och psykologiska depression som blir resultatet av dessa ev. återkommande lockdowner kommer att påverka folkhälsan ytterst negativt i dessa länder bra mycket längre än två år.

Hm, men det finns ju ett land som accepterar det oundvikliga, en flockimmunitet på just 60 procent. Ett land som inte släck ner totalt och ändå lyckas hålla ner smittspridning och bygga ut sjukvården så att den inte bryter ihop. Gissa om jag är stolt och glad för att leva just i det landet. Trots att jag ligger hemma med en envis covid-19.

Trevligt Första Maj på er!

Mycket talar för att vissa länder i väst kommer vara vaccinerade innan dess dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in