2020-05-01, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Men snälla du, kolla upp lite fakta innan du kastar ur dig din ”teser”. Går inte ta dig seriöst om du bara slänger dig med lögner.

Berätta vilka lögnerna är.
Rada upp dem.
Annars tar ingen dej seriöst.
Citera
2020-05-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
För jag tror i te på karantän i en västerländsk demokrati. Speciellt inte om den ska pågå över längre tid.
Jag tror detta är vad som är bäst helhetsmässigt.
Och inget är perfekt, inte svensk strategi heller

Du tror inte på en karantän i en demokrati? Va? Vad babblar du om....

Ingen bryr sig om vad du tror är bäst när det är konstaterat att det inte är bäst.

Det handlar inte om att vara perfekt utan att värna om liv och ta det säkra före det osäkra.
Nu körde man på det osäkra och det har inte lett till något bra alls..
Sydkorea påstås ha besegrat smittan medan vår kör på som vanligt? Och det är bra? Va? Eh ok.
Citera
2020-05-01, 12:32
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Såsom ännu inte äldre men väl i riskgrupp tycker jag kanske att Du är något drastisk. Problemet är att det inte GÅR att isolera sig så länge vissa saker tvingar (!) ut oss på ett sätt där vi måste utsätta oss för smittfara. Jag kan ge några exempel:
* Läkarbesök pga andra sjukdomar än de som orsakats av Covid-19 (sådana finns och hanteras till viss del av sjukvården också idag...)
* Diverse provtagningar på lab för att ställa in olika mediciner så vi slipper sjukhusvård.
* Bankärenden som kräver personlig inställelse pga att det är ett lagstadgat krav (bara en sådan enkel sak som att batteriet är slut i ens bankdosa som därför måste bytas ut får inte ske via ombud med fullmakt)
osv osv
Och med tanke på att det inte kommit några krav på att t ex munskydd ska användas i sjukhusmiljö får man finna sig i att bli hostad på av människor som saknar sådan utrusning/ inte vill använda den ens om patienten ber om det för att inte bli smittad. Så att isoleras...? Karantän...? Ha Ha...

Tror jag förstår vad du säger. Det jag menar är att det finns massor av risker i livet och jag tror att många av de i riskgrupperna förstår det och därför sätter livet högre.

Man kan isolera sig så mycket man vill eller så gör man det man vill göra, för det finns inget som säger att du inte kommer att dö ändå men på grund av något helt annat. Så lev livet till det fulla så länge du kan...
Citera
2020-05-01, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kommer världen att bli delad i pestländer och coronafria länder som får umgås med sina likar. Österrike har redan tagit initiativ. Nu verkar som att frågan dryftas av nordiska grannländer. Vilket land kommer att bli det svarta fåret i Norden som inte får vara med, tro?

Data for Dinner
@data_dinner
In a meeting chaired by Erna Solberg of Norway, Icelandic minister Bjarni Benediktsson proposes working towards open travel between countries successfully containing the outbreak.

Sagt redan för ett par månader sen.
Sverige är och kommer fortsätta bli ett av mest drabbade länder i världen.
Dessutom med en strategi som just är motsatsen till alla, som i sin tur försöker ha så få smittade som möjligt.

En logisk konsekvens är att resten av världen isolerar Sverige.
De kämpar som idioter för att hålla ner smittan och så ska de ta emot dumma svenne som skiter i smittan?
Lycka till.
Citera
2020-05-01, 12:33
Moderator
Sun Rulers avatar
[quote=aw|71410004]Jag tror vi får finna oss i att ha olika syn här, helt enkelt.

Jag respekterar att du har en annan åsikt, men jag tror:

1) Att COVID-19 kommer att drabba de flesta långt innan vaccin eller behandlingar finns eller är säkra,

2) Att
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Alltså evighetstråden! Tjafset här inne upphör aldrig. Är alla ytterligheter immuna månntro? Att inte en enda alarmist eller förnekare har insjuknat ännu är underligt. Hoax?

Ok så här! Sverige har valt att möta döden och vi måste börja prata och planera död. Har du planerat din död? Jag tänker på döden (inget nytt eller unikt dock) och pratar med anhöriga om död även om jag är i tjugoårsåldern! Du kanske också borde tänka lite på din eventuella död? De som inte klarar av viruset dör. För Sveriges del är det försent med någon halvdan damage control genom tokförsenad grundskolestängning. Nu är temat döden högst aktuellt med tanke på antalet nyupptäckta fall som rasslar in varje dag. En hel del av dessa kommer att dö. Ung som gammal. Deal with it.

Sverige borde säkra palliativa läkemedel. Även läkemedel i periferin. Exempelvis andra opioider och bensodiazepinpreparat än rekommenderade! Kanske så långt ut som lyrica, kortison, gabapentin etc då brist på de mest använda kommer att uppstå. Vi behöver antiemetika, betapred, prednisolon, fentanylplåster, norspanplåster osv. Injicerbara läkemedel kommer det att bli brist på och då går plåster bra. Starka jävlar! Inte bara propofol och morfin samt midazolam/stesolid i lösning. Tänk nu sjukvården! Tänk worst case scenario. Om befolkningen vet att döden kommer bli deras bästa upplevelse kanske rädslan minskar. Att sitta och kippa efter andan för att sjukvården inte hinner med att ge mediciner och mediciner tar slut är inget någon vill uppleva i livets slutskede. Så min uppmaning är att tänka bredare inom palliativa vården och säkra alla användbara preparat och tänkbara kombinationer för att lindra maximalt.

