Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-05-01, 09:49
Medlem
Jag tror många här börjat inse att det inte finns något "nytt hett huvudspår". PU arbetar just nu bara med att definitivt kunna skriva av spår.
Citera
2020-05-01, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, tack. Ja bostadsorten varierar lite ser jag. Fick en annan uppgift förut, men den gällde säkert 1986 och inte 1968?

Nej, denne "Leon" är ju en intressant figur.

Thomas Pettersson skriver om "Grupp Lennart" i sin bok om SE. Lennart ska ha varit "en välkänd figur inom det svenska näringslivet".

Från Mellansverige, juristutbildad, reservofficer, inhopp på olika medieredaktioner i ungdomen, stort intresse för kampsport, gick beväpnad med en ollonpistol i ett armhålshölster, VD för ett företag i gränslandet mellan civil och militär verksamhet, jobbade med Bofors affärer i Indien, befann sig långt ut på högerkanten politiskt, litade inte på Palme...

En av Lennarts barndomsvänner, en marinofficer i reserven, fanns i en chefsposition på Skandia/Thule "nära Engström" men enligt TP tveksamt om SE hade direktkontakt med denna person.

Ringer det några klockor?

Företag i gränslandet mellan civil/militär verksamhet = FMV?

Tror det har varit uppe tidigare som förslag att Lennart skulle vara Anders Lennart Bylock som också är förebild til Anders Glock i Jallais böcker.
Citera
2020-05-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Men herregud, CP är avfärdad.
Avfärdad men inte avskriven. Sluta tramsa nu.

Källa?
Citera
2020-05-01, 10:39
Medlem
Då vapensamlaren Glaser var en aktiv hemvärnsman så kanske det finns någon artikel i Hemvärnets tidning. Är det någon som har tillgång till medlemstidningen från Hemvärnet där repotage och foto av
W Glaser medverkar.
Citera
2020-05-01, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Tror det har varit uppe tidigare som förslag att Lennart skulle vara Anders Lennart Bylock som också är förebild til Anders Glock i Jallais böcker.

Ja det är fastställt sen länge. Han bodde i Geneve 1986, det gjorde även Barbros bror.
Citera
2020-05-01, 11:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck

Okej!

Mellansverige - Karlstad
Juriststudier- 2 år
Kampsport- boxning
Vd - Nitro Nobel
Underbarn i svenskt näringsliv

Hittar inget om reservofficer.

Ja.

Världsmästare offshore racing...?
Citera
2020-05-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legalo2
Källa?

KP

– Det vi har sett den senaste tiden är att Palme-åklagaren tydligt sagt att han inte tror att Christer Pettersson var gärningsmannen, vilket inte tidigare åklagare gjort. Samtidigt har sönerna också gett uttryck för att de inte längre är övertygade om Christer Petterssons skuld. Man kan ställa sig frågan om inte utredningen inlett en ny process där familjen varit mer meddelsam.
Senast redigerad av MbmA 2020-05-01 kl. 11:25.
Citera
2020-05-01, 11:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legalo2
Källa?
https://www.expressen.se/nyheter/palmeutredaren-tror-inte-att-christer-petterson-skot-palme-/
Citera
2020-05-01, 11:20
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorjer
Han sa i en intervju att hittills inte har haft någon kontakt med någon ur regeringen angående Palmeutredningen och att han inte visste hur eller om han skulle meddela dom. Men det lät som att han kanske funderade på att informera dom innan presskonferensen iaf så de fick veta det tidigare än allmänheten.

Så utifrån det är det han som kommer hålla i presskonferensen och meddela vad han kommit fram till.

Anledningen till min fråga, är om han informerar regeringen först, och dom tvärt absolut inte håller med, eller skulle vilja dölja någon del av utredningen, har han då skyldighet att lyda det?

Antar att han kommer informera familjen Palme innan han går ut dock?
Citera
2020-05-01, 11:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, tack. Ja bostadsorten varierar lite ser jag. Fick en annan uppgift förut, men den gällde säkert 1986 och inte 1968?

Nej, denne "Leon" är ju en intressant figur.

Thomas Pettersson skriver om "Grupp Lennart" i sin bok om SE. Lennart ska ha varit "en välkänd figur inom det svenska näringslivet".

Från Mellansverige, juristutbildad, reservofficer, inhopp på olika medieredaktioner i ungdomen, stort intresse för kampsport, gick beväpnad med en ollonpistol i ett armhålshölster, VD för ett företag i gränslandet mellan civil och militär verksamhet, jobbade med Bofors affärer i Indien, befann sig långt ut på högerkanten politiskt, litade inte på Palme...

En av Lennarts barndomsvänner, en marinofficer i reserven, fanns i en chefsposition på Skandia/Thule "nära Engström" men enligt TP tveksamt om SE hade direktkontakt med denna person.

Ringer det några klockor?

Företag i gränslandet mellan civil/militär verksamhet = FMV?

Grupp Lennart var en parallellgrupp till Grupp Barbro och verkade enligt vad som framkommit framförallt i Västerort. Barbro Sagnell hade sin bas i FRO-rörelsen och min tro är att samma sak gällde för Lennart. Grupperna höll på att på kvällstid övervaka kriminella och ev politiska extremister . En som Lennart Bylock skulle knappast hålla på med sådant, han verkar på en annan nivå s a s.
Citera
2020-05-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Okej, nu reder vi ut detta. SE ringde Bergström dagen efter mord när han pratar om att norgemedia jagar honom. Vid denna tidpunkt var han okänd i media och för offentligheten. Berätta gärna hur norska tidningen kunde ringa en person de inte visste om.
Förmodligen tipsade av SvD. De hade väl norska utrikeskorrar på redaktionen har jag för mig.
Hur SvD fått tag på honom vet jag inte, men snacket går ju, han kan ju också ha ringt SvD själv. Även polisen kan ha läckt, hur ska jag veta?

Saken är ju den att han var med i SvD dagen efter, och i Aftenposten två dagar efter. Aftenposten gavs inte ut på söndagar. Media-kontakten måste redan här vara etablerad.

Nu kan vi syns ditt och Petterssons tvärsäkra påstående. Hur vet ni att han var totalt okänd för media vid denna tidpunkt?
Det är bara timmar innan tidningen SvD går i tryck, vid tidpunkten han snackar med Bergström - så hur vet du att de inte ringt?
Citera
2020-05-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Grupp Lennart var en parallellgrupp till Grupp Barbro och verkade enligt vad som framkommit framförallt i Västerort. Barbro Sagnell hade sin bas i FRO-rörelsen och min tro är att samma sak gällde för Lennart. Grupperna höll på att på kvällstid övervaka kriminella och ev politiska extremister . En som Lennart Bylock skulle knappast hålla på med sådant, han verkar på en annan nivå s a s.

När Jallai nämner Anders Glock så är det på uppgifter som kommer från Olof Frånstedt. Man kan väl tänka sig att han talar om 70-tal, och Barbro nämns av Ortmark 1971. Det kan väl vara så att Sagnell/Bylock har gett namn åt grupperna men att de levt vidare med andra personer, då troligen ingen av dem var operativa 1986?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in