Det här med brytpunktssamtal. Kanske borde vi prata död med folk? Vården kanske ska fråga varje undernärd, övernärd, sjuk eller döende hur de vill ha sin död? Vill de ha fett med läkemedel eller vill de kriga på in i det sista mot Coronan? Tycker att det är högst relevant att bolla sådant med en medveten person. Att exempelvis vårdcentralen frågar alla besökare den frågan. Hur vill du dö om corona drabbar dig hårt? Det här med döden måste sluta vara tabu nu för det är endast så vi kan minska rädslan och lidandet det medför. Döden är väldigt skrämmande hos den stora massan men det är nu vi måste stå enade i död och misär.

Tror att man nog inte behöver oroa sig för att vara otillräckligt medicinerad. De hittar nog lösningar inom vården. Jag har varit riktigt allvarligt sjuk och nära döden och fan vad de övermedicinerade mig. Har aldrig haft så fritt flöde av opiater och benso som då. Lite ovant för en inom vården känd f.d. missbrukare. Jag skulle tro att de flesta medicineras hellre mer än lite även vid allvarlig c19.

För mig personligen är den största ångesten andningssvårigheter, inte att dö, känns som det mest osympatiska sättet att dö på, eller behöva genomlida någon längre tid utan att dö också för den delen. Har dessutom varit med om det ett antal gånger tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Inte om man tittar på statistiken. Sverige har väldigt höga dödstal jämfört med antal smittade. Dock kan det bero på att Sverige testar minst också. Men att anta att Sverige har många smittade är ju mest gissningar än så länge. Det behövs mycket mer testning och det påstås ju att det skall komma, men jag tror det inte förrän jag ser det. Allt går så ofattbart trögt i det här djävla landet.
Exakt vilka som är smittade kommer not inte att besvaras i år. Det bästa man kan göra är slumptestning och matematiska modeller baserade på de datapunkterna. Vilket är exakt det som FHM och Tom Britton gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Instämmer. Det hela bottnar enligt mig i felet att man tror sig kunna smitta ned befolkningen i lagom takt. Det finns ingen takt som är lagom i denna dödliga sjukdom. Dessutom räcker inte 1000 IVA platser långt när varje patient i snitt ligger 3 veckor och vi har 10 milj invånare. Ska vi ha en chans utan höga dödstal till vaccin finns tillgängligt pratar vi så mycket social distansering som bara är möjligt. Stängda skolor m.m. Försöka kväsa smittan så mycket som möjligt istället för att underbygga den. Håll ut som Löfven säger. Vet inte om det dröjer 6, 12 eller 24 månader men håll ut.

Ja alltså det hela beror att Tegnell o co trodde det var en influensa. Sen var det inte en influensa.
Värsta med det är att man trots att man vet att vi gör fel inte vågar göra mer...

Maj blir en riktigt intressant månad. Kan bli kaos om siffrorna blir som projekterat.

Jadå, Löfven och hans förinspelade samtal. "Håll ut".
Citera
2020-05-01, 12:34
Bannlyst
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Experter: Pandemin kan pågå i upp till två år

Coronapandemin kommer troligtvis pågå under upp till två års tid och pandemin kommer inte vara under kontroll förrän ungefär två tredjedelar av världens befolkning är immuna. Det skriver en grupp experter i en rapport från University of Minnesota i USA, enligt Bloomberg.

På grund av virusets förmåga att spridas från personer som uppfattas som symptomfria, kan viruset vara extra svårt att kontrollera. Enligt författarna kan man nämligen vara som mest smittsam innan symptomen blir uppenbara.

Vidare skriver författarna att vi kan behöva vara förberedda på att smittan kommer att komma i flera vågor, även efter 2022.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I så fall duger det inte... Man måste skruva på någon variabel i alla fall, för att få ner det, ÄVEN om man nu ska fortsätta gå för flockimmunitet.
Om det börjar avta i Stockholm så måste det ligga under 1 där. I andra delar av landet sägs det öka, så där är det sannolikt större än 1, men det kanske är normalt under en inledande fas innan så många hunnit bli smittade?
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Sverige har valt en annorlunda väg mot i princip alla andra länder i världen.

Gång på gång har Anders Tegnell tvingats försvara strategin – men nu medger statsepidemiologen att det finns tvivel.

– Jag är inte alls övertygad, säger han till Aftonbladet.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-tvivel-om-svenska-strategin/

Han är nog tvungen att säga detta eftersom han inser att det blir bara värre och han kan inte fortsätta ljuga folket rakt i ansiktet. Blir intressant att se nästa presskonferens på måndag.

Jag tycker nästan synd om honom.
(Och jag får ont i huvudet av din avatar 😂 )
Citera
2020-05-01, 12:35
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Japp och det var lärare som var smittade på Järvafältet också, det hölls dock väldigt tyst om det. Finns säkerligen fler exempel.
Lärare och vårdpersonal exponeras varje dag.
De som bestämmer undviker att exponeras.

Barn smittar inte, har det låtit och man har trott på det också. I allafall de som inte vill tänka själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